Čtrnáctá GP sezony – Velká cena Aragonie

Jen co skončil závodní víkend na pobřeží Jadranu týmy rychle naložily své kamiony, které vyrazily na dlouhou cestu do Španělska. Velká cena Aragonie je letos již třetí Grand Prix na území krále Filipa VI. a zároveň je to předposlední Grand Prix sezony na území Evropy. Až v neděli utichnou motory závodních prototypů, nastane velké balení do kontejnerů a nákladní letadla vše přepraví do Thajska, kde světový šampionát odstartuje letošní misi po Pacifiku. Ve Španělsku uvidíme z českých závodníků Karla Abrahama (Ducati, MotoGP), Jakuba Kornfeila (KTM, Moto3) a Filipa Salače (KTM, Moto3). Pohárová soutěž Red Bull Rookies Cup má o nadcházejícím víkendu dva poslední závody sezony s tím, že o celkovém vítězi již bylo rozhodnuto v Misanu.

Kapitoly článku

MotorLand Aragón (SPA)

Název Aragonie je odvozen od protékající řeky Aragón, a oficiální název zní Aragonské autonomní společenství, což je jedno ze sedmnácti autonomních společenství a historické území na severu Španělska. Závodění v okolí severošpanělského Alcañizu má tradici od roku 1963. Později ale vznikla potřeba postavit dráhu, která splňuje nejvyšší bezpečnostní kritéria, takže dostal zelenou supermoderní MotorLand Aragón, jehož duchovním otcem je architekt Hermann Tilke. MotorLand není jen závodní dráha, ale součástí areálu jsou také prostory pro firmy, které se věnují výrobě, vývoji a samozřejmě mají velmi blízko k motorsportu.

Stavbu areálu Španělé dokončili v roce 2009 a už o rok později tam motocyklové mistrovství světa absolvovalo premiérový víkend Grand Prix. Dráha měří 5077 metrů, široká je 15 metrů a nejdelší rovinka má 968 metrů. Celkem je tam 17 zatáček - 10 levých a 7 pravých.

Výrobce Michellin, jednotný dodavatel pneumatik MotoGP, připravil pro řadu “Michelin Power Slick“ přední obutí ve směsi měkká, střední a tvrdá, vše v symetrické konstrukci. Zadní obutí je rovněž ve směsích měkká, střední a tvrdá, ale všechny budou asymetrické konstrukce s tvrdší pravou stranou. Pneumatiky do mokra “Michelin Power Rain“ mají v Aragonii na výběr z dvou směsí měkká a střední. Přední pneumatiky mají symetrickou konstrukci, zadní asymetrickou.

!!! POZOR, ZMĚNA ČASOVÉHO HARMONOGRAMU V DEN ZÁVODU !!!

Rekordy a informace MotoGP – MotorLand Aragón (SPA)

Nejrychlejší kolo – Marc Márquez - Honda (2015) – 1'46,635
Rekord okruhu – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) – 1'48,120
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2015) – 1'46,635
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2015) – 345,8 Km/h

Délka závodu MotoGP - 23kol (116,8 km)
GP Aragonie – MotoGP 2018:
Stupně vítězů - 1.Márqzez (Honda), 2.Dovizioso (Ducati), 3.Iannone (Suzuki)
Pole position – Jorge Lorenzo (Ducati) – 1'46,881 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Andrea Dovizioso (Ducati) – 1'48,385 sekundy

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2019 !!!

MotoGP – Preview

Po závodu v Misanu, který Marc Márquez (Repsol Honda Team) vyhrál, má nyní Španěl náskok ve vedení šampionátu na 93 bodech. Do konce sezony máme ještě sedm závodů a to znamená celkem 175 bodů. Už teď je ale jasné, že Márqueze v cestě za titulem už nezastaví nikdo pokud on sám neudělá nějakou fatální chybu. Velká cena Aragonie bude jeho 200.startem v sérii Grand Prix.

Druhý v pořadí Andrea Dovizioso (Mission Winnow Ducati) má nyní jediný cíl a ten je udržet druhé místo v šampionátu. Na Márqueze ztrácí hodně, ale jeho náskok na třetího je na 31 bodech a to je celkem slušné. Letos to měla být Italova sezona, která měla být cestou za titulem, který loni prohrál v posledním závodě ve Valencii. Bohužel k tomuto výkonu se letos Dovizioso ani nepřiblížil.

Na třetí pozici se posunul Danilo Petrucci (Mission Winnow Ducati) a to ani díky tomu, že by snad zajel nějaký super výsledek, ale závod v Misanu dokončil na rozdíl od Rinse. Ital ve službách Ducati nějak ztrácí sílu a prozatím můžeme konstatovat, že první polovina sezony byla mnohem silnější než úvodní část druhé.

Průběžně čtvrtý Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR) v Misanu spadl, takže to měl s nulou, což Španěla stálo jednu pozici v mistrovství světa. Na Top3 teď ztrácí 2 body, o které se bude rvát v Aragonii, jeho domácím podniku Grand Prix.

Už jen 15 bodů ztrácí na čtvrtou pozici Maverick Viňales (Monster Energy Yamaha MotoGP), třetí muž závodu Velké ceny San Marina. Jezdec tovární Yamahy je průběžně pátý a je odhodlán ve zbývající části sezony zajet tak, aby letošní ročník uzavřel co nejvýš. Zatím mu celkem vychází bodovat umístěními na stupních vítězů a tento trend si chce udržet.

Ital Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP) má v poslední době nějak souzeno být tím čtvrtým. Pro devítinásobného šampiona nic příjemného, ale Rossi se dokáže těšit z mála. V Misanu si opět nerozuměli s Márquezem, ale to už jiné nebude. Jen si teď bude muset dávat pozor na mladého Quartarara, protože ten se oběma jezdcům tovární Yamahy nebezpečně přibližuje.

Nováček Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT) má premiérovou sezonu jak se patří a Yamaha mu prostě sedla jako ulitá. Francouz jede v satelitu tří ladiček, ale není to moc znát, jelikož bývá dost často rychlejší než tovární závodníci. Naposledy v Misanu bojoval až do konce o vítězství v závodě, ale na Márqueze nevyzrál. Na Rossiho mu nyní chybí 17 bodů a to není moc. Quartararo je v této chvíli nejlepším jezdcem netovárního týmu a nejlepším nováčkem.

Když Johann Zarco (Red Bull KTM Factory Racing) začínal v MotoGP, byl podobně jak Quartararo u satelitu Yamahy. Francouz byl hodně rychlý a měl před sebou slibnou budoucnost. Jenže loni se tým Tech 3 rozhodl ukončit spolupráci s třemi ladičkami a dál pokračovat s KTM. Pro Johanna Zarca se otevřela možnost jet s rakouským výrobcem a být součástí jejich továrního týmu. Všichni zřejmě očekávali, že naváže na předchozí úspěchy, ale to se nestalo. Relativně nový prototyp Zarcovi nesedl a začaly problémy. Jakmile si nahlas postěžoval, už byl kritizován vedením a to rozhodně na pohodě nepřidalo. Jen nedávno oznámil zkrácení dvouletého kontraktu na jeden rok a teď v úterý ho KTM rovnou odstavila na vedlejší kolej, když do sedla jeho motorky posadili až do konce sezony jejich testovacího jezdce Mika Kallia. Zarco nadále zůstává pod smlouvou s KTM, ale nemá s čím závodit.

Hodně těžký víkend si v Misanu prožil český závodník Karel Abraham (Reale Avintia Racing). Jezdec privátní Ducati už na pobřeží Jadranu přijel nemocný, bral antibiotika a doufal, že se to zlepší. No nezlepšilo a Abraham musel jo zatnout zuby, aby samotný závod vůbec absolvoval. V průběžném hodnocení je pětadvacátý, dva body za Syahrinem z Red Bull KTM Tech 3.

MotoGP – MS po GP San Marina:

1. Marc MARQUEZ SPA Honda 275
2. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati 182
3. Danilo PETRUCCI ITA Ducati 151
4. Alex RINS SPA Suzuki 149
5. Maverick VIÑALES SPA Yamaha 134
6. Valentino ROSSI ITA Yamaha 129
7. Fabio QUARTARARO FRA Yamaha 112
8. Jack MILLER AUS Ducati 101
9. Cal CRUTCHLOW GBR Honda 88
10. Franco MORBIDELLI ITA Yamaha 80
11. Pol ESPARGARO SPA KTM 77
12. Takaaki NAKAGAMI JPN Honda 62
13. Joan MIR SPA Suzuki 47
14. Aleix ESPARGARO SPA Aprilia 37
15. Francesco BAGNAIA ITA Ducati 29
16. Andrea IANNONE ITA Aprilia 27
17. Johann ZARCO FRA KTM 27
18. Miguel OLIVEIRA POR KTM 26
19. Jorge LORENZO SPA Honda 23
20. Tito RABAT SPA Ducati 17
21. Stefan BRADL GER Honda 16
22. Michele PIRRO ITA Ducati 9
23. Sylvain GUINTOLI FRA Suzuki 7
24. Hafizh SYAHRIN MAL KTM 7
25. Karel ABRAHAM CZE Ducati 5
26. Bradley SMITH GBR Aprilia  

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 4 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Rosička přispěla 2 Kč
masi přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist