Dlouhá zimní přestávka je minulostí

Přesně 82 dní trvala pausa od posledního měření sil na testech ve španělské Valencii - po skončení sezóny MotoGP 2010 - do prvních testů královské kubatury v Sepangu, které se začnou za necelých 48 hodin, tedy 1. února 2011.

Na okruhu „Sepang Circuit“ se představí během tří dnů testování 17 nejlepších silničních motocyklistů světa v královské kubatuře MotoGP, mezi kterými nebude chybět poprvé v historii ani český zástupce, Karel Abraham z Brna. Jaké je vlastně složení této elitní formace a čím se tedy liší od let minulých? Startovní listina se oproti roku 2010 opět zkvalitnila, každý z letošních pilotů kubatury MotoGP vyhrál v minulosti minimálně jeden závod Grand Prix, či  aspoň závod šampionátu WSBK.
 
Musíme vzít také v úvahu, že to bude poslední rok motocyklů o objemu 800 ccm (od sezóny 2012 se pojede s "litry"). Poprvé se ve startovní listině kubatury MotoGP představí šest motocyklů italské továrny Ducati a poprvé od zavedení kuabtury motocyklů o objemu 800 ccm pojedou v továrním týmu HRC Repsol Honda tři piloti.

Ale projděme si novou startovní listinu podrobněji a podívejme se, co se oproti roku 2010 v ní změnilo?
 

Událostí číslo jedna minulého roku byl jistě přestup italského multišampióna Valentina Rossiho od japonské Yamahy k italské Ducati. Valeho týmovým kolegou se tak stává americký ex-mistr světa Nicky Hayden, ostatně stejně jako v roce 2003. Satelitní tým stejné značky, Pramac Ducati, má ovšem úplně nové složení, když pojede v sestavě Loris Capirossi z Itálie (přichází od Suzuki), který má už na svém kontě neuvěřitelných 315 odjetých závodů Grand Prix!, a Francouz Randy de Puinet (z týmu LCR Honda). Pátý motocykl Ducati ve španělské satelitní stáji Jorge Aspara Martineze bude pilotovat - stejně jako vloni - španělský jezdec Hector Barbera. Ačkoliv se řadu týdnů spekulovalo, že Aspar nasadí dva jezdce ve své stáji, tak tomu tak není – sehnat peníze na závodění v současné době ekonomické krize je totiž hodně těžké – a dočkáme se toho nejdříve v sezóně 2012, kdy budou moci startovat týmy „CRT“.
 

Šestým jezdcem na italském motocyklu je potom jeden ze dvou nováčků šampionátu, náš Karel "Abaja" Abraham, pilot brněnského týmu Cardion AB Motoracing.

Mistrovský tým Yamaha Racing stále ještě nemá nového sponzora po odstoupení automobilky FIAT, ovšem jeho složení je skvělé. Mistr světa Jorge Lorenzo pojede se startovním číslem „1“ - poprvé od dob Wayne Raineyho tak bude mít Yamaha na kapotáži toto číslo, a jeho týmovým kolegou je americké zázračné dítě Ben Spies, ex-mistr světa superbiků. Další dva motocykly Yamaha v satelitním týmu Tech3 Hervé Poncharala budou pilotovat zkušený Američan Colin Edwards a druhý z letošních Rookies, britský jezdec Cal Crutchlow, přicházející z WSBK.

Jedinou tovární Suzuki roku 2011 pak bude sedlat další španělský jezdec Alvaro Bautista.

Stejně jako Ducati, bude mít ovšem na gridu šest motocyklů i japonská Honda. Její tovární tým bude letos tříčlenný a vytvoří ho stávající dvojice - vicemistr světa Dani Pedrosa ze Španělska - a Ital Andrea Dovizioso. K nim přibyl, a to byl druhý největší přestup loňského roku, Australan Casey Stoner – mistr světa MotoGP z roku 2007, který přišel od Ducati. Mimochodem hned na prvních posezónních testech ve Valencii se ukázalo, že Honda v jeho rukou bude hodně rychlá. Čtvrtou tovární Hondu, ovšem v barvách stáje pana Fausta Gresiniho bude pilotovat italský temperamentní jezdec Marco Simoncelli, jehož týmovým kolegou bude Japonec Hiroshi Aoyama, tedy poslední mistr světa dvěstěpadesátek. A konečně šestý motocykl HRC pojede v týmu LCR historicky první šampión Moto2, Španěl Toni Elias, který se do královské kubatury vrací po roční přestávce.

A co se vlastně během těch 82 dnů také stalo? Na startovním roštu 2011 už neuvidíme tým Interwetten GP Honda pana Daniela Eppa, který působil v královské kubatuře pouhých 12 měsíců, ovšem díky vstupu české stáje Cardion AB Motoracing se početně vůbec nic nezměnilo, zůstane tak zachován stejný počet týmů a jezdců, jako v roce 2010.

Oficiální listopadové Re-testy na okruhu Ricarda Torma se skončily v pořadí mistr světa Lorenzo (Yamaha) před Stonerem (Honda) a Spiesem (Yamaha). Až patnáctý se umístil Rossi (Ducati) a jen o 0,032 sekundy za ním náš Karel Abraham. To by sice nebylo tak podstatné, daleko podstatnější ale bylo, že Abaja ztrácel na Lorenza pouhých 1,781 sekundy, což je v porovnání časových rozdílů nováčku této kubatury v roce 2009 na stejných testech a na stejném motocyklu (Barbera – Ducati v roce 2009, +1,887 na Stonera) hodně srovnatelné, ovšem Abaja byl podstatně rychlejší než další tehdejší nováčci: Bautista – Suzuki (+2.263) a Aoyama – Honda (+2.921).

A dále: Po těchto testech se nechal Rossi operovat na zraněném rameni – duben 2010 při motokrosu – a do psaní tohoto materiálu si i nadále stěžoval na bolesti v něm, což potvrdil i jeho funkční test v tomto týdnu v Misanu na superbikovém motocyklu Ducati 1198. Mimochodem, různými menšími operacemi prošli v tomto období i Toni Elias, Randy de Puinet a také Cal Crutchlow, jehož operované rameno také není úplně v pořádku. A víc jak měsíc pausy měl naordinován i vicemistr světa Dani Pedrosa, jenž doléčoval zlomeninu klíční kosti z Motegi. V této testovací pauze se tedy nesmělo dle reglementu testovat, výjimku měli jen oba Rookies, a zatímco Crutchlow jezdil Yamahu už v říjnu v Japonsku, tak Abaja testoval ve druhé polovině listopadu v Jerezu a byl i za deště rychlejší, než známý „vodník“ a jerezský specialista Battaini - oficiální testovací jezdec této firmy. A testovala i Honda, ta povolala v prosinci do Sepangu superbikovou hvězdu, Jonathana Reu. Konečně v lednu, tedy před několika dny, pak Guareschi a Battaini ještě jednou testovali novou Ducati pro Rossiho, a sice opět v oblíbeném Jerezu.

Tyto první testy v Sepangu jistě nebudou o tom, kdo bude "jasným" favoritem na titul mistra světa 2011 v MotoGP! Napoví však, jak jsou nové motorky rychlé, kde mají své přednosti a naopak slabiny a také, jaké je vlastně nové rozložení sil. Ale budou to především testy, to je třeba mít neustále na zřetelu! A hlavně z nich nedělat žádné předčasné a ukvapené závěry


Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist