Hattrick Yamahy je na dostřel

V závěrečné části hodnocení sezóny 2009 se podívejme na královskou kubaturu MotoGP. Převaha Yamahy je zcela jasná!

Po 10-ti odjetých závodech z celkového počtu 17-ti  vede jak Valentino Rossi před Jorgem Lorenzem soutěž jezdců, nýbrž Yamaha vede i soutěž konstruktérů a stáj Fiat Yamaha vede v soutěži týmů. Zdá se tedy celkem jasné, že v letošním roce poputují všechny tři tituly mistra světa k této japonské značce.


Ačkoliv jsou i tyto další dvě soutěže velmi zajímavé a i v nich se udělují tituly mistrů světa, tak nás především zajímá soutěž jezdců a ti tedy dostanou v našem článku přednost. 


Obhájce loňského titulu a osminásobný mistr světa Valentino Rossi zřejmě kráčí za svým dalším titulem. Letos dokázal už čtyřikrát vyhrát, třikrát byl druhý a jednou třetí. Pouze jednou nebodoval a i v posledním závodě, nakonec doslova zachránil 11 bodů a místo bodové ztráty z toho byl zisk (na Lorenza 11 bodů, na Stonera 9 a na Pedrosu 4 body) ! A právě Rossi je jeden z mála jezdců královské kubatury, který má podepsanou smlouvu už i na příští rok.


Největšího soupeře má "The Doctor" ve vlastní stáji, je jím Mallorčan Jorge Lorenzo. Ten vyhrál dvakrát, čtyřikrát dojel druhý a dvakrát třetí. Ale má také dva výpadky, což dohromady dává ztrátu na Rossiho plných 25 bodů, neboli jedno vítězství. Na Lorenzovo rozhodnutí, kde pojede v sezóně 2010 čekají nejen skoro všichni majitelé týmů, ale hlavně jezdci. Po jeho rozhodnutí, KDE!?, se pak lavina přestupů rázně dá do pohybu.


Na třetím místě je mistr světa z roku 2007, australský tovární jezdec Ducati Casey Stoner. Ten bodoval ve všech závodech (tedy stejně jako Colin Edwards, Marco Melandri, Chris Vermeulen a Alex de Angelis)), ovšem vyhrál pouze 2x, a třikrát  byl třetí. Kromě jeho únavového stavu - dle posledních informací se jedná o tkzv. "Burn-out", neboli únavu z cestování. V každém případě vypadal "protinožec" v Doningtonu zdravotně podstatně lépe a pauza mezi závodem Grand Prix Velké Británie a naší Grand Prix Cardion AB České republiky mu příjde jen k duhu. Na straně druhé skoro nikdo nepochopil rozhodnutí z posledního závodu, kdy jak Stoner, tak i jeho týmový kolega Hayden odstartovali do závodu s mokrými pneumatikami. Ovšem Stoner určitě zůstane u Ducati i příští rok, to je vedle Rossiho druhá jistota.


Kvarteto nejlepších pak doplňuje tovární jezdec Hondy a vítěz z Laguny Secy, Španěl Dani Pedrosa. Kromě závodu v USA stál Pedrosa ještě 4x na stupních vítězů, když byl jednou druhý a třikrát třetí. Kde pojede Pedrosa v sezóně 2010 není zatím jisté, ale já osobně si myslím, že zůstane u svého současného týmu.

Budeme-li však realisté, tak se o titulu zřejmě rozhodne pouze mezi Rossim a Lorenzem, ovšem jak Stoner, tak i Pedrosa mohou souboj o titul hodně ovlivnit.


Nejlepším soukromníkem je Američan Colin Edwardsna Monster Tech3 Yamaze, který je pátý. Velmi nenápadně, ale přitom spolehlivě a skvěle jezdící Američan se letos dočkal i podiového umístění, když ve Velké Británii skončil jako druhý. Ovšem Edwards nemá zatím ani jediný bodový výpadek. Americký jezdec pojede v roce 2010 jistě u Yamahy, zda v satelitním týmu, nebo dokonce jako kolega Rossiho u továrního týmu Yamahy, záleží opravdu jen na rozhodnutí Lorenza a pak se dají "škatule do pohybu".


Na šestém místě je druhý tovární jezdec Hondy, Ital Andrea Dovizioso, vítěz z Doningtonu. Kromě posledního závodu, se ale stupně vítězů Andreovi zatím letos vyhýbají. Italský jezdec ale zřejmě pojede i v příštím roce u továrního týmu Repsol Honda.


Milým překvapením číslo jedna dosavadního průběhu sezóny je určitě Ital Marco Melandri. Jezdec, který vůbec nevěděl, zda sezónu začne, se pohybuje v tabulce MS v její první třetině a stál už i na stupních vítězů. Melandri jezdí za soukromý tým Hayate a to na soukromém motocyklu Kawasaki. V příštím roce bychom měli vidět italského ex-vícemistra světa kubatury MotoGP v jeho staronovém týmu, tedy u Fausta Gresiniho.


Druhým velmi milým překvapením současné sezóny jsou velmi konstantní výkony osmého muže současné tabulky Francouze Randy de Puineta a ačkoliv jeho dvouletá smlouva s týmem LCR Honda končí, tak se týmový šéf Lucio Cecchinello vyjádřil, že by ji s francouzským jezdcem rád prodloužil. Ale o de Puineta má zájem i francouzská satelitní stáj Yamahy Hervé Poncharala. A de Puinet vyjel týmu LCR ve Velké Británii i své první podium s Hondou, předtím měl na svém kontě jedno s Kawasaki.


Australan Chris Vermeulen s motocyklem Rizla Suzuki je zatím devátý a chce od tohoto týmu odejít, neboť není spokojen s výkonem stávajícího motocyklu. Tento výborný "vodník" je v hledáčku superbikových týmů Ten Kate a Alstare Suzuki, inu je přece ex-mistrem světa v supersportech (2003) a vícemistrem světa seriálu WSBK (2005). A říká zcela otevřeně: "Pojedu tam, kde dostanu nejlepší motocykl, přičemž na penězích zas tak nezáleží".


Top ten pak dokompletovává italský veterán Loris Capirossi na motocyklu stejné značky. Ten by naopak měl smlouvu s týmem Rizla Suzuki podepsat i na další rok. Capirex má na svém kontě už 292 startů v závodech Grand Prix a tu magickou "300" má zřejmě před sebou.


Alex de Angelis ze San Marina na Hondě týmu San Carlo je průběžně jedenáctý a zřejmě ani pravidelné bodování ze všech dosavadních odjetých závodů mu nezachrání místo v MotoGP na příští rok. Na svém kontě má letos de Angelis jedno čtvrté, jedno páté a jedno šesté místo.


Brit James Toseland je další z jezdců, který čeká na rozhodnutí Lorenza, zda tedy bude moci zůstat v dosavadním týmu. Ovšem právě o tohoto britského jezdce je zájem i v superbicích, neboť se totiž může pochlubit tituly mistrů světa z tohoto seriálu (2004 + 2007). Toseland má na svém kontě zatím letos dvě šestá místa.


Americký jezdec a ex-mistr světa Nicky Hayden si pomalu začíná s tovární Ducati rozumět a zdá se, že dostane smlouvu u továrního týmu Ducati i na příští rok. V posledních čtyřech závodech - s výjimkou nepochopitelné "pneumatikářské akce" v Doningtonu - totiž skončil vždy v Top 10.


Španěl Toni Elias
má stejně jako jeho dosavadní týmový kolega Alex de Angelis zřejmě dny v týmu Gresini Honda MotoGP zpočítány. Že by ho snad zachránil nový tým Aspara Martineze, nebo se Elias vrátí k týmu Pramac Ducati? A je zde dle dnešních webů i možnost pro Eliase i u Suzuki.


Top 15 uzavírá nejlepší "Rookie" Mika Kallio z Finska
a ten zřejmě zůstane v dosavadním satelitním týmu Ducati. I když se spekuluje i o tom, že by možná buď jel místo Haydena v továrním týmu, nebo v dosavadním týmu dostal tovární materiál. 


Jeho současný týmový kolega Niccolo Canepa
zřejmě už dále pokračovat v královské třídě nebude, kam ale povedou jeho kroky, je těžko předpokládat, možná do WSBK.


"Mr. Holywood" allias Sete Gibernau
si svůj comeback představoval zřejmě trochu jinak, v 8 absolvovaných závodech však získal pouze 12 bodů a tak ho ukončení činnosti jeho týmu "Grupo Francisco Hernando" z ekonomických důvodů ve své podstatě "zachránilo."


Japonec Yuki Takahashi
byl vyměněn v týmu Scot Honda po Assenu za Maďara Talmacsiho (lépe řečeno za peníze firmy MOL), stále má však na svém kontě více bodů, než maďarský ex-mistr světa ve stopětadvacítkách.Jaký bude další jezdecký osud sympatického Japonce, je ovšem ve kvězdách.


Konečně červenou lucernu drží už jmenovaný Gabor Talmacsi se ziskem pouhých 5 bodíků.
Ale údajně má Talmacsi díky sponzorovi MOLu místo v seriálu MotoGP i na další rok, měl by jet v týmu Pramac Ducati jako kolega Kallia. Ovšem na toto místo si brousí zuby i John Hopkins, tedy poté, co dostal košem od Suzuki.

Mistrovství světa týmů

  1. Fiat Yamaha Team 349
  2. Repsol Honda Team 209
  3. Ducati Marlboro Team 197
  4. Monster Yamaha Tech3 158
  5. Rizla Suzuki MotoGP 133
  6. San Carlo Honda Gresini 107
  7. Hayate Racing Team   79
  8. LCR Honda MotoGP   74
  9. Pramac Racing   62
10. Scot Racing MotoGP   14
11. Grupo Franc. Hernando   12
















Mistrovství světa značek

1. Yamaha 230
2. Honda 164
3. Ducati 156
4. Suzuki   89
5. Kawasaki   79








Tovární jezdec týmu Fiat Yamaha Jorge Lorenzo pojede 12. srpna ve středu Vídně - kontrétně na ulici "Wiener Ring" ukázkovou jízdu se svým závodním motocyklem Yamaha M1-YZR.

Pod mottem "MotoGP meets Vienna" pojede malá skupina jezdců Grand Prix reklamní akci pro Grand Prix České republiky. Bude to tedy stejně jako v posledních letech, a to od 13.00 hodin. V tomto roce pojedou závodní motorky Lorenza a spol. nejen toto show na jednom místě, nýbrž dokonce celý okruh na "Wiener Ringu" za doprovodu bílozelených rakouských policistů. "Start a cíl" je přímo u "Burgtheateru" a trať je dále následující: Od Burgtheateru dále směrem k "Schwedenplatzu", "Staatsoper" a dále k Parlamentu a znovu k Burgtheateru. Potom celá akce vyvrcholí autogramiádou zúčastněných jezdců.

Ještě předtím ve 12.00 hodin navštíví Jorge Lorenzo jezdeckou školu "Spanische Hofreitschule", která je nedaleko místa startu této show.

Vstupné se neplatí.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):



TOPlist