Brno rok za rokem 2: 1987 - 2016

Před pár dny se konal již 29. ročník naší motocyklové Grand Prix, pořádaný na Masarykově automotodromu a možná ještě pořádně nedozněly všechny zážitky z těchto závodů. To bude potřebovat ještě nějaký čas. Pojďme si však zde nyní alespoň stručnými poznámkami připomenout všechny ty uplynulé ročníky, kterými Velká cena prošla od roku 1987 až do letoška. Vše se nedá vtěsnat do pár řádků, ale určitě je na co vzpomínat.

1987 – Ještě to v okolí tratě vypadalo někdy trochu jako na staveništi, ale mohlo se jet; přijeli „staří známí“ i nové hvězdy a člověk nevěděl kam dřív koukat, bylo toho prostě moc a moc a tak snad jen jako zajímavost takový malilinkatý střípek z toho všeho – poprvé se startovalo pro nás nezvykle s motory v chodu; na programu bylo celkem pět závodů a tudíž už jen stručný přehled prvních vítězů: 80 ccm Dorflinger, 125 ccm Gresini, 250 ccm Mang, 500 ccm Gardner a sajdkáry Biland-Waltisperg

1988 – Vítězný double 80 a 125 ccm zaznamenal Jorge „Aspar“ Martinez a v témže roce získal v těchto kubaturách rovněž titul MS, je to poslední mistrovský double v historii MS; se svou kariérou se čestným kolem loučil pětinásobný vítěz naší Velké ceny Anton Mang (1980 a 1981: vždy 250+350 ccm, 1987: 250 ccm), při hromovém skandování „Toni! Toni!“, z hrdel především německých fanoušků, běhal na Céčku mráz po zádech, Toni si ale takovéto poděkování rozhodně zasloužil

1989 – Tentokráte se společně loučili naše legendy Bohumil Staša a Peter Baláž, i je vyprovodili diváci obrovským aplausem; pro kategorii 80 ccm to by poslední ročník v MS a brněnská GP zcela posledním závodem; přesto byla právě tato třída ozdobou naší Velké ceny, jasným vítězem se stal Torrontegui, ale za ním v těsném souboji s dvojicí Martinez-Herreros upadl v závěru posledního kola Öttl a přestože v sezóně dokázal 3x zvítězit, stal se bez jediného vítězství světovým šampionem nakonec Herreros

1990 – Se změnou politických poměrů v Československu mohlo dojít k přejmenování našeho automotodromu na Masarykův okruh, ovšem zcela poprvé v celé své dlouholeté historii se musela naše Velká cena obejít bez československých jezdců; v kubatuře 500 ccm havaroval loňský vítěz Kevin Schwantz, jeho značná popularita a divácká obliba dala tomuto místu označení Schwantzova zatáčka, na oficiální pojmenování si „Švoncovka“ a další zatáčky ještě musely pár let počkat

1991 – V závodě 125 ccm havaroval před tribunou „C“ Peter Öttl, vstal a snažil se rychle dostat mimo dráhu, chvíli doslova kličkoval mezi dalšími motocykly, než ho jeden z nich v hrůzostrašném střetu srazil – naštěstí bez fatálních následků, závod vyhrál Ital Gramigni, pro něhož to bylo vůbec první vítězství v GP; čtyřnásobný mistr světa pětistovek Eddie Lawson (v Brně ale bez vítězství) se po úspěšných letech s Yamahou a Hondou představil tentokráte v sedle Cagivy, už to ale nebylo ono…

1992 – mocný vládce Formule-1 Bernie Eclestone se pokusil vytvořit podobné své dominium též v motocyklovém sportu, především z finančních důvodů nedošlo k dohodě a Velká cena Československa se nekonala, náhradním programem byla Cena Slovenska

1993 – Po roční pauze, i když jaksi jako náhrada za odvolanou GP Francie, se opět konala naše Velká cena – poprvé už jako Grand Prix České republiky; na divokou kartu debutovali na scéně Grand Prix Jaroslav Huleš a Bohumil Staša mladší; v pětistovkách dokázal Wayne Rainey vyhrát potřetí za sebou, bohužel to bylo nejen jeho poslední brněnské vítězství, ale vůbec jeho poslední vyhraný závod, o dva týdny později v Misanu totiž vážně havaroval a zůstal upoután na invalidní vozík

1994 – Závod 250 ccm zde poprvé vyhrál Max Biaggi a nikdo v té době nemohl tušit, že se Brno v dalších letech stane jeho nejoblíbenější závodní tratí, která bude svědkem mnoha jeho slavných vítězství a nezapomenutelných kousků; v pětistovkách dokázal s přehledem zvítězil Mick Doohan, jedna z budoucích legend závodní historie, v letech 1994-1998 se stal 5x v řadě za sebou mistrem světa 500 ccm a ve své kariéře vyhrál 54 Grand Prix, v Brně ale přidal už jen jediné v r.1997

1995 – Vedle Grand Prix se zde jel také přidružený závod ME 125 ccm, vyhrál Jaroslav Huleš, který dokázal porazit Valentina Rossiho, bohužel jejich závodní kariéry i životní osudy se ale nakonec ubíraly zcela odlišným směrem; stupně vítězů světových stopětadvacítek obsadili komplet japonští samurajové – Sakata, Aoki a Saito, pro vítězného Sakatu to bylo po předešlých dvou letech již jeho zdejší třetí vítězství v řadě

1996 – Ve 125 ccm dokázal Valentino Rossi právě v Brně vyhrát svoji vůbec první Grand Prix; v královské kubatuře pětistovek byl k vidění těsný duel mezi stájovými kolegy tovární Hondy Doohanem a Crivillem, téměř neustále vedl Doohan, ale ve výjezdu na cílovou rovinku byl Crivillé rychlejší a v těsném fotofiniši dokázal o 0.002 sec zvítězit; závod sajdkár vyhrála posádka Biland-Waltisperg a bylo to již jejich páté vítězství v řadě za sebou, z Brna jich mají celkem devět

1997 - V kubatuře 125 ccm si za dvojicí japonských závodníků – 1.Ueda, 2.Nakano – zajistil Valentino Rossi svým 3. místem první titul světového šampióna; ve dvěstěpadesátkách dokázal vyhrát Max Biaggi v Brně tuto třídu počtvrté v řadě za sebou, třikrát to bylo s černě zbarvenou Aprilií (odtud také pochází jedna z jeho přezdívek – Černý korzár), nyní počtvrté v sedle Hondy

1998 – První závod Jakuba Smrže mezi světovou elitou skončil po technické závadě pádem hned krátce po startu, jelikož vše zachytily televizní kamery, mohl to se smíšenými pocity sledovat také jeho generální sponzor Budweiser Budvar, při té smůle alespoň za tento neplánovaný „reklamní spot“ ušetřili pěkný balík peněz; padali ale i ti slavnější a první kolo nedokončili ani Rossi (250 ccm) či Doohan (500 ccm); Biaggiho vítězné wheelie si raději někde prohlédněte, to se nedá popsat

1999 - Tato Grand Prix se asi většině diváků vybaví ve vzpomínkách nejspíše jako ta „jak tam byl tenkrát takovej ten velkej požár“, v závodě pětistovek totiž při výjezdu na „Déčko“ havaroval Angličan Jammie Whitham a jeho motocykl Modenas po nárazu vzplanul, oheň se rychle rozšířil na bariéru z ochranných pneumatik a nešlo to jen tak uhasit s dostupným hasícím vybavením, musela být proto povolána požární zásahová jednotka, které se následně podařilo mohutný požár zlikvidovat

2000 – Před závody proběhla vzpomínka na našeho nejúspěšnějšího jezdce Františka Šťastného, který 8. března 2000 zemřel, na startovní čáře byla vystavena Jawa, s níž dosahoval skvělých výsledků na mnohých slavných tratích, i neméně proslulá přilba s trikolórou v národních barvách, z velké fotografie k tomu zářil také Františkův úsměv; soudobá jezdecká garnitura se sice nemohla pyšnit obdobnými úspěchy, ale Huleš a Smrž nám přeci jen udělali radost svými bodovanými místy

2001 – Ve 125ccm dojeli v těsném závěru za sebou 6. Smrž a 7. Huleš, Jarda Huleš při skvělém finiši dokonce zajel nejrychlejší kolo závodu, byl to zatím jednoznačně nejlepší výsledek našich barev na novém automotodromu; v pětistovkách získal pole position Biaggi před Rossim – co si přát do závodu více… souboj obou největších rivalů o vítězství ale rozhodla drobná chybička a pád Biaggiho

2002 – Kubatura do 500 ccm se transformovala do třídy MotoGP, kde vedle dvoudobých pětistovek mohly startovat čtyřdobé stroje s objemem do 990 ccm, průběh sezóny ukazoval na postupnou převahu čtyřtaktů, favorizovaný mistr světa Rossi závod nedokončil, zvítězil jeho věčný rival Max Biaggi, který zajel nejrychlejší kolo závodu a nový rekord poprvé v čase pod dvě minuty – přesně 1:59,646 sec; naši jezdci tentokráte zůstali bez úspěchu

2003 – Rossi nevyhrál ani jednou ve čtyřech předešlých Grand Prix a už se všichni ptali co se to děje, nedělo se nic, v Brně opět zvítězil stejně jako v pěti dalších závodech ze šesti zbývajících Grand Prix sezóny; v kategorii 125 ccm startovala na divokou kartu česká závodnice Markéta Janáková jako nejmladší ženská účastnice v celé historii Grand Prix MS (*1.10.1987), ve světovém šampionátu absolvovala rovněž většinu další sezóny

2004 – Sezóna byla ve znamení přestupu Valentina Rossiho od Hondy k Yamaze, kde hned získal senzačně svůj další titul, v Brně ale tentokráte nevyhrál, oproti loňsku si prohodili první a druhé místo se svým největším konkurentem Sete Gibernauem – to bývali ještě kámoši…

2005 – Po vzájemném incidentu hned v prvním závodě sezóny v Jerezu byl vztah mezi Rossim a Gibernauem dlouhodobě velice vypjatý; Gibernau měl být Rossiho největším soupeřem v cestě za dalším titulem mistra světa - ale nedařilo se mu, v Brně stál sice na startu na pole position a vedl závod Moto GP až do posledního kola, v něm mu ale došel benzín a tak zvítězil opět Rossi

2006 – Ve třídě Moto GP se spolu s vítězným Capirossim vešla první patnáctka všech bodovaných jezdců do 30 vteřin, od prvního Capirossiho vítězství v Anglii 1990 a tímto jeho brněnským triumfem uplynulo 16 let a 15 dnů, byl to nový rekord, který ale Loris několika dalšími vítězstvími později ještě posunul; vedoucí muž šampionátu Nicky Hayden dojel až na 9.místě, což bylo jeho nejhorší umístění roku, jeho náskok se smrskl na 5 bodů, ale nakonec v hektickém závěru sezóny titul přece jen získal

2007 - Rekordní počet diváků (oficiálně uváděno 245 039 za víkend, z toho 141 632 na nedělní závody) přilákaly do Brna zejména dva faktory: spousta Maďarů přijela podpořit Gábora Talmacsiho v boji o titul mistra světa 125 ccm a čeští diváci byli zvědavi hlavně na Lukáše Peška, jenž byl ověnčen vítězstvím na GP Číny, bylo to po dlouhých letech, kdy náš závodník vyhrál závod MS, naposledy to byl František Šťastný v r. 1966 na Sachsenringu ve třídě do 500 ccm, v Brně dojel Pešek nakonec třetí a poprvé od roku 1971 stál náš jezdec při domácí Velké ceně na stupních vítězů – tehdy B.Staša 2.místo ve 350 ccm, to většina přítomných ještě ani nebyla na světě

2008 – Došlo na oficiální pojmenování zatáček: Zatáčka Františka Šťastného (první po startu), Stadion, Schwantzova zatáčka a esíčko Horizont; ve 125 ccm zvítězil Stefan Bradl a navázal na svého otce Helmutha, který zde dokázal zvítězit v roce 1991 ve dvěstěpadesátkách, prvních pět míst v Moto GP obsadili jezdci pěti různých značek: 1.Rossi-Yamaha, 2.Ellias-Ducati, 3.Capirossi-Suzuki, 4.Nakano-Honda a 5.West-Kawasaki

2009 – Po Moto GP to bývá většinou už jen „sláva vítězům – čest poraženým“ a hurá domů, tentokráte čekal zejména české diváky ještě jeden vrchol, v posledním závodě celého seriálu Red Bull Rookies Cupu zvítězil Jakub Kornfeil a doslova na poslední chvíli získal celkové prvenství v tomto prestižního seriálu mladých jezdců, které mu otevřelo dveře do světa Grand Prix

2010 – Třída 250 ccm byla nahrazena novou kategorií Moto2, což je projekt s jednotnými motory Honda a různými podvozky, značnou vyrovnanost dokladuje celkem 40 bodujících jezdců a 9 různých vítězů GP- brněnský vítěz a premiérový mistr světa Elias jich dosáhl celkem 7 a jedno dokázal vybojovat také náš Karel Abraham, ten však po pádu v tréninku v domácí Grand Prix nakonec nestartoval, naopak 5. místem ve třídě 125 ccm se blýskl další náš závodník Jakub Kornfeil

2011 – V královské třídě Moto GP startoval s motocyklem Ducati Karel Abraham, Brno je pro něho ale nadále jakoby „zakleté“, po pádu a pozdější poruše motocyklu závod nedokončil; po přestupu k Ducati pokračovalo Rossiho trápení i v Brně - 6.místo se ztrátou 12,632 sec - což ovšem byl jeho nejmenší rozdíl na vítěze za celou sezónu; nejtěsnější souboje byly ale ve třídě Moto2, kde první čtyři v cíli dělilo jen 0,870 sec; jediné body získal pro naše barvy opět Jakub Kornfeil ve 125 ccm za 7.místo

2012 – Postupnou reorganizaci Grand Prix završilo zavedení nové kategorie Moto3, která nahradila dosud nejnižší třídu 125 ccm, ta se jako poslední držela v programu MS od samého počátku v r.1949; na mokré, ale postupně osychající trati se za jasně vedoucím Folgerem drželi výborně i naši Konfeil a Popov jezdící dlouho na 2. a 3. místě, nakonec ale s „odcházejícími“ pneumatikami tyto pozice neudrželi

2013 – Po svém prvním loňském vítězství v Brně v Moto2, dokázal Marc Marquez tentokráte vyhrát kategorii MotoGP, jako nováček v této třídě získal hned také titul mistra světa a pomyslnou korunu nejmladšího šampióna královské kubatury sebral Freddie Spencerovi (MS 500 ccm 1983), ve všech třech kubaturách byly vytvořeny nové rekordy na jedno kolo; v sobotním závodu Red Bull Rookies Cupu zvítězil Karel Hanika a nakonec vyhrál i celý seriál

2014 – Moto3 vidělo nejtěsnější hromadný dojezd všech dob, prvních 16 jezdů se vešlo do 1.944 sec, z našich byl 14. Jakub Kornfeil a hned za ním 15. Karel Hanika – tak těsně za vítězem a tak málo bodů…, Alex Rins slavil vítězství o kolo dříve a nakonec skončil až devátý; Marc Marquez dokázal v sezóně vyhrát všech 10 předešlý Grand Prix Moto GP, v Brně však tato jeho neuvěřitelná vítězná série skončila až 4. místem

2015 – Slavilo se 50. výročí od první Grand Prix Československa v rámci MS v roce 1965, představili bývalí jezdci jako Read, Gardner, Uncini, Gresini, Staša, Baláž, Dekánek…, pořadatelé si také u Dorny vyjednali možnost dekorovat vítěze tradičními věnci, na pódiu to bylo pro všechny nové a někteří tak trochu nevěděli co s tím. Škoda, že se od této tradice již dávno ustoupilo, prý kvůli sponzorům, když věnce zakrývaly jejich loga na kombinézách jezdců; kdy se před tím vlastně dávaly v Brně věnce naposledy- ví to někdo?

2016 – Po dlouhém a složitém ekonomickém i politickém vyjednávání se Velká cena přece jen opět konala a snad se bude konat také v dalších letech; vše co se událo na trati, máme určitě ještě v živé paměti, ale rozhodně se už všichni můžeme těšit na příští ročník

Informace o redaktorovi

František Feigl - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist