Čtvrtá GP sezony – Velká cena Španělska

Máme květen a to znamená, že prototypový šampionát letos poprvé zamíří na půdu Evropy. Po závodech v Kataru, Argentině a Texasu už máme určitou představu o rozložení sil, ale jak mnozí tvrdí, sezona začíná až závodem v Jerezu, takže se nechme překvapit. Z českých závodníků máme v mistrovství světa Karla Abrahama (MotoGP, Ducati) a Jakuba Kornfeila (Moto3, KTM). Součástí španělského závodního víkendu je také první kolo pohárové soutěže Red Bull Rookies Cup 2018, kde závodí Filip Salač. Čtvrtý podnik sezony 2018 - Gran Premio Red Bull de España.

Kapitoly článku

Jerez, Andalusie (SPA)

Závodní okruh ve španělské Andalusii (Autonomní společenství Andalusie) má vysoké postavení v historii závodění Španělska. Zajímavostí je, že název regionu pochází z arabského Al Andalus, protože právě tato část Pyrenejského poloostrova byla nějakou dobu pod arabskou nadvládou. Blízkost afrického pobřeží přináší dobré povětrnostní podmínky pro testy i závodění. Okruh v Jerez de la Frontera byl postaven v roce 1986 a už o rok později přivítal světový šampionát. Dnes moderní závodní dráha nabízí také možnosti celoročního testování což je především parketa pro týmy nižších kubatur mistrovství světa. Jihošpanělský okruh je proto pro většinu jezdců dobře známou dráhou.

Okruh v Jerezu má dráhu dlouhou 4423 metrů, nejširší místo má 11 metrů a nejdelší rovinka má 607 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem 13 zatáčkami – 5 levými a 8 pravými. Novinkou pro závodní víkend Moto GP 2018 je komplet nový povrch, kterým jihošpanělský okruh opatřili, ale také zkrácení závodů, což je třeba v případě MotoGP z 27 na 25 kol. Den před zahájením Velké ceny Španělska okruh v Jerezu slavnostně přejmenují na okruh Ángela Nieta.

Nabídka výrobce Michelin pro Velkou cenu Španělska je v případě předních hladkých pneumatik ve směsích – měkká, střední a tvrdá (vše symetrická konstrukce). Pro zadní pneumatiky jsou určeny směsi měkká, střední a tvrdá (vše asymetrická konstrukce). K dispozici budou přední (symetrické) a zadní (asymetrické) pneumatiky do deště ve směsi – měkká a střední. Úkol dodat správné pneumatiky je o to těžší vzhledem k novému povrchu, kterým je dráha v Jerezu nově pokrytá. Každopádně ten, kdo v neděli vyhraje závod MotoGP získá pro Michelin jejich jubilejní 400.vítězství v závodech Grand Prix.

Rekordy a informace MotoGP – Jerez, Andalusie (SPA)

Nejrychlejší kolo – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) – 1'37,910
Rekord okruhu – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) – 1'38,735
Kvalifikační rekord – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) – 1'37,910
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2015) – 295,9 Km/h

Délka závodu MotoGP - 25 kol (110,6 km)
Velká cena Španělska – MotoGP 2017:
Stupně vítězů – 1.Pedrosa (Honda), 2. Márquez (Honda), 3.Lorenzo (Ducati)
Pole position – Dani Pedrosa (Honda) – 1'38,249 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Dani Pedrosa (Honda) – 1'40,243 sekundy

MotoGP – Preview

Po třech úvodních podnicích sezony patří vedení v tabulce průběžného hodnocení jezdci italské tovární stáje Andrea Doviziosovi (Ducati Team). Tento talentovaný závodník letos sklízí zasloužené ovoce tvrdé práce, kterou v posledních letech s Ducati odvedli a načasování jeho formy přišlo v tu pravou chvíli, jelikož se právě jedná o možnostech prodloužení smlouvy s výrobcem z Boloně. První nabídka Ducati měla být s díky odmítnuta, takže uvidíme, jak budou pokračovat, nicméně Dovizioso několikrát uvedl, že zájem odejít nemá. Každopádně před závodem v Jerezu má na kontě 46 bodů a tu správnou motivaci porazit všechny své rivaly, kteří budou v Jerezu doma.

Na druhé pozici je Marc Márquez (Repsol Honda Team), vítěz závodu v Texasu a druhý z úvodního podniku v Kataru. Na vedení teď ztrácí jediný bod a je jasné, že na domácí půdě Jerezu bude chtít do čela průběžného hodnocení. Zda se mu to podaří je zatím otázkou, protože přemíra snahy někdy může znamenat chyby a ty Márquez dělává většinou v přípravě před závodem. Po dalším kontaktu s Rossim v Argentině, je atmosféra poměrně napjatá, třebaže se každý snaží to nedávat najevo. Přesto jsme v Texasu mohli slyšet fanoušky, kteří nebyli Španělovi příliš nakloněni a byli to především členové jeho týmu, kteří byli slyšet v ruchových mikrofonech jak svého borce na stupních vítězů povzbuzují. Ve Španělsku by měl mít ale fanoušky na své straně.

Pět bodů ztrácí na vedení v soutěži Maverick Viñales (Movistar Yamaha MotoGP), jemuž se v Texasu podařilo zajet letos poprvé na stupně vítězů. Ztráta na vedení není nijak velká, takže tu je šance být při odjezdu z jihošpanělské Andalusie lídrem šampionátu. Také pro Viňalese je španělská Grand Prix jeho domácím podnikem, takže motivace zajet co nejlépe je na maximu.

V pozici nejlépe postaveného jezdce netovárního týmu je čtvrtý Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol). Britský závodník přišel o vedení v šampionátu poté, co v Texasu nebodoval. Tato ztráta stála Brita hodně, ale zatím to není tak hrozné, protože na vedení mu teď chybí osm bodů. Samozřejmě je to velká škoda, ale s tím už se teď nedá nic dělat.

Stejný počet bodů jako Crutchlow má na svém kontě také pátý Johann Zarco (Monster Yamaha Tech 3). Francouz má ideální pozici k tomu, aby zaútočil na pozici pro nejlepšího netovárního závodníka, což znamená porazit Crutchlowa. Jezdec satelitní Yamahy už letos bodoval umístěním na stupních vítězů, když v Argentině skončil druhý a jeho cílem je vítězství v závodě. Ve čtvrtek KTM oficiálně potvrdila, že s Johannem Zarcem podepsali dvouletou smlouvu.

Na šestou pozici se posunul Andrea Iannone (Team Suzuki ECSTAR), třetí ze závodu v Texasu. Italský závodník si v Austinu připsal na konto první umístění na stupních vítězů v sedle Suzuki a stále víc dokazuje, že svým stylem jízdy je schopen konkurovat nejlepším. Fakt, že jezdec Suzuki je nyní na šesté pozici rovněž znamená, že v Top6 máme celkem čtyři různé výrobce.

Loni přijížděl Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) do Jerezu v pozici lídra průběžného hodnocení, letos je sedmý a sedmnáct bodů ho dělí od prvního Doviziosa. Body z Argentiny Rossimu pochopitelně chybí a jediné co teď musí udělat je snažit se vytěžit maximum z evropských okruhů, kde je určitě silným hráčem. Španělsko je sice domovem jeho rivala Márqueze, ale nechme se překvapit jak Ital bude místními fanoušky přijat, protože Rossiho pozice je zpravidla silná i v zemích jeho největších soupeřů.

Těsně před zahájením první evropské Grand Prix oznámila rakouská KTM prodloužení smlouvy s Pole Espargarem (Red Bull KTM Factory Racing), čtrnáctým jezdcem průběžného hodnocení. Španěl tak s KTM pokračuje minimálně do konce roku 2020. Co se týče druhého jezdce, tak se již nepředpokládá prodloužení s Bradley Smithem. Britský závodník je prozatím bez bodů a z různých vyjádření členů vedení tovární stáje bylo cítit jisté rozčarování nad jeho výkony.

Domácí Grand Prix pojede o víkendu rovněž průběžně devátý Tito Rabat (Reale Avintia Racing), jedenáctý Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), dvanáctý Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR), patnáctý Aleix Espargaró (Aprilia Racing Team Gresini) , šestnáctý Jorge Lorenzo (Ducati Team) a dvacátý Álvaro Bautista (Pull&Bear Aspar Team).

Český závodník Karel Abraham (Ángel Nieto Team) závod v Texasu nedokončil, protože byl zle potlučený po pádu v přípravě na GP Texasu. Závod v Jerezu je jeho další šancí si na konto připsat nějaké mistrovské body, třebaže to nebude mít snadné vzhledem k tomu, že je to domácí podnik jeho týmu a s tím spojený zájem médií a fanoušků.

Nejvýše postaveným nováčkem je v tuto chvíli třináctý Hafizh Syahrin (Monster Yamaha Tech 3), který začal s testy prototypu MotoGP až v Thajsku, což jen dokazuje jak velký je to talent. Bez bodu je momentálně trojice Thomas Lüthi (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS), Bradley Smith (Red Bull KTM Factory Racing) a Xavier Simeón (Reale Avintia Racing).

MotoGP – Stav po GP Texasu:

1. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati 46
2. Marc MARQUEZ SPA Honda 45
3. Maverick VIÑALES SPA Yamaha 41
4. Cal CRUTCHLOW GBR Honda 38
5. Johann ZARCO FRA Yamaha 38
6. Andrea IANNONE ITA Suzuki 31
7. Valentino ROSSI ITA Yamaha 29
8. Jack MILLER AUS Ducati 26
9. Tito RABAT SPA Ducati 22
10. Danilo PETRUCCI ITA Ducati 21
11. Dani PEDROSA SPA Honda 18
12. Alex RINS SPA Suzuki 16
13. Hafizh SYAHRIN MAL Yamaha 9
14. Pol ESPARGARO SPA KTM 8
15. Aleix ESPARGARO SPA Aprilia 6
16. Jorge LORENZO SPA Ducati 6
17. Franco MORBIDELLI ITA Honda 6
18. Takaaki NAKAGAMI JPN Honda 5
19. Scott REDDING GBR Aprilia 4
20. Alvaro BAUTISTA SPA Ducati 4
21. Karel ABRAHAM CZE Ducati 1
  Thomas LUTHI SWI Honda  
  Bradley SMITH GBR KTM  
  Xavier SIMEON BEL Ducati  

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 2 Kč
gorkin přispěl 2 Kč
jannyk přispěla 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist