Čtrnáctá GP sezony – Velká cena Aragonie

Předposlední evropský podnik sezony 2014 přivítá moderní závodní areál MotorLand Aragón, který leží nedaleko města Alcañiz v severním Španělsku. Stejně jako ve všech letošních Grand Prix mají na programu závod všechny tři třídy mistrovství světa plus poslední dvě klání sezony tam pojedou jezdci Red Bull Rookies Cupu - Gran Premio Movistar de Aragón.

Kapitoly článku

MotorLand Aragón Španělé postavili v roce 2009 a od roku 2010 tam závodí světový šampionát prototypových motocyklů. Dráha závodního okruhu měří celkem 5078 metrů, je široká 15 metrů a nejdelší rovinka měří 968 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem sedmnácti zatáčkami z toho 10 levými a 7 pravými. Rekord okruhu patří časem 1'48,565 sekundy (2013) Danimu Pedrosovi, nejrychlejší kolo 1'47,804 sekundy (2013) jeho týmovému kolegovi Marcu Márquezovi. Nejvyšší maximální rychlost nastavil rovněž loni Stefan Bradl, jemuž tam v sedle LCR Hondy naměřili 341,6 kilometrů za hodinu.

Bridgestone v Aragonii nabídne pro přední hladké pneumatiky směsi – měkká, střední a tvrdá. V případě zadního obutí se jedná o asymetrickou hladkou pneumatiku ve směsi – měkká, střední a tvrdá. Pneumatiky do deště mají jako hlavní směs měkkou variantu, alternativou je tvrdá směs.

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2014 !!! - ZDE



MotoGP – Preview

Poslední závod v Misanu nebyl pro lídra průběžného hodnocení Marca Márqueze (Repsol Honda Team) úplně z těch nejlepších, protože v samotném závodu letos poprvé spadl a přišel tím o šanci prodloužit počet vítězství na celkem dvanáct triumfů. Závod ale dokončil a třebaže začínal až ze zadních pozic, stačil se v závěru dostat až na bodované patnácté místo. Stále tak zůstává v elitní čtyřčlenné skupině závodníků, kteří dosud bodovali v každé z odjetých třinácti Grand Prix – Marc Márquez, Dani Pedrosa, Valentino Rossi a Andrea Dovizioso. Márqez letos vyhrál jedenáctkrát a pokud vyhraje podvanácté, tak srovná skóre s Australanem Doohanem, který v roce 1997 zaznamenal v jedné sezoně celkem dvanáct triumfů. Ve hře zůstává 125 bodů a náskok, který má Marc Márquez v čele průběžného hodnocení představuje 74 bodů. S blížícím se koncem sezony by Márquez měl lehce změnit strategii a už nejít po vítězství za každou cenu, aby titul ještě neprohrál v samotném závěru roku.
Na druhém místě zůstává po třinácti závodech sezony 2014 Španěl Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), druhý člen tovární stáje Hondy a vítěz závodu v Aragonii z roku 2012. Také loni Pedrosa usiloval o vítězství, když se postupně přibližoval k vedoucímu Lorenzovi, ale pak došlo na souboj mezi ním a týmovým kolegou. Márquez v jednu chvíli najel na Pedrosu tak těsně, že mu svým předním kolem utrhl kabel od čidla řízení trakce a Pedrosa hned v další zatáčce havaroval. Tehdy skončily naděje, že by Pedrosa ještě dokázal bojovat o titul, za kterým už mířil Márquez. Nicméně při prodloužení Pedrosovy smlouvy letos Honda poukázala na fakt, že právě Pedrosa s Márquezem dokáže dobře vycházet, takže snad nic podobného už v Aragonii nezopakují. Samozřejmě každý z obou jezdců jede doma, před domácím publikem a jeho cílem je závod vyhrát. Pedrosa navíc potřebuje získat body, aby si upevnil druhé místo, protože to nemá vůbec jisté.
Třetí Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) totiž na druhého Pedrosu ztrácí jen jeden jediný bod. Italský šampion si polepšil plným počtem bodů v Misanu, kde vyhrál a na konto si tak připsal první vítězství od TT v Assenu 2013. Byl to Rossi, kdo v letošním roce jako první zastavil nadvládu Hondy a po Pedrosovi také on porazil Marca Márqueze. Nadšení diváků a fanoušků, kteří Rossiho v Misanu doprovodili na stupně vítězů, bylo přímo neuvěřitelné a v tuto chvíli si jeho soupeři rozhodně přáli, aby se také jim jednou doma dostalo podobných ovací. Vítězstvím na pobřeží Jaderského moře se Valentino Rossi stal jezdcem, který má v mistrovství světa absolutně nejdelší závodní kariéru v níž dokáže vyhrávat závody. Ten první totiž Rossi vyhrál v Brně 1996, což s vítězstvím v Grand Prix San Marina představuje období dlouhé osmnáct let a sedmadvacet dnů. Do této chvíle byl v tomto směru nejúspěšnější Loris Capirossi (17 let a 49 dnů). Cíl pro víkend v Aragonii je u Rossiho celkem jasný, porazit Pedrosu a dostat se na průběžnou druhou příčku hodnocení královské kubatury.
Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) má na své kontě 177 bodů, což mu stačí na průběžnou čtvrtou příčku v hodnocení mistrovství světa. Španěl nebodoval v úvodní katarské Grand Prix a v první polovině roku se více méně trápil, ale druhá část sezony je v jeho podání mnohem lepší a vyrovnanější o čemž svědčí série čtyř druhých míst z posledních čtyř Grand Prix. Závod zatím nevyhrál, protože to vzhledem k Márquezově nadvládě není letos zrovna snadné, ale také pro Lorenza je Aragonie jeho domácím podnikem a má zde motivaci navíc porazit nejen týmového kolegu Rossiho, ale především své hlavní soupeře z tovární Hondy. Lorenza dělí od třetí pozice sedmatřicet bodů a prozatím nelze říct, že by měl důvod vzdát bitvu o toto umístění. Stále je k dispozici 125 bodů v pěti Grand Prix.
První pětici průběžného hodnocení třídy MotoGP uzavírá Andrea Dovizioso (Ducati Team), který dosud nasbíral 142 bodů a je posledním jezdcem, zatím, který hranici sta bodů překročil. Ital předvádí velmi dobré výkony, což je také díky možnosti Ducati čerpat z výhod specifikace Open, ale v jejich italské centrále nespí a pro víkend v Aragonii připravili novou vývojovou verzi Desmosedici označenou jako GP14.2. Tento prototyp si začátkem týdne vyzkoušel v Mugellu jak Andrea Dovizioso, tak Andrea Iannone (Pramac Racing Team) a oba s ním nastoupí do víkendu v Aragonii. Testu s nezúčastnil Cal Crutchlow (Ducati Team), který po roce u tovární stáje Ducati tento tým opustí a přestoupí k LCR Hondě, kde bude týmovým kolegou Jacka Millera, rovněž nové posily týmu, ale také nováčka v MotoGP, který tam přestoupí rovnou z nejslabší kubatury mistrovství Moto3.
Nejlépe postaveným jezdcem satelitního týmu je šestý Pol Espargaró (Monster Yamaha Tech 3). Španěl jede premiérovou sezonu a vede si velmi dobře. Ztrátu na čtvrtého Doviziosa už zřejmě do konce sezony vymazat nedokáže, ale co může, tak především si upevnit šestou příčku v šampionátu a vyhrát soutěž nováčků. Udržet šesté místo nebude snadné, protože o to se nyní přetahuje se svým bratrem Aleixem Espargarem (NGM Mobile Forward Racing). Jezdec motocyklu specifikace Open Forward-Yamaha zaváhal v Misanu, když v posledním kole havaroval, což jej stálo pozici v průběžném hodnocení, ale v hodnocení jezdců kategorie Open zůstává stále lídrem s náskokem osmatřiceti bodů na druhého Scotta Reddinga (GO&FUN Honda Gresini). Britský závodník Scott Redding je v celkovém hodnocení dvanáctý a nejlepší z jezdců produkční Hondy. V příštím roce už Redding osedlá tovární specifikaci RC213V, ale nebude to v týmu Fausta Gresiniho, ale u belgické stáje Marc VDS Racing s níž závodil v Moto2. Tým Gresini Racing letos ukončí spolupráci s Honodu a v mistrovství světa bude od příštího roku provozovat tým Aprilie, kde je zatím jediným oficiálně potvrzeným jezdcem Álvaro Bautista (GO&FUN Honda Gresini).
V Misanu Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) vyrovnal své letošní maximum, když cílem závodu MotoGP projel jedenáctý, ale vůbec poprvé vyhrál v třídě Open, což jej po skončení závodu dostalo do parc fermé k jezdcům jako Valentino Rossi, Jorge Lorenzo a Dani Pedrosa. S celkem třiatřiceti body je v průběžném hodnocení šestnáctý. Pět bodů ztráty má na patnáctého Kolumbijce Yonny Hernandeze (Pramac Racing Team) a deset jich ztrácí na čtrnáctého Japonce Hiroshi Aoyamu (Drive M7 Aspar). V hodnocení kategorie Open je český závodník čtvrtý za Aoyamou, druhým Reddingem a prvním Espargarem.
Na závodní dráhu se vrací Nicky Hayden (Drive M7 Aspar), který chyběl poslední čtyři Grand Prix kvůli operovanému zápěstí. Operaci absolvoval v době, kdy začala letní přestávka s možností návratu v Brně, ale trošku se mu to přetáhlo. Po celou dobu jel za Američana britský závodník Leon Camier, který měl možnost předvést své kvality. Ve čtyřech závodech bodoval jen jednou, když byl v Brně patnáctý a určitě počítal s tím, že by jeho skóre mohlo být lepší. Samozřejmě byla to jeho první zkušenost s prototypy MotGP, kterou si rozhodně užil. Zda se to projeví na jeho angažmá pro příští rok se ještě uvidí. Camier je totiž dost vysoký, což v případě jezdců MotoGP může být určitá nevýhoda vůči konkurenci.

Mistrovství světa silničních motocyklů 2014 – MotoGP:

1 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 289 bodů
2 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 215
3 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 214
4 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 177
5 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 142*
6 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 98
7 - Aleix ESPARGARO - SPA - Forward Yamaha - 92 (Top Open)
8 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 92*
9 - Stefan BRADL - GER - Honda - 74
10 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 74
11 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Honda - 64
12 - Scott REDDING - GBR - Honda - 54
13 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Ducati - 47*
14 - Hiroshi AOYAMA - JPN - Honda - 43
15 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 38*
16 - Karel ABRAHAM - CZE - Honda - 33
17 - Nicky HAYDEN - USA - Honda - 29
18 - Colin EDWARDS - USA - Forward Yamaha - 11
19 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 11**
20 - Broc PARKES - AUS - PBM - 7
21 - Mike DI MEGLIO - FRA - Avintia - 4
22 - Danilo PETRUCCI - ITA - ART - 4
23 - Alex DE ANGELIS - RSM - Forward Yamaha - 3
24 - Michael LAVERTY - GBR - PBM - 2
25 - Hector BARBERA - SPA - Avintia - 2
26 - Leon CAMIER - GBR - Honda - 1***

* tovární specifikace Ducati pod pravidly kategorie Open
** náhradní jezdec, divoká karta
*** náhradní jezdec za Nicky Haydena

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist