Čtrnáctá GP sezony – Velká cena Aragonie
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Repsol Media, Aspar Team, Estrella Galicia 0,0 Marc VDS, Mattia Pasini, Pramac Raing, Gresini Racing | Zveřejněno: 21.9.2017 | Zobrazeno: 10 275x
Na programu je španělská Aragonie, předposlední podnik mistrovství světa silničních motocyklů na evropské půdě. Dalším bude až v listopadu Valencie, jenž definitivně uzavře letošní ročník MotoGP. Závody na severu Španělska mají své kouzlo, protože i když je okruh MotorLand Aragón nový a moderní, je tam spousta divácky zajímavých míst. Velmi vyrovnaná situace v boji o titul je prozatím v třídě MotoGP a Moto2. Z českých závodníků uvidíme Karla Abrahama a Jakuba Kornfeila. Součástí závodního víkendu je rovněž závěrečný podnik Red Bull Rookies Cupu s dalším českým zástupcem Filipem Salačem. Nadcházející víkend patří - Gran Premio Movistar de Aragón.
Kapitoly článku
MotorLand Aragón (SPA)
Název Aragonie je odvozen od protékající řeky Aragón, a oficiální název zní Aragonské autonomní společenství, což je jedno ze sedmnácti autonomních společenství a historické území na severu Španělska. Závodění v okolí severošpanělského Alcañizu mělo svou tradici od roku 1963. Nicméně vznikla potřeba postavit dráhu, která splňuje nejvyšší bezpečnostní kritéria, takže dostal zelenou supermoderní MotorLand Aragón, jehož duchovním otcem je Hermann Tilke. Není to jen závodní dráha, ale součástí areálu jsou také prostory pro firmy, které se věnují výrobě, vývoji a samozřejmě mají velmi blízko k motorsportu.
Stavbu areálu Španělé dokončili v roce 2009 a už o rok později tam motocyklové mistrovství světa absolvovalo premiérový víkend Grand Prix. Dráha měří 5077 metrů, široká je 15 metrů a nejdelší rovinka má 968 metrů. Celkem je tam 17 zatáček - 10 levých a 7 pravých.
Z hlediska dodavatele pneumatik Michelin je víkend v Aragonii jeho teprve druhým, protože loni tam byl Michelin poprvé. Všechny informace, které v roce 2016 získali tak transformovali do obutí pro letošní sezonu. V případě předního obutí MICHELIN Power Slick se jedná o symetrickou pneumatiku ve směsi měkká, střední a tvrdá. U zadního obutí je konstrukce asymetrická ve směsi měkká, střední a tvrdá. Aragonie není místem, kdy by nějak často pršelo, ale pokud ano, jsou pro přední pneumatiky MICHELIN Power Rain připraveny směsi měkká a střední, zadní obutí je ve směsi extra-měkká a měkká.
Rekordy a informace MotoGP – MotorLand Aragón (SPA)
Rekord okruhu – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) – 1'48,120
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2015) – 1'46,635
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2015) – 345,8 Km/h
Délka závodu MotoGP - 23kol (116,8 km)
GP Aragonie – MotoGP 2016:
Stupně vítězů - 1.Márqzez (Honda), 2.Lorenzo (Yamaha), 3.Rossi (Yamaha)
Pole position – Marc Márquez (Honda) – 1'47,117 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Honda) – 1'48,694 sekundy
MotoGP – Preview
Pře víkendem v Aragonii je na první pozici průběžného hodnocení Marc Márquez (Repsol Honda Team). Vítězstvím v Misanu dokázal srovnat krok, který ztratil po výpadku v Silverstonu (porucha motoru) a díky počtu umístění na stupních vítězů je znovu vedoucím jezdcem šampionátu. Na kontě má Španěl 199 bodů, ale není jediný, takže právě proto teď v jeho případě výše bodů nerozhoduje o jeho pozici v tabulce. Okruh v Aragonii je po delší době pro jezdce Repsol Hondy domácí půda, takže velká motivace zajet výborný výsledek. Další misí je rozhodující cesta po Pacifiku a pro ni bude důležité si zajistit dobrou výchozí pozici.
Na druhé pozici je Andrea Dovizioso (Ducati Team), který má stejný počet bodů jako Marc Márquez, ale je na tom o něco hůř co se týče počtu umístění na stupních vítězů. Italský závodník je přesvědčen, že pro jeho Ducati není okruh, kde by nemohli být konkurenceschopní a jeho cílem je samozřejmě bojovat až do konce o titul mistra světa. Ducati už připravuje techniku na rok 2018 a ve Valencii testoval v pondělí a ve středu Casey Stoner, jejich zkušební jezdec. V úterý byl na dráze Michele Pirro.
Třetím jezdcem v pořadí je Maverick Viñales (Movistar Yamaha MotoGP). Španěl teď nastupuje do domácí Grand Prix a na vedení v soutěži ztrácí jen šestnáct bodů. Nic jiného než souboj o vítězství, minimálně o zbývající pozice na stupních vítězů od tohoto talentovaného jezdce ani nemůžeme čekat. Také Viñales má cíl vyhrát šampionát a získat pro tři ladičky světové prvenství. Prozatím je této možnosti hodně blízko.
Hodně zajímavý příběh je ohledně Valentina Rossiho (Movistar Yamaha MotoGP), který si koncem srpna zlomil pravou nohu a musel podstoupit operaci. Italský závodník vynechal závodní víkend v Misanu a předpokladem byl jeho návrat v japonské Motegi. Ital ale začátkem týdne v Misanu testoval a rozhodl se odjet do Aragonie závodit. Bude muset projít vstupní prověrkou u hlavního lékaře a pokud to zvládne, tak první trénink mu napoví, jak na tom je. V případě, že by Rossi havaroval a pravá noha to schytala, byl by to předčasný konec sezony. Náhradním jezdcem je Michael van der Mark, jezdec superbikového týmu Yamahy, který zatím neví, zda v Aragonii pojede. Každopádně pokud dostane motorku těsně před kvalifikací, bude to skutečně jak skoč do studené vody a plav.
Na páté pozici je Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), jemuž poslední dvě Grand Prix vůbec nevyšly a z Británie a Misana si odvezl jen jedenáct bodů. Na první pozici teď ztrácí devětačtyřicet bodů, na Rossiho bodů sedm, takže pokud by Ital v Aragonii nezávodil, má Pedrosa velkou šanci postoupit pořadím. Také Pedrosa jede na domácí půdě, takže jeho motivace ukázat svým příznivcům co v něm je bude velmi silná.
Nejlépe umístěným jezdcem netovárního týmu je šestý Johann Zarco (Monster Yamaha Tech 3). Francouz musel v Misanu svoji motorku dotlačit do cíle, když jel pár posledních zatáček na benzínové výpary, ale v poslední zatáčce před cílem už motor definitivně zakuckal a zhasl. Cílem Francouze je status nejlepšího soukromníka, nejlepšího nováčka roku a rozhodně by rád v celkovém hodnocení obsadil pozici v Top5, což v jeho případě určitě není nereálné.
Český závodník Karel Abraham (Pull&Bear Aspar Team) neměl v Misanu svůj den, nezískal tam ani jeden bod a průběžně je nyní osmnáctý. Rád by zajel lepší závod už o nadcházejícím víkendu a věří, že dráha Aragonie je pro tyto účely ideální. „Okruh v Aragonii by nám mohl sednout, rozhodně víc jak Misano,“ uvedl. „Dlouhé rovinky jsou pro Ducati dobré a já se těším na začátek víkendu, abychom závod GP San Marina už nechali za sebou. Doufejme, že počasí bude dobré, protože Aragonie nabízí extrémy jak horkých, tak chladných podmínek.“
V Aragonii má KTM nastoupit ve třech, protože na divokou kartu se znovu představí Mika Kallio. Pol Espargaró (Red Bull KTM Factory Racing) je sedmnáctý v MS a celkem v pohodě ohledně jeho prvního ročníku s rakouským výrobcem, horší je to v případě Bradley Smithe (Red Bull KTM Factory Racing). Britský závodník to nemá u Rakušanů jisté a právě cítí ohrožení ze strany Kallia, který byl třeba naposledy v Rakousku výrazně úspěšnější. O víkendu bude zajímavé sledovat, jak si právě tito dva závodníci povedou.
MotoGP – Stav po GP San Marina:
1. | Marc MARQUEZ | SPA | Honda | 199 |
2. | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati | 199 |
3. | Maverick VIÑALES | SPA | Yamaha | 183 |
4. | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha | 157 |
5. | Dani PEDROSA | SPA | Honda | 150 |
6. | Johann ZARCO | FRA | Yamaha | 110 |
7. | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati | 95 |
8. | Cal CRUTCHLOW | GBR | Honda | 92 |
9. | Jorge LORENZO | SPA | Ducati | 90 |
10. | Jonas FOLGER | GER | Yamaha | 84 |
11. | Alvaro BAUTISTA | SPA | Ducati | 62 |
12. | Scott REDDING | GBR | Ducati | 54 |
13. | Jack MILLER | AUS | Honda | 53 |
14. | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia | 43 |
15. | Loris BAZ | FRA | Ducati | 39 |
16. | Andrea IANNONE | ITA | Suzuki | 33 |
17. | Pol ESPARGARO | SPA | KTM | 31 |
18. | Karel ABRAHAM | CZE | Ducati | 28 |
19. | Alex RINS | SPA | Suzuki | 27 |
20. | Tito RABAT | SPA | Honda | 27 |
21. | Hector BARBERA | SPA | Ducati | 23 |
22. | Michele PIRRO | ITA | Ducati | 18 |
23. | Bradley SMITH | GBR | KTM | 14 |
24. | Mika KALLIO | FIN | KTM | 6 |
25. | Sam LOWES | GBR | Aprilia | 2 |
26. | Sylvain GUINTOLI | FRA | Suzuki | 1 |
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.