Devátá GP sezony – Velká cena Německa

S německou Grand Prix zároveň skončí první polovina letošní sezony mistrovství světa silničních motocyklů. Okruh Sachsenring je pro řadu fanoušků ze západu České republiky blíž než cesta do Brna, takže o víkendu bude určitě vidět české vlajky a slyšet české fandy povzbuzovat Karla Abrahama v MotoGP a Jakuba Kornfeila v Moto3. Nadcházející víkend patří - GoPro Motorrad Grand Prix Deutschland.

Kapitoly článku

Sachsenring (GER)

V okolí města Chemnitz pořádali závody už od roku 1920. V devadesátých letech s ohledem na vyšší bezpečnost a nároky FIM a FIA padlo rozhodnutí vybudovat závodní areál Sachsenring, kde přivítali první světový podnik silničních motocyklů v roce 1998. Okruh od té doby prošel několika změnami, které měly vždy znamenat posun směrem k vyšší bezpečnosti soutěžících.

Dráha okruhu Sachsenring patří mezi ty nejpomalejší v celém seriálu. Okruh má délku 3671 metrů, šířka dráhy je 12 metrů a nejdelší rovinka má 700 metrů. Jezdci v jednom kole projedou třinácti zatáčkami - 10 levých a 3 pravé. Letos má německý okruh nový asfaltový povrch, což je velká neznámá pro všechny, protože tam nikdo netestoval.

Velice technická dráha německého okruhu má svá specifika, jako například zatáčku číslo jedenáct, kterou známe pod názvem “Vodopád“. Je to zatáčka na pravou ruku přes horizont a jezdci do ni najíždějí ve vysoké rychlosti po sérii levých zatáček. Přitom dochází k prudkému ochlazení pravé strany pneumatik, která musí okamžitě nabídnou vysokou úroveň přilnavosti, což je často problém a důvod nepříjemných pádů.

Víkend s velkým otazníkem je to především pro Michelin, jednotného dodavatele pneumatik MotoGP. Kvůli přísných hlukovým omezením, které musí Sachsenring splňovat, nebylo možné před víkendem Grand Prix testovat pneumatiky na novém asfaltu. Proto mají jezdci královské kubatury v pátek o dvacet minut delší tréninky než obvykle. Michelin do Německa přiveze všechny tři směsi měkká, střední a tvrdá jak pro přední, tak zadní pneumatiku a vše bude v asymetrické konstrukci.

Rekordy a informace MotoGP – Sachsenring (GER)

Nejrychlejší kolo – Marc Márquez - Honda (2015) – 1'20,336
Rekord okruhu – Marc Márquez - Honda (2015) – 1'21,530
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2015) – 1'20,336
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso (2015) – 298,2 Km/h

Délka závodu MotoGP - 30 kol (110,1 km)
GP Německa – MotoGP 2016:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Crutchlow(Honda), 3.Dovizioso (Ducati)
Pole position – Marc Márquez (Honda) – 1'21,160 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu - Cal Crutchlow (Honda) – 1'25,019 sekundy

MotoGP – Preview

Poprvé od roku 2009 je v čele průběžného hodnocení královské kubatury jezdec Ducati. Tím jezdcem je po závodu TT Assen italský závodník Andrea Dovizioso (Ducati Team), proto něhož je letošní sezona jasně ta nejlepší u výrobce z Boloně. Na kontě má troje umístění na stupních vítězů z čehož je dvakrát vítězství a vzhledem k výpadkům jeho soupeřů mu nakonec stačilo jedenáct bodů z Assenu k tomu, aby převzal vedení v šampionátu. Italův náskok je ve výši čtyř bodů, takže aby první pozici udržel do začátku letní přestávky, bude muset především porazit Mavericka Viňalese.

Španěl Maverick Viñales (Movistar Yamaha MotoGP) závod v Assenu nedokončil, což jej stálo vedení v soutěži. Šampionát se také díky tomu zdramatizoval, protože nikdo z jezdců nemá takový náskok, o který by nepřišel v jediném závodě. Po celkem nepovedeném klání v Barceloně je nula z Assenu pro Viňalese dost nepříjemná, protože tím přišel o solidní výhodu před svými soupeři. Nyní musí začít znovu od nuly a to už nemusí být tak snadné, protože Sachsenrig není zrovna ideální parketa pro Yamahu.

Po roce slavil první místo v cíli Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), vítěz závodu Motul TT Assen. Italský závodník je devítinásobným mistrem světa, závodí už tolik let, kolik je některým jeho soupeřům v královské kubatuře, ale jeho radost z prvenství zůstává stále stejná. Rossi dokáže strhnout fanoušky na svou stranu ať se mu daří nebo ne a tentokrát si pocit vítězství, třebaže nebyl v domácím prostředí, pořádně užil. Testy v Barceloně, nový podvozek a spousta práce techniků Yamahy zřejmě nese svoje ovoce, ale zda je to skutečně tak napoví až víkend v Německu.

Španěl Marc Márquez (Repsol Honda Team), loni před víkendem v Německu lídr šampionátu, dnes čtvrtý muž průběžného hodnocení. Na vedení v soutěži ztrácí jedenáct bodů, na třetího Rossiho čtyři body. Jezdec tovární Hondy a úřadující mistr světa má na kontě dvě nuly a další nebodovaný závod si už nemůže dovolit, alespoň ne za stávající situace. Sachsenring je okruh, kde se mu daří, protože tam vyhrál sedmkrát a pokaždé po startu z pole position. Plný počet bodů, to je teď přesně to, co by potřeboval před tím než se definitivně uzavře první polovina sezony.

První čtyři jezdci průběžného hodnocení již překročili hranici sta bodů, pátý Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) je první, kdo na tuto metu zatím nedosáhl. Na týmového kolegu Márqueze nyní ztrácí sedmnáct bodů, na vedení v soutěži je to bodů osmadvacet. Místem obratu k lepšímu by mohl být právě Sachsenring, kde si Pedrosa v minulosti vedl dobře a pro Hondu je to trať, která ji sedí. Samozřejmě ve hře je nyní nový povrch a počasí, které dokáže jezdcům zkomplikovat situaci.

Nejlepším netovárním závodníkem zůstává Johann Zarco (Monster Yamaha Tech 3), jemuž patří průběžná šestá příčka. Francouz vybojoval v Assenu svoji první pole poition kariéry jezdce královské kubatury, nicméně v samotném závodu už to tak dobře nedopadlo. V úvodní části závodu držel krok s vedoucí skupinou, měl tam také znovu kontakt s Valentinem Rossim, díky čemuž se mu dostalo opětovné pozornosti z Italovy strany, ale pak nesprávně vyhodnotil nebezpečí deště, když v průběhu závodu zajel pro motorku s mokrým nastavením. Zarco je ale silný hráč a v Německu jeho cílem není nic jiného než stupně vítězů.

Domácím závodníkem bude o nadcházejícím víkendu Jonas Folger (Monster Yamaha Tech 3), který se poprvé fanouškům představí v roli jezdce královské kubatury. Závod v Assenu mu vůbec nevyšel dle představ, takže to bude chtít odčinit a kde jinde by to mělo mít lepší ohlas než právě na dráze Sachsenrigu. Folgerova bilance ale není na východoněmeckém okruhu zvlášť silná. Loni tam byl sice druhý, ale jinak bylo jeho nejlepším umístěním sedmé místo z roku 2011 (125ccm). Momentálně je v průběžném hodnocení desátý.

Ostře sledovaným mužem bude o nadcházejícím víkendu Danilo Petrucci (Octo Pramac Yakhnich), který byl v Assenu hodně blízko šance závod vyhrát, ale v posledním kole závodu narazil na jezdce o kolo zpět. Samozřejmě ty samé jezdce musel předjet i vedoucí jezdec Rossi, takže tady byla situace zcela vyrovnaná. Ital si jen postěžoval na absenci modrých vlajek. V Německu to už klidně může být jinak, protože počasí nevypadá zrovna na modrou oblohu a na vodě nebo za proměnlivých podmínek italský policista umí.

Výborně si v Assenu vedl český závodník Karel Abraham (Pull&Bear Aspar Team). Cílem závodu projel sedmý, což je letos jeho nejlepší výsledek. Na kontě má nyní dvacet bodů a to mu stačí na průběžnou devatenáctou příčku. Jen osm bodů ho dělí od patnáctého jezdce v pořadí, kterým je Andrea Iannone (Team Suzuki ECSTAR), jemuž první rok s japonskou Suzuki absolutně nevychází.

MotoGP – Stav po Motul TT Assen:

1. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati 115
2. Maverick VIÑALES SPA Yamaha 111
3. Valentino ROSSI ITA Yamaha 108
4. Marc MARQUEZ SPA Honda 104
5. Dani PEDROSA SPA Honda 87
6. Johann ZARCO FRA Yamaha 77
7. Danilo PETRUCCI ITA Ducati 62
8. Jorge LORENZO SPA Ducati 60
9. Cal CRUTCHLOW GBR Honda 58
10. Jonas FOLGER GER Yamaha 51
11. Jack MILLER AUS Honda 40
12. Alvaro BAUTISTA SPA Ducati 34
13. Scott REDDING GBR Ducati 33
14. Loris BAZ FRA Ducati 31
15. Andrea IANNONE ITA Suzuki 28
16. Aleix ESPARGARO SPA Aprilia 23
17. Tito RABAT SPA Honda 23
18. Hector BARBERA SPA Ducati 21
19. Karel ABRAHAM CZE Ducati 20
20. Pol ESPARGARO SPA KTM 11
21. Alex RINS SPA Suzuki 7
22. Michele PIRRO ITA Ducati 7
23. Bradley SMITH GBR KTM 6
24. Sam LOWES GBR Aprilia 2
25. Sylvain GUINTOLI FRA Suzuki 1

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist