Bradl nebude mít Eliasovy problémy

Během testů ve Valencii přišla pochopitelně řeč i na téma, zda Stefan Bradl nebude mít v kubatuře MotoGP stejné problémy jako jeho předchůdce v týmu a rovněž mistr světa Moto2 Toni Elias. Následující článek se pokusí celou problematiku vysvětlit a také se dozvíte něco o politice HRC na příští rok. A také zahlédnete do zákulisí týmu LCR Honda.

Toni Elias vyhrál vloni sedm závodů Moto2, Stefan Bradl letos celkem čtyři. Nepůjde tedy Bradl ve šlépějích Eliase, který letos totálně propadl.
"Celý problém začíná u Eliase v tom, že Toni má pouhých 52 kg, tedy o 11 kg méně než Stefan. A Toni má také absolutně nenapodobitelný jezdecký styl, když celým svým tělem je hodně daleko z motocyklu. Proto se pneumatiky Bridgestone nedokáží správně zahřát na příslušnou teplotu. Schválně jsem kvůli tomu volal Nicolasi Goubertovi od Michelinu. Jeho odpověď byla, že v roce 2006 v Portugalsku, když vyhrál před Rossim, měl k dispozici od Michelinu pro něho speciálně vyrobené měkké pneumatiky. A když Toni později přešel na Bridgestone, tak ty nebyly tak náročné na zahřívání, jako ty jednotné, které se používají dnes. Toni za celý rok 2011 nedokázal přivést během jízdy teplotu pneumatik na tu správnou. Stefan naopak hned první den měl o 20 stupňů více než Toni. A dokonce na brzdách činil rozdíl mezi Tonim a Stefanem neuvěřitelných 150 stupňů", řekl po testování Stefana Bradla týmový šéf LCR Honda Lucio Cecchinello.
Pneumatiky Bridgestone mají rozhodně svá specifika, což potvrdil Lorenzův manažer Wilco Zeelenberg, který dal už před prvním svezením se Stefana, německému jezdci tyto rady: "Musíš první tři kola na Bridgestone dávat opravdu velký pozor. A nezapomeň, kdy dostaneš na motocykl čerstvé pneumatiky, tak musíš opět tři kola počkat a cílevědomě je zahřívat. Potom ale mají fantastický grip".

"Tím, že je přední pneumatika širší, tak musíš při najíždění do zatáček použít více síly v rukou", říká na téma pneumatik Bridgestone Stefan Bradl.  
Co se týká dalšího hodně důležitého bodu, kterým jsou speciální brzdy, tak šéfmechanik od týmu LCR Honda Christophe Bourguingnon vysvětluje: "Gresini a my používáme brzdy Nissin, tým Repsol Honda má Brembo. Rozdíl není velký a účinnost je stejná. Jen pocit s brzdovou páčkou je rozdílný. Brzdící manévr je ale dokonalý pouze v okamžiku, když jsou brzdy zahřáté na správnou teplotu. A to u Toniho prostě díky jeho váze a jezdeckém stylu nebylo prostě možné. V závodě se dostanou až na teplotu 700 stupňů. U Stefana, pokud by měl ze začátku problémy se zahřátím brzd, tak z nich můžeme sejmout jejich kryt."

Bradlův otec Helmut chtěl pro první test mít pro svého syna zapůjčenou motorku od mistra světa Stonera, ale už zmiňovaný belgický šéftechnik "Beefy" to zamítl s následujícími důvody: "Máme k dispozici Eliasův motocykl na kterém je stejné šasí, zadní část rámu, přední vidlice a pérování. Ovšem nová převodovka nepasuje do našeho motoru. Dělá to ale maximálně 0,2 sekundy na jedno kolo, a ty můžeme po skončení testu do Stefanova času zakalkulovat a odečíst... Casey je o pouhý 1 cm větší než Stefan, takže jsme ještě před testem zanesli všechny potřebné elementy k firmě Öhlins a ty byly konfigurovány jako na Caseyho".
Co se týká továrního rozložení HRC na příští rok, tak ještě v létě chtěla Honda Racing Corporation poslat do závodů 2012 šest prototypů RC 213V. Po dvou Repsol Honda (Stoner, Pedrosa), Gresini (Simoncelli, Aoyama) a jeden LCR (Dovizioso), Kiefer (Bradl), nebo Monlau (Marquez). Ovšem díky neuvěřitelně zvýšeným leasingovým nákladům, které HRC na rok 2012 požadovalo - 3,5 milionů Euro na jednoho jezdce v satelitním týmu - se počet týmů a požadovaných motocyklů od HRC radikálně zmenšil. Stáje Kiefer a Monlau odřekly úplně, Gresini se zúčastní pouze s jedním jezdcem (Bautista). A LCR místo Doviziosa - odešel k týmu Tech3 Yamaha - musela hledat jiného kandidáta. HRC nechtěla ústy marketingového ředitele Livia Suppa žádného ze starších jezdců jako Hopkins či De Puinet, nýbrž mladíka a našla ho v Stefanovi Bradlovi. Mezitím se HRC také rozhodla, že drahou převodovku za 650 000 Euro dostane každý z těchto čtyř jezdců, na začátku sezóny tak budou všechny čtyři motorky identické a co se týká dalších nových dílů, tak je nejdříve dostane tým Repsol Honda a mezi Bautistou a Bradlem bude rozhodovat během sezóny aktuální pořadí v šampionátu. "Budeme tak mít čtyři tovární jezdce", potvrdil Shinichi Nakamoto, viceprezident HRC.
A jaké důsledky bude mít otevření testů třeba pro tým LCR Honda? "Dodatečné testy by byly příliš drahé. Museli bychom koupit třeba další dodatečný motor od HRC, a jen ten přijde na 250 000 Euro", vypočítává Lucio Cecchinello.

Co se týká peněžního zabezpečení příští sezóny týmu "LCR Honda MotoGP", tak už několik roků provozuje týmový majitel Cecchinello následující praxi: Vzhledem k tomu, že nemá žádného hlavního sponzora, tak prodává zájemcům jednotlivé závody Grand Prix, jako například firmám Playboy, Rizoma, Effenbert, Givi či třeba Elf. Na příští sezónu je už 12 podníků Grand Prix z 18 celkově "zadaných", chybí zatím Jerez, Sachsenring, Indy, Estoril, Assen a Valencia. Pro jeden závod Grand Prix stojí dle Cecchinella sponsorship v průměru 170 000 Euro, samozřejmě že některé závody jsou dražší a některé zase ne tak marketingově zajímavé.
Tým LCR Honda má celkem 26 zaměstnanců a základnu má v San Marinu. Jeho rozpočet na  sezónu 2012 v kubatuře MotoGP činí přibližně 6,5 milionu Euro.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist