Dvanáctá GP sezony – Velká cena Velké Británie

Je tu dvanácté kolo mistrovství světa silničních motocyklů, které nás zavede na jih Anglie. Silverstone je ikonou britského motorsportu a pro jezdce a týmy seriálu Grand Prix další šancí bojovat o mistrovské body - Octo British Grand Prix.

Dvanáctá GP sezony – Velká cena Velké Británie

Kapitoly článku

Závody v Británii jsou nedílnou součástí kalendáře mistrovství světa silničních motocyklů od jeho založení v roce 1949. Nejdřív se závodilo na ostrově Man, pak kvůli bezpečnosti od roku 1977 na dráze Silverstonu. V roce 1987 se britská Grand Prix přestěhovala do Donington Parku a od roku 2010 je znovu zpátky na jihu Anglie.

Letos se mělo závodit znovu v Doningtonu. Dorna má smlouvu se společností Circuit of Wales, držitele práv na britskou Grand Prix, ti ale nový okruh zatím nemají postavený, takže to byl Donington, kdo měl přivítat jezdce a týmy Grand Prix. Bohužel nedořešili finanční stránku věci a vedení okruhu v Leicestershiru z plánované spolupráce vycouvalo. Nakonec to byl Silverstone, který vzal MotoGP zpátky, i když jejím odchodem nebyli nadšeni vzhledem k tomu, kolik investovali do úprav právě kvůli motorkám.

Protože se jedná o bývalé letiště z 2.světové války, je převýšení okruhu Silverstone minimální. Dráha dlouhá 5900 metrů je nejdelší v kalendáři MotoGP a v jednom kole nabízí celkem 18 zatáček8levých a 10pravých. Nejširší místo dráhy má 17 metrů a nejdelší rovinka je 770 metrů dlouhá.

Bridgestone pro Silverstone:

Přední hladká pneumatika/směs: extra-měkká, měkká a střední
Zadní hladká pneumatika/směs: měkká, střední a tvrdá (asymetrická)
Pneumatiky do mokra/směs: měkká (hlavní), tvrdá (alternativní)
 

Rekordy a informace MotoGP – Silverstone, Velká Británie

Rekord okruhu – Dani Pedrosa – Honda (2013) – 2'01,941
Nejrychlejší kolo – Marc Márquez - Honda (2013) – 2'00,691
Kvalifikační rekord – Marc Márquez – Honda (2013) – 2'00,691
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso – Ducati (2014) – 328,6 Km/h

Délka závodu MotoGP - 20 kol (118,0 km)

Velká cena Velké Británie – MotoGP 2014:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Lorenzo (Yamaha), 3.Rossi (Yamaha) .. 13.Abraham (Honda)
Pole position – Marc Márquez (Repsol Honda) – 2'00,829 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Repsol Honda) – 2'01,980 sekundy

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2015 !!! - ZDE

Prosím věnujte pozornost časovému harmonogramu britské Grand Prix. Vzhledem k časovému pásmu je vše o jednu hodinu později a v den závodu jsou klání jednotlivých kubatur v pořadí Moto2 – MotoGP – Moto3 !!!

MotoGP – Preview

V královské kubatuře se blíží pěkná mela, protože první dva mají stejný počet bodů a nikdo si nic nedaruje. Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) převzal vedení průběžného hodnocení po jedenácti kolech sezony, třebaže má stejný počet bodů jako druhý Valentino Rossi. Španěl má ale na kontě víc vítězství a proto je nyní lídrem. Lorezonzova bilance na Silverstonu má rovněž svoji váhu v podobě tří vítězství z let 2010, 2012 a 2013, což jsou všechno triumfy dosažené v třídě MotoGP. Není proto důvod se domnívat, že by snad letos měl Mallorčan jiné ambice než vítězství, protože jedině tak dokáže svému týmovému kolegovi uniknout. Jak moc v tom bude úspěšný uvidíme v neděli, protože do všeho ještě může promluvit počasí a to je v Británii pokaždé nevyzpytatelné.

Letos zatím ani jednou Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) nechyběl na stupních vítězů. V každém z posledních jedenácti klání byl vždy v Top3 a ani to mu nestačilo, aby si udržel náskok ve vedení průběžného hodnocení. Lorenzova série čtyř triumfů po návratu světového seriálu zpátky do Evropy dostala Španěla do hry a Rossi kontroval jen jedním vítězstvím a třemi třetími místy. Nyní má italský šampion na svém kontě 211 bodů, což je stejný počet, jaký má jeho týmový kolega, ale vzhledem k tomu, že vyhrál třikrát ve srovnání s pěti vítězstvími Lorenza, patří mu teď druhá příčka. Sedm závodů před koncem sezony jsme stále na začátku a bitva o titul nabývá nových rozměrů. V britské Grand Prix byl Rossi velmi úspěšný, protože zaznamenal celkem sedm vítězství – 1x v třídě do 125ccm, 2x v třídě do 250ccm a 3x vyhrál královskou MotoGP. To je skvělá bilance, jen má jeden háček a ten, že vše bylo dosaženo na okruhu Donington Park. V Silverstonu Valentino Rossi zatím nevyhrál ani jednou. Letos se v Doningtomu mělo jet, ale nakonec to dopadlo tak, jak to dopadlo. Valentino Rossi bude oficiálně jmenován čestným členem prestižního klubu britských závodníků (BRDC) a to přímo prezidentem klubu, kterým je od roku 2011 Derek Warwick. Jezdec tovární Yamahy bude zároveň vůbec prvním motocyklovým jezdcem, jemuž se této pocty dostane.

Třetím mužem v pořadí je úřadující mistr světa Marc Márquez (Repsol Honda Team). Španěl jedoucí na tovární Hondě RC213V dotahuje co se dá, ale zatím je jeho ztráta na hodnotě dvaapadesáti bodů. Do konce sezony je k dispozici bodů víc než dost, ale dostat se do čela průběžného hodnocení, to by musel být opravdu hodně chaotický závěr sezony. Jednoho z dvojice soupeřů by ještě třeba dokázal za určitých okolností překonat, ale oba, to už je nyní tak trošku mimo mísu. Nicméně motocyklový sport je někdy nevyzpytatelný a stát se v této chvíli ještě může opravdu cokoliv. Márquezovi po těžším úvodu roku připravili Hondu tak, že něco nechali z letošního modelu, něco použili z loňského a Španěl znovu jede jako po kolejích. Je pravda, že v Brně na Lorenza viditelně neměl, ale tato dráha není řekněme z jeho nejoblíbenějších, takže nástup můžeme očekávat tento víkend. V Silverstonu vyhrál dvakrát a to loni a v třídě do 125ccm v roce 2010. Márquez může sehrát klíčovou roli v souboji dvojice Lorenzo – Rossi. Jakou klíčovou, tak to teprve uvidíme.

Čtvrtý Andrea Iannone (Ducati Team) ztrácí na Španěla Márqueze sedmnáct bodů a ty bude umazávat jen hodně těžko. Ital má problémy s ramenem, které vyřeší až operace, takže ani není v optimální kondici, takže po něm nemůže chtít divy, ale Iannone je jezdec, který umí zatnout zuby a má také ostré lokty, takže pokud bude v přímém souboji s Márquezem, nic mu rozhodně nedaruje. Iannone by potřeboval zajet na stupně vítězů nebo alespoň dostat svůj výkon v závodu na úroveň těch nejlepších, protože pak by tam rozhodně zamíchal kartami. Každopádně čtvrtá pozice je nyní pro italského závodníka celkem bezpečná, protože pátý jezdec v pořadí ztrácí šestatřicet bodů. Začátkem týdne testoval Iannone společně s Ducati na okruhu v Misanu, ale test jim tam ovlivnil déšť, takže na suchém povrchu testovali jen část dne.

Pátý v pořadí je po jedenácti kolech sezony Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3). První z britských závodníků, kteří mají před sebou domácí podnik v Silverstonu. Letošní sezona je pro čtyřiadvacetiletého Smithe naprosto parádní. Zatím nejlepší v MotoGP, což přineslo požadovaný efekt v tom, že tento týden došlo k prodloužení smlouvy na rok 2016. Yamaha zřejmě přihlédla k jeho nepřehlédnutelnému přínosu pro jejich vítězství v Suzuce a samozřejmě výsledky, jakých teď dosahuje, hovoří jednoznačně v jeho prospěch. Smith má nyní čistou hlavu, nemusí už řešit, co bude, a může se nyní ponořit do závodění. Doma chce zajet super výsledek, takže má určitě spoustu fanoušků, kteří mu v jeho snažení budou držet palce, protože je to jezdec, který si to určitě zaslouží.

Dalším Britem v poli královské kubatury je průběžně devátý Cal Crutchlow (LCR Honda). Dlouho se spekulovalo, kde britský závodník přestoupí, zda si ho u LCR Hondy nechají nebo je nespokojený a chce jít jinam, třeba zpátky k Ducati. Škála byla opravdu široká, ale skutečnost je taková, že Cal Crutchlow zůstává s týmem LCR a to dokonce dva roky, protože prodloužil na rok 2016 s možností pokračovat v roce 2017. Letos to zatím není přesně to co od jezdce jeho kvalit očekávali, ale je tam určitě prostor pro zlepšení a posun pořadím směrem nahoru. Domácí Grand Prix byla jednu dobu pro Crutchlowa jak zakletá, protože v přípravě boural a pak řešili různá zranění. Každopádně do víkendu nastupuje v barvách titulárního sponzora GIVI. Brit dosud závodil v barvách britské CWM, ale ta měla problémy s úřady, takže tady je patrná změna. Vedení týmu LCR mělo s CWM jednat ohledně další spolupráce a toto je zřejmě výsledek.

Třetí Brit, který se bude chtít o víkendu předvést v tom nejlepším světle je Scott Redding (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS Racing), průběžně čtrnáctý jezdec v hodnocení šampionátu. Redding je ale letošními výkony viditelně frustrován a ve svém prvním roce s týmem Marc VDS jaksi nedokáží najít klíč k správnému nastavení tovární specifikace Hondy RC213V. Co Redding plánuje je zatím na úrovni spekulací. Především by bylo dobré, kdyby měl v plánu zlepšit své výkony a zaznamenat nějaký dobrý výsledek, kterým by se dokázali někam posunout. Pokud už nad tím mávl rukou, tak můžeme očekávat přestup k jinému týmu, jinému výrobci. Ve hře má být Pramac Racing, takže stroj Ducati, který si už Redding vyzkoušel někdy v roce 2012. Vzhledem k tomu, že titulárním sponzorem Pramacku je Octo, jenž je rovněž hlavním partnerem britské Grand Prix, nedokážu si představit lepší příležitost pro oznámení spolupráce než nadcházející víkend. Reddingova tovární Honda by tak připadla Esteve Rabatovi, jezdci týmu Estrella Galicia 0,0 Marc VDS Racing v Moto2. Vše čistě teoreticky ovšem.

Nejlépe postaveným jezdcem kategorie Open je patnáctý Hector Barbera (Avintia Racing). Španěl nasbíral dvacet bodů a má na druhého Lorise Baze (Forward Racing) náskok pěti bodů. Kdo ví jak tento souboj nakonec dopadne, protože je docela možné, že Forward Racing pojede evropské podniky a na cestu po Pacifiku jim už nezbudou peníze. To se ale teprve uvidí. Třetím jezdcem v hodnocení Open je nováček Jack Miller (LCR Honda), takže v tomto směru určitě pro Australana pozitivum už vzhledem k tomu, že je nejlepším jezdcem Hondy Open.

O mistrovské body bude na dráze Silverstonu usilovat český závodník Karel Abraham (AB Motoracing), který v Brně poprvé od Barcelony závodil a po zdravotní stránce to ještě nebylo úplně stoprocentní. Teď měl nějaký čas na regeneraci sil, takže je třeba druhou půlku sezony využít k lepším výkonům nemluvě o tom, že body tým potřebuje.

MS silničních motocyklů – MotoGP:

1 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 211
2 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 211
3 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 159
4 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 142
5 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 106
6 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 104
7 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 91
8 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 81
9 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Honda - 74
10 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ducati - 63
11 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 62
12 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 53
13 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 41
14 - Scott REDDING - GBR - Honda - 37
15 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 20
16 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia - 16
17 - Loris BAZ - FRA - Yamaha Forward - 15
18 - Jack MILLER - AUS - Honda - 12
19 - Stefan BRADL - GER - Aprilia - 11
20 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 8
21 - Nicky HAYDEN - USA - Honda - 8
22 - Eugene LAVERTY - IRL - Honda - 7
23 - Hiroshi AOYAMA - JPN - Honda - 5
24 - Mike DI MEGLIO - FRA - Ducati - 2
25 - Alex DE ANGELIS - RSM - ART - 1

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 2x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist