GP Portugalska očima statistika

Před třetím podnikem sezony nabízí statistika čísel pohled do historie i současnosti motocyklového šampionátu. V pátek například oslaví Jorge Lorenzo své pětadvacáté narozeniny na okruhu, kde dosud vyhrál tři závody seriálu Grand Prix.

Ve statistice také můžeme najít zajímavý fakt, že Cal Crutchlow je prvním britským závodníkem od časů Barry Sheena, který v závodu královské kubatury nastavil nejrychlejší kolo.

99 – Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) si do této chvíle připsal celkem devětadevadesát umístění na stupních vítězů. Pokud v Estorilu projede cílem závodu MotoGP mezi prvními třemi, dosáhne jubilejního stého umístění na stupních vítězů. Španěl závodí v mistrovství světa od roku 2001 a je trojnásobným mistrem světa čtvrtlitrové kubatury.

44 – první den volných tréninků na Velkou cenu Portugalska bude přesně čtyřiačtyřicet let od momentu, kdy v roce 1968 vyhrál závod 125ccm kubatury španělské Grand Prix v Barceloně (Montjuich Park) Salvador Canellas. Bylo to první vítězství Španěla v seriálu Grand Prix a první vítězství pro značku Bultaco v třídě do 125ccm.

39 – Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing) od svého příchodu do motocyklového šampionátu v roce 2002 vyhrál celkem devětatřicet závodů Grand Prix. Pokud bude úspěšný tento víkend v Estorilu, může slavit své jubilejní čtyřicáté prvenství.

28 let – ve druhém podniku sezony zajel na okruhu v Jerezu nejrychlejší kolo závodu MotoGP britský jezdec Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3). Je to poprvé po osmadvaceti letech, kdy britský závodník zajel nejrychlejší kolo závodu královské kubatury. Naposledy to byl v jihoafrické Kyalami Barry Sheene, jenž v sedle Suzuki nastavil nejrychlejší kolo v úvodním podniku sezony 1984.

25 – v pátek 4. května, tedy v den prvních tréninků na Velkou cenu Portugalska, oslaví Jorge Lorenzo své pětadvacáté narozeniny. Rodák z Mallorky závodí v královské MotoGP od roku 2008 a za tu dobu si na své konto připsal jeden titul mistra světa, dva tituly vicemistra a jedno čtvrté místo z premiérového ročníku.

14 – do této chvíle se jela portugalská Grand Prix celkem čtrnáctkrát. Nicméně první dva podniky uspořádali na území Španělska – v roce 1987 v Jaramě a o rok později v Jerezu. Následovala jedenáctiletá přestávka a GP Portugalska se do kalendáře vrátila až v roce 2000. Od té doby ji každoročně pořádají na okruhu v Estorilu.
10 – v den kvalifikace na Velkou cenu Portugalska to bude přesně deset let, kdy Jorge Lorenzo debutoval ve svém prvním závodu třídy do 125ccm. Závod Velké ceny Španělska 2002 tehdy absolvoval na jihošpanělském okruhu v Jerezu jen den po dovršení patnácti let.

7 – loni projel Miguel Oliveira cílem závodu portugalské Grand Prix, třídy do 125ccm, sedmý. Tento výsledek je nejlepším výkonem v podání portugalského jezdce v domácí Grand Prix.

5 – jezdcem s nejvyšším počtem vítězství je na okruhu v Estorilu Valentino Rossi, který tam v královské kubatuře slavil první místo celkem pětkrát. Mezi úspěšné závodníky se také řadí Toni Elías, Jorge Lorenzo a Álvaro Bautista, kteří v Estorilu dosud vyhráli po tři závody.

5 – v čtyřdobé éře závodních prototypů má Honda a Yamaha v Estorilu vyrovnanou bilanci, protože oba výrobci do této chvíle získali v královské kubatuře po pět vítězství

4 – Estoril je jedním ze čtyř okruhů v kalendáři motocyklového šampionátu, kde závod MotoGP nikdy nevyhrál jezdec v sedle italské Ducati. Zbývající tři okruhy jsou Indianapolis, Le Mans a Silverstone.

2,465 sekundy – tento rozdíl dělil v cíli závodu v Jerezu prvního Casey Stonera a čtvrtého v pořadí Cala Crutchlowa. Tato hodnota je poprvé nejtěsnější od úvodního podniku 2010 v Kataru, kde tehdy činil rozdíl mezi prvním v cíli Valentinem Rossim a čtvrtým Nicky Haydnem 1,876 sekundy.

1 – po vůbec prvním vítězství Casey Stonera v Jerezu, zůstává okruh v Estorilu jediným v kalendáři šampionátu, kde Australan zatím nikdy nevyhrál závod královské kubatury. Na pobřeží Atlantiku ale už jedno první místo získal, když v roce 2005 vyhrál závod čtvrtlitrové kubatury s Aprilií Carrera Sunglasses – LCR.

0,002 sekundy – v roce 2006 vyhrál závod královské kubatury v Estorilu Toni Elías, který startoval až z jedenácté pozice na startovním roštu. Jezdec Hondy stáje Fortuna, tehdy porazil Valentina Rossiho rozdílem dvou tisícin, což je v královské kubatuře nejtěsnější rozdíl od nástupu elektronické časomíry. Stejný rozdíl také dělil dvojici Álex Criville a Mick Doohan v Brně 1996.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist