Dosavadní Peškova sezóna

V následujícím článku se český motocyklový jezdec, Lukáš Pešek - 13. v průběžném pořadí MS, zamýšlí nad dosavadním průběhem sezóny 2009.

Pro Lukáše Peška, českého motocyklového závodníka, je současné umístění v průběžném hodnocení čtvrtlitrové kubatury určitě viditelným zlepšením oproti jeho loňskému roku. Ten premiérový si ale pražský pilot odbyl už v roce 2003. kdy jel tehdy celkem devět závodů dvěstěpadesátek na motocyklu Yamaha německé stáje Yamaha Kurz.

V roce 2008 získal celkem třiačtyřicet bodů, a sezonu uzavřel na celkovém patnáctém místě. Letos si jezdec týmu Auto Kelly – Česká pojišťovna z posledních dvanácti závodů připsal třiapadesát bodů, jeho nejlepším umístěním v závodu je sedmé místo a nejlépe se kvalifikoval jako osmý. 

Navíc Lukáš Pešek bojuje s dvanáctým Julesem Cluzelem z Matteoni Racing o status nejlepšího jezdce čtvrtlitrové kubatury na netovárním motocyklu. Oba jezdce teď dělí pět bodů, takže v závěrečné fázi šampionátu je toho v sázce stále hodně, nemluvě o umístění v první desítce, na které mu teď chybí rovných pětadvacet bodů.


Lukáš Pešek se spolu s F1Sports znovu vrátil k dosavadním dvanácti podnikům světového šampionátu závodů silničních motocyklů. Vše odstartoval noční závod v Kataru.

První závod sezony v Kataru ovlivnilo počasí a díky tomu, že v Losail pršelo, byl závod čtvrtlitrové kubatury posunut o čtyřicet minut a nakonec zkrácen na třináct kol. Lukáš Pešek startoval z patnácté pozice a start se mu opravdu podařil, jenže v první zatáčce přišel kontakt s Pasinim, výjezd mimo dráhu, ztráta deseti sekund a rovněž nadějí na umístění v první desítce. 

Lukáše Peška jsme se zeptali, jaké to je závodit na dráze osvětlené stovkami výkonných reflektorů, zda je něco takového pro jezdce na dráze bezpečné a jak on sám takový závod vnímá z pozice závodníka. „Nějak moc to neřeším. Beru to tak, že je to pro všechny stejné a v Kataru je to jednou v roce, takže to tam odjedeme a pak až zase za rok.“ Situaci, kdy Pasini do českého jezdce narazil, už nikdy společně neřešili. „Ne, to je normální, takové věci se v závodech stávají a dál to už neřešíme,“ dodal Pešek pro F1Sports.

Druhý závod sezony v Japonsku se českému jezdci Auto Kelly-ČP opravdu podařil, protože tam získal své nejlepší umístění ve čtvrtlitrech. Kvalifikace byla pro silný déšť zrušena, počítaly se časy z prvních dvou tréninků a Lukáši Peškovi patřila na startovním roštu okruhu v Motegi jedenáctá pozice. Český jezdec v nedělním závodu předvedl opět bezvadný start a posunul se až na čtvrté místo, ale po souboji s Mike Di Megliem vyjel z dráhy a tím pádem ztratil hned několik pozic.

„Okruh v Motegi mi nijak extra nesedí,“ řekl k Japonsku Lukáš Pešek. „Myslím, že letos mi tam hodně nahrály povětrnostní podmínky, trať nebyla úplně suchá. V cíli parádní sedmé místo, takže spokojenost a už se těším na příští rok.“

Třetí podnik sezony přivítal španělský Jerez. Ten je také místem předsezonních testů většiny jezdců a týmů nižších kubatur, takže z tohoto okruhu mají také velké množství dat, což je především výhodou pro rychlé tovární motocykly. Start z jedenácté pozice Peškovi opět vyšel na výbornou, když se v prvních zatáčkách probojoval na sedmou pozici, ale nakonec problémy s nastavením, kterého ho provázely po celý závodní víkend znamenaly, že si český borec z Jerezu odvezl body za třinácté místo.

Francouzská Grand Prix byla pro Lukáše Peška dalším těžkým závodem na mokré dráze, ale ve finále opět hezký výsledek v podobě dalšího sedmého místa a to dokonce s pádem během samotného závodu. Nabízí se tedy otázka, zda vám mokré povrchy vyhovují třeba více než ty suché? „Určitě to není moje specialita, ale v tomto roce je tam třináct továrních motocyklů a já jedu samozřejmě na netovárním, takže když tam nejsou zcela ideální podmínky, je to pro mě spíš plus.“

„Na mokré dráze se zčásti mažou výkonové rozdíly u všech strojů, protože není tolik využit. Prostě každá Velká cena, kde nejsou optimální povětrnostní podmínky je pro mě výhodná,“ řekl Lukáš Pešek ke svému výkonu v Le Mans, kde do závodu poprvé startoval z druhé řady. 

Lukáš Pešek si v letošní sezoně nepřipsal ani jeden bod hned ve dvou případech. Poprvé v Itálii,
kde opět úřadovalo počasí a během zaváděcího kola začalo v Mugellu pršet. Na startovním roštu tak byl těsně před startem pořádný zmatek a Lukáši Peškovi mechanici nestačili v časovém limitu vyměnit zavěšení do mokra. S takovým handicapem také v Mugellu odstartoval do samotného závodu třídy 250ccm a můžeme opět říci, že úspěšně, protože se posunul o celkem pět pozic na desáté místo a ve třetím kole už jel dokonce pátý. Vedoucí jezdci s nastavením do mokra začali postupně zrychlovat a takové tempo už český jezdec nedokázal akceptovat a spadl.

Takže problém se zadním tlumením do deště byl také jednou z příčin vašeho pádu v Mugellu? „To byl zásadní problém, protože nás ze startu vyhnali a neumožnili nám vyměnit zadní pružinu a navíc jsem jel na mokré dráze s nastavením na sucho, takže se to dalo jen těžko zvládnout,“ řekl Pešek pro F1Sports.

Z Itálie si český jezdec Auto Kelly-ČP přivezl angínu a to mu velmi znepříjemňovalo situaci v další Velké ceně na okruhu v Barceloně, kde se jelo za vysokých až čtyřicetistupňových teplot. Poprvé se mu nepodařil start, ale postupně se dotáhl na skupinku jezdců bojujících o osmé místo. Bohužel v té době mu díky nedostatečné fyzické kondici začaly postupně odcházet síly.

Jaké to vůbec v Barceloně bylo? „Ve finále to pro mě bylo dobré, protože to umístění nebylo vzhledem k mému stavu úplně nejhorší,“ uvedl Lukáš Pešek. „Jel jsem tam ve skupince, která bojovala o osmé místo, ale člověk udýchá deset kol, ale ne už pětadvacet, takže to byl základní problém. Nemoc mě příliš vyčerpala.“

Po holandské Grand Prix, odkud si Lukáš Pešek přivezl body za další dvanácté místo, byla dalším podnikem sezony německá Velká cena v Sachsenringu. Štěstěna tam ale nebyla českému jezdci příznivě nakloněna, protože od začátku závodního víkendu až do jeho konce se potýkali s technickými problémy motocyklu a navíc během samotného závodu přišel nešťastný restart. Jezdci, kteří jeli do té doby na mokrých pneumatikách před restartem vše vyměnili na suchou trať, ale Peškovi se nepodařilo vyměnit zadní rozetu.

V Německu to byl velký problém od prvního dne. Motorka mi tam nefungovala od prvního tréningu a v samotném závodu, kde se mi podařilo dobře odstartovat a držel jsem se na solidní pozici přišlo přerušení závodu. Potom byl celkem chaos na startu, protože se nevědělo co a jak. Jednou pršelo, pak zase ne. Nestihli jsme vyměnit zadní rozetu, kterou jsme tam měli pro mokré nastavení, což znamená, že jsme měli všechny převodové stupně o čtyři, pět kilometrů kratší na mokro a na suchu jsem pak měl motorku přetočenou, takže potom už nedokázala jet rychleji,“ uvedl k německému závodu, dvanáctý jezdec z letošního Sachsenrigu Lukáš Pešek.

Stý závod kariéry absolvoval Lukáš Pešek v britském Donington Parku, kde se jel pro čtvrtlitrovou kubaturu celkem devátý podnik sezony – Velká cena Velké Británie. Ve dvou trénincích na suchu se českému jezdci dařilo, ale v den závodu se opět rozpršelo a déšť vydržel až do startu čtvrtlitrové kategorie. Startovalo se na mokrém obutí, ale brzy po startu pršet přestalo a více než polovina závodu se odjela v postupně osychající stopě.

Jak v závěru závodu, kde jste obsadil letos již čtvrté dvanácté místo, vypadaly pneumatiky vaši Aprilie, dalo se na nich v posledních kolech ještě vůbec závodit? „Ano, v závěru byly pneumatiky téměř zničené,“ odpověděl Pešek. „Musím ale říct, že vzhledem k tomu, že jsem na nich odjel celý závod tak klobouk dolů, protože ta guma vydržela neuvěřitelnou zátěž. Později jsme se o tom bavili a stát se něco podobného před třemi roky, tak to ta pneumatika nevydrží.“


Domácí Velká cena České republiky
nevyšla Lukáši Peškovi tak, jak si představoval, protože onemocněl a jeho výkony byly velkou měrou ovlivněny problémy s dýcháním a bolestmi hlavy. A nejen to, tým byl nucen u jeho motocyklu vyměnit motor. Nakonec v samotném závodu získal nejlepší výsledek z celého závodního víkendu v Čechách, když projel cílem na dvanáctém místě.

Závod v Brně asi nevyšel dle vašich představ? „Pro mě to byl hodně těžký víkend, protože zdravotní stav byl jeden z nejhorších co si vůbec pamatuji a potom samozřejmě tlak domácího prostředí,“ řekl Pešek pro F1Sports. „Takže jsem byl nakonec s výsledkem v Brně spokojený, protože každý bod je v mistrovství důležitý a stejně tak dokončit závod, protože každý závod je pro mě vlastně tréninkem.“

Po angíně, která ovlivnila Peškův výkon v Čechách, odjel jezdec Auto Kelly-ČP k dalšímu podniku do Spojených států na slavnou dráhu v Indianapolisu. Ne zcela neznámý, ale je to okruh, kde zatím nemají týmy a jezdci najeto tolik kilometrů, aby si okamžitě zvolili to nejlepší nastavení, což je voda na mlýn Lukáše Peška, který si tak opět zajel pro body za sedmé místo, tentokrát v závodu na suché trati.

Indianapolis je pro všechny celkem neznámá dráha, dá se říct, že jste opět využil této situace, kde mají týmy minimum zkušeností z předchozích ročníků? „Určitě, už loni když jsme tam jeli, tak jsem se pořád pohyboval na předních příčkách a hodně jsem se tam těšil, protože ostatní jezdci tu trať opravdu nemají najetou, nemají žádná data a jsou na tom více méně jako já. Pro mě to byla velká výhoda a byl to vůbec nejlepší závod, jaký jsem letos do této chvíle jel a opravdu jsem si to tam užil,“ uvedl k sedmému místu z Indianapolisu Lukáš Pešek.

V San Marinu to byl pro Lukáše Peška letos druhý závod, kde nezískal ani jeden bod. Tentokrát jeho Aprilie vypověděla službu a český jezdec přišel o reálné umístění v první desítce. Díky tomu je v průběžném hodnocení stále pět bodů za Cluzelem, s kterým bojuje o status nejlepšího jezdce na netovárním motocyklu.

Problém s protrženým řetězem Aprilie v San Marinu ukončil velmi slibně se vyvíjející závod … „Nakonec ten řetěz nepraskl, ale spadl. Ano, měl jsem tam dost dobře našlápnuto na umístění kolem sedmého místa a to co se stalo je obrovská škoda, protože takové šance se už nemusí opakovat,“ řekl Pešek. „Prostě se to stalo a vlastně ani nevím proč, to se dozvím teď v Portugalsku. Takové věci člověk neovlivní, musíme jít dál. Už se těším na další závod.“

V poslední době bylo mechanických problémů celkem dost, přemýšlíte třeba nad tím, co se zase objeví příště? „Jedna věc je ta, že na to vůbec nemyslím. A druhá věc je, že mě tyto věci posunuly zase o něco dál po profesionální stránce, protože ještě před pár lety by mě to šíleně rozčílilo, ale dnes si řeknu, že prostě takové věci ovlivnit nemůžu.“

Ohledně plánů pro příští rok zatím není nic nového. Lukáš Pešek je v jednáních, jeho prioritou je třída Moto2, ale podrobnosti budeme znát až budou tato jednání u konce. Každopádně do konce letošní sezony zbývá kvarteto závodů a k tomu, zda je reálné získat umístění v první desítce celkového hodnocení, Lukáš Pešek pro F1Sports závěrem uvedl: „Získat umístění v první desítce by znamenalo dokončit poslední čtyři závody na šestém nebo sedmém místě a to určitě nebude jednoduché. Celkem dost mi tam utekli a dostat se tam bude těžké. Cítím se ale dobře, jsem ve formě, fyzičku mám, takže teď jen doufám, že to všechno dokážu úspěšně přenést na trať a uvidíme, jak se to bude dál vyvíjet.“

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist