Divadlo nesmí trpět, říká Lucio Cecchinello

"To co dostáváme od Dorny, nám kryje asi 25% rozpočtu týmu" vysvětluje týmový šéf LCR Honda, Lucio Cecchinello.

REALITA 2009


"Když jsem přešel z dvěstěpadesátek do MotoGP, tak jsem si pěkně spálil prsty", říká dále na začátku celého článku bývalý jezdec Grand Prix. 

"Naštěstí jem mohl použít peníze, které jsem předtím vydělal a odložil na horší časy", pokračuje Lucio Cecchinello. 

Jeho tým stojí dle Cecchinelova vyjádření ročně, a to bez gáže pro jezdce, okolo 5-ti milionů Euro.  

Zde je zajímavé, že třeba Daniel Epp počítá v případě vstupu do kubatury MotoGP s celkovou částkou 3,7 milionů Euro , přičemž materiálové náklady a plat 7 techniků by měli stát jen 1,8 milionů Euro. 

Tomuto rozpočtu se ale Cechinello doslova směje a říká: "S částkou 1,8 milionů nemůžeš vystačit.  V tom bys neměl vůbec započítány náhradní díly, kola, brzdy a také speciální techniky. Navíc k tomu musíš připočítat ještě peníze na nové vývojové díly od HRC v průběhu sezóny"



"A pokud jsme u těch mých 5-ti milionů rozpočtu, tak v tom není započítán ani jeden stájový truck, dekorace do boxu, dílny či hospitality", a to vše musíš během dvou až pěti let znovu obnovit.", vysvětluje dále šéf týmu LCR Honda.


"Italský časopis Playboy nám nejdříve v této sezóně financoval dva závody. Potom i závod v Mugellu a nyní se s ním pokoušíme uzavřít smlouvu - ovšem pro něho jako výhodný balíček, na celý zbytek sezóny. ", říká dále majitel týmu v kubatuře MotoGP. 



"Samozřejmě, že toto podiové umístění v Doningtonu - první pro LCR Honda od Turecka 2006 - bude pro náš satelitní tým a nejen pro něj, velmi důležitý pro hledání budoucích sponzorů. Neboť se dokázalo, že i satelitní týmy mohou bojovat o podiová umístění", byl po Doningtonu velmi spokojený Lucio Cecchinello.  

Přesto všechno by v  roce 2011 ale raději Lucio Cecchinello koupil motocykl se sériovým motorem 1000 ccm, nebo produkční motocykl od Eskila Sutera.  


"O co vlastně jde v závodním motocyklovém sportu? Tak především o špičkové jezdce, dále o souboje, dále o předjížděcí manévry, pochopitelně také o technologii a zajímavé závody. Ale nikde není v detailu popsáno, jak takové mistrovství světa prototypů musí vypadat",
říká Cecchinello.  A pokračuje: "Pokud by se našlo nějaké řešení, které by nám pomohlo současné výdaje snížit o 70%, tak jsem jednoznačně pro, pokud tedy neutrpí celkové divadlo. Pro sponzory jsou důležité kvóty televizních diváků - aby tedy zůstaly na takové výši jako jsou teď - (například cíl závodu MotoGP Grand Prix Německa na Sachsenringu jen na DSF sledovalo přes 1 milion  diváků - tedy nový letošní rekord a na televizním kanálu Italia "1"  vidělo průběh závodu MotoGP z Doningtonu 4.026.000 diváků, a poslední kolo a vítězství Andrea Doviziosa dokonce 4.505.000 televizních diváků. Ovšem špatně na tomto kanálu nedopadly letos ani dvěstěpadesátky 1.340.000 - v roce 2008 960.000, či stopětadvacítky -  1.236.000) a v neposlední řadě také počet diváků na trati. Snad tedy budeme moci v roce 2011 koupit produkční motocykly MotoGP - tak jak tomu bylo už dříve a o rok později je prodat, nebo nasadit do národních šampionátů. Třeba vznikne celoevropský šampionát MotoGP pro mladé nadějné jezdce", říká muž, který jistě zažil v MotoGP jak vrcholy, tak i pády.

"My, jako týmoví šéfové jsme po odstoupení tabákového průmyslu udělali jednu velkou chybu. Doufali jsme, že chybějící peníze dodají banky, pojišťovny či olejářské řetězce. Ale neměli jsme k tomu dostatek know-how, abychom se k nich vůbec dostali", je hodně sebekritický Lucio Cecchinello.

BUDOUCNOST 2010, ale spíše 2011



Jedno je jisté, pro šéfa Dorny Carmela Ezpeleta jde v příštím roce o hodně. V nejhorším případě bude na startu nové sezóny jen 17 jezdců. "Pokud pojedeme v roce 2011 zase jen se 17 jezdci, což není úplně ideální, ale zas to nebude takový problém, když to bude na špici šampionátu tak atraktivní, jako je to letos", říká celkem jasně Ezpeleta.

V každém případě se dají v roce 2011 očekávat určité změny. "Předložili jsme už MSMA několik návrhů, ale oni jsou jistě schopni předložit na stůl vlastní a ještě lepší návrhy. Chceme prostě zvýšit obsah kubíků pro privátní týmy na 1000 ccm. S těmito motocykly jistě nebude nikdo v roce 2011 porážet tovární týmy, ale může  s nimi dosáhnout velmi dobré a pro sponzory zajímavé výsledky. A pokud by snad byly tyto motocykly překvapivě silné, tak se u nich musí omezit počet otáček", říká dále Carmelo Ezpeleta. 


"Podle mě by se měl limit pro tyto motory o obsahu 1000 ccm nastavit už v roce 2010 a to maximálně do 18 000 ot/min", doplňuje tuto úvahu šéfa Dorny už výše citovaný Lucio Cecchinello.



Dorna připravuje společně se švýcarskou firmou "Suter Racing Technology" nasazení malé série motocyklů, které budou zhotoveny na základě motocyklů Ilmor z roku 2007 a které měly obsah 800 ccm. Tento projekt chtějí financovat dva lucemburští podnikatelé.  


Jen pro úplnost, Suter už dříve postavil pro Petronas Racing tým Carla Fogartyho 150 kusů tříválcových superbikových motorů.


"Nyní plánujeme moje tehdejší Ilmor "šasí" postavit v malých sériích. K tomu vyvineme dle nejmodernější technologie nové motory, které budou také cenově dostupné. Design a konzept bude stejný jako u Ilmoru, ale motory budou naše vlastní. A cenu předpokládáme od 250 000 Euro za motocykl a výše, přičemž bychom chtěli jimi v roce 2011 vybavit tři stáje MotoGP, a v roce 2010 by měly být tyto motocykly připraveny k testování", říká dále Eskil Suter, bývalý jezdec závodů Grand Prix ve třídě dvěstěpadesátek.


Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (15x):



TOPlist