Bridgestone: 15 000 pneumatik MotoGP na jednu sezonu

Bridgestone je od roku 2009 jediným dodavatelem pneumatik pro královskou kubaturu. Thomas Scholz je šéfem koordinace této firmy a má na starost kompletní logistiku do paddocku GP.

Bridgestone: 15 000 pneumatik MotoGP na jednu sezonu
Bridgestone produkuje přibližně 15 000 pneumatik MotoGP na jednu sezonu: "Na jeden závod  GP máme vždy připraveno okolo 900 pneumatik, tedy i při zámořských závodech. V roce 2013 to bude o něco více, asi 1 100 na závodní víkend", říká Němec Thomas Scholz (51).

Všechny pneumatiky Bridgestone jsou do paddocku jednotlivých závodů přepravovány ve čtyřech nákladních návěsech.

Kolik to všechno stojí, je ovšem obestřeno hodně velkým tajemstvím. Experti hovoří až o částce 25 milionů Euro ročně.

Týmy MotoGP obdrží pneumatiky pro všechny závody, tréninky GP a pro oficiální testovací dny (celkem 13 za jednu sezonu) vše zadarmo, což je velký rozdíl od superbikového šampionátu, kde si týmy vše musí zaplatit (přiblžně SSP 5 000 Euro, SBK 8 000 za závodní víkend na jednoho pilota). Pro neoficiální testy obdrží každý tovární tým maximálně 240 testovacích pneumatik - tedy pro stabilní piloty a testovací jezdce dohromady. Vloni spotřeboval tovární tým Ducati s Rossim a Haydenem včetně testera Battainiho na tyto privátní testy celkem 235 kusů pneumatik. Tým s jedním jezdcem, jako je třeba  LCR-Honda s Bradlem, pak dostane k dispozici - mimo 13 oficiálních testovacích dnů - maximálně dalších 120 kusů gum pro tyto testy.

Bridgestone si pronajala «Circuit of the Americas» (COTA) v Austinu/Texas na 12. února: "Chceme tak společně s americkými týmy CR shromáždit základní poznatky z tohoto nového okruhu. Potom při testech HRC v polovině března stanovíme směs závodních pneumatik pro závod Grand Prix 21. dubna", vysvětluje dále Scholz.

Mimochodem jen poznámka: "Tovární tým Yamahy nepočítá s testem mistra světa Lorenza a Rossiho na tomto novém okruhu", řekl mluvčí továrního týmy Yamaha Factory, zatímco HRC tam bude testovat kromě Pedrosy a Marqueze i s už jmenovaným Bradlem.

Thomas Scholz pak pro Speedweek.ch přibližně dva týdny před prvním testem v Sepangu (5. až 7. února) odpověděl na několik otázek.
Jaký je rozdíl ve výběru pneumatik pro Grand Prix oproti 2012?
"Přední extra-měkké pneumatiky z roku 2012 už nebudou v nabídce, neboť vzhledem k nové standartní směsi a pozměněnému výběru na rok 2013, už nejsou důležité. Ovšem jezdci mohou automaticky využít jednu dodatečnou pneumatiku ze dvou standartních verzí.

Vzadu budou pro skoro všechny závody nabídnuty tři specifikace: například A/B/C; přičemž týmy CR si budou moci vybrat ze směsi A/B, týmy MotoGP pak B/C.

Při prvním závodě v Kataru uvažujeme předběžně o pouhých dvou sortách pneumatik, neboť to v posledním roce fungovalo velmi dobře.

V zásadě obdrží piloti o jednu zadní gumu více, než vloni a to kvůli novému kvalifikačnímu systému, tedy jedenáct místo deseti. Přesná specifikace ale bude teprve upřesněna."


Co se jinak změní oproti roku 2012?
"Konstrukce pneumatik jak předních, tak zadních bude dodržena. To znamená «tvrdé» a «extra-tvrdé» směsi, ovšem jejich použití bude širší. Tím budou mít týmy větší možnost výběru."

Jakým směrem jde vývoj?
"Nejdříve se musí nové směsi podrobit dalším testům".

Co znamenalo v tomto směru zavedení motocyklů CR? Potřebují jiné pneumatiky?
"Někdy ano a bude to zohledněno při výběru u jednotlivých druhů".

Jak často bude využita konstrukce směsí compound? Tedy pneumatik, které mají vlevo a vpravo jinou tvrdost, neboť na okruhu je více pravých či levých zatáček? A na kterých tratích budou nasazeny?
"S výjimkou Jerezu na všech. Austin pak budeme specifikovat v únoru a v březnu po testech."

Které tratě vám způsobují starosti?
"V podstatě žádné, tartě jako takové nám starosti nedělají. Tedy s výjimkou Indianapolis, kde je asfaltový povrch opravdu kritický. Jde hlavně o to, zvolit ten správný výběr pneumatik. Problémem je teplota, tedy pokud se extrémně liší od té původně očekávané. Jako příklad se dá použít přílišná zima v Assenu 2011, a naopak velké teplo v Assenu 2012."

Bude v roce 2013 méně symptomů chatteringu (vibrací)?
"Jelikož nebudeme na konstrukci pneumatik nic měnit, tak mají týmy možnost kalkulovat už dopředu se standartním nastavením. Vycházím ale z toho, že problémy budou letos menší, neboť podvozky se dále vyvíjely.

Zůstává ale faktor závodního okruhu jako takový, neboť asfaltový povrch se také rok od roku mění. A také výkon motocyklů, který se zvětšuje. Větší výkon znamená ale také více tlaku zezadu směrem kupředu a tak bude předek o něco více náchylný chatteringu."

2009 byla první sezóna s jednotnými pneumatikami. Mezitím se už o tomto systému přestalo úplně diskutovat.
"Ano, ale co k tomu mám říci? První roky po svatbě jsou vždy překrásné, pak ale nastanou všední dny a z malých problémů se rázem dělají velké. V rámci platných předpisů jsme se vždy pokoušeli udělat ze všeho to nejlepší a poučit se z chyb. Přičemž bezpečnost jezdců je pro nás jasnou prioritou.

Logicky se rychlost vývoje poněkud zastavila. Ale my jsme ještě nikdy nekorigovali kvalitu našich pneumatik směrem dolů, aby byly lacinější. A to taky nikdy nebudeme dělat. V zásadě používáme k výrobě stejný materiál jako v roce 2008, když ještě zuřila válka pneumatik mezi jednotlivými továrnami". 

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist