Druhá GP sezony – Velká cena Argentiny

Na argentinský okruh Autódromo Termas de Río Hondo zamíří světový šampionát motocyklových prototypů počtvrté. Poprvé tam jezdci seriálu Grand Prix přijeli v roce 2014 a zjistili, že s dopravou to na okruh není tak snadné a co se týče traťových podmínek tak vzhledem k minimálnímu provozu má dráha problém nabídnout potřebnou přilnavost. Navíc jsou nyní v této části světa povodně, takže to ještě může být hodně napínavý deštivý víkend. V Argentině má Česká republika dva jezdce – Jakuba Kornfeila (Moto3) a Karla Abrahama (MotoGP). První tréninky startují v pátek ve dvě odpoledne středoevropského času - Gran Premio Motul de la República Argentina.

Kapitoly článku

Autódromo Termas de Río Hondo

Argentinský závodní okruh Autódromo Termas de Río Hondo otevřeli v roce 2008 a už v roce 2012 prošel výraznou rekonstrukcí. Na základě konstrukčních změn vedoucích k větší bezpečnosti získal okruh souhlas FIM s pořádání motocyklových závodů a od roku 2014 je v kalendáři světového šampionátu silničních motocyklů.

V jednom kole jezdci ujedou celkem 4806 metrů po dráze, která má v nejširším místě 16 metrů, její nejdelší rovinka měří 1076 metrů a má celkem 14 zatáček – 9 pravých a 5 levých.

Pro pneumatiky je závodní dráha okruhu Autódromo Termas de Río Hondo jedna z nejnáročnějších v kalendáři. Její povaha s rychlými zatáčkami, silnými brzdnými body, výraznými náklony a dlouhou rovinkou generují vysoké teploty, které mají vliv na životnost obutí. Jednotný dodavatel pneumatik Michelin míří s MotoGP do Argentiny podruhé a letos připravil měkkou, střední a tvrdou směs pro přední a zadní pneumatiky. V případě zadní pneumatiky měkké a střední směsi se jedná o asymetrickou variantu, tvrdá směs zadní hladké pneumatiky je ve verzi symetrické. Co se týče pneumatik do mokrých podmínek, tak ty budou dostupné ve směsích měkká a střední.

Po víkendu v Kataru zasedala Komise Grand Prix, kde s okamžitou platností došlo na zrušení trestných bodů. Systém trestných bodů spatřil světlo světa v roce 2013 a reagoval tak na různé prohřešky závodníků a stížnosti týmů, že nejsou dostatečně penalizováni. Bodový systém se nakonec ukázal jako velice těžkopádný a vzhledem k tomu, že nyní jsou součástí seriálu zvoleni komisaři FIM MotoGP, kteří mají v pravomoci širokou škálu trestů, nebyl bodový systém již dále nutný. To samé pak o týden později odsouhlasila Komise WSBK, takže systém trestných bodů nebude fungovat ani superbikovém šampionátu.

Rekordy a informace MotoGP - Termas de Río Hondo, Argentina:

Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2014) – 1'37,683
Rekord okruhu – Valentino Rossi - Yamaha (2015) – 1'39,019
Maximální rychlost – Stefan Bradl – Honda (2014) – 334,1 Km/h

Délka závodu MotoGP - 25 kol (120,2 km)
Stupně vítězů 2016 - 1.Márquez (Honda), 2.Rossi (Yamaha), 3.Pedrosa (Honda)
Pole position – Marc Márquez (Honda) – 1'39,411 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Honda) – 1'40,243 sekundy

MotoGP – Preview

Po úvodním podniku sezony je lídrem šampionátu Maverick Viñales (Movistar Yamaha MotoGP), vítěz katarské Grand Prix. V Losail to byl víkend plný překvapení a to především co se týče počasí, protože déšť všem zkomplikoval plány. Viňalesovi ale rozhodně ne, protože ten si udržel neporazitelnost, jenž začala v momentě, když loni ve Valencii poprvé usedl na svoji tovární Yamahu.

Druhým jezdcem v pořadí je Andrea Dovizioso (Ducati Team). Jezdec tovární stáje výrobce z Boloně má v týmu Jorge Lorenza, takže potřebuje podávat výkony, kterými si na Španěla alespoň letos získá potřebný náskok. Dovizioso v Kataru dlouho závod vedl, ale nakonec se musel smířit s dvaceti body, což na druhou stranu není vůbec špatné.

Spokojený je rovněž třetí Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), který jen tak tak přímo postoupil do druhé kvalifikace, která byla nakonec kvůli silnému dešti a vodě na dráze zrušena. Zimní příprava nebyla v podání Itala zvlášť přesvědčivá, v trénincích se také zrovna nedařilo, ale jak přišel závod bylo z toho třetí místo. Uvidíme jak si povede v Argentině, kde Rossi odstartuje do své 350.Grand Prix, čímž se stane prvním jezdcem v historii motocyklového šampionátu, jenž na takto vysoké číslo dosáhl. Navíc teď drží rekord zisku umístění na stupních vítězů ve dvaadvaceti sezonách v řadě plus dalších osmnáct sezon v královské kubatuře s alespoň jedním umístěním na pódiu.

V Kataru sice myslel a určitě měl na vítězství, okolnosti ale byly proti a výměna přední pneumatiky těsně před startem závodu byl risk, který Marcu Márquezovi (Repsol Honda Team) nevyšel. Přesto je tu řeč o teprve prvním závodu sezony, takže jsme teprve na úplném začátku. Márquez letos obhajuje titul a jeho cílem je konzistence, to znamená získat v závodě výsledek, na který v dané chvíli má a minimalizovat tak rizika pádu při soubojích v posledních kolech. Rozhodně na tom něco bude.

První pětku uzavírá Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), pro něhož je úvod sezony určitě pozitivní a Španěl má rovněž velké ambice se letos posunout pokud možno na samotný vrchol. Má po dlouhé době kolem sebe tým lidí, kteří vyhovují především jemu a není snad nikdo, kdo by mu to nepřál.

Průběžně devátý Španěl Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) si před týdnem při tréninku na motokrosové motorce zlomil kost v kotníku, ten mu silně otekl, takže musel do Barcelony na kliniku Dexeus. Po prohlídce lékaři kotník neoperovali, ale Rins ještě podstoupil jednu prohlídku před odletem do Argentiny a další pak podstoupí přímo v dějišti druhé Grand Prix sezony.

Dva body má na kontě Karel Abraham (Pull&Bear Aspar Team), čtrnáctý jezdec průběžného hodnocení. Jezdec z Brna první závod dokončil na bodech, což je určitě pozitivní návrat do světového šampionátu prototypů, kde jeden rok chyběl. Naposledy závodil s vlastním týmem AB, dnes je jezdcem týmu Aspar, takže pro Abraham změna, kterou už zažil ve WorldSBK.

MotoGP – stav po GP Kataru:

1. Maverick VIÑALES SPA Yamaha 25
2. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati 20
3. Valentino ROSSI ITA Yamaha 16
4. Marc MARQUEZ SPA Honda 13
5. Dani PEDROSA SPA Honda 11
6. Aleix ESPARGARO SPA Aprilia 10
7. Scott REDDING GBR Ducati 9
8. Jack MILLER AUS Honda 8
9. Alex RINS SPA Suzuki 7
10. Jonas FOLGER GER Yamaha 6
11. Jorge LORENZO SPA Ducati 5
12. Loris BAZ FRA Ducati 4
13. Hector BARBERA SPA Ducati 3
14. Karel ABRAHAM CZE Ducati 2
15. Tito RABAT SPA Honda 1

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist