Dvanáctá GP sezony – Velká cena Velké Británie

Sérii tří Grand Prix, které následovaly po letní přestávce těsně po sobě, ukončí víkendový podnik na jihoanglickém okruhu v Silverstonu. Závod britské Grand Prix je pro mnohé jezdce a týmy jejich domácím podnikem a pro všechny ostatní místem, kde můžou získat důležité mistrovské body - Hertz British Grand Prix.

Kapitoly článku

Na závodní areál v Silverstonu jsou Britové hrdí. Je to jejich katedrála motorsportu, kde mimo motocyklových soutěží závodí také automobily společně s prestižní formulí 1. Okruh vybudovali dva roky po skončení druhé světové války v místě, kde jen nedávno bývalo letiště, odkud startovaly spojenecké bombardéry nad okupovanou Evropu. Okruh je dlouhý 5900 metrů, široký je 17 metrů, nejdelší rovinka měří 770 metrů a jezdci v jednom kole projedou osmnácti zatáčkami – 10 pravými a 8 levými.

Pro Bridgestone je britský podnik jejich jubilejní 200. Grand Prix v motocyklovém šampionátu MotoGP. Pro zadní asymetrické pneumatiky přivezli do Británie směsi měkkou, středně-měkkou a střední. Přední pneumatiky mají směsi měkkou a střední. Hlavní směsí pneumatik do mokra je měkká, její alternativou je tvrdá směs.
Kvalifikační rekord patří od roku 2011 Casey Stonerovi, který tam zajel kolo časem 2'02,020 sekundy. Rekord okruhu zajel loni v závodu Jorge Lorenzo časem 2'02,888 sekundy. Maximální rychlost patří Danimu Pedrosovi, který tam v roce 2010 nastavil maximálku na 323,9 kilometrů za hodinu.

!!! Prosím věnujte pozornost časovému harmonogramu britské Grand Prix. Vzhledem k časovému pásmu je vše o jednu hodinu později a v den závodu jsou klání jednotlivých kubatur v pořadí Moto2 – MotoGP – Moto3 !!!

MotoGP – preview

Závod v Británii je třetí Grand Prix v řadě a všichni se už těší na alespoň týdenní odpočinek v podobě volného víkendu. Dalším vítězstvím, v pořadí již šestým, by mohl tuto nabitou sérii ukončit Marc Márquez (Repsol Honda Team), jenž předvádí výkony, které jeho soupeřům působí značné problémy. Dvacetiletý Španěl má na kontě čtyři triumfy v řadě a pokud by k nim přidal pátý ze Silverstonu, asi by již nikdo nepochyboval, že je letošním kandidátem číslo jedna na zisk titulu. Jako první z jezdců královské kubatury má Márquez v průběžném hodnocení nad dvě stě bodů.

Jeho týmový kolega Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) postupně získává ztracenou fyzičku kvůli zlomenině klíční kosti z Německa a už v Brně předvedl, že závěry závodů budou jeho doménou. Taktika je jasná, během závodu jet svoje tempo, držet bezpečnou vzdálenost na vedoucí závodníky a v závěru udeřit. V Brně to zvládl s Lorenzem, ale na Márqueze už nedosáhl. Dani Pedrosa je se 187 body průběžně druhý a na Márqueze teď ztrácí šestadvacet bodů.
Třetí Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing) ztrácí čím dál tím víc, protože se mu nedaří udržet za sebou jezdce továrních RC213V. Nyní jeho ztráta na prvního Márqueze představuje čtyřiačtyřicet bodů, což je v tak nabité konkurenci celkem dost. Nikde ovšem není psáno, že by tato ztráta už nyní rozhodla o vítězi šampionátu. Ve hře je stále dost bodů a zatím nemá nikdo nic jisté. Lorenzo potřebuje a žádá zlepšit letošní model M1. V přímém kontaktu s tovární Hondou viditelně nestačí a to rodáka z Mallorky hodně štve.

Podobný atak vedoucích pozic, jak to Valentino Rossi (Yamaha Factory Racing) předvedl v Indianapolisu, na dráze Masarykova okruhu v Brně trošku připomínal. Italský šampion startoval sedmý ze třetí řady a do druhého kola najížděl šestý. Kolega Lorenzo ale tentokrát nastavil tak vysoké tempo, že Rossi nedokázal zachytit nástup vedoucí skupiny a znovu musel tvrdě bojovat s Crutchlowem a Bautistou. Španěla nakonec v posledním kole předjel a na konto si připsal další čtvrté místo, i když to tentokrát bylo hodně na těsno. Na Lorenza ztrácí šestadvacet bodů, na vedoucího Márqueze rovných sedmdesát.
První pětici uzavírá Cal Crutchlow (Monster Ymaaha Tech 3), který si z České republiky odváží smíšené pocity. Jistě byl rád, že v Brně dokázal zajet na pole position, ale samotný závod nedopadl vůbec dobře. Britský jezdec havaroval, a i když to nevzdal a pokračoval, cílem projel na nebodované pozici. To Crutchlowovi vůbec nepomohlo v souboji o čtvrté místo, o kterí se už nějakou dobu přetahuje s Valentinem Rossim na něhož nyní ztrácí šestnáct bodů.

Nejlepší z jezdců kategorie CRT je desátý Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar). Španěl do této chvíle nasbíral 62 bodů a dostal se před jezdce satelitní Yamahy Bradley Smithe (Monster Yamaha Tech 3). Espargaró až na závod v americké Laguně Seca pravidelně boduje, ale zatím ani v jednom závodě královské kubatury nezískal dvojciferný počet bodů. Ve srovnání s týmovým kolegou Randy De Punietem je na tom velmi dobře, protože má o dvaačtyřicet bodů víc než jeho starší a zkušenější kolega.
V Británii nebudou chybět jezdci Héctor Barberá (Avintia Blusens) a Claudio Corti (NGM Mobile Forward Racing). Mezi oběma v Brně došlo během závodu ke kolizi po níž následoval drsný pád. Corti musel do nemocnice na vyšetření, ale vše dopadlo dobře a oba závodníci kategorie CRT se pokusí ztracený závod odčinit dobrým výsledkem na okruhu v Silverstone.

Účast průběžně dvaadvacátého Karla Abrahama (Cardion AB Motoracing) v britské Grand Prix není jistá, protože českého závodníka trápí zdravotní problémy s ramenem a je docela možné, že raději zvolí delší rekonvalescenci než další víkend pod anestetiky. Lukáš Pešek (Came IodaRacing Project) v šampionátu zatím nebodoval a v Silverstone by neměl chybět.

Průběžné hodnocení MS – MotoGP: ZDE

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist