Desátá GP sezony – Velká cena Indianapolisu

Konec letní přestávky a začátek druhé poloviny sezony mistrovství světa silničních motocyklů již tradičně odstartuje závod na okruhu Indianapolis Motor Speedway (IMS), kde téměř po měsíci uvidíme závodit také jezdce a týmy nižších kubatur seriálu Grand Prix - Red Bull Indianapolis Grand Prix.

Kapitoly článku

Víkendový závod v IMS je zároveň posledním podnikem letošní sezony na území Spojených států. Začátkem roku jely týmy motocyklového mistrovství světa poprvé na Okruhu Amerik v Texasu a letní přestávku zahájili jezdci a týmy třídy MotoGP po skončení víkendu na dráze v Laguně Seca.
Indianapolis je místem s bohatou historií motorsportu a pozornost fanoušků tam lákají především automobilové soutěže. Závodní motocykly využívají jen část slavného oválu a pak zamíří doprostřed Staré cihelny, kde je pro ně postavena trať, která se skládá z více druhů povrchů, což jezdcům dělá problémy. V minulém roce byl Indianapolis svědkem mnoha pádů a některé z nich si vyžádaly i několikatýdenní rekonvalescenci, což byl například případ Australana Casey Stonera. Je jasné, že pro letošní ročník bude Bridgestone vybírat své směsi zvlášť pečlivě.

V jednom kole okruhu IMS jezdci ujedou celkem 4216 metrů po dráze široké 16 metrů s nejdelší rovinkou dlouhou jen 872 metrů. Celkem má okruh šestnáct zatáček – 10 levých a 6 pravých. Poprvé jeli jezdci seriálu Grand Prix závod MotoGP v Indianapolis roku 2008 a jeho vítězem byl Valentino Rossi na Yamaze. Vítězem závodu královské kubatury z loňského roku je Dani Pedrosa z Repsol Hondy.


MotoGP – preview

Možná překvapení, možná už taky ne, ale lídrem průběžného hodnocení královské kubatury je po devíti kolech první poloviny sezony dvacetiletý Španěl Marc Márquez (Repsol HondaTeam). Letošní nováček v MotoGP jen jednou závod nedokončil, když dvě kola před cílem spadl v Mugellu, ale jinak pokaždé bodoval umístěním na stupních vítězů. Jeho asi největším vrcholem bylo vítězství v Laguně Seca, i když on to tak nevidí, protože jak uvedl, jeho soupeři tam nebyli v nejlepší fyzické kondici. Tím myslel zraněné oba krajany Daniho Pedrosu a Jorge Lorenza. Márquez má na svém kontě 163 bodů a celkem zajímavou šanci letošní ročník vyhrát. Nyní jen těžko někdo může namítat, že by snad na to neměl. Jeho soupeři jsou ale zkušení harcovnící a jen tak boj o zlato nevzdají.

To platí především v případě jeho týmového kolegy Daniho Pedrosy (Repsol Honda Team), který má možná jednu z posledních, ne-li vůbec poslední možnost, jak si vybojovat v královské kubatuře titul mistra světa. Sezonu zahájil skvěle, dlouho vedl, ale pak přišlo opět nešťastné Německo, pád a zranění klíční kosti. Ta měla být dle prvních vyšetření nalomená, takže Pedrosa v Laguně Seca bojoval s pocitem, že zlomeného nic nemá. Závod dokončil na pátém místě a v průběžném hodnocení je druhý s deseti body k dobru. Po návratu do Španělska Pedrosa absolvoval další lékařské vyšetření, které ale poukázalo na fakt, že zmiňovanou klíční kost měl zlomenou a s tímto zraněním odjel celý víkend na západním pobřeží USA. Nepochybně to Pedrosu muselo bolet, ale zvládl to, takže i jemu můžeme říkat přezdívkou Ocelový muž, jak si vysloužil jeho krajan Jorge Lorenzo.
Španěl Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing) je třetí v pořadí hodnocení motocyklového šampionátu. Jen jednou nebodoval, když společně s Danim Pedrosou pro zranění nenastoupil na start závodu německé Grand Prix. Tam si rodák z Mallorky už podruhé (poprvé v TT Assenu) zranil klíční kost a musel absolvovat další operaci. Zpočátku neměl Lorenzo ani v úmyslu závodit v Laguně Seca, ale nakonec si to rozmyslel a do Monterey přijel. Na Daniho Pedrosu teď ztrácí deset bodů a na vedoucí pozici průběžného hodnocení celkem šestadvacet. Do konce sezony zbývá devět Grand Prix a v příštích třech týdnech jezdci absolvují hned tři velké ceny, takže příležitost srovnat s Márquezem krok je celkem velká. Lorenzo minulý týden testoval na okruhu v Brně nový prototyp M1 pro rok 2014, také novou převodovku a co hlavně, na české dráze má před závodem Velké ceny České republiky už něco najeto.

Na čtvrté pozici figuruje Valentino Rossi (Yamaha Factory Racing), jenž chtěl závod v Laguně Seca vyhrát, ale nakonec se musel spokojit s třetím místem. Také musel spolknout předjížděcí manévr Marca Márqueze ve Vývrtce, kde ho Španěl podjel vnitřkem za cenu vyjetí mimo trať, což je většinou penalizováno. Nikdo nic takového nežádal a nic podobného se ani nevyšetřovalo. Ital Rossi je ale přesvědčen, že do konce sezony bude mít příležitost to Márquezovi vrátit. Aby to ale nevyznělo nějak nepřátelsky, vše je myšleno ve sportovní rovině, protože oba jezdci jsou mimo dráhu přátelé. První nebo třetí, na Rossim je vidět, že si jízdu s Yamahou užívá. Italský šampion má samozřejmě stále možnost bojovat o titul. Techniku k tomu má a některá zlepšení, jejichž nasazení může proběhnout téměř okamžitě, si vyzkoušel během srpnového testu v Brně.
První pětici nejlepších uzavírá po devíti závodech sezony, tedy přesně v její polovině, britský závodník satelitní Yamahy Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3). Brit měl velmi rušnou letní přestávku, protože v jejím průběhu oznámil nebo tedy bylo oznámeno týmem Ducati, že v následujících dvou letech bude jezdcem rudého týmu z Boloně. Crutchlow chtěl jezdit továrnu a to se mu přestupem k Ducati splnilo, nicméně všichni víme, jak těžké je Desmosedici zkrotit. Ani Andrea Dovizioso už není ve svých vyjádřeních tak optimistický a to měl myslím ambicioznější plány pro tuto sezonu. Každopádně do konce sezony je Cal Crutchlow jezdcem Yamahy a moc rád by se rozloučil nějakým hezkým výsledkem a umístěním v celkovém hodnocení. Jistě mezi to patří i to, že by rád porazil Valentina Rossiho, protože na Itala teď ztrácí jediný bod. Zda se mu to podaří nebo ne je nyní velmi těžké odhadnout.

Němec Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP) si v Laguně Seca prožil zatím nejúspěšnější víkend v královské kubatuře, protože právě tam získal svoji první pole position a v závodě první druhé místo. Možná tam bylo i trošku zklamání, protože k vítězství byl opravdu blízko, ale každý nakonec musel uznat, že to na Márqueze nebylo. Oba mají příležitost se opět utkat v Indinapolis, kde také uvidíme, zda Bradlova forma z Monterey pokračuje vzestupným směrem. Sedmý Ital Andrea Dovizioso (Ducati Team) teď na Bradla ztrácí tři body a o ty se rozhodně v IMS porve, protože se svými výkony prozatím nemůže být příliš spokojený. Po nejlepším výkonu sezony v Laguně Seca je Álavro Bautista (GO&FUN Honda Gresini) průběžně osmý, deset bodů za sedmým Doviziosem. Španěl Bautista uklidnil rozbouřené vody po jeho nechtěných atacích jezdců tovární Yamahy a snaží se propracovat o něco výš, protože osmé místo nebude pro HRC ideálním zhodnocením jejich tovární podpory.
Průběžné deváté místo patří Nicky Haydenovi (Ducati Team), pro něhož je Velká cena Indianapolisu domácí Grand Prix s velkým D. Bydlí jen nedaleko od IMS (na americké poměry, jinak je to tři a půl hodiny cesty autem) a o víkendu přijedou Američana podpořit všichni jeho přátelé, kamarádi a samozřejmě také početná rodina bratrů, sester, synovců, neteří, švagrů … . Pro Haydena to bude velmi důležitý závodní víkend, protože zatím nemá smlouvu pro rok 2014 a je docela možné, že v Indianapolis pojede s prototypem MotoGP naposledy.

První desítku uzavírá nejlepší z jezdců kategorie CRT Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar Team). V Laguně Seca nebodoval, což mu trošku komplikuje situaci, protože nyní bojuje hned s dvěma jezdci prototypových motocyklů Haydenem a jedenáctým Bradley Smithem (Monster Yamaha Tech 3) a každý bod se počítá. Na Američana teď Espargaró ztrácí třináct bodů, před Smithem si drží jen jednobodový náskok.
Z českých závodníků je Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) s pěti body dvaadvacátý, Lukáš Pešek (Came Ioda Racing Project) zatím nezískal ani jeden bod. Oba mají před sebou celou druhou polovinu sezony, kde je možnost si bodově polepšit.

Na divokou kartu se v IMS představí jezdec Blake Young (Attack Performance Racing). Ten už na divokou kartu letos závodil na Okruhu Amerik v Texasu a také v Laguně Seca, kde ale nenastoupil do závodu, protože v tréninkové přípravě pádem zničil svůj motocykl APR.

MotoGP – průběžné hodnocení: ZDE

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist