Druhá GP sezony – Velká cena Argentiny

Potřetí v řadě zamíří mistrovství světa silničních motocyklů na argentinský okruh Autódromo Termas de Río Hondo. Poprvé tam jezdci seriálu Grand Prix závodili v roce 2014 a zřejmě byli všichni spokojení, protože tento týden Argentina prodloužila smlouvu s Dornou na další tři roky. V Argentině má Česká republika dva jezdce – Jakub Kornfeil (Honda) a Karel Hanika (Mahindra). Jezdci a týmy neměli podobně jak v Kataru možnost před závodním víkendem testovat, takže veškerá příprava bude spočívat na trojici volných tréninků - Gran Premio Motul de la República Argentina.

Druhá GP sezony – Velká cena Argentiny

Kapitoly článku

Autódromo Termas de Río Hondo

Argentinský závodní okruh Autódromo Termas de Río Hondo otevřeli v roce 2008 a už v roce 2012 prošel výraznou rekonstrukcí. Na základě konstrukčních změn vedoucích k větší bezpečnosti získal okruh souhlas FIM s pořádání motocyklových závodů a od roku 2014 je v kalendáři světového šampionátu silničních motocyklů, kde zůstane ještě minimálně další tři roky, protože ve středu prodloužili zástupci promotéra GP Argentiny smlouvu s Dornou.

V jednom kole jezdci ujedou celkem 4806 metrů po dráze, která má v nejširším místě 16 metrů, její nejdelší rovinka měří 1076 metrů a má celkem 14 zatáček – 9 pravých a 5 levých.

Michelin má před sebou nesnadný úkol. Dráha argentinského okruhu se s gumami nemazlí a možná proto Francouzi zvolili poměrně radikální příděl tvrdších směsí. Pro přední kolo je k dispozici směs tvrdá a střední. Pro zadní obutí je to směs tvrdá a střední. Letos poprvé budou k dispozici také pneumatiky do deště a do přechodných podmínek.

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2016 !!! - ZDE

Rekordy a informace MotoGP - Termas de Río Hondo, Argentina:

Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2014) – 1'37,683
Rekord okruhu – Valentino Rossi - Yamaha (2015) – 1'39,019
Maximální rychlost – Stefan Bradl – Honda (2014) – 334,1 Km/h

Délka závodu MotoGP 2015 - 25 kol (120,2 km)
Stupně vítězů - 1.Rossi (Yamaha), 2.Dovizioso (Ducati), 3.Crutchlow (Honda)
Pole position – Marc Márquez (Honda) – 1'37,802 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Valentino Rossi (Yamaha) – 1'39,019 sekundy

MotoGP – Preview

Pokud jsme si mysleli, že závěr loňské sezony byl v MotoGP s Márquezem, Rossim a Lorenzem pořádným pozdvižením v motocyklovém šampionátu, tak úvod té letošní nabízí ještě bouřlivější vody v již tak rozbouřeném oceánu Grand Prix. Jde totiž o to, že šéfa Dorny Carmela Ezpeletu mají španělské úřady vyšetřovat z daňových úniků ve spojení s akciemi Dorny. Navíc ve středu přinesla italská La Repubblica zprávu, že se dokonce uvažují o jeho zatčení, protože hrozí útěk do zahraničí. V zahraničí je, to je pravda, protože celý šampionát je nyní v Argentině, ale útěk … ? Jeden den je Dorna nejlepší firmou Španělska, druhý den už chtějí zavřít jejího šéfa. Časy jsou zlé. Světový šampionát MotoGP a WSBK je byznys, o který zřejmě nemá zájem jen Dorna. Každopádně stejně jak u všech, tak také zde platí presumpce neviny, a tak je k tomu třeba přistupovat.

Po úvodním podniku sezony v Kataru určuje pořadí průběžného hodnocení výsledek závodu. Na první pozici průběžného hodnocení je proto Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP), úřadující mistr světa, jemuž první závod a vůbec komplet celý víkend v Losail vyšel na jedničku. Co zatím Španělovi chybí tak klid v podobě prodloužení kontraktu s Yamahou. Možná ale probíhají další jednání, jejichž výsledek nakonec Lorenza přivedou k jinému výrobci. Třeba Ducati. Minulý týden Lorenzo uvedl, že o svém životě rozhoduje jen on sám, takže se rozhodne do dvou, třech týdnů. Času máme dost, takže si určitě rádi počkáme.

Druhý v pořadí je Andrea Dovizioso (Ducati Team), který určitě překvapil, protože v testech nebyl ve svých výkonech příliš přesvědčivý. Závod už byl ale o něčem jiném, Ital bojoval co mu síly stačily a to se samozřejmě počítá. Italův týmový kolega Andrea Iannone (Ducati Team) spadl, což dnes Doviziosovi dává náskok dvaceti bodů a při jeho konzistenci to není zrovna málo.

Španěl Marc Márquez (Repsol Honda Team) je třetí v pořadí a jak neustále tvrdí příjemně překvapen z umístění na stupních vítězů v něž snad ani nevěřil. Je sice pravda, že Honda v testech nebyla zase tak přesvědčivá jako třeba Yamaha, ale Márquez v boji o pozice na pódiu bude bez problému pokaždé. Víc napoví Argentina, protože tam mají všichni na přípravu skutečně jen ty tři tréninky a pak už jde do tuhého.

Na stupně vítězů v prvním klání sezony nedosáhl Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), který měl třeba loni mohutný nástup do sezony s vítězstvím v Kataru a Argentině. Jak to bude letos zatím nikdo neví, ale samozřejmě devítinásobný šampion je tu, aby bojoval o jubilejní desátý titul, což je samozřejmě nesmírně náročný cíl vzhledem ke konkurenci. Loni si vzal na stupně vítězů dres Diega Maradony (číslo 10). Desátý titul ve finále nezískal, nicméně si získal srdce Argentinců s jejichž podporou může počítat.

Ta podpora je nicméně natolik velká, jak píší dnešní katalánské noviny, že Marc Márquez a Jorge Lorenzo se cítí ohroženi a to ani ne na dráze, ale mimo ni. Je jim jasné, že všechny fanoušky na svou stranu nedostanou, ale od určitých skupin cítí až určitou nevraživost. Honda měla požádat o posílení ochrany, podobně jak tomu bylo ve Valencii 2015.

Pátý Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) loni v Argentině chyběl, protože měl po operaci předloktí. Páté místo není nic s čím by byl Španěl spokojen, takže můžeme očekávat tlak na přední pozice počínaje tréninkem, přes kvalifikaci a závodem konče. Pedrosa také potřebuje prodloužit smlouvu a jak jinak si o to říct než dobrými výsledky v závodech. Základem bude porážet týmového kolegu, což by letos Pedrosa mohl dokázat.

Jezdcem, jehož bude zajímavé sledovat také v Argentině je určitě Maverick Viñales (Team Suzuki Ecstar). Španěl si s motorkou japonského výrobce velmi dobře rozumí a je otázkou času až získá své první umístění na stupních vítězů. Proč ne třeba už teď v Argentině.

Druhým jezdcem, který má novou smlouvu podepsanou je osmý v pořadí Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3). Ten do Kataru přijel s tím, že u Tech 3 neprodlouží, protože ho nechtějí. Tým Herve Poncharala má sehrát úlohu přípravky Yamahy a Smith cítil, že pro něho místo nebude. Herve Poncharal sice o něco později vyvracel spekulace, že by o Smithově osudu bylo předem rozhodnuto, ale rozhodnuto už bylo, alespoň co se týče Smithe. Ten v neděli před závodem potvrdil dvouletou smlouvu s KTM, rakouským výrobcem vstupujícím do MotoGP v roce 2017.

Chybět bude Danilo Petrucci (Octo Pramac Yakhnich), který musel na reoperaci záprstních kůstek dlaně pravé ruky. Ty měl po pádu z australského testování na Phillip Islandu polámané a následně spojené šroubky a kovovou destičkou. Spojení ale nevydrželo velkou zátěž úvodních tří tréninků katarské Grand Prix a došlo k obnovení zranění. Za Itala pojede testovací jezdec Ducati Michele Pirro. Vedení Pramac Racingu dlouho čekalo, zda si to Casey Stoner nerozmyslí, protože ten měl možnost Petrucciho nahradit, ale Australan do toho nešel.

MotoGP – stav po GP Kataru

1 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 25 bodů
2 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 20
3 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 16
4 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 13
5 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 11
6 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 10
7 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 9
8 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 8
9 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 7
10 - Scott REDDING - GBR - Ducati - 6
11 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 5
12 - Eugene LAVERTY - IRL - Ducati - 4
13 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia - 3
14 - Jack MILLER - AUS - Honda - 2
15 - Tito RABAT - SPA - Honda - 1

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist