Devátá GP sezony - Velká cena Itálie

Poslední závod první poloviny sezony 2012 přivítá na svém závodním okruhu italské Mugello, kde se už tento víkend odehraje deváté kolo motocyklového šampionátu - Gran Premio d'Italia TIM. Moderní areál v nádherném prostředí Toskánska patří mezi ty nejhezčí v kalendáři seriálu Grand Prix.

Kapitoly článku

V roce 2011 Italové položili na 5245 metrů dlouhou dráhu komplet nový asfalt, takže loni to bylo jak pro dodavatele pneumatik Bridgestone, tak pro jezdce a týmy jedna velká neznámá. Mugello patří mezi rychlejší okruhy a vzhledem k tomu, že v této roční době tam panují vysoké teploty, tak výkon pneumatik samozřejmě hraje velmi důležitou roli. Loni tam japonský dodavatel přivezl zadní asymetrickou pneumatiku a stejný postup zvolil také pro letošní ročník.
V jednom kole jezdci projedou celkem šesti levými a devíti pravými zatáčkami po dráze, která je široká čtrnáct metrů. Různé úseky z kopce, kde jezdci intenzivně brzdí do zatáček, vyžadují dobrý výkon od přední pneumatiky, jenž má chvilku odpočinku na nejdelší rovince okruhu měřící celkem 1141 metrů.

MotoGP

Po německé Grand Prix následovala na vedoucích pozicích změna pořadí v průběžném hodnocení královské kubatury. Casey Stoner havaroval v poslední zatáčce před cílem a to znamená, že se do čela tabulky opět posunul Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Team). Španěl nebyl na Sachsenrigu příliš spokojen s výkonem svého kompletu a na vedoucí tovární RC213V tentokrát skutečně neměl. Po Australanově chybě ale projel cílem druhý a to znamená, že má nyní 160 bodů a výhodu čtrnáctibodového náskoku. Loni závod v Mugellu vyhrál, takže ani letos z jeho strany nemůžeme očekávat nic jiného. Španělovým cílem je ale v každém závodu především bodovat umístěním na stupních vítězů a pokud je to jen trochu možné, snažit se závod vyhrát.

Prvním vítězstvím sezony se na druhé místo posunul Dani Pedrosa (Repsol Honda Team). Španěl měl v Německu velkou radost, ale pro tovární Hondu byl závěr závodu jako den a noc. Tým Daniho Pedrosy jásal a slavil, tým Casey Stonera naopak k oslavě žádný důvod neměl. Pedrosa na první místo čekal dlouhých osm závodů a konečně mu to vyšlo. Jako vždy předvedl raketový start, později svedl několik soubojů s týmovým kolegou a nakonec zaslouženě vyhrál. Před italskou Grand Prix má šestibodovou výhodu a tu si bude chtít za každou cenu udržet. Pneumatiky Bridgestone mu v této chvíli evidentně sedí, protože nejrychlejší kolo závodu Pedrosa zajel až v posledním, tedy třicátém kole německé Grand Prix a to tu už dlouho nebylo.
Na třetí pozici průběžného hodnocení je nyní Casey Stoner (Repsol Honda Team). Poslední zatáčka Sachsenringu se mu bude ještě dlouho vracet, jako jedna z nepříjemných vzpomínek na poslední ročník jeho závodní kariéry. Australan bojoval o vítězství s týmovým kolegou Pedrosou, ale havaroval jen pár metrů od cílové čáry. Pro Australana je to první pád v závodu po skutečně velmi dlouhé době. Od doby, kdy přestoupil Hondě vlastně havaroval jen jednou v Jerezu a to ne vlastní vinou. Stoner chtěl zpátky do závodu, ale dle jeho slov mu to traťoví komisaři neumožnili. Je pravdou, že ve stejný okamžik začalo pršet a toto místo bylo velmi nebezpečné, takže z jejich pohledu jistě správné rozhodnutí vzhledem k bezpečnosti všech ostatních.

Na čtvrté místo se posunul Andrea Dovizioso (Monster Yamaha Tech 3), jemuž se díky Stonerově výpadku podařilo zajistit už třetí pódiové umístění v řadě. Skutečně parádní výkon ze strany nováčka stáje Herve Poncharala a velká šance si něco podobného zopakovat už tento víkend před domácím publikem. Samozřejmě těch adeptů na stupně vítězů je tu víc, ale to je v každém závodu stejné. Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3) neměl v Německu svůj den, udělal pár chyb a ty ho stály důležité body. Samozřejmě je tu také vzájemné soupeření s Doviziosem, jenž po osmi kolech prohrává o sedm bodů. Jak to v Itálii dopadne je zatím ve hvězdách, jedno je ale jisté už nyní a to, že si oba znovu nedarují ani metr dráhy zadarmo.
S jednasedmdesáti body je na šestém místě Valentino Rossi (Ducati Team). Ital ještě pět kol před cílem závodu v Německu figuroval desátý, ale nakonec si odvezl body za šesté místo, což mu před domácím závodem v Mugellu dává jisté šance si tuto pozici minimálně upevnit. V Německu Rossi hovořil s předsedou představenstva Audi AG Rupertem Stadlerem, který ho informoval o zájmu Audi dostat značku Ducati znovu do popředí motocyklového šampionátu a právě Rossi je člověkem, s kterým v tomto ambiciózním projektu počítají. V době, kdy se Rossi rozhoduje jak dál, je to poměrně zajímavý moment a podnět ze strany nového vlastníka italského výrobce.

Čtyři body za Italem je sedmý Álvaro Bautista (San Carlo Honda Gresini). Od španělského jezdce satelitní Hondy můžeme čekat útok na pozice velmi blízko první trojce. V Assenu nebodoval a v Německu kvůli penalizaci startoval jako poslední, takže jeho sedmé místo v cíli je skutečně dobrý výkon, kterým se dokonce dostal před Američana Haydena.
Nicky Hayden (Ducati Team) je po osmi kolech sezony průběžně osmý. Na Bautistu ztrácí dva body, takže zatím nic nepřekonatelného, ale musí si dávat velký pozor na nováčka Stefana Bradla (LCR Honda), který je za ním se ztrátou tří bodů devátý. Desátý Ben Spies (Yamaha Factory Racing) ztrácí na Bautistu jen sedm bodů, takže v Mugellu bude hodně záležet na umístění jezdců od sedmého po desáté místo, protože tam zcela určitě dojde ke změnám v průběžném pořadí.
Nejlepším jezdcem kategorie CRT je Randy De Puniet (Power Electronics Aspar). Francouz si po závodu na Sachsenrigu přehodil pořadí s týmovým kolegou Espargarem a směřuje za svým letošním cílem být po skončení sezony celkově nejlepším jezdcem CRT. Nyní ale oba jezdce Aspar týmu dělí jediný bod, takže rozhodnuto zatím nic není. Český jezdec Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) musel kvůli zranění ruky vynechat závod v Británii a v minulý víkend v Německu českého závodníka nahradil testovací jezdec Ducati Franco Battaini. Abraham měl v plánu nastoupit v italském Mugellu, ale ani to se mu nepodaří. Lékaři řekli ne a to znamená, že českého jezdce uvidíme na dráze nejdřív na západě USA.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist