CRT: Hledání kompromisu

Během následujících testů MotoGP v Jerezu - 23. až 25. března - dojde k jednání promotéra šampionátu Dorny a zástupců tří továren Honda, Yamaha a Ducati, aby se upřesnila další pravidla CRT na rok 2013.

První sezóna s týmy CR ještě ani nazačala, ale Dorna, MSMA (sdružení zástupců továren) a IRTA (sdružení soutěžících týmů) už jednají o pravidlech roku 2013. O navržených pravidlech CEO Dorny Carmela Ezpelety se dlouho a hodně diskutuje. V jednom jsou si všichni zajedno, ceny závodění musí klesnout, ale jak toho docílit? Pro následující jednání v Jerezu jsou pozvány čtyři velké strany a diskutovat se budou čtyři různé základní názory. Samozřejmě, že se budou brát v úvahu názory šéfů satelitních týmů a také názory šéftechniků. Zatím "mimo hru" jsou názory jezdců.

Názor Dorny

Carmelo Ezpeleta chce snížit výdaje MotoGP a zvětšit startovní pole. Jeho návrhy jsou potom také zcela jasné: standartní elektronika (ECU - Electronic Control Unit), týmy CR a na jejich podporu omezený počet otáček.

Španěl jasně říká, že nechce být ve válce s továrnami, že MotoGP musí zůstat prototypovou sérií pro závody továren, ale zároveň si protiřečí: "MotoGP je souboj technologií, který nikam nevede. Technologie totiž není hlavní podstatou, to jsou závody a souboje mezi jezdci".

Ovšem už u výrazu "Technologie není hlavní podstatou" začíná první problém. Jak Yamaha, Honda, tak nakonec i Ducati obhajují hodně tvrdě teorii, že závodí v MotoGP pouze proto, aby měly možnost vyvíjet nové technologie. A především obě japonské značky jsou jendoznačně pro vlastní elektroniku, neboť tu používají pro své sériové silniční motocykly.

Dorna argumentuje, že doposavadní opatření nepřinesla žádoucí peněžní úspory, a tak má návrh, aby továrny pronajímaly (prodávaly) satelitním týmům pouze motory a ne celé motocykly, jak je doposud pravidlem. Možná nejnižší cena pronájmu motocyklu 1.5 milionu Euro - příliš mnoho! Náhradní řešení: CRT. Ovšem zde se nabízí otázka, jak udělat z CRT konkurenčně schopné, když samotné satelitní týmy závodí o titul: "Best-of-the-rest".

Názor Ducati

Ducati nabídla vloni Desmosedici třem satelitním týmům. Zatímco Jorge Martinez 2012 přesedlal na CRT a od Ducati se jako partner oddělil, neboť leasingová cena se neúměrně zvětšila, tak Pramac Racing Team zredukoval své závodění pouze na jednoho jezdce s motocyklem Ducati.

Filippo Preziosi nadále tvrdí, že Ducati závodí v MotoGP jen kvůli dalšímu vývoji motorek  používaných během normálního silničního provozu a ceny jsou tak vysoké, protože to chce továrna.

"Celou motorku včetně techniky pronajímat za 1 milion Euro, to si nemůžeme dovolit. My totiž chceme nabízet určitou úroveň. Cena pronájmu se potom odvíjí od toho, co týmy vlastně chtějí.  Pokud chtějí novou tovární specifikaci, tak ji také musí zaplatit. Pokud se spokojí s lońským modelem, tak je to samozřejmě lacinější", říká jasně Preziosi.

Zatímco tedy u Ducati neexistuje diskuze o snížení leasingových nákladů, tak továrna není úplně hluchá návrhům typu ECU a dokonce je schopna uvést ECU do praxe, neboť ví že kromě snížení nákladů by to znamenalo i srovnání současné výkonnosti mezi továrnami. 

Je ovšem zajímavé, že právě z vlastních řad Ducati se ozývá úplně opačný názor, který zastává Rossiho šéftechnik Jeremy Burgess, který si myslí, že se celé řešení ubírá úplně špatným směrem: "Pokud máme různé motory, tak nemůžeme v praxi použít standartní elektroniku" a celé to dokumentuje tím, že v MotoGP se stále pracuje hodně indviduálně, zatímco ve F1 používají různé továrny stejné motory. Navíc si tento technický guru nemyslí, že toto omezení povede k předpokládanému úspěchu: "Nemůžeme přece něco tak moc omezovat a potom očekávat, že se lidi přidají. Potřebujeme více technických partnerů a my musíme s těmito technickými partnery spolupracovat a ne je omezovat".

Názor Hondy

Názor Jeremyho Burgesse ostatně sdílí jako další i Honda, HRC se jednoznačně vyslovila pro další vývoj technologie a pro individuální elektroniku. A tak zatímco Yamaha a Ducati se v mnoha bodech vyjadřují hodně diplomaticky, tak Honda hovoří úplně jasně: "Z technického a sportovního hlediska předložíme Carmelovi k tématu CRT a budoucnosti MotoGP několik našich návrhů. Pokud ale budou závodit pouze CRT, tak nás jako Hondu to vůbec nebude zajímat. Základní myšlenka je 'okay', ovšem rozdíl k továrním a satelitním týmům je moc velký".

Viceprezident HRC Shuhei Nakamoto ovšem zřejmě otevřel další a hodně podstatný problém: "Je hodně těžké a skoro nemožné získat na CR motocykl opravdu dobrého jezdce".

Bez kvalitního jezdce je totiž hodně těžké odhadnout, zda a o kolik jsou motocykly CR pozadu a zda jsou konkurenceschopné.

Názor Yamahy

U Yamahy se jen těžko podaří, najít kompromis ve věci elektroniky, neboť tato továrna upřednostňuje právě tuto část technologie. Takže Lin Jarvis podporuje názor Jeremyho Burgesse, že kreativita v MotoGP je hodně důležitá: "Musíme najít inteligentní řešení, musí nás nějaké napadnout. Nějaké hurááá akce by byly blbost".

Boss Yamahy ovšem jde ještě krůček dále a vyslovuje nahlas možné dopady toho, pokud by se Dorna a továrny nedomluvily: "Pokud bychom omezili další vývoj, tak vlastně vezmeme továrnám hlavní důvod, proč jezdí MotoGP. Zde se vzdělávají inženýři, posouvají se nové hranice vývoje, v praxi jsou uplatňovány nové myšlenky a to vše je později převedeno do výroby sériových motocyklů. Pokud by se tedy tato možnost ztratila, možnost vývoje a učení, tak se ztratí důvod účasti v závodech - a to může být hodně nebezpečné!"

Názor satelitních týmů

Ovšem i u satelitních týmů jsou názory na CRT rozdílné, i když se dělí na dva: budeme satelitní tým nebo nebudeme?

Některé se už tomuto konceptu přizpůsobily (Aspar), některé částečně (Gresini s jedním motocyklem CR a s jednou Hondou Sat), jiné pak nekompromisně odřekly (LCR).

Lucio Cecchinello není rozhodně příznivcem motocyklů CR a dosavadní výsledky testů mu dávají za pravdu. Tech 3 se ze samého začátku vyjadřoval velmi optimisticky a dokonce odstartoval vlastní projekt CR na 2013...Mezitím byl ovšem uložen k ledu a místo toho chce i nadále spolupracovat s Yamahou jako s partnerem. Tech 3 CRT je dle Bradleyho Smithe pouze plánem "B". Důvody? Vyvinout vlastní motocykl CRT stojí hodně peněz a je to časově náročné!

Závěrem

Společným tématem před následným setkáním je úspora nákladů. Továrny jsou zajedno v tom, že důvodem jejich účasti v závodech MotoGP je technologie a další vývoj, v čemž si protiřečí s Carmelem Ezpeletou/Dornou. Všichni jsou ochotni jít do kompromisů, ovšem ty jsou hodně rozdílné a individuální dle vlastních zájmů. Proto se naskýtá otázka, zda diskuze o CRT v Jerezu přinese nějakou společnou myšlenku, zda se tedy všechny čtyři strany přiblíží společnému názoru než tomu bylo v uplynulých měsících, nebo zda by nebylo lepší jít raději na šálek kávy...?!

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist