Devátá GP sezony – TT Assen
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Repsol Media, Monster Energy Yamaha MotoGP, Ducati Media, KTM Racing, Ajo Motorsport | Zveřejněno: 23.6.2021 | Zobrazeno: 7 741x
O nadcházejícím víkendu je na programu devátá Grand Prix sezony, kterou na svém okruhu přivítá Assen. Nizozemský okruh loni v kalendáři poprvé chyběl, když závody mistrovství světa omezily opatření k zamezení šíření koronaviru. Součástí závodního víkendu Grand Prix v Assenu je doprovodná série MotoE a Northern Talent Cup s Jakubem Gureckým v čele průběžného hodnocení.
Kapitoly článku
TT Circuit Assen (NED)
Assen je součásti světového šampionátu od jeho vzniku v roce 1949, když ještě v Holandsku závodili na klasických silnicích. Závodní okruh TT-Circuit Assen vybudovali v roce 1955. V roce 1999 došlo na modifikaci včetně nové hlavní tribuny, řídící věže, tiskového střediska a boxových stání. Poslední změna nastala přelomem let 2005 a 2006, kdy došlo ke zkrácení tratě na současných 4542 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem 18 zatáčkami – 12 pravými a 6 levými.
Rekordy a informace MotoGP – TT Circuit Assen (NED)
Rekord okruhu – Marc Márquez - Honda (2015) – 1'33,617
Kvalifikační rekord – Fabio Quartararo – Yamaha (2019) – 1'32,017
Maximální rychlost – Andrea Iannone (2015) – 319,8 Km/h
Délka závodu MotoGP - 26 kol (118,1 km)
Motul TT Assen – MotoGP 2019:
Stupně vítězů – 1.Viňales (Yamaha), 2.Márquez (Honda), 3.Quartararo (Yamaha)
Pole position – Fabio Quartararo (Yamaha) – 1'32,017 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Honda) – 1'33,712 sekundy
MotoGP – Preview
Lídrem průběžného hodnocení je i po závodě v Německu Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP). Francouzský závodník tovární Yamahy dokázal, že má v sobě něco extra, jelikož jeho další tři kolegové se na Sachsenringu vyloženě trápili a jediný Valentino Rossi (Petronas Yamaha SRT) bodoval čtrnáctým místem v cíli. Quartararo závod v Německu dokončil třetí a náskok ve vedení má nyní na hodnotě 22 bodů.
Na druhé pozici je další Francouz Johann Zarco (Pramac Racing). Tomu se v Německu povedlo vyhrát kvalifikaci a do závodu startovat z pole position. Bohužel v závodě se mu už tolik nedařilo, brzy přišel o šanci bojovat o Top3 a nakonec skončil osmý v pořadí. Zarco má sezonu dobře rozjetou, ale potřebuje se vyvarovat takových výsledků jak naposledy v Německu, jinak ho jeho soupeři převálcují. O druhé místo a titul vicemistra světa bude ještě velký zájem, to je jisté.
Na třetí a čtvrté pozici průběžného hodnocení jsou jezdci továrny Ducati, Jack Miller (Ducati Lenovo Team) a Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team). Oba dělí jen jeden jediný bod a na vedení v soutěži jim chybí 31/32 bodů. Miller ztrácí na druhého Zarca 9 bodů a to je jeho cíl pro Assen. Porazit Francouze, který jede na stejném stroji jako on, ale nebude pro Australana snadné. Ital Bagnaia je těsně pod hranicí sta bodů a musí riskovat, musí jít za vítězstvím, jinak ztrátu na rivaly před sebou nevymaže. A čekat na nějakou chybu, to může čekat věčně.
První pětici uzavírá Joan Mir (Team Suzuki ECSTAR), stále úřadující mistr světa. Španěl má na kontě 85 bodů, jeho ztráta na vedení představuje 46 bodů a 14/15 bodů ztrácí na dvojici jezdců před sebou. Mir letos není tak vidět jak tomu bylo loni. Suzuki sice ze začátku působila dojmem, že si snad jako jediní udrželi vysoké nasazení z loňské sezony, ale kdo ví, co dělá ten rozdíl, že teď tomu tak není, zda je to odchodem dlouholetého manažera Davide Brivia nebo konkurence měla esa v rukávech. Uvidíme.
Spokojený rozhodně není průběžně šestý Maverick Viňales (Monster Energy Yamaha MotoGP), jemuž závod v Německu absolutně nevyšel a ztrácet na týmového kolegu v polovině sezony 56 bodů, to je silné kafe i pro Španěla, který jen nedávno vyměnil svého šéftechnika. Možná to nebude šéftechnike, možná daný problém bude někde jinde a Viñales na to bude muset přijít sám. Každopádně pokud si chce v Assenu spravit chuť bude muset Mira porazit o víc jak deset bodů a alespoň být před letní přestávkou součástí Top5.
Naopak velmi spokojený teď bude Miguel Oliveira (Red Bull KTM Factory Racing), jemuž se v posledních třech závodech podařilo zajet na stupně vítězů a v Barceloně dokonce vyhrát. Oliveira měl hodně slabý úvod sezony, protože po odjetých pěti závodech měl na kontě 9 bodů. Ano, když nastupoval do závodu v Mugellu, patřila mu průběžná dvacátá pozice. Dnes je sedmý, jeden bod za šestým Viňalesem, 11 bodů za pátým Mirem. Pokud si Portugalec nasazení udrží, vystřelí do horních pater tabulky jako šíp.
Španěl Marc Márquez (Repsol Honda Team) měl před závodem v Německu na kontě 16 bodů. Závod na Sachsenringu vyhrál, což bylo skutečně neuvěřitelné, a najednou je průběžně desátý. Ztráta na vedení je sice na 90 bodech, to je hodně si troufám říct i na Márqueze, ale Španěl půjde postupně pořadím nahoru. Sachsenring je specifický okruh, který mu sedí jako ulitý. Vyhrává tam závody od roku 2010, takže v tom být něco musí, takže uvidíme, jak si povede v Assenu. Má před sebou letní přestávku, měsíc na znovuzískání sil a do závodu v Nizozemsku si myslím půjde s nasazením všech sil.
Ital Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT) v Německu nebodoval, je průběžně jedenáctý, ale stále nejvýše postaveným jezdcem netovárního týmu. Morbidelli má na kontě 40 bodů a jeden mu teď chybí na desátého Márqueze. Italův krajan, mentor a týmový kolega Valentino Rossi (Petronas Yamaha SRT) figuruje na devatenácté pozici. K vedoucí pozici v tabulce MotoGP to má hodně, opravdu hodně daleko a začíná se proslýchat, že chce před Assenem něco říct. Italský závodník bude součástí skupiny jezdců, kteří ve čtvrtek dorazí do tiskového centra okruhu TT Assen. Oznámí Rossi ukončení kariéry a stane se šéfem týmu MotoGP s motocykly Ducati nebo bude nadále pokračovat v závodění ve snaze získat desátý titul? Uvidíme.
Franco Morbidelli ale v Assenu nepojede, protože si zranil doma při tréninku již několikrát pochroumané levé koleno. Yamaha zareagovala celkem rychle a jako náhradního jezdce pro Assen zvolila Američana Garretta Gerloffa, jezdce týmu GRT Yamaha WorldSBK v MS superbiků. Gerloff zatím v Assenu nejel, ale nějaké zkušenosti s M1 už má, když loni v trénincích GP Evropy zaskakoval za Valentina Rossiho v týmu Monster Energy Yamaha MotoGP.
MotoGP – MS po GP Německa:
1. | Fabio QUARTARARO | FRA | Yamaha | 131 bodů |
2. | Johann ZARCO | FRA | Ducati | 109 |
3. | Jack MILLER | AUS | Ducati | 100 |
4. | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati | 99 |
5. | Joan MIR | SPA | Suzuki | 85 |
6. | Maverick VIÑALES | SPA | Yamaha | 75 |
7. | Miguel OLIVEIRA | POR | KTM | 74 |
8. | Brad BINDER | RSA | KTM | 56 |
9. | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia | 53 |
10. | Marc MARQUEZ | SPA | Honda | 41 |
11. | Franco MORBIDELLI | ITA | Yamaha | 40 |
12. | Pol ESPARGARO | SPA | Honda | 35 |
13. | Takaaki NAKAGAMI | JPN | Honda | 34 |
14. | Alex RINS | SPA | Suzuki | 28 |
15. | Enea BASTIANINI | ITA | Ducati | 26 |
16. | Alex MARQUEZ | SPA | Honda | 25 |
17. | Jorge MARTIN | SPA | Ducati | 23 |
18. | Danilo PETRUCCI | ITA | KTM | 23 |
19. | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha | 17 |
20. | Luca MARINI | ITA | Ducati | 14 |
21. | Iker LECUONA | SPA | KTM | 13 |
22. | Stefan BRADL | GER | Honda | 11 |
23. | Lorenzo SAVADORI | ITA | Aprilia | 4 |
24. | Michele PIRRO | ITA | Ducati | 3 |
25. | Tito RABAT | SPA | Ducati | 1 |