Desátá GP sezony – Velká cena Francie
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Monster Energy Yamaha MotoGP, Esporama Racing, Suzuki Racing, Red Bull KTM Factory Team | Zveřejněno: 6.10.2020 | Zobrazeno: 12 811x
V tomto turbulentním roce nakonec Francie dosáhla svého a na její území míří týmy světového šampionátu silničních motocyklů, aby odjely odloženou Velkou cenu Francie na okruhu Bugatti v Le Mans. Francouzská GP je zpravidla v květnu, letos ale opatření proti šíření koronaviru změnila řadu věcí a co se týče MotoGP tak především podobu kalendáře závodů. V Le Mans nakonec MotoGP bude, a to včetně doprovodné série MotoE, mají tam být i diváci dle daného klíče v rámci Covid-19. Na všechny teď bude čekat maratón šesti závodů v sedmi týdnech, jelikož po Le Mans následují v těsném závěsu další dvě GP ve španělské Aragonii, pak dva podniky ve Valencii a nakonec závěr sezony v portugalském Portimau.
Kapitoly článku
Bugatti Circuit, Le Mans (FRA)
Závodní okruh Bugatti Grand Prix postavili v roce 1965 a je součástí slavné závodní dráhy 24Hodin Le Mans, která je jen pár kilometrů od stejnojmenného města. Motocyklový šampionát poprvé závodil na francouzském okruhu od koncem šedesátých let až do roku 1996, kdy museli okruh v rámci bezpečnostních pravidel přestavět. Do kalendáře světového šampionátu se okruh Bugatti vrátil v roce 2000 a o šest let později podstoupil další rekonstrukci. V roce 2017 jeli jezdci motocyklového šampionátu na komplet novém povrchu okruhu Bugatti.
Okruh Bugatti má dráhu dlouhou 4185 metrů, nejširší místo tratě má 13 metrů a nejdelší rovinka měří 674 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem 14 zatáčkami – 5 levými a 9 pravými.
Rekordy a informace MotoGP – Bugatti Circuit, Le Mans (FRA)
Rekord okruhu – Maverick Viňales - Yamaha (2017) – 1'32,309
Kvalifikační rekord – Johann Zarco - Yamaha (2018) – 1'31,185
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2015) – 316,6 Km/h
Délka závodu MotoGP - 27 kol (113,0 km)
Velká cena Francie – MotoGP 2019:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Dovizioso (Ducati), 3.Petrucci (Ducati)
Pole position – Marc Márquez – Honda – 1'40,952 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Fabio Quartararo – Yamaha – 1'32,355 sekundy
MotoGP – Preview
Po závodě v Barceloně je na první pozici průběžného hodnocení Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT), jemuž se závod katalánské GP podařilo vyhrát a do Francie si přivést náskok 8 bodů. Není to moc, ale v tak vyrovnaném šampionátu jaký tu máme letos bude rozhodovat každý jeden bod. Pro Quartarara je závod v Le Mans jeho domácím podnikem, takže o to větší motivace vyhrát další kolo sezony 2020, která může být pro Francouze zlomová, jelikož má velkou šanci získat titul mistra světa.
Skvělou sezonu má Joan Mir (Team Suzuki ECSTAR), jemuž se v Barceloně podařilo již potřetí v řadě bodovat umístěním na stupních vítězů a to mu teď stačí na druhou pozici v šampionátu. Dostat Suzuki tak vysoko se už dlouho nikomu nepodařilo a Mir, který na vedení ztrácí 8 bodů, může všechny překvapit. Teď bude záležet jen na tom, kdo udělá jako první nějakou zásadní chybu. Ztráta každého bodů může být po zisk titulu klíčová.
Španěl Maverick Viňales (Monster Energy Yamaha MotoGP ) je třetí v pořadí a na vedení v soutěži mu nyní chybí 18 bodů. Barcelona nebyla pro Viňalese úspěšná, hodně tam ztratil, jelikož bodoval jen 7 body a jeho rivalové brali dvojciferné hodnoty. Viñales musí zabrat, musí začít riskovat a vsadit vše na jednu kartu, jinak se mu sen o titulu rozplyne.
Čtvrtý v pořadí Andrea Dovizioso (Ducati Team) na Barcelonu rád vzpomínat nebude. Mohl si tam posílit vedoucí pozici v šampionátu, ale místo toho skončil krátce po startu ve štěrku, kde ho vzal sebou padající Johann Zarco. Pro Itala nesmírná smůla, jelikož teď na první pozici ztrácí 24 bodů. Do konce sezony zbývá odjet šest závodů, takže spousta bodů, ale musí počítat s tím, že jeho soupeři budou chybovat.
Se ztrátou 31 bodů na vedení je na páté pozici průběžného hodnocení Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT). Italský závodník satelitu Yamahy ztrácí 7 bodů na čtvrtou pozici Doviziosa a jen 2 body ho dělí od šestého Jacka Millera (Pramac Racing).
Během víkendu v Barceloně již Petronas konečně potvrdil Valentina Rossiho, jako svého jezdce pro sezonu 2021. Ducati zase oznámila kompletní sestavy svých týmů tovární Ducati a satelitu Pramac Racing. U továrny pojede Jack Miller a Francesco Bagnaia, satelit Pramac Racing bude domovem pro Johanna Zarca a Jorge Martina z Moto2.
Co se týče níže uvedených motorových jednotek, tak u Yamahy už jedou nadoraz, protože všech pět jejich motorů už bylo použito buď v tréninku, kvalifikaci nebo závodu. Podobně je na tom také Johann Zarco, který jede s Ducati u stáje Avintia.
Motorové jednotky - stav před GP Francie:
Aleix Espargaro | Aprilia | 7 motorů/sezona | 5 motorů použito | 1 motor již nepoužitelný |
Bradley Smith | Aprilia | 7 motorů/sezona | 5 motorů použito | 1 motor již nepoužitelný |
Brad Binder | KTM | 7 motorů/sezona | 5 motorů použito | |
Pol Espargaro | KTM | 7 motorů/sezona | 4 motory použity | |
Miguel Oliveira | KTM | 7 motorů/sezona | 3 motory použity | |
Iker Lecuona | KTM | 7 motorů/sezona | 4 motory použity | 1 motor již nepoužitelný |
Andrea Dovizioso | Ducati | 5 motorů/sezona | 4 motory použity | |
Danilo Petrucci | Ducati | 5 motorů/sezona | 4 motory použity | |
Jack Miller | Ducati | 5 motorů/sezona | 4 motory použity | |
Francesco Bagnaia | Ducati | 5 motorů/sezona | 4 motory použity | 1 motor již nepoužitelný |
Johann Zarco | Ducati | 5 motorů/sezona | 5 motorů použito | 1 motor již nepoužitelný |
Tito Rabat | Ducati | 5 motorů/sezona | 4 motory použity | |
Marc Marquez | Honda | 5 motorů/sezona | 3 motory použity | 1 motor již nepoužitelný |
Alex Marquez | Honda | 5 motorů/sezona | 4 motory použity | 1 motor již nepoužitelný |
Cal Crutchlow | Honda | 5 motorů/sezona | 3 motory použity | |
Takaaki Nakagami | Honda | 5 motorů/sezona | 4 motory použity | 1 motor již nepoužitelný |
Joan Mir | Suzuki | 5 motorů/sezona | 4 motory použity | |
Alex Rins | Suzuki | 5 motorů/sezona | 4 motory použity | 1 motor již nepoužitelný |
Maverick Vinales | Yamaha | 5 motorů/sezona | 5 motorů použito | 1 motor již nepoužitelný |
Valentino Rossi | Yamaha | 5 motorů/sezona | 5 motorů použito | 1 motor již nepoužitelný |
Fabio Quartararo | Yamaha | 5 motorů/sezona | 4 motory použity | |
Franco Morbidelli | Yamaha | 5 motorů/sezona | 5 motorů použito | 1 motor již nepoužitelný |
Jezdecké sestavy pro rok 2021 nyní zůstávají už jen s třemi otazníky.
MotoGP – MS po GP Katalánska:
1. | Fabio QUARTARARO | FRA | Yamaha | 108 bodů |
2. | Joan MIR | SPA | Suzuki | 100 |
3. | Maverick VIÑALES | SPA | Yamaha | 90 |
4. | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati | 84 |
5. | Franco MORBIDELLI | ITA | Yamaha | 77 |
6. | Jack MILLER | AUS | Ducati | 75 |
7. | Takaaki NAKAGAMI | JPN | Honda | 72 |
8. | Alex RINS | SPA | Suzuki | 60 |
9. | Miguel OLIVEIRA | POR | KTM | 59 |
10. | Brad BINDER | RSA | KTM | 58 |
11. | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha | 58 |
12. | Pol ESPARGARO | SPA | KTM | 57 |
13. | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati | 39 |
14. | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati | 39 |
15. | Johann ZARCO | FRA | Ducati | 36 |
16. | Alex MARQUEZ | SPA | Honda | 27 |
17. | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia | 22 |
18. | Iker LECUONA | SPA | KTM | 17 |
19. | Cal CRUTCHLOW | GBR | Honda | 13 |
20. | Bradley SMITH | GBR | Aprilia | 11 |
21. | Tito RABAT | SPA | Ducati | 8 |
22. | Michele PIRRO | ITA | Ducati | 4 |
23. | Stefan BRADL | GER | Honda |
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.