Druhá GP sezony - Velká cena Texasu

Druhé kolo světového šampionátu silničních motocyklů nás zavede na území USA, konkrétně do státu Texas a jeho metropole Austinu. Zbrusu nový Okruhu Amerik loni absolvoval premiéru závodem formule 1 a nyní je na řadě motocyklové MS společně s juniorským Rookies Cupem - Red Bull Grand Prix of The Americas.

Kapitoly článku

Moderní závodní areál Okruhu Amerik s kapacitou kolem 120 tisíc diváků projektoval Hermann Tilke. Začátkem loňského roku byl dostavěn a už na podzim prodělal zatěžkávací zkoušku, když na něm uspořádali Velkou cenu USA ve formuli 1. Na dráze dlouhé 5513 metrů je celkem dvacet zatáček11 levých a 9 pravých. Nejdelší rovinka měří 1200 metrů a je nyní vůbec nejdelší v celém kalendáři šampionátu.

Těsně před zahájením sezony 2013 testovali na Okruhu Amerik tovární jezdci týmů Hondy (Dani Pedrosa a Marc Márquez) a Yamahy (Jorge Lorenzo a Velntino Rossi) společně s Němcem Stefanem Bradlem, netovárním závodníkem v barvách LCR Hondy MotoGP. Všichni zmiňovaní teď mají velkou výhodu, protože jízdu po okruhu nedaleko Austinu není vůbec snadné se naučit a tři tréninky k tomu rozhodně stačit nebudou.
Bridgestone zvolil pro víkend v Austinu u předního obutí měkkou a střední směs. Zadní pneumatika je asymetrická a dostupná ve třech směsích - měkká, střední a tvrdá. V Austinu budou poprvé přiděleny jezdcům motocyklů kategorie CRT a továrních speciálů různé specifikace zadních hladkých pneumatik. V případě kategorie CRT je to směs měkká a střední, jezdci továrních prototypů mají k dispozici střední a tvrdou směs. Pneumatiky do mokra jsou ve směsi měkké, jejich alternativou je tvrdší směs.

Tentokrát až v USA zahájí sezonu juniorský šampionát Red Bull Rookies Cup 2013, kde má Česká republika zastoupení v podobě Karla Haniky, brněnského talentovaného jezdce, který v neděli 14. dubna oslavil své sedmnácté narozeniny. Loni vyhrál tři závody a v celkovém hodnocení obsadil třetí místo. V letošním ročníku patří Hanika mezi favority v boji o titul. Rok 2013 je pro všechny v Rookies Cupu také důležitou premiérou v uvedení nových jednotných čtyřdobých motocyklů KTM 250ccm, které nahradí klasické dvoudobé stopětadvacítky. Motocyklový šampionát je tak nyní kompletně ve znamení čtyřdobých motocyklů. Oba víkendové závody je možné sledovat živě na Red Bull TV.

MotoGP – preview

Průběžné hodnocení královské kubatury kopíruje po prvním závodu pořadí, jakým jezdci projeli cílem zahajovací Grand Prix v Kataru. Závod dokončilo celkem osmnáct závodníků, ale body si odvezlo jen patnáct z nich. Nejvyšší bodový příděl patří vítězi prvního závodu Jorge Lorenzovi (Yamaha Factory Racing) jemuž se v Kataru podařilo vyhrát stylem start - cíl. Španěl v rámci obhajoby titulu rozhodně vykročil pravou, a i když je zatím brzy na nějaké prognózy o tom, jak a komu se letos bude dařit, je určitě favoritem číslo jedna. Závod v Austinu bude pro Lorenza nová výzva, protože Yamaha tam na rozdíl od tovární Hondy v některých sektorech ztrácí. Závod se ale jede na víc kol než jedno rychlé a konzistence je Lorenzovou nejsilnější zbraní. Nový kvalifikační formát Španěl vnímá pozitivně a vidí v něm dobrou příležitost, jak zdramatizovat bitvu o pozice na startu. Podle rodáka z Mallorky je pár rychlých kol riskantní loterií, která nemusí pokaždé vyjít.
Podobný názor má také druhý jezdec v pořadí Valentino Rossi (Yamaha Factory Racing), Lorenzův týmový kolega. Podle Rossiho je pro současnou kvalifikaci navíc důležité načasování, najít ten správný moment, kdy vyjet na dráhu a získat dostatečně volný prostor pro zajetí rychlého kola. Právě načasování italskému jezdci litrové M1 v Kataru nevyšlo. Při posledním výjezdu na novém obutí mu prostor pro rychlé kolo chyběl a do závodu tak startoval sedmý. Rychlé kvalifikační kolo nebude ani v Austinu zrovna snadná záležitost. Na nové dráze Okruhu Amerik bude klíčovým bodem ideálně zvolená stopa při průjezdu první zatáčkou. Do ní musí jezdci brzdit jízdou do kopce, což není až tak obvyklé a všichni, kteří tam v březnu testovali si na styl průjezdu zatáčkou museli poměrně dlouho zvykat. Texas je premiérou v kalendáři MotoGP, což avizuje náročný víkend pro všechny. Pro úvodní závod roku bylo Rossiho cílem umístění na stupních vítězů. To Italovi vyšlo a v cíli oslavil druhé místo. Potom, co Rossi v Kataru předvedl teď asi nikdo nepochybuje, že má znovu radost ze závodění, chuť bojovat o vítězství, desátý titul a přitom stále bavit diváky.
Pro někoho možná překvapení, pro někoho třeba ne, každopádně na třetí průběžné pozici je po zahajovacím podniku v Kataru Španěl Marc Márquez (Repsol Honda Team), úřadující mistr světa třídy Moto2 a letošní nováček v kubatuře MotoGP. Absolvovat premiéru v barvách tovární stáje HRC Márquezovi umožnila změna pravidel, protože ještě loni nebyl v případě nováčka přestup k továrně možný. Díky tomu talentovaný Márquez nahradil odchozího Casey Stonera a stal se týmovým kolegou Daniho Pedrosy. Otázkou samozřejmě zůstává, jak velcí to kolegové ve skutečnosti budou, protože jistá rivalita tam samozřejmě bude. Márquez už v první Grand Prix sezony svého parťáka porazil a zároveň předvedl parádní souboj s Valentinem Rossim, jezdcem, který v době, když mu byly čtyři, vyhrál svůj první titul v motocyklovém mistrovství světa. V privátním testu na Okruhu Amerik byl začátkem března Márquez nejrychlejší ze všech testujících jezdců. Adaptaci novým podmínkám zvládl v Texasu na výbornou a před víkendovou Grand Prix je rozhodně velkým kandidátem nejen na umístění v první trojce, ale také na vítězství!
Čtvrtý v pořadí je Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), jemuž závod v Kataru nevyšel dle jeho představ a nebyl ani reálným obrazem jeho výkonnostní úrovně z předsezonních testů. Španěl měl problémy s přilnavostí zadní části RC213V, což mu v samotném závodu působilo velké komplikace. I když na první pohled možná vypadl odevzdaně, nic takového v plánu neměl, ale v určitých momentech hrozilo, že skončí mimo trať a to si nemohl dovolit. Cílem bylo umístění na stupních vítězů, výsledkem je ale třináct bodů za čtvrté místo a šance si spravit chuť už víkendovým závodem v Austinu. Tam se jezdcům Hondy dařilo a není důvod si myslet, že by se snad v tomto směru něco zásadního změnilo. Pro Pedrosu to nebude snadný víkend s vědomím, že jeho týmový kolega dokáže v Austinu divy, nicméně bude muset zabojovat pokud chce titul mistra světa.
S jedenácti body uzavírá Brit Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3) nejlepší pětici jezdců průběžného hodnocení motocyklového šampionátu. Postavení pro satelitního jezdce Yamahy rozhodně pozitivní, ovšem Crutchlow chtěl v Kataru zajet na stupně vítězů, takže páté místo je z jeho pohledu tak trošku zklamáním. V katarské Grand Prix sice na rovinkách ztrácel, ale velmi dobře zvládal technické úseky okruhu v Losail. Když došlo k předjetí Valentinem Rossim, Brit udělal chybu, což znamenalo ztrátu šance dojet první závod na stupních vítězů. S Crutchlowem je třeba počítat. Je jezdcem, který umí z dostupné techniky vytěžit maximum a momentálně je těsně za čtveřicí nejrychlejších prototypových motocyklů na startovním roštu MotoGP. Samozřejmě Austin bude velká neznámá, Crutchlow tam zatím nejezdil, takže uvidíme po prvních trénincích.

Nejlepším jezdcem kategorie CRT je po úvodním kole jedenáctý Španěl Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar Team). V Kataru bojoval s Američanem Benem Spiesem (Pramac Racing) o desáté místo, ale to mu nakonec nevyšlo, takže teď disponuje pěti body. Espargaró závodí v sedle motocyklu ART, který mu sice neumožňuje soupeřit s mnohem výkonnějšími továrními prototypy, ale jeho cílem je status nejlepšího jezdce CRT a snaha porážet jezdce v sedle tovární motorky.
Z dvojice českých závodníků v podobě Lukáše Peška (Came IodaRacing Project) a Karla Abrahama (Cardion AB Motoracing) dokončil závod pouze první jmenovaný. V nedělním závodu Velké ceny Kataru Pešek nějakou dobu figuroval na bodovaných pozicích, protože startoval z výborného patnáctého místa, ale postupně se propadal pořadím až nakonec skončil na nebodované osmnácté pozici. Jeho cílem bylo premiérový závod MotoGP dokončit, což se mu také podařilo a nyní může svoji pozornost zaměřit na zisk premiérových bodů. Karel Abraham velmi dobře odstartoval, ale nedokončil ani první kolo závodu v Losail, protože mu podklouzl předek motocyklu ART a bylo po nadějích bojovat o první body sezony. Celou věc teď bude muset rychle hodit za hlavu a soustředit veškerou pozornost na Texas.

Závod v Austinu je pro všechny (kromě pětice zmiňovaných jezdců tovární Hondy a Yamahy) nová zkušenost, začíná se od nuly a šanci mají úplně všichni. Bude třeba si udržet potřebnou koncentraci, jezdit trpělivě a hlavně udržet motorku na dráze. Ten kdo to zvládne, může v neděli večer klidně bodovat, aniž by přitom zvolil režim - riskantní jízda na hranici možností. Jenže, ono to v praxi většinou tak jednoduché není. Uvidíme.

Na rozdíl od katarské pouště by v Texasu pršet nemělo, alespoň tak vypadá víkendová předpověď, která slibuje slunečné počasí s teplotami kolem čtyřiadvaceti stupňů - Austin, Texas.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist