Ezpeleta: „Já nebudu diskutovat“

Několika myšlenkami vysvětluje Carmelo Ezpeleta nová pravidla v kubatuře MotoGP. A jsou to názory určitě zajímavé, které jsou ale i hodně diskutovatelné.

Zavedení motocyklů o objemu 1000 ccm od roku 2012 do závodů královské kubatury MotoGP je hodně diskutovaná záležitost, ke které se pochopitelně neustále vyjadřuje a tyto nové reglementy osvětluje "duchovní otec" této myšlenky, šéf Dorny Španěl Carmelo Ezpeleta: 

"Motory budou vypadat úplně jinak, než ty v minulosti", říká šéf Dorny Carmelo Ezpeleta k zavedení nových pravidel v roce 2012 a pokračuje: "Máme stanoven maximální počet válců (4), a také vrtání (81 mm) je limitováno. Tím je tak omezen i maximální počet otáček. Nebudou potřeba pneumatické ventily a další "fajnovosti" jako třeba další elektronika a to vše změní úplně situaci. Celé to vzniklo z jednoho prostého důvodu: Pokud bychom nepřistoupili k radikálním změnám omezení výdajů už nyní, tak by teprve vznikly pro třídu MotoGP ty opravdové problémy. A to mně dělalo hodně starostí. Bez těchto omezení a změn by některé dnešní týmy přestaly existovat. Dnešní systém nemůžeme už dlouho udržet, rozpočty se zvýšily a příjmy díky hospodářské krizi drasticky snížily. Pochopitelně podporujeme satelitní týmy a částečně také továrny a budeme to činit i v budoucnosti, ale na takové úrovni jako doposud to nemůžeme už dlouho provádět".

"Co se týká tolik kritizované elektroniky, tak právě zde musí být velká kontrola, aby nevznikly další zbytečné výdaje. Ovšem nemůžeš třeba zakázat systém "ride by wire" neboť ten se nyní používá i na normálních sériových motorkách. Ovšem ta elektronika, která je dnes už zakázaná, zakázaná také zůstane i v budoucnosti. A nová charakteristika motorů s větším objemem už nebude stavět elektroniku do takové role, jako nyní. Ale i dnes jsou jezdci, kteří elektroniku používají hodně málo, například Casey Stoner a přesto nám i s motocyklem o objemu 800 ccm převedl na Phillip Islandu překrásnou jízdu", říká dále Ezpeleta a pokračuje: "Musíme ještě jednat o velikosti nádrže. Sdružení MSMA navrhlo, aby privátní týmy s novými motory o objemu 1000 ccm mohly mít palivovou nádrž zvětšenou, tedy z 21 na 24 litrů."  

"Flammini chtěl zakázat motocykly MotoGP o objemu 1000 ccm se seriovými motory...Ale položme si jinou otázku? Co je vlastně motocykl Moto2? Jasně, že je to závodní prototyp! Odpůrci tohoto názoru si mohou říkat co chtějí, tak to prostě je a tečka. Flammini si prostě myslí, že nejlepší obrana je útok!, ale to je také všechno", říká o promotérovi WSBK Flamminim šéf Dorny.

"Já nebudu rozhodně s Flamminim diskutovat! Je to úplně jasné, v zásadě platí, že pokud nemůže nějaký motocykl jezdit na normální silnici, tak je to prototyp. Já mám smlouvu s FIM, a on má zase jinou. Já s ním tedy nebudu diskutovat, co je prototyp a co není. Ve smlouvách je to jasně definováno. Bohužel Flammini si myslí, že je "Šéf všech čtyřtaktů" a to je blbost. Jasně, v naší sérii jezdí prototypy, ale některé součástky si můžeš normálně koupit (řetězy, ráfky aj.). A továrny se sami rozhodují, v kterém seriálu chtějí závodit a soutěžit", stojí celkem jasně za svým názorem Španěl Ezpeleta.

"Konstruktéři mohou od roku 2012 použít motory, které pocházejí ze sériových motocyklů a ty dále "preparovat". Nebo mohou vyvíjet úplně nový motor. A aby se omezilo vyvíjení nových malých motorů, tak byl u nových motocyklů zaveden limit 153 kg. Vypadá to tak, že budou použity úplně nové motory, ten kdo pojede s 800 ccm, tak pro něho platí celková váha 150 kg. Samozřejmě, že zůstane možnost leasingu, který si budou moci dovolit finančně silné privátní týmy. Ty další s méně penězmi pak budou moci nasadit vlastní motocykly. V otázce použitelným motorů na jednu sezónu je následující návrh: Ty týmy, které vyhrály v posledních dvou rocích závod, budou moci použít nadále pro sezónu 6 motorů. Ty ostatní, které doposud nevyhrály, pak motorů 12. A pokud se jim podaří 2x vyhrát, tak pro ně začne platit pravidlo na další 3 závody - pouze 1 motor", zakončil celou úvahu španělský boss Dorny a závěrem dodal: "Rád bych viděl v roce 2012 na startu závodů MotoGP 22 motocyklů a to dle mého názoru nebude v roce 2012 problém.  Definitivní řešení bude známo během závodu Grand Prix v Kataru, to se týká třeba i zákazu použití karbonových brzd (návrh MSMA - pozn. redakce)".

Ovšem ještě jedna novinka se bude v Losailu diskutovat, jedná se o "claiming rule", a co si pod tím možno vůbec představit: Tento konzept pochází "pochopitelně" z USA a v zásadě se jedná o to, že každý z privátních týmů si bude moci po každém závodě koupit za předem stanovený obnos motor od jiného týmu (nelze ale koupit "hightech" tovární motory). Předpokládaná cena je mezi 20 - 30 000 Euro, ale doposud neexistují žádné představy, jak to převést do praxe. "Očekáváme od týmů návrhy, a během Grand Prix v Kataru nebo v Jerezu to oznámíme", řekl k tomuto tématu Ezpeleta.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist