Desátá GP sezony - Velká cena USA

Druhou polovinu letošní sezony zahájí první z dvojice amerických podniků - Red Bull U.S. Grand Prix. Závodní okruh Mazda Raceway Laguna Seca tento víkend přivítá nejen jezdce a týmy motocyklového mistrovství světa MotoGP, ale také týmy amerického motocyklového šampionátu AMA Pro.

Kapitoly článku

Na dráze nedaleko města Monterey se již tradičně odehraje závodní víkend pouze v podání královské kubatury MotoGP. Týmy nižších kubatur mistrovství světa silničních motocyklů Moto3 a Moto2 zahájily po Velké ceně Itálie letní dovolenou a společně je opět uvidíme až v polovině srpna na okruhu v Indianapolisu.

Okruh v Laguně Seca měří 3610 metrů a je nejkratší (také nejpomalejší) v celém kalendáři motocyklového šampionátu. Závodní areál postavili v roce 1957 na místě bývalé vojenské střelnice a první závod světového seriálu se tam odehrál v roce 1988. Od roku 1995 už Laguna v kalendáři nefigurovala, protože bylo nutné provést změny v rámci bezpečnosti. Po desetileté přestávce se Laguna Seca vrátila zpět mezi okruhy motocyklové Grand Pix a první závod tam v roce 2005 vyhrál domácí jezdec Nicky Hayden.
V jednom kole projedou jezdci celkem jedenácti zatáčkami – sedmi levými a čtyřmi pravými. Nejznámějším místem této patnáct metrů široké technické tratě je ´Vývrtka´ (Corkscrew), kterou tvoří levá a pravá zatáčka v prudkém klesání, do niž jezdci najíždějí naslepo a v rámci časů na kolo je samozřejmě klíčová. V roce 2010 přivezl japonský dodavatel pneumatik Bridgestone do Monterey střední a tvrdou směs, což loni pozměnil na asymetrickou měkkou a střední. Tato kombinace se ukázala jako velmi dobrá a pro letošní ročník v tomto směru nedošlo k žádné změně.

MotoGP

V pozici vedoucího jezdce třídy MotoGP přijíždí do Laguny Seca Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing). Španěl v první polovině sezony nasbíral celkem 185 bodů, jeden závod nedokončil a pokaždé projel cílem buď první nebo druhý. Nebýt chyby Álvara Bautisty v první zatáčce po startu holandské TT, která znamenala konec závodu také pro Lorenza, Španělův náskok by byl zaručeně vyšší než současných devatenáct bodů. Loni Lorenzo vyhrál kvalifikaci na americkou Grand Prix a v závodu obsadil druhé místo. V letošním ročníku chce především pravidelně bodovat umístěním na stupních vítězů, ale vzhledem k současnému rozložení sil má tento víkend velkou šanci slavit vítězství.

Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) je v průběžném hodnocení druhý a pokud chce bojovat o titul nemůže se spokojit pouze s cílem umístění na stupních vítězů. Musí vyhrávat. Na Lorenza teď ztrácí devatenáct bodů, takže každý jeden bod k dobru se počítá. Po závodu v Itálii testoval nový prototyp RC213V a jistá zlepšení, kterých v testu dosáhli, by mu cestu za vítězstvím měla usnadnit. V Americe má k dispozici jak standardní RC213V, tak novou specifikace s novým motorem v novém podvozku.
Španělův týmový kolega Casey Stoner (Repsol Honda Team) v posledních dvou závodech neměl štěstí. V Německu havaroval v poslední zatáčce před cílem a na okruhu v Mugellu byl osmý. Australan teď nevypadá, že si poslední sezonu užívá, ale naopak. Dobře rozjetou úvodní část sezony ukončil ´až´ třetí, nevyužil Lorenzova zaváhání z Assenu, ale nyní naopak na vedoucí pozici ztrácí třicet sedm bodů. Loni v Laguně Seca slavil vítězství, zda se mu to letos podaří zopakovat je zatím s otazníkem. Po testu v Mugellu si Australan zvolil kombinaci nového motoru s původním podvozkem RC213V.

Čtvrtý je po devíti kolech sezony Andrea Dovizioso (Monster Yamaha Tech 3). V posledních třech závodech slavil třetí místo v cíli a to je skutečně velmi dobrá bilance. Až na výpadek v Británii, kde zatím poprvé nebodoval, byl od portugalské Grand Prix pokaždé lepší než jeho týmový kolega Crutchlow. Do druhé poloviny sezony Dovizioso vstupuje se 108 body, na třetího Stonera ztrácí čtyřicet bodů a před pátým jezdcem v pořadí si drží výhodu třinácti bodů. Vzhledem k okolnostem ohledně vyjádření Bena Spiese, bude nyní Dovizioso pod drobnohledem závodního oddělení Yamahy.
První pětku nejlepších uzavírá Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3). Britský jezdec bodoval ve všech devíti závodech, ale zatím ani jednou na stupních vítězů. Loni byl v seriálu nováčkem, letos je to jeho druhá sezona, takže stále sbírá zkušenosti a proto je jeho průběžné páté místo velmi dobrým výsledkem. Pro satelitní stáj Herve Poncharala skvěle rozjetá sezona, ale také starost navíc, jak si oba jezdce udržet. Dovizioso je možný kandidát pro tovární stáj tří ladiček, Crutchlow koketuje s myšlenkou přestupu k Ducati a navíc je tu ve hře ´neprůstřelná´smlouva Bradley Smithe pro sezonu 2013. Poměrně zajímavý rébus na jehož rozuzlení si ještě nějakou dobu počkáme.

Třináct bodů za Crutchlowem je šestý Valentino Rossi (Ducati Team), jenž si pátým místem v domácím podniku v Mugellu vybojoval druhý nejlepší výsledek sezony. Rossi závodí s vysokým nasazením a využívá k tomu veškerých zkušeností. Čeká na sebemenší zaváhání svých soupeřů a tím, že většinou nejede totálně na limitu, také pravidelně boduje. Po závodu v Itálii Rossi testoval určitá zlepšení, která do Mugella přivezl italský výrobce, ale havaroval, když mu selhala elektronika. Takové věci nikomu na jistotě nepřidají, takže uvidíme v Laguně, jak si tam s novinkami včetně pozměněné specifikace motoru povede. Rossi už také jednal s Audi nebo možná víc Audi s Rossim, protože Němci by rádi získali devítinásobného šampiona na svou stranu. S technickým zázemím německé automobilky by mohlo dojít k rychlejším změnám a návratu značky Ducati mezi špičku. Kdo ví, zda právě to ovlivní jeho rozhodnutí zůstat, protože teď je najednou ve hře tovární Yamaha a i když to zatím vypadá možná trošku nepravděpodobně, možnost to je a ne zrovna malá.
Sedmý Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP) má na kontě 75 bodů, což je o sedm bodů méně než Rossi. Nováček letošního mistrovství podává velmi dobré výkony a čtvrté místo z Mugella je letos jeho nejlepším výsledkem. Přitom na třetího Doviziosa ztratil jen desetinu sekundy, takže byl prvním stupňům vítězů velmi blízko. Po loňském zklamání s Tonim Elíasem je u LCR Hondy opět dobrá nálada a to se zákonitě odráží na výkonu celé stáje, které v soutěži týmů patří šesté místo.

Nicky Hayden (Ducati Team) zahájí víkend na domácí půdě v pozici osmého muže šampionátu. Také on v Mugellu testoval novinky a samozřejmě věří, že mu umožní v Laguně bojovat o přední pozice. Na sedmého Bradla ztrácí jediný bod a jediný bod ho také dělí od devátého Álvara Bautisty. Má velkou šanci využít oba podniky v domácím prostředí ve svůj prospěch, bodově si polepšit a v průběžném hodnocení se posunout směrem nahoru, což bude jeho cílem. Američana přijede do Monterey podpořit také početná skupina jeho fanoušků, rodina a kamarádi. Ovšem velkou podporu dostane také z řad samotných závodníků, protože tam během víkendu budou závodit oba jeho bratři Roger v AMA Pro SuperBike a Tommy v AMA Pro SportBike plus bratranec Hayden Gillim z AMA SuperSport. To je skutečně velká závodní rodina a každý se bude chtít předvést v tom nejlepším světle.
Devátá příčka patří Álvaru Bautistovi (San Carlo Honda Gresini). V Assenu Španěl kolidoval s Jorge Lorenzem a jak to tak vypadá, trošku se to podepsalo na jeho výkonech. Určitě dostal od vedení varování, aby k podobným případům již nedocházelo, což teď Bautistu zákonitě zpomaluje. Potřebuje se z toho dostat a možná ho v tomto směru doslova a do písmene nakopl Casey Stoner, který mu v Mugellu udělil malou lekci ohledně předjíždění tělo na tělo. Uvidíme v Laguně, protože tam se Bautistovi zatím vůbec nedaří. Změna značky motocyklu mu snad víkend v Monterey usnadní a tentokrát si už konečně nějaké body odveze.

První desítku uzavírá Ben Spies (Yamaha Factory Racing) pro něhož je desátý závodní víkend sezony domácím podnikem. Američan čeká na onen bod zlomu, kdy se vše obrátí k lepšímu, ale ten zatím ne a ne přijít. Domácí prostředí je pro tento účel jistě to nejlepší místo, takže všichni věří, že už si konečně spraví chuť nějakým hezkým výsledkem. V sedle satelitní M1 tam byl v roce 2010 šestý, loni s tovární M1 čtvrtý a letos by to chtělo nějaké umístění mezi nejlepšími třemi. Dva dny před začátkem závodního víkendu v Monterey Američan Ben Spies stručně oznámil, že u Yamahy zůstane do konce sezony a pak spolupráci ukončí. To bylo zcela nečekané oznámení pro všechny v paddocku MotoGP a pravděpodobně nejvíc pro Yamahu samotnou. Těžko říct, zda chystali prodloužení smlouvy s Američanem nebo jeho výměnu za někoho z jezdců Tech 3. Ben Spies slíbil vše podrobně vysvětlit až přijde ten správný čas. Nyní ještě ani neznáme oficiální stanovisko Yamahy.
Jedenáctý Héctor Barberá (Pramac Racing Team) bude v Laguně Seca chybět, protože si minulý pátek při tréninku zlomil levou holenní kost. Pro Španěla velká smůla, protože si s Desmosedici začínal velmi dobře rozumět a mohl jít v průběžném pořadí nahoru. Na druhou stranu posun opačným směrem mu v této chvíli nehrozí, protože dvanáctý Randy De Puniet (Power Electronics Aspar) na Barberu ztrácí třicet dva bodů. V americké Grand Prix Barberu nahradí jeho krajan Toni Elías. Po závodu v Itálii ukončil Toni Elías spolupráci s týmem Aspar Moto2 a šance jet znovu v MotoGP může sehrát klíčovou roli v jeho další kariéře.

Francouz De Puniet je po polovině sezony nejlepším z jezdců kategorie CRT, což bylo jeho cílem, i když zaznamenal jisté výkyvy, které využil jeho týmový kolega Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar). Španěl je nyní s dvěma body ztráty třináctý. Michele Pirro (San Carlo Honda Gresini) v posledních dvou závodech nebodoval, což je pro Itala velká škoda. Už byl hodně blízko dvojici stáje Aspar, ale nyní je to opět deset bodů ztráty. Patnáctý v pořadí je Mattia Pasini (Speed Master), šestnáctý James Ellison (Paul Bird Motorsport), sedmnáctý Danilo Petrucci (Came IodaRacing Project), osmnáctý hodně nespokojený Colin Edwards (NGM Mobile Forward Racing), devatenáctý Yonny Hernández (Avintia Blusens) a dvacátý Iván Silva (Avintia Blusens).
Jednadvacátý Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) musel kvůli zranění ruky vynechat čtyři podniky Grand Prix. Do víkendu v Laguně Seca už český jezdec nastoupí a po velmi dlouhé době opět usedne do sedla závodního prototypu italského výrobce Ducati. V jeho případě to bude zejména o tom získat zpátky potřebnou jistotu, což na fyzicky náročném americkém okruhu nebude nijak snadná záležitost.

Na divokou kartu se v Laguně představí čtyřicetiletý Američan Steve Rapp (18.11. 1971), jenž pojede v barvách týmu Attack Performance Racing s motocyklem kategorie CRT. Podvozek jejich vlastní konstrukce pohání motor Kawasaki ZX-10R. Rodák z Kalifornie ale zároveň závodí v superbikové kubatuře seriálu AMA Pro, takže to pro Američana bude velmi rušný víkend, protože chce startovat v obou šampionátech.

Co se týče rekordů okruhu v Laguně Seca tak tam jednoznačně dominuje Casey Stoner. Nejrychlejší kolo okruhu 1'20,700 sekundy zajel na Ducati v roce 2008. Nejrychlejší kolo závodu 1'21,376 sekundy nastavil v roce 2010 rovněž na italském prototypu a rekordní top speed mu naměřili v roce 2008, když měřícím bodem proletěl rychlostí 267 kilometrů za hodinu.

Desátý podnik sezony tentokrát zavítal na západ Spojených států, takže časy jednotlivých jízd jsou pro evropské fanoušky až v nočních hodinách. Z toho důvodu prosím věnujete pozornost časovému harmonogramu víkendu.

MotoGP 2012 (9/18):

1 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 185
2 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 166
3 - Casey STONER - AUS - Honda - 148
4 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Yamaha - 108
5 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Yamaha - 95
6 - Valentino ROSSI - ITA - Ducati - 82
7 - Stefan BRADL - GER - Honda - 75
8 - Nicky HAYDEN - USA - Ducati - 74
9 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Honda - 73
10 - Ben SPIES - USA - Yamaha - 66
11 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 60
12 - Randy DE PUNIET - FRA - ART - 28
13 - Aleix ESPARGARO - SPA - ART - 26
14 - Michele PIRRO - ITA - FTR - 16
15 - Mattia PASINI - ITA - ART - 13
16 - James ELLISON - GBR - ART - 12
17 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ioda - 9
18 - Colin EDWARDS - USA - Suter - 8
19 - Yonny HERNANDEZ - COL - BQR - 6
20 - Ivan SILVA - SPA - BQR - 5
21 - Karel ABRAHAM - CZE - Ducati - 4

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist