Desátý podnik sezony - GP Indianapolisu

Do Spojených států míří jezdci a týmy mistrovství světa silničních motocyklů po letní dovolené, takže plni energie a motivace zahájit druhou část sezony ještě lépe než tu první. Závodění na dráze Indianapolis Motor Speedway ale není nikdy snadné, protože je především určena pro sérii IndyCar - Red Bull Indianapolis Grand Prix.

Desátý podnik sezony - GP Indianapolisu

Kapitoly článku

Už posedmé míří paddock motocyklového mistrovství světa na dráhu Indianapolis Motor Speedway (IMS), kde Američané sledují závody automobilů rozhodně ve větším počtu než klání motorek, které tam poprvé jely svůj závod v roce 2008. Tehdy den závodu ovlivnil hurikán Ike a kubatura čtvrtlitrů vůbec nezávodila. Starou cihelnu, jak se závodnímu areálu postaveném v roce 1909 říká kvůli jeho původní dráze z cihel, naposledy modifikovali letos, když upravili několik zatáček. Dráha se tím zkrátila sice jen o 48metrů, ale rekordy tratě jezdci nastaví v neděli poprvé pro tuto novou trať.
Indianapolis je jeden z mála okruhů, kde se závodí proti směru hodinových ručiček a v jednom kole nabízí celkem šestnáct zatáček deset levých a šest pravých. Vzhledem k nepoměru zatáček jsou jezdci královské kubatury vybaveni asymetrickými zadními pneumatikami, které mají tvrdší směs gumy na své levé straně a naopak měkčí na pravé. IMS je velmi náročný právě na zadní gumy a především úsek od dvanácté po čtrnáctou zatáčku generuje v zadní pneumatice zvlášť vysoké teploty.

Směsi hladkých zadních pneumatik určených pro jezdce továrních specifikací Hondy a Yamahy jsou střední a tvrdé, zatímco směsi zadních hladkých pneumatik jezdců Ducati a všech v kategorii Open jsou měkké a střední. Pro všechny jezdce je u přední pneumatiky dostupná směs měkká, střední a tvrdá. Hlavní směsí pneumatik do mokra je měkká, alternativou je tvrdá směs.

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2014 !!! - ZDE


MotoGP – preview

Vedoucím jezdcem průběžného hodnocení nemůže být po devíti odjetých závodech sezony nikdo jiný než Marc Márquez (Repsol Honda Team), protože každý z těchto devíti závodů vyhrál a proto má nyní na kontě maximálně možný počet bodů – 225. To je velmi úspěšná řada vítězství a každý si klade otázku, zda také po letní přestávce Márquez dokáže navázat na tuto vítěznou šňůru dalším prvenstvím v závodu MotoGP. Zda to dokáže zatím nikdo nemůže vědět, ale rozhodně má k tomu velké předpoklady, protože je to právě on, kdo vyhrál posledních šest Grand Prix na území Spojených států. Jednou slavil vítězství v Laguně Seca 2013, pak v Austinu 2013 a 2014 a nejúspěšnější byl zatím v Indianapolisu, kde vyhrál dvakrát závod Moto2 a jednou, což bylo loni, závod MotoGP. Lepší doporučení na vítězství snad ani nemůže mít, ale závody jsou někdy nepředvídatelné, takže uvidíme v neděli večer.
Než zahájili jezdci tovární stáje Hondy letní dovolenou, tak ještě stačili absolvovat test na brněnském okruhu. Pár dnů po závodu v Německu přijel na jih Moravy jak Marc Márquez, tak jeho týmový kolega Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), jemuž v průběžném hodnocení patří druhá pozice. Na vedoucího Márqueze má ztrátu 77 bodů, což je celkem dost, ale boj o titul rozhodně nevzdá. Pedrosa má s Hondou smlouvu na další dva roky, takže oba jezdci Repsol Hondy nastupují do druhé poloviny roku v maximální pohodě a s cílem získat pro svůj tým nejlepší možné výsledky. Pedrosa teď musí za sebou udržet Valentina Rossiho, protože oba dělí jen sedm bodů. Už jen z tohoto důvodu bude chtít Španěl závod v IMS vyhrát a tudíž je jedním z hlavních soupeřů týmového kolegy Márqueze. Repsol Honda má na dráze “Staré cihelny“ záznam čtyř vítězství v řadě a velkou zásluhu má na tom právě Dani Perosa, který tam vyhrál klání MotoGP v roce 2010 a 2012. Po jednom vítězství získali pro tým jezdci Casey Stoner (2011) a Marc Márquez (2013).
S celkem 141 body je v průběžném hodnocení třetí Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), který závod v Německu dokončil až za Danim Pedrosou, a protože měli tehdy oba stejný počet bodů, je nyní za Španělem také v hodnocení šampionátu. Celkem je dělí sedm bodů o něž bude tovární jezdec Yamahy bojovat už tento víkend v Indianapolis. S Yamahou tam Rossi vyhrál vůbec první klání v roce 2008, které tehdy doprovázel hurikán Ike a létající předměty různých velikostí po závodní dráze IMS.

Čtvrté místo patří Andrea Doviziosovi (Ducati Team), který na Rossiho ztrácí dvaačtyřicet bodů. Italský závodník potvrdil své odhodlání zůstat s Ducati další rok, což také učinil během letní přestávky prodloužením smlouvy. Do druhé poloviny sezony tak nastupuje s čistou hlavou a může se zaměřit na udržení čtvrté pozice průběžného hodnocení, protože jen dva body na něho ztrácí druhý jezdec tovární Yamahy. Dovizioso už v příštím roce nebude týmovým kolegou Cala Crutchlowa (Ducati Team), protože ten na poslední chvíli využil možnosti od Ducati odejít. Crutchlow tak po roce problémů odchází k týmu LCR Hondy, který chce do sezony 2015 nasadit dvě motorky.
První pětici nejlepších uzavírá Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP). Rodák z Mallorky neměl nejlepší první polovinu roku, takže měl během letní pauzy nad čím přemýšlet a závodem v IMS má šanci začít pěkně od začátku třeba tím, že jako první letos porazí Marca Márqueze. Momentálně je ale z jezdců továrních týmu zřejmě posledním, kdo ještě nemá uzavřenou smlouvu. Před letní přestávkou a během ni už média psala, že Lorenzo prodloužil, ale mluvčí tří ladiček tuto informaci popřel. Ve světle posledních událostí se nyní očekává, že Stefan Bradl oznámí přestup k Forward Racingu a právě Jorge Lorenzo by měl s Yamahou prodloužit na další dva roky. Ve středu už Forward Racing oficiálně potvrdil podpis s Bradlem, takže je nyní na řadě Lorenzo.
Nejlepším jezdcem kategorie Open je v polovině sezony Aleix Espargaró (NGM Mobile Forward Racing), jemuž patří šesté místo v průběžném hodnocení. Rozhodně příjemné překvapení sezony a výkon, díky němuž získal Espargaró na ceně. Zda jeho služeb využije Suzuki, která ho měla pro nadcházející sezonu angažovat společně s Maverickem Viňalesem se teprve uvidí, protože ani zde zatím nebylo nic oficiálně potvrzeno. V týmu Forward Racing závodí Colin Edwards pro něhož je to poslední závod na domácí půdě. V Austinu letos na jaře oznámil ukončení kariéry a nyní následuje poslední klání v domácí Grand Prix. Navíc závod v IMS může být pro Edwardse vůbec poslední. Spekuluje se, že chce po skončení Grand Prix rovnou odjet domů (bolavá záda) a Forward Racing urychleně hledá náhradu. Ve hře je Alex De Angelis z Moto2 …. uvidíme, ještě to může být zajímavé.
Osmá pozice průběžného hodnocení patří jezdci satelitní stáje Ducati Andrea Iannonemu (Pramac Racing), který potom, co Cal Crutchlow vyjádřil odhodlání s Ducati zůstat v roce 2015, musel oželet možnost závodit s továrním týmem z Boloně. Jenže všechno to dopadlo úplně jinak, Crutchlow nakonec od Ducati odejde a Iannone bude týmovým kolegou Andrea Doviziosa. V italském týmu pojede dvojice Italů a to by mohlo přilákat nějakého zajímavého sponzora. Italského samozřejmě.
Američan Nicky Hayden (Drive M7 Aspar) bydlí jen kousek (na americké poměry) od slavné závodní dráhy v Indianapolisu, ale fanouškům se tam v sedle produkční Hondy nepředstaví. Jakmile začala letní přestávka, podstoupil operací zápěstí, kterému už dlouhou dobu dělalo velké problémy. Operace to byla poměrně náročná, takže rovněž pooperační léčba a následná rekonvalescence zabere nějaký čas. Minimálně bude chybět teď o víkendu v Indy a hned příští týden v Brně. V sedle Hondy RCV1000R pojede náhradní jezdec Leon Camier, který má letošní sezonu hodně zajímavou. Loni mu po skončení sezony ukázali dveře u Suzuki WSBK, což nesl dost těžce, protože byli domluvení na pokračování spolupráce. Pak už jen těžko hledal místo někde jinde a tak se vydal na dráhu náhradního jezdce. Dlouhou dobu jel za Sylvaina Barriera na BMW, pak v sedle MV Agusty a teď pojede s motocyklem třídy MotoGP. Nová zkušenost a velká šance získat pozornost manažerů týmů královské kubatury.
Mezi jezdci královské kubatury je rovněž český závodník Karel Abraham (Cardion AB Motoracing). Brněnský jezdec je s osmnácti body průběžně sedmnáctý v pořadí a má před sebou dalších devět možností, jak si bodově polepšit a dostat se v tabulce šampionátu výš. V posledních závodech naznačil, že by to mohlo jít, takže doufejme, že si na dráze Indianapolisu spraví chuť, třebaže to není vůbec snadný okruh.

Průběžné hodnocení MotoGP po GP Německa:

1 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 225 bodů - Tovární
2 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 148 - Tovární
3 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 141 - Tovární
4 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 99 - Tovární*
5 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 97 - Tovární
6 - Aleix ESPARGARO - SPA - Forward Yamaha - 77 - Open
7 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 67 - Tovární
8 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 62 - Tovární*
9 - Stefan BRADL - GER - Honda - 56 - Tovární
10 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Honda - 50 - Tovární
11 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 48 - Tovární
12 - Scott REDDING - GBR - Honda - 33 - Open
13 - Nicky HAYDEN - USA - Honda - 29 - Open
14 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Ducati - 28 - Tovární*
15 - Hiroshi AOYAMA - JPN - Honda - 28 - Open
16 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 27 - Tovární
17 - Karel ABRAHAM - CZE - Honda - 18 - Open
18 - Colin EDWARDS - USA - Forward Yamaha - 8
19 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 7 - Tovární*
20 - Broc PARKES - AUS - PBM - 6 - Open
21 - Danilo PETRUCCI - ITA - ART - 4 - Open
22 - Hector BARBERA - SPA - Avintia - 2 - Open

* tovární specifikace Ducati pod pravidly kategorie Open

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist