Ezpeleta: Týmy CRT jsou budoucností MotoGP

Šéf Dorny Carmelo Ezpeleta je skálopevně přesvědčen o tom, že týmy CRT jsou budoucností závodů královské kubatury MotoGP a že do 2 roků počet jezdců s těmito motocykly převýší na startovním roštu počet továrních motocyklů.

Ezpeleta: Týmy CRT jsou budoucností MotoGP
Šéf Dorny Carmelo Ezpeleta chce v budoucnu šance motocyklů CRT proti továrním prototypům pomocí upravených pravidel ještě zvýšit.

Podle Ezpelety má konzept CRT znovu naplnit málo počezné startovní pole MotoGP a ne tedy nahradit tovární týmy: "Továrny budou hrát stejnou roli jako dříve. Už od samého začátku se zůčastňovaly šampionátu a tak to také zůstane", říká jasně Španěl.

V první sezóně 2012 budou mít týmy CR o tři litry benzínu na závod více, než tovární a satelitní týmy, navíc mohou použít během sezóny dvanáct místo šesti povolených motorů. Tyto přednosti ovšem nebudou stačit a Carmelo Ezpeleta to chce v blízké budoucnosti ještě změnit.
Faktem je, že třeba omezení paliva pro jeden závod je hodně podstatná záležitost, což se projevilo v cílovém "spurtu" MotoGP v Misanu, kdy Andrea Dovizioso už nemohl jet rychleji z důvodu omezeného přívodu paliva, ačkoliv posez SuperSica nebyl moc aerodynamický: "Museli jsme omezit přívod paliva během celého závodního víkendu a to nás dost limitovalo. Po warm-upu jsem dostal zprávu, že musíme zredukovat přívod ještě níž a tak mně bylo jasné, že to na podium za normálního stavu stačit rozhodně nebude. To se mně stalo poprvé, že jsem nebyl schopen v otázce zrychlení soutěžit se Simoncellim."

Ostatně toto omezení vadí i  Caseymu Stonerovi: "Tři nebo čtyři litry paliva navíc hrají obrovskou roli".

Ale pojďme nazpět k týmům Claiming-Rule. Šéf Dorny dobře ví, že v první sezóně to nebudou mít tyto týmy vůbec jednoduché. Ovšem v dalších rocích se pravidla podstatně zkorigují v jejich prospěch a vše může být úplně jinak.
"Příští rok bude pro ně jistě cílem, být nejlepším týmem CR. Ale my uděláme vše pro to, aby se soutěžní podmínky pro tyto týmy zlepšily. V minulosti se podařilo privátním týmům zajíždět proti továrním týmům dobré výsledky, a není to tak dlouho", říká šéf promotérské firmy MotoGP.

Carmelo Ezpeleta je přesvědčen o tom, že konzept CRT se prosadí dlouhodobě: "Forward Racing je prvním týmem CR, ale nebude rozhodně tím posledním. V budoucnosti bude na startovním roštu více jezdců s motocykly týmů CR, než s těmi továrními. 

Aktuálně z paddocku CRT: Kromě Forwardu s Edwardsem (Yamaha), je zde BQR-Kawasaki - dle nejnovějších info s Hiro Aoyamou (ten má ovšem nabídku i do WSBK na tovární BMW s opcí, že v roce 2013, kdy BMW vstoupí továrně do MotoGP/Moto1 a poslední historický vítěz mistrovství světa dvěstěpadesátek bude tak mít garantované místo v továrním týmu). Další motocykl CR by měli nasadit Fausto Gresini (Honda Fireblade), Marc VDS (Suter/BMW a jezdec Mika Kallio?), Speed Master (Andrea Ianonne?) a nově také ex-šéf Aprilie Giampiero Sacchi se svým týmem Ioda Racing (motor Aprilia nebo BMW a šasí vlastní konstrukce). Tento tým má za sebou italského miliardáře Flavia Beccu, který je zatím spíše známý v cyklistice, kde vlastní stáj "Trek-Leopard" s Andym Schleckem a Fabianem Cancellarou. Otázkou dále zůstává, zda Suzuki nastoupí se dvěma továrními piloty, nebo svůj druhý motocykl pronajme Danielovi Eppovi pro Lüthiho? a tento tým pojede jako CRT. 
"Nový reglement pro Claiming-Rule na příští sezónu nabízí samozřejmě hodně otázek a sklizuje hodně kritiky. Principiálně si mohou továrny vyrábějící podvozky jako třeba Suter nebo Kalex vyvinout rám a do něho zasadit speciálně připravený superbikový motor (mimochodem právě takový motor italské Aprilie bude v příštích dnech testovat Alex Hofmann-pozn. Bosso). V Misanu byl prezentován jako první CRT projekt NGM Forward, který získal skvělého jezdce, rutinéra Colina Edwardse, což znamená, že Claiming-Rule budou v paddocku Grand Prix získávat stále vážnější pozici", říká dále Carmelo Ezpeleta.

Samozřejmě, že i nadále zůstává otevřená otázka, jak konkurence schopné budou motocykly CRT. Jediný současně jezdící model je Suter-BMW, který se sice přiblížil konkurenci na motocyklech o objemu 800 ccm (+1.162 sec.), ale od nových litrových prototypů Honda či Yamaha (+3.976 s.) byl jezdec Mika Kallio hodně vzdálen. Je tedy otázkou, zda pro potencionální sponzory bude takový projekt zajímavý, když se jen těžko během vlastního závodu dostavne do záběru TV, nebo na rozdíl od Moto2 nebude bojovat o vítězství.

Právě co se týká konkurenceschopnosti, tak šéf Dorny Carmelo Ezpeleta v Misanu slíbil, že se pravidla pro týmy CRT upraví ještě více v jejich prospěch. Už nyní ale platí pravidlo, že na rozdíl od současných týmů MotoGP mohou stáje CRT použít dvanáct místo šesti motorů a kapacita nádrže je 24 místo 21 litrů. Ezpeleta počítá s tím, že během několika málo roků budou týmy CR tvořit většinu startovního pole závodů královské kubatury MotoGP.
"Je to důležitý krok, který jsme nyní uskutečnili. Snažíme se vybudovat konkurence schopnou závodní sérii. Tento tým je první a určitě ne poslední, který se zapsal do seriálu MotoGP", řekl po prezentaci týmu Forward Carmelo Ezpeleta a dodal: "Naším cílem je, aby se tyto motocykly staly primárními motorkami tohoto mistrovství".

"Jsme názoru, že současná ekonomická situace neumožňuje udržet současné ceny motocyklů. Víme ale dobře, že se jedná o nejdůležitější mistrovský seriál na celém světě. Během dvou roků nám zavedení motocyklů CR umožní, že budou mít na startovním roštu absolutní převahu. A doufám, že to nebude dlouho trvat a všechny motocykly budou na stejné úrovni", vysvětlil dále v Misanu Ezpeleta.

Nasazení superbikových motorů je pouze prvním krokem. Dlouhodobě je plánováno, že prototypové motory budou moci použít i ostatní týmy. Samozřejmě, že podepsáno není zatím vůbec nic, jsou to pouze myšlenky. Když se mistrovství světa v roce 2002 změnilo na závody čtyřtaktů a bylo přejmenováno na MotoGP, bylo to dle předlohy formule1.

I nyní je královská třída automobilového sportu příkladem pro motocyklovou královnu, tedy MotoGP. Vždyť ve formuli1 je přece úplně normální, že Mercedes, Renault či Ferrari prodávají své motory dále zákaznikům a ty je montují do podvozků, které sami vyvíjejí. A právě tímto směrem se dívají bossové MotoGP. Továrna, například Suzuki, pak nemusí nasazovat do seriálu svůj tovární tým, nýbrž může své motory prodávat různým týmům.

Jestli je ovšem tato myšlenka Ezpelety a Co. převeditelná do praxe, ukáže čas.

Viceprezident HRC  Shuhei Nakamoto v Brně na otázku, zda si nějaký tým bude moci pronajmout nový motor RC213V, odpověděl zcela jasně: "Je to nemožné!"

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist