Čtvrtá GP sezony – Velká cena Španělska

Letos první evropský podnik sezony přivítá standardně jihošpanělský Jerez, který motocyklovou Grand Prix uspořádá potřicáté v řadě. Víkend zároveň nabídne poprvé klasický časový formát, což je pro Evropany určitě příjemnou změnou po třech závodech mimo břehy starého kontinentu. Ve Španělsku uvidíme jezdce a týmy všech tří tříd Moto3, Moto2 a MotoGP. V nejnižší kubatuře má Česká republika dva jezdce Jakuba Kornfeila a Karla Haniku. Navíc v Jerezu startuje desátý ročník Red Bull Rookies Cup, kde je další český zástupce Filip Salač. Čtvrté kolo sezony 2016 - Gran Premio Red Bull de España.

Kapitoly článku

Jerez, Andalusie (SPA)

Závodní okruh ve španělské Andalusii (Autonomní společenství Andalusie) má vysoké postavení v historii závodění Španělska. Zajímavostí je, že název regionu pochází z arabského Al Andalus, protože právě tato část Pyrenejského poloostrova byla nějakou dobu pod arabskou nadvládou. Blízkost afrického pobřeží přináší dobré povětrnostní podmínky pro testy i závodění. Okruh v Jerez de la Frontera byl postaven v roce 1986 a už o rok později přivítal světový šampionát. Dnes moderní závodní dráha nabízí také možnosti celoročního testování což je především parketa pro týmy nižších kubatur mistrovství světa. Jihošpanělský okruh je proto pro většinu jezdců dobře známou dráhou.

Okruh v Jerezu má dráhu dlouhou 4423 metrů, nejširší místo má 11 metrů a nejdelší rovinka má 607 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem 13 zatáčkami – 5 levými a 8 pravými.

Nabídka výrobce Michelin pro Velkou cenu Španělska je v případě předních hladkých pneumatik ve směsích – měkká, střední a tvrdá. Co se týče zadních hladkých pneumatik, ta ty budou konstrukčně stejné, jaké jezdci použili v Austinu. Dostupné směsi – měkká a střední. Měkká pneumatika je symetrická, střední směs je v asymetrické verzi s tvrdší pravou stranou. K dispozici budou přední a zadní pneumatiky do deště ve směsi – měkká a tvrdá.

Rekordy a informace MotoGP – Jerez, Andalusie (SPA)

Nejrychlejší kolo – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) – 1'37,910
Rekord okruhu – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) – 1'38,735
Kvalifikační rekord – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) – 1'37,910
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2015) – 295,9 Km/h

Délka závodu MotoGP - 27 kol (119,4 km)
Velká cena Španělska – MotoGP 2015:
Stupně vítězů - 1.Lorenzo (Yamaha), 2.Márquez (Honda), 3.Rossi (Yamaha)
Pole position – Jorge Lorenzo (Yamaha) – 1'37,910 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu - Jorge Lorenzo (Yamaha) – 1'38,735 sekundy

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2016 !!! - ZDE

MotoGP – Preview

Po třech úvodních kolech šampionátu je vedoucím jezdcem průběžného hodnocení Marc Márquez (Repsol Honda Team). Španěl je jediný, kdo si udržel bilanci tří umístění na stupních vítězů v řadě, je jeden z mála, kdo bodoval v každém z posledních tří klání a navíc poslední dva závody vyhrál. Na domácí půdu Jerezu tak přijíždí v pozitivní náladě a s jediným cílem prodloužit vítěznou sérii. Minulý týden Marc Márquez představil komiksovou knihu - 'Marc Marquez: The Story of a Dream’ - , která nabízí všem věkovým skupinám jeho životní příběh od momentu, když ve čtyřech letech dostal první motorku až po moment zisku titulu třídy MotoGP. Slavnostního představení se zúčastnilo přes dvě stě dětí, které svého hrdinu nadšeně poslouchaly. Každopádně v průběžném hodnocení má jezdec Repsol Hondy náskok jednadvaceti bodů a ten se bude snažit rozšířit jak jen to půjde, protože zatím dokázal získat z minima maximu.

Druhý v pořadí je Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP), který už své plány pro nadcházející dvě sezony 2017 – 2018 oznámil. Španěl u Yamahy nezůstane, protože podepsal s Ducati. Jak sám uvedl potřeboval novou výzvu, která se mu nabídla. Samozřejmě finanční stránka také není nezanedbatelná, protože se hovoří o víc jak 20 milionech euro (za 2roky). Sen zůstat u Yamahy až do konce závodní kariéry vzal za své a je jen otázkou co bylo tím aktivátorem Lorenzova rozhodnutí odejít. Jeho přestup vyvolal pochopitelně řadu otázek, jako například, kdo bude jeho týmovým kolegou nebo kdo pojede s Valentinem Rossim u Yamahy. Řada lidí by nejraději viděla Lorenza s Casey Stonerem, tato varianta je ale hodně nepravděpodobná. Nikoli ale zcela vyloučena. Tato otázka je na samotný článek, takže se k tomu ještě určitě podrobněji vrátíme. Jasné je jedno, Lorenzo bude chtít dokázat to, co se u Ducati Rossimu nepovedlo. Vyhrát závod, vyhrát šampionát.

Italský závodník Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) závod v Texasu nedokončil. Spadl poprvé od Aragonie 2014, ale tento pád ho může mrzet, protože tím ztrácí kontakt s Márquezem. Pokud ten nezaváhá, jen těžko se mu dokáže přiblížit. Navíc ztratil na Lorenza, jehož se mu v Argentině podařilo předstihnout. Pád prostě přišel v nevhodnou dobu, ale Rossi je pozitivní a před víkendem v Jerezu si věří. Na jihu Španělska potřebuje porazit jak Lorenza, tak Márqueze, aby získal na oba nějaké body. Uvidíme, jak v tom bude úspěšný. A jeho týmový kolega pro nadcházející sezonu? Nevidím jinou volbu než Maverick Viñales, dravý, talentovaný, schopný závodník. Jiného podobného teď v poli nevidím a Yamaha teď po odchodu Lorenza potřebuje vychovat Rossiho nástupce.

Španěl Pol Espargaró (Monster Yamaha Tech 3) neboduje nějak zázračně, ale pravidelně, což se počítá a je nyní s osmadvaceti body na čtvrté pozici. Na Rossiho ztrácí jen pět bodů, takže výborný začátek sezony. Espargaró teď bude bojovat o co možná nejlepší výsledek, protože to je samozřejmě cílem každého jezdce, ale také by si tím mohl říct o prodloužení smlouvy s Tech 3. Pokud ale získá jedno volné místo pro nadcházející sezonu MotoGP Sito Pons, tak je tu také další možnost a to, že Pol Espargaró půjde k svému bývalému šéfu s nímž vyhrál titul Moto2. Tady bude zřejmě záležet na tom, zda žádost Ponse o jedno místo v MotoGP projde a bude akceptována. Tým Tech 3 by tak rázem zůstal bez jezdce, protože Bradley Smith už dříve avizoval podpis s KTM.

První pětici uzavírá Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), jezdec, který si v Jerezu v období 2006 až 2014 pokaždé zajel pro stupně vítězů. Loni na jih Španělska vůbec nejel závodit, protože měl po operaci a svůj návrat do šampionátu teprve připravoval. Zda naváže na obdivuhodnou sérii devíti umístění na stupních vítězů se uvidí, protože letošní sezona není pro Španěla vůbec snadná. Naposledy v Texasu mohl bojovat o druhou příčku s Lorenzem, ale než k tomu došlo, tak naboural do Doviziosa v první zatáčce Okruhu Amerik. Tato zatáčka je možná dobrá pro formuli 1, ale pro motorky opravdu nevím. Pedrosa závod nedokončil, ale v očích diváků, fanoušků a v neposlední řadě také jezdců světového šampionátu získal velký kredit. Španěl trefil jezdce Ducati a oba skončili na zemi. Pedrosa místo aby utíkal za svoji motorkou, tak naopak utíkal za Doviziosem, aby se ho zeptal zda je v pořádku. Teprve pak nasedl na motorku a pokračoval v závodu. Pedrosa je prostě pán jezdec a pro Hondu zřejmě pořad jediná možná varianta k Márquezovi. Ani jeden zatím smlouvu neprodloužil a Márquez se navíc nechal slyšet, že nebude jednat jen s Hondou. To je celkem zajímavé, ale zřejmě je to pro vedení japonského výrobce impuls k tomu, že by nebylo špatné přidat na měsíční gáži.

S oznámením Jorge Lorenza, který přestupuje k Ducati, máme otázku, kdo z dvojice současných jezdců italské tovární stáje půjde ven. Atmosféra v týmu není nejlepší potom, co Andrea Iannone (Ducati Team) sejmul v posledním kole GP Argentiny týmového kolegu Andrea Doviziosa (Ducati Team). Dovizioso to zřejmě bere dost osobně, protože, když hovořil o incidentu s Pedrosou, tak uvedl, že to je úplně něco jiného než bezhlavý atak jeho týmového kolegy. Můžeme třeba uvažovat, kdo ze současné dvojice bude týmovým kolegou Lorenza, ale vše může být úplně jinak. Do továrny by mohl přijít Danilo Petrucci, kvalitní a především bezkonfliktní závodník. To je Andrea Dovizioso sice také, ale ten má teď u Ducati nějaké tři miliony euro ročně a polepšit by si mohl přestupem ke KTM. Jeho osobním sponzorem je Red Bull, ten je samozřejmě s KTM spojen víc než dost a Rakušané by tím získali kvalitního a oddaného závodníka. Dovizioso by si tak mohl finančně polepšit. Andrea Iannone je celkem neřízená střela, takže k tovární Yamaze pochybuji, to by asi neprošlo, ale Davide Brivio (Suzuki) by o jeho služby určitě projevil zájem, pokud by přišel o Mavericka Viñalese.

Momentálně nejlepším z jezdců soukromých týmů je Hector Barbera (Avintia Racing). Španěl je průběžně šestý, což je opravdu velmi dobrý výsledek už jen vzhledem k tomu, že Španělovi schází na čtvrtého Espargara jen tři body. Navíc je nejlepším jezdcem Ducati! Naopak jeho týmový kolega Loris Baz (Avintia Racing) je s jedním bodem dvacátý a to je celkem dost za čekáváním..

Průběžné deváté místo pro Eugene Lavertyho (Aspar MotoGP Team) je jak z říše snů. Jezdec Ducati je druhým nejúspěšnějším jezdcem netovárního týmu a má stejný počet bodů jako desátý Aleix Espargaró (Team Suzuki Ecstar). Zatím zklamání z výkonů Cala Crutchlowa (LCR Honda), jemuž se zatím nepodařilo získat ani jeden bod. Dva závody nedokončil, Texas sice dojel až do konce, ale na nebodované pozici. Je jasné, že tam už bude určitá nervozita, ale na druhou stranu s příchodem evropské série se tým společně s jezdcem pokusí o restart sezony. Zatím ještě není nic ztraceno, jsme jen v úvodu sezony a o titul bojovat asi ani nechtěli. Mám pocit, že pod Britem se ale začíná trošku kývat židle.

Zpátky do akce se vrací Jack Miller (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS), který musel v Texasu odstoupit z příprav na závod potom, co si pádem bolestivě narazil zraněný kotník, který si před prvním testem v Sepangu zlomil. Australan padá celkem dost a jak to v jednu chvíli vypadalo, že Honda si právě jeho vybrala jako náhradu za Daniho Pedrosu, tak teď už si tím nejsem tak jistý. Australan je před závodem v Jerezu osmnáctý a devět bodů ztrácí na týmového kolegu Esteve Rabata (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS Racing). Ten jede premiérovou sezonu v MotoGP, pravidelně boduje, jen ne tolik možná jak by chtěl, ale i přesto mu třeba na jedenáctého Iannoneho schází jen pět bodů. A to není moc.

MotoGP – Stav po GP Texasu:

1 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 66
2 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 45
3 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 33
4 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 28
5 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 27
6 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 25
7 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 23
8 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 23
9 - Eugene LAVERTY - IRL - Ducati - 21
10 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 21
11 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 16
12 - Scott REDDING - GBR - Ducati - 16
13 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 16
14 - Stefan BRADL - GER - Aprilia - 15
15 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia - 14
16 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 12
17 - Tito RABAT - SPA - Honda - 11
18 - Jack MILLER - AUS - Honda - 2
19 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 2
20 - Loris BAZ - FRA - Ducati - 1

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist