Druhá GP sezony – Velká cena Texasu

Z Kataru přepravili závodní materiál do Ameriky, kde na jezdce a týmy mistrovství světa silničních motocyklů čeká série dvou závodních víkendů v Texasu a Argentině. Druhé kolo sezony 2015 nás nejdřív zavede do Austinu, kde přijel světový šampionát poprvé v roce 2013. Okruh Amerik už není pro týmy velkou neznámou a pro jezdce je to další šance, jak si bodově polepšit - Red Bull Grand Prix of The Americas.

Kapitoly článku

Circuit of The Americas (COTA) má závodní dráhu dlouhou 5513 metrů, v nejširším místě má 15 metrů a nejdelší rovinkou je 1200 metrů dlouhý úsek mezi jedenáctou a dvanáctou zatáčkou. V jednom kole jezdci projedou 20 zatáčkami – 11 levými a 9 pravými.

Bridgestone přivezl do Texasu u přední pneumatiky směs měkkou, střední a tvrdou. V případě zadní symetrické pneumatiky je to směs měkká a tvrdá. Asymetrická zadní pneumatika je ve směsi střední. U pneumatik na mokrý povrch je hlavní směs měkká, alternativou tvrdá varianta.

Rekordy a informace MotoGP – Okruh Amerik, Austin (USA)

Rekord okruhu – Marc Márquez – Honda (2014) – 2'03,575
Nejrychlejší kolo – Marc Márquez - Honda (2014) – 2'02,773
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2014) – 2'02,773
Maximální rychlost – Marc Márquez - Honda (2013) – 341,6 Km/h

Délka závodu MotoGP - 21 kol (115,8 km)
Velká cena Texasu – MotoGP 2014:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Pedrosa (Honda), 3.Doviziso (Ducati) … 14.Abraham (Honda)
Pole position - Marc Márquez (Repsol Honda) - 2'02,773 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu - Marc Márquez (Repsol Honda) - 2'03,575 sekundy

!!! Nezapomeňte, tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2015 !!! - ZDE

MotoGP – Preview

Po skvělém závodu v Kataru je na první pozici průběžného hodnocení Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP). Přitom vývoj tréninkové přípravy a výsledek kvalifikace nenasvědčoval, že by Ital mohl atakovat přední příčky. Stále hledal potřebnou rychlost, přitom se ale s týmem soustředil na kompletní délku závodu, je docela možné, že obětovali kvalifikační rychlé kolo a v samotném závodu konkurenci porazil perfektně nastavenou motorkou. Díky přídělu pětadvaceti bodů je nyní Rossi vedoucím jezdcem průběžného hodnocení a připravuje se na závod v Texasu, což není zrovna jeho nejoblíbenější trať. Loni tam do závodu startoval šestý a z Austinu si odvezl body za osmé místo v cíli. Letos je cílem umístění na stupních vítězů. Už teď je jisté, že Valentino Rossi bude poprvé součástí letošního ročník Festivalu rychlosti v anglickém Goodwoodu v rámci oslav šedesátiletého výročí založení Yamaha Motor.
Druhým jezdcem průběžného pořadí je Andrea Dovizioso (Ducati Team). Jezdec tovární stáje Ducati byl v Kataru blízko vítězství, evidentně měl rychlejší stroj než jeho rival Rossi, ale svého krajana nedokázal porazit. Přesto byly oslavy u Ducati mohutné, protože třetí v pořadí závod dokončil Andrea Iannone (Ducati Team) a italský výrobce měl na stupních vítězů oba své tovární jezdce a obě zbrusu nové GP15. Nebyla to tedy jen otázka jednoho rychlého kola, jak tomu bylo v minulosti, ale konzistentní a silný výkon od začátku až do konce. Tady bude ještě zajímavé srovnání s tovární Hondou Marca Márqueze, který v Kataru o přední příčky nebojoval. Každopádně Ducati dosáhla tří umístění na stupních vítězů a to znamená, že od Austinu do závodu nastoupí s maximem 22 litrů paliva. Do této chvíle měli možnost využít 24 litrů, ale jak z italské stáje zaznělo už před zahajovací Grand Prix sezony 2015, snížení maximálního množství paliva je v žádném případě neomezí.
Čtvrtý v pořadí je Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP), který na loňský závod v Texasu nemá nejlepší vzpomínky. Při startu udělal chybu, vyrazil před zhasnutím červených světel a musel za trest projet boxy. Z konce závodního pole pak postupně získával ztracené pozice a cílem závodu projel desátý. Ani úvod letošní sezony nebyl bez problému a v Kataru Lorenza omezily problémy s přilbou. Uvolnila se horní výplň a dostala se do hledí, takže Španěl s omezeným výhledem ztratil naději na pódiové umístění. V Austinu už jednou bodoval třetím místem, takže na tuto zkušenost bude chtít jezdec tovární Yamahy navázat a posunout své maximum v Texasu ještě o něco výš.
Pátý je po prvním klání roku Marc Márquez (Repsol Honda), jemuž vstup do sezony nevyšel tak jak býval zvyklý. Krátce po startu vyjel mimo dráhu a z posledního místa pak zachraňoval co se dalo. Někdy byl až příliš zaujatý svým rychlým postupem, což poznal Álvaro Bautista (Aprilia Racing Team Gresini), který se s jezdcem Hondy dostal do kontaktu a musel kvůli poškozené přední brzdě ze závodu odstoupit. Márquez projel polem jezdců jako nůž máslem, nastavil přitom rekord v maximální rychlosti, který v Losail posunul na hodnotu 350,5 kilometrů za hodinu a cílem projel pátý. Špičku závodního pole už nebyl schopen dojet, takže jeho naděje jsou nyní upřeny na Texas, kde vyhrál oba závody MotoGP a loni byl na špici výsledkových listin od prvního tréninku až po samotný závod přičemž stačil nastavit jak kvalifikační rekord, tak rekord okruhu.
Ztrátou pro letošní šampionát je rozhodně absence Daniho Pedrosy (Repsol Honda Team). Španěl po katarské Grand Prix uvedl, že bude muset závodění přerušit kvůli přetrvávajícím zdravotním problémů s nedostatečným prokrvením pravého předloktí (arm pump). Jeho vyjádření překvapilo kde koho, nejvíc asi vedení Hondy, která dopady na možné problémy se sponzory hasila jak se jen dalo oznámením, že budou pro Španěla hledat nejlepší variantu. Tu nalezli, Pedrosa podstoupil další operaci, třebaže mu již nebyla doporučena. Nyní absolvuje léčbu, která si vyžádá kolem čtyř až šesti týdnů. Přesný termín návratu na dráhu není znám, protože ten stanoví až Pedrosův ošetřující lékař. Každopádně bude chybět v Texasu a Argentině. Španěla měl zájem nahradit Casey Stoner, ale Honda zvolila náhradu v podobě testovacího jezdce Hiroshi Aoyamy. Díky tomu se vyrojila řada spekulací, jako například ta, že červenou dal příchodu Australana Marc Márquez, ale důvod bude mnohem prostší. Japonce má HRC pod smlouvou jako testovacího jezdce s možností, že v případě potřeby může nahradit některého z jezdců Hondy v seriálu MS. Tato situace teď nastala a pro HRC je to jasné řešení bez komplikací.
Nejlepším jezdcem netovárního týmu je po prvním kole sezony Cal Crutchlow (CWM LCR Honda). Britský závodník odešel od Ducati v době, kdy italský výrobce začíná znovu bojovat o přední příčky, což Crutchlowa může vnitřně mrzet a možná o to víc se bude snažit jezdit tak, aby své rozhodnutí ospravedlnil. Zatím mu to jde, protože byl v Kataru sedmý a vzhledem k tomu, že Dani Pedrosa nějakou dobu bude chybět, může uvažovat o umístění minimálně do šestého místa. Samozřejmě o tom samém teď přemýšlí Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3) a jeho týmový kolega Pol Espargaró (Monster Yamaha Tech 3). Oba jedou satelitní Yamahy a pro Crutchlowa to jsou těžcí soupeři. Dá se předpokládat, že tato trojice bude jezdit hodně vyrovnané závody.
Příjemným překvapením je výkon Yonny Hernandeze (Pramac Racing), který vynechal první test v Sepangu, ve druhém toho moc nenajel, protože zranění z předsezonního tréninku mu to neumožnilo a pořádně testovat začal vlastně až v Kataru. Možná díky tomu, že v Losail strávil víc času než v běžném závodním víkendu mu umožnilo zajet na desátou pozici. Nyní se uvidí, jak si poradí s dráhou v Texasu, kde byli všichni naposledy před rokem a Kolumbijec tam tehdy bodoval třináctým místem. Druhý jezdec Pramac Racingu Danilo Petrucci je průběžně dvanáctý a v případě italské stáje lze hovořit o pozitivním vstupu do sezony.

V Kataru bodovali také oba jezdci Suzuki. Aleix Espargaró (Team Suzuki Ecstar) je jedenáctý a Maverick Viñales (Team Suzuki Ecstar) čtrnáctý. Japonský výrobce se vrátil do šampionátu s novým motocyklem, mladou sestavou jezdců a rozhodně bude chtít co nejdřív bojovat o pozice v první desítce. Zda se jim to podaří už v Texasu je otázkou, ale rozhodně tam loni testovali s Randy De Punietem, takže nějaká data určitě k dispozici mají.
Brit Scott Redding (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS) závodí s tovární specifikací Hondy RC213V a v průběžném hodnocení je třináctý. Stejnou motorku má také Cal Crutchlow, takže ten rozdíl tu je vidět a nový tým v MotoGP Marc VDS bude pracovat na tom, aby svého jediného jezdce posunuli víc dopředu.

V kategorii Open je nejlépe umístěným jezdcem Hector Barbera (Avintia Racing), který závodí v sedle Ducati. Španěl v Kataru zajel patnácté místo, získal první bod a v tomto trendu by rád pokračoval. Rozhodně mu v tom bude chtít zabránit Nicky Hayden (Aspar Team MotoGP) na něhož v Texasu čeká první z domácích velkých cen, kde navíc může oslavit start do své jubilejní 200.Grand Prix jezdce královské kubatury. O pozici nejlepšího jezdce kategorie Open bude usilovat také český závodník Karel Abraham (AB Motoracing). Abraham v Kataru nebodoval a v závěru klání skončil na zemi po ataku Jacka Millera (CWM LCR Honda). Loni si z Texasu odvezl dva body za čtrnácté místo, což bude chtít minimálně zopakovat.

Průběžné pořadí MS – MotoGP:

1 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 25 bodů
2 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 20
3 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 16
4 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 13
5 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 11
6 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 10
7 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Honda - 9
8 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 8
9 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 7
10 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 6
11 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 5
12 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ducati - 4
13 - Scott REDDING - GBR - Honda - 3
14 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 2
15 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 1 (Open)
.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist