Chtěli víc, měli na víc, závod v Kataru ale nedokončili
Text: Petr Czyž | Foto: Monster Yamaha Tech 3, Suzuki Ecstar Team, Pramac Racing, LCR Honda, Aspar Team | Zveřejněno: 28.3.2017 | Zobrazeno: 6 158x
Řeč je o jezdcích MotoGP, kteří v neděli nedokončili klání královské kubatury. Nejdřív spadl Cal Crutchlow, který se vrátil na dráhu, aby za chvíli havaroval podruhé. Z první pozice závodního pole spadl nováček Johann Zarco. Pád zaznamenal Álvaro Bautista, souboje s Márquezem dostaly mimo závodní dráhu Andrea Iannoneho a technika zastavila Desmosedici GP16 Danila Petrucciho. Všichni jezdci s velkými ambicemi, pokud se podíváme na jejich výsledky předsezonních testů nebo volných tréninků na katarskou Grand Prix.
Jako první skončil letos na zemi v závodu královské kubatury Cal Crutchlow. Toto prvenství by si určitě odpustil, ale to nebylo všechno. Po prvním pádu ještě dokázal motorku vzpamatovat a pokračovat v klání, jenže za pár minut havaroval podruhé a to už jeho Honda měla dost.
„Stejně jako Marc (Márquez) jsme na startovním roštu vyměnili přední pneumatiku, což jsme neměli dělat,“ uvedl Cal Crutchlow. „Střední směs pro nás byla příliš měkká, ale byli jsme k této výměně donuceni, protože závod odstartovali později a byly tam určité obavy ohledně vlhkosti. Pro nás to bylo naprosto špatné rozhodnutí.“
„Startoval jsem z dobré pozice, ale v prvním kole došlo ke kontaktu s Valentinem. Nemyslím si ohledně toho nic, ale jízda na této pneumatice byla za ostatními téměř nemožná. Jen trošku jsem v poslední zatáčce vyjel mimo stopu a už jsem havaroval. Nicméně vrátil jsem se zpátky. Protože nikdy nic nevzdávám, chtěl jsem závod dokončit, ale druhá nehoda už byla následkem předchozího poškození motocyklu. Podobný vstup do sezony jsme měli také loni.“
V době, kdy závod skončil pro Cala Crutchlowa, byl ve vedení Johann Zarco, nováček královské kubatury. Francouz ve službách Monster Yamaha Tech 3 měl neuvěřitelný start, málem tam pár jezdců poslal k zemi, ale nakonec to byl on, kdo převzal první místo a to si udržel až do šestého kola z dvaceti. Bohužel překvapení se nekonalo potom, co Johann Zarco spadl a ze závodu odstoupil.
„Navzdory pádu jsem rád, protože bylo hezké vést závodní pole v mém prvním závodu,“ řekl Johann Zarco. „Odpoledne jsme měli delší zahřívací trénink, protože jsme v sobotu nic nenajeli, a i když dráha nebyla nejlepší, cítil jsem potřebnou jistotu. Čtvrtá pozice na startu, byla hodně blízko vrcholu. Těsně před startem došlo k pozastavení celé procedury a start byl následně několikrát odložen. Když závod konečně odstartovali viděl jsem, že nejsem daleko o první pozice, takže jsem se chtěl chopit příležitosti.“
„Vím, že mám silné starty. V první zatáčce jsem předjel hned několik dobrých jezdců a pak už si udržoval svoje tempo. V šestém kole jsem trošku zvolnil a možná o trošku vyjel ze závodní stopy, takže jsem pak ve druhé zatáčce spadl. Je to škoda, ale jsme pokaždé na limitu a já musím v této kategorii zjistit jaké tyto limity jsou a vzít si z toho ponaučení, protože toto je součástí mé nováčkovské sezony v MotoGP.“
V sedmém kole havaroval Álvaro Bautista, který s Desmosedici GP16 předváděl jak během testů, tak v trénincích na katarskou Grand Prix velmi dobré výkony. Bohužel ani jemu se nepodařilo první klání sezony dokončit, třebaže očekávání byla vysoká. „Byl to hodně zvláštní víkend. Myslím, že by bývalo lepší zrušit závod a odjet ho druhý den, protože jsme startovali v době, kdy jsme původně měli končit. Vlhkost byla vysoká a věděli jsme, že kolem deseti to bude ještě víc nebezpečné.“
„Nakonec se rozhodli závod odstartovat. Mým záměrem bylo závod dokončit a skórovat. Dobře jsem odstartoval a držel se vedoucí skupiny. Přibližně v polovině závodu, aniž bych cokoliv čekal, přišel jsem o předek a havaroval. To je dost nepříjemné, protože jsem neudělal nic jinak, vše bylo normální. Nastavil jsem si svoje tempo, nesnažil se na to tlačit, chtěl jsem závod dokončit. Byl jsem šestý, dvě sekundy od vedoucího jezdce.“
Těsné souboje sváděl Marc Márquez s jezdcem Suzuki Andrea Iannonem. Pro Itala první závod v barvách japonského výrobce a hned o přední pozice, což byl velmi dobrý signál pro všechny v týmu. Nicméně v polovině závodu Iannoneho Suzuki ztratila přilnavost a oba skončili na zemi. „Je mi to moc líto, protože jsem promarnil dobrý závod. Po testech jsme se nadále zlepšovali a to i tady během víkendu. Cit s motorkou zatím nemám stoprocentní, ale máme velký prostor pro zlepšení, což je pozitivní.“
„Pravdou je, že jsem udělal chybu. Udeřil jsem do soupeře a to zapříčinilo můj pád. Je to škoda, protože bych byl rychlejší a měl jsem dobrou šanci. Jenže za vinu to můžu dát jen sám sobě. Je to pro mě dobrá lekce do budoucna. Ačkoliv jsem se necítil úplně v pohodě, musím počkat na lepší situaci, abych předjel pomalejšího jezdce a nebyl přitom tolik impulsivní. Chyboval jsem a doufejme, že to bylo poprvé a naposledy. Suzuki pro mě během zimy velmi tvrdě pracovala. Dali mi výkonnou motorku a vložili do mě důvěru, což bych jim chtěl vrátit těmi nejlepšími výsledky.“
Šest kol před cílem skončil Danilo Petrucci, jemuž jeho Ducati Desmosedici GP17 vypověděla službu. Přitom měl Ital za sebou velmi dobrou jízdu, když se z šestnácté pozice, kde byl po prvním kole, probojoval až na desátou. Předjel Lorenza a jel devátý, když pak náhle musel odstoupit. „Moc mě to mrzí, jak to dopadlo. Abych řekl pravdu, ve druhém zahřívacím kole jsem cítil, že s motorkou něco není v pořádku. Během závodu se mi dařilo využít maximálního výkonu a to především na rovince. Rychlost jsem si zlepšil v závěrečné části závodu. Je to velká škoda, ale je to teprve první závod, takže se už těším na Argentinu.“