Čtvrtá GP sezony - Velká cena Francie

Z jihošpanělského Jerezu přepravily kamiony jednotlivých týmů všechen materiál do dějiště víkendové Grand Prix v Le Mans, kde už tento pátek zahájí jezdci motocyklového mistrovství světa přípravu na čtvrtý podnik sezony - Monster Energy Grand Prix de France.

Čtvrtá GP sezony - Velká cena Francie

Kapitoly článku

Polovina května patří Grand Prix ve Francii, která je od roku 2000 pevnou součástí kalendáře mistrovství světa. Závodní okruh Bugatti je částečně spojen s třináctikilometrovým okruhem de la Sarthe, na jehož dráze pořádají od roku 1923 slavnou 24H Le Mans. Francouzi postavili okruh Bugatti v roce 1966 jen pět kilometrů od města Le Mans. S nejdelší rovinkou dlouhou 674 metrů měří okruh celkem 4180 metrů, v nejširším místě má třináct metrů a jezdci v jednom kole projedou celkem čtrnácti zatáčkami - pěti levými a devíti pravými.

Rekordní kvalifikační čas (1'32,647/ 2008) stejně jako nejrychlejší čas závodu (1'33,617/ 2011) zajel na francouzském okruhu Španěl Dani Pedrosa, tovární jezdec Hondy MotoGP. Tabulku maximální rychlosti přepsal v roce 2012 Španěl Héctor Barberá, jemuž se měřícím bodem podařilo projet v sedle Desmosedici nejvyšší maximální rychlostí 309,2 kilometrů za hodinu.

MotoGP – preview

První tři Grand Prix sezony vyhrál pokaždé jiný jezdec. V Kataru slavil vítězství Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing), na dráze Austinu vyhrál poprvé v kariéře jezdce MotoGP Marc Márquez (Repsol Honda Team) a naposledy se na jihu Španělska radoval z vítězství domácí závodník Dani Pedrosa (Repsol Honda Team). Zcela jednoznačně se nabízí otázka, zda v tomto trendu budeme i nadále pokračovat a závod ve francouzském Le Mans vyhraje opět někdo jiný. Kdo? Tak to je nyní otázka za milion.

Je tomu rok, co těsně před zahájením Velké ceny Francie oznámil svůj odchod ze světového šampionátu Australan Casey Stoner. Tehdy byl vedoucím jezdcem průběžného hodnocení, dnes je lídrem tabulky MotoGP jeho nástupce u tovární Hondy, teprve dvacetiletý Španěl Marc Márquez. Márquez přepisuje historické tabulky královské kubatury a v soubojích si vede stejně razantně, jak jsme u něho byli zvyklí v nižších kubaturách. Zatím to vypadalo, že si bude dávat pozor, aby snad nedošlo k nějaké situaci, která by mohla vyhrotit jeho vztahy s ostatními jezdci nebo dokonce s týmovým kolegou. Na Pedrosu si do této chvíle dával velký pozor, aby každé jejich předjetí nebo vzájemný souboj proběhl čistě a bez komplikací. Co se týče ostatních soupeřů, tak tam pokračuje stylem tvrdě na tělo, což bylo jasně vidět v poslední zatáčce před cílem závodu královské kubatury v Jerezu. Přesně tam totiž gradoval jeho souboj s úřadujícím mistrem světa Lorenzem o druhé místo v závodu, ale také o šanci zůstat v čele průběžného hodnocení. V třinácté zatáčce Španělé kolidovali, což Lorenza poslalo mimo dráhu a Márqueze naopak vrátilo zpět do závodní stopy, čehož využil a cílem projel druhý. Ředitelství závodu po důkladné analýze celého incidentu k sankcím vůči Márquezovi nepřistoupilo a nebyl podán ani žádný protest. Pokud si ale někdo myslí, že to tím celé skončilo, tak mám teď takový zvláštní pocit, že to bude ještě hodně zajímavé.
Před závodem ve Francii byl loni Španěl Dani Pedrosa průběžně třetí, letos ztrácí na vedoucí pozici tři body a po třech úvodních Grand Prix mu v tabulce královské kubatury patří s osmapadesáti body druhá pozice. Do této chvíle předvádí velmi dobrý výkon, když po čtvrtém místě z Kataru získal body za druhé místo v Austinu a své letos první vítězství oslavil na domácí půdě v Jerezu. Na jihu Španělska jel Pedrosa svůj vlastní závod a to navíc takovým tempem, na které nikdo z jeho soupeřů nedokázal adekvátně zareagovat. To byla jeho výhoda, protože jen díky tomu se vyhnul závěrečnému ataku kolegy Márqueze. Počítám, že podobnou taktiku zvolí Dani Pedrosa pro většinu letošních tratí - pokud možno startovat z první řady a v úvodních kolech se pokusit o únik. Všechny okruhy v kalendáři zná velmi dobře, litrový prototyp RC213V mu nabízí neskutečný výkon, takže není důvod si myslet, že by s podobnou taktikou nemusel mít úspěch. Opravdu velkou neznámou ale zůstává Marc Márquez, protože v jeho případě zatím nikdo nedokáže přesně odhadnout, jak dlouho dokáže pokračovat v nastaveném tempu. Už osmým rokem se Dani Pedrosa snaží vybojovat titul mistra světa královské MotoGP. Jen těžko si lze představit, jak by mu asi bylo, kdyby letošní šampionát vyhrál nováček a navíc jeho mladší týmový kolega Márquez. Jenže tituly za věrnost ani odměnu nedávají, takže Pedrosa musí bojovat a být lepší než ostatní.
Třetí místo v pořadí průběžného hodnocení patří dalšímu španělskému jezdci Jorge Lorenzovi, úřadujícímu mistru světa. Rodák z Mallorky je s Márquezem jediný, kdo v každé z posledních tří Grand Prix obsadil pozici na stupních vítězů a celkem má na svém kontě sedmapadesát bodů. Na druhého Pedrosu ztrácí jediný bod, na vedoucího Márqueze bodů pět. Rozdíly minimální, takže je zatím vše otevřené a každý ze Španělů má opravdu velkou šanci se v letošním roce ucházet o mistrovský titul. Když v roce 2008 Lorenzo v královské kubatuře začínal, neměl to vůbec jednoduché. Hranice svých možností otestoval sám na sobě, což si z jeho strany vyžádalo velkou dávku odvahy, bojovnosti a sebezapření. K tomu měl v boxech Valentina Rossiho a to také nebylo snadné. Nakonec Lorenzo přestup mezi motocyklovou elitu zvládl velmi dobře a do této chvíle už dvakrát vyhrál šampionát. Dnes je jiným jezdcem než byl v době, kdy jezdil čtvrtlitry nebo začínal v MotoGP. Dá se říct, že vyzrál, je klidnější a vyrovnanější. Po incidentu v Jerezu, bude zajímavé sledovat, jak se vyrovná s nástupem mnohem agresivnějšího krajana Márqueze. Pokud v MotoGP chyběly souboje tělo na tělo, letos to bude jiné, mnohem napínavější. Na dráze okruhu Bugatti v Le Mans má Jorge Lorenzo velmi pozitivní bilanci, protože z pěti závodů MotoGP tam vyhrál rovnou tři a jednou byl druhý. Letos Lorenzo potřebuje v bitvě s jezdci Hondy pomoct a jediný, kdo by mu v tomto směru mohl nabídnout své služby, je druhý jezdec tovární stáje tří ladiček Valentino Rossi.
Ital Valentino Rossi (Yamaha Factory Racing) je po úvodní trojici závodů průběžně čtvrtý, čtrnáct bodů za třetím týmovým kolegou Lorenzem a osmnáct za vedoucím jezdcem šampionátu Márquezem. V Kataru zajistil druhým místem Yamaze dvojí vítězství, ale v Texasu ani Jerezu už s vedoucími jezdci nedokázal udržet tempo. V Itálii už začínají být slyšet hlasy, které zatím sice velmi jemně, ale stále častěji poukazují na fakt, zda Rossiho šéfmechanik Jeremy Burgess ještě dokáže připravit techniku tak, aby Ital dokázal konkurovat současné špičce závodního pole. Každopádně v Le Mans má Valentino Rossi velkou šanci minimálně zopakovat výkon z Kataru a v lepším případě závod vyhrát. Na okruhu Bugatti slavil v minulosti hned několikrát vítězství a v těžkých dvou letech u Ducati ve Francii pokaždé bodoval umístěním na stupních vítězů. Před závodním víkendem francouzské Grand Prix lze předpokládat, že bude o víkendu bojovat o vítězství. Jaká bude skutečnost, tak na to si musíme počkat až do neděle.
Pátá pozice průběžného hodnocení patří Calu Crutchlowovi (Monstar Yamaha Tech 3), v této chvíli zároveň nejlepšímu z jezdců netovárních týmů. Britský závodník zahájil svoji třetí sezonu v motocyklovém mistrovství světa velmi dobrým způsobem, protože pokaždé zatím neprojel cílem na horší pozici než páté. Dalo by se říct, že jezdce z Coventry čekají lepší časy, ale opak je pravdou a Crutchlow musí čelit velmi nepříjemné realitě. Yamaha totiž jedná s Polem Espargarem o jeho možném přestupu do MotoGP už v roce 2014. Oba jezdci tovární stáje stejně jako Bradley Smith z Tech 3 mají pro příští sezonu smlouvu. Cal Crutchlow ji zatím nemá, takže je téměř jisté, že pokud Espargara angažují, bude muset od Yamahy odejít. Samozřejmě jen těžko se dá taková politika pochopit, když mluvíme o nejlepším z netovárních závodníků. Na druhou stranu šéf týmu Herve Poncharal v rozhovoru pro motogp.com uvedl, že si je vědom kvalit britského závodníka, má ho rád a chce si ho v týmu udržet. Nicméně nezapomněl připomenout situaci z roku 2012, kdy o místo u tovární Ducati bojovali oba tehdejší jezdci Tech 3 Andrea Dovizioso s Calem Crutchlowem. Ducati si nakonec vybrala Doviziosa, Crutchlow zůstal, ale to byl pro něho ´JEN´plán B, což mu Poncharal, zdá se, dodnes nezapomněl. Navíc si Crutchlow stále stěžuje na nedostatečnou technickou podporu ze strany Yamahy, což mu body v očích manažérů určitě nepřidá. Uvidíme, jak to nakonec dopadne. Ve Francii jede Cal Crutchlow domácí Grand Prix svého týmu a také důležitý závod jejich hlavního sponzora, protože Monster Energy je hlavním partnerem Velké ceny Francie. Britova motivace zajet na stupně vítězů snad nemůže být větší.
Nejlepším jezdcem kategorie CRT je devátý Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar Team). Španěl má po úvodních třech kolech šampionátu celkem sedmnáct bodů, což je jen o sedm méně než osmý tovární jezdec italské Ducati Nicky Hayden (Ducati Team). Američan testoval minulé pondělí v Jerezu s týmovým kolegou Andrea Doviziosem (Ducati Team) nový podvozek Desmosedici a od středy do čtvrtku v testech pokračovali na okruhu v Mugellu. Společně s továrním týmem královské kubatury byl na dráze Jerezu a Mugella také testovací tým italského výrobce s jezdci Michele Pirrem a Francem Battainim. Dovizioso si nový podvozek pochvaloval, i když nezapomněl dodat, že čekal podstatně razantnější změny k lepšímu. Ital Michele Pirro ve Francii nahradí zraněného Bena Spiese a závod v Le Mans pojede v barvách Pramac Racingu.

Do francouzského víkendu by měl nastoupit Karel Abraham (Cardion AB Motoracing). Brněnský závodník si v kvalifikaci na Velkou cenu v Texasu zlomil klíční kost, musel na operaci a chyběl na startu posledních dvou závodů. V Jerezu to chtěl zkusit, absolvoval úvodní tréninkový den, ale kvůli bolestem to nakonec musel předčasně ukončit. Do Francie se těší také druhý Čech na startovním roštu Lukáš Pešek (Came IodaRacing Project), který startoval ve všech úvodních závodech sezony, ale zatím na svůj premiérový bod v královské kubatuře čeká. Nejlepším umístěním je osmnáctá pozice z Kataru, cíl v Austinu a Jerezu kvůli pádu neviděl.

MotoGP – průběžné hodnocení MS (3/18):

1 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 61
2 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 58
3 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 57
4 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 43
5 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Yamaha - 35
6 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Honda - 28
7 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 26
8 - Nicky HAYDEN - USA - Ducati - 24
9 - Aleix ESPARGARO - SPA - ART - 17
10 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 13
11 - Stefan BRADL - GER - Honda - 11
12 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 10
13 - Ben SPIES - USA - Ducati - 9
14 - Hector BARBERA - SPA - FTR - 7
15 - Randy DE PUNIET - FRA - ART - 6
16 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 5
17 - Michael LAVERTY - GBR - PBM - 3
18 - Yonny HERNANDEZ - COL - ART - 3
19 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ioda-Suter - 2
20 - Colin EDWARDS - USA - FTR Kawasaki - 1
21 - Hiroshi AOYAMA - JPN - FTR – 1

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist