Ducati GP12: Výkon vzrostl o 15 koní, maximální rychlost na 360 km/h

S výkonnější a rychlejší motorkou nastoupí český motocyklový závodník Karel Abraham do své druhé sezony v nejprestižnějším motocyklovém šampionátu MotoGP. Ducati Desmosedici GP12 pohání litrový čtyřdobý čtyřválec s výkonem 250 koní, který motocykl dokáže rozjet na víc jak 360 kilometrů v hodině.

Kapitoly článku

Motocykl má oproti modelu 2011 zcela přepracovanou koncepci, namísto karbonového šasi využívá hliníkový deltabox. „Na první pohled to může vypadat, že motorka je podobná té loňské, ale pod kapotáží došlo k řadě zásadních změn,“ upozorňuje šéfmechanik týmu Cardion AB Motoracing Marco Grana. Mechanici českého týmu mají za sebou dvoutýdenní pobyt v Bologni, kde se závodní motocykly v továrně Ducati vyrábějí.
K menším změnám došlo i na vnějšku motocyklu. Design se stále drží tradiční týmové kombinace modré s bílou. „V roce 2012 jsme se zase trochu vrátili k modré, ale myslím, že každý naši motorku stále dobře pozná," míní Karel Abraham. Z kapotáže motocyklu v příštím roce zmizí netypická „křidélka“, zvyšující přítlak na přední kolo, která Ducati používala v roce 2011.

Většina komponentů na novém motocyklu má stejnou značku jako loni. O tlumení „Abajovy“ motorky se starají komponenty Öhlins a spolehlivě ji zastaví dvojice čtyřpístkových brzd Brembo, které svírají karbonové kotouče o průměru 320 mm. Všechny stroje kubatury MotoGP používají pneumatiky značky Bridgestone. „Na nové motorce jsem zatím jezdil jen při listopadových testech ve Valencii. Už 31. ledna ale začínáme naostro testovat na okruhu v malajském Sepangu, je spousta věcí, které se musí nastavit a vyzkoušet a postupně zajíždět lepší časy. První závod nás čeká 8. dubna v Kataru,“ nastínil Karel Abraham.
Podle předběžné soupisky jezdců v kubatuře MotoGP se Karel Abraham utká s jedenácti továrními motocykly značek Ducati, Honda a Yamaha, dalších devět motocyklů vyšlou do šampionátu takzvané CRT týmy využívající techniku založenou částečně na produkčních motocyklech. Mezi nováčky, kteří budou s Karlem Abrahamem bojovat, jsou i jeho bývalí soupeři ze třídy Moto2 včetně letošního mistra této třídy Němce Stefana Bradla. „Díky většímu počtu jezdců bude MotoGP atraktivnější pro diváky i pro nás. Že se na trati potkám se starými známými, je super, ale rozhodně se na ně nebudu nějak soustředit. Cílem je být co nejvíc vpředu a nemá smysl řešit před kterým jezdcem a jestli sedí na tovární motorce nebo na CRT,“ nastínil Abraham.

Ducati Desmosedici GP12 týmu Cardion AB Motoracing

Motocykl vyrobený v továrně Borgo Panigale v Bologni má nově motor o objemu 1000 kubických centimetrů s výkonem přibližně 250 koní, který odpovídá novým pravidlům kubatury MotoGP pro sezonu 2012.
Název je odvozený od netypického ventilového rozvodu motoru, takzvaného desmodromického (ventily jsou otevírány i zavírány vačkovou hřídelí). Sedici je pak jednoduše v italštině „šestnáct“ a označuje počet ventilů v motoru.

Srovnání motocyklů Ducati Desmosedici GP12 a GP11

Srovnatelné údaje GP12/GP11Ducati Desmosedici GP12 Ducati Desmosedici GP11
Hmotnostsuchá 155 kgsuchá 150 kg
Max. rychlost>360 km/h>340 km/h
Zrychlení 0-100 km/h2,6 s2,7 s
Výkon250 k235 k

Technické údaje Ducati Desmosedici GP12

Motor
Vodou chlazený čtyřtaktní čtyřválec se čtyřmi ventily na válec ovládanými desmodromickým rozvodem. Válce svírají úhel 90 stupňů.
Objem: 999 ccm
Elektronika: Magneti Marelli

Převodovka
Šestirychlostní, s možností úpravy poměru jednotlivých stupňů
Spojka: Suchá lamelová
Řetěz: Regina
Podvozek
Hliníkový rám Ducati
Přední vidlice: Öhlins o průměru 48 mm
Zadní tlumení: Öhlins
Brzdy: přední čtyřpístkové třmeny Brembo, 2x kotouč Brembo o průměru 320 mm, zadní dvoupístkový třmen Brembo, ocelový kotouč Brembo
Disky: 16,5“ hořčíkové Marchesini
Pneumatiky: Bridgestone

Objem nádrže: 21 litrů
Palivo: Eni

Tým Cardion AB Motoracing pro sezonu 2012

Cristhian Pupulin (IT) - track inženýr
Zaměstnanec továrny Ducati, který je přidělený k týmu od roku 2011. Dříve spolupracoval továrním jezdcem Ducati Nickym Haydenem. Jeho úkolem je podle dat z testování nastavit optimálně motorku. Úzce spolupracuje s šéfmechanikem.

Marco Grana (IT) - šéfmechanik
Vyučil se ve škole Ferrari v Maranellu, s Karlem Abrahamem spolupracuje už šest let. Ve spolupráci s Christianem Pupulinem a jezdcem rozhoduje o ideálním nastavení motorky.

Dario Massarin (IT) - telemetrik
Další zaměstnanec továrny Ducati. Má na starosti elektroniku na motorce, stahuje a vyhodnocuje veškerá data z motocyklu – od rychlosti, přes účinek brzd, pružení, řazení, pozici na trati.

Lindo Sbaraglia (IT) - logistika
Zaměstnanec Ducati. Jeho úkolem je postarat se o dokonalou logistiku náhradních dílů na motocykl. V roce 2011 pracoval pro tým Pramac, za který startoval Loris Capirossi.

Yannis Maigret (FR) - mechanik
V motosportu se pohybuje od roku 1999, v Cardion AB Motoracing pracuje od roku 2007. Stará se o plnění motoru, tedy přívod paliva, vstřikování a elektroniku motoru. Během závodního víkendu celý systém rozebere několikrát.

Martin Havlíček (CZ) - mechanik
Po každém dni kompletně kontroluje převodovku, spojku a stará se o přední část motocyklu. Původně pracoval u blanenského výrobce minibike Blata, s Karlem Abrahamem spolupracuje už od doby, kdy jezdil na minibike, dnes už jedenáct let.

Martin Nesvadba (CZ) - mechanik
V týmu má přezdívku Bart. Na starosti má rám a zadní část motocyklu, musí umět dát motocykl do špičkového stavu po pádu jezdce. Stejně jako Martin Havlíček pracoval dříve v Blata. Po prvním podiu Karla Abrahama v Japonsku přestal kouřit.

Pietro Berti (IT) - mechanik
Zodpovídá za přípravu pneumatik, jejich kontrolu, skladování a zahřívání. Kromě toho řídí týmový truck. V prostředí mistrovského seriálu motocyklů se pohybuje od roku 2002 a má rád Imolu.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Miloš Rejman - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (13x):



TOPlist