BMW do MotoGP už v roce 2012?

Překvapivým hostem na startovním roštu v Losailu byl Hendrik von Kuenheim - tedy nový obchodní ředitel BMW sekce motocyklového sportu. To samozřejmě vedlo k dalším prognózám ohledně vstupu německé továrny BMW do královské kubatury.

Už v polovině listopadu bylo v některých motocyklových médiích prezentováno, že BMW chce v roce 2012 vstoupit do královské kubatury MotoGP. Navíc už hodně dlouho se na nejvyšších místech bavorské továrny neustále pochybuje o tom, jestli jsou prostředky vložené do superbikového závodění - tovární tým WSBK stojí ročně 15 milionů Euro - vůbec smysluplné! Faktem je, že oba dva dosavadní a velcí zastánci superbiků Dr. Hermann Diess a Bertl Hauser už nějakou dobu nejsou u kormidla motocyklové sekce této továrny. 

A tak BMW v současné době uvažuje o projektu superbikového závodění ve smyslu, jak to praktikují třeba Honda, Yamaha,  Suzuki a nakonec taky Ducati, tedy účastí týmu s přenecháním své reprezentace místnímu importérovi a naopak díky novému reglementu MotoGP o účasti motocyklů s objemem 1000 ccm vstoupit do královské kubatury s plnou tovární parádou.

Původně se myslelo, že se továrna BMW "schová" v kubatuře MotoGP za belgický tým Marc-VDS a se šasím Suter tak pojede jako "převlečená" tovární motorka, ovšem CEO Dorny Carmelo Ezpeleta v lednu jasně řekl, že renomované továrny BMW a Aprilia rozhodně komise Grand Prix jako týmy "Claiming Rule Team" neschválí a neotevře jim tedy potencionální - úniková - zadní vrátka. 

Zde snad jen několik slov na vysvětlenou, proč tolik vzruchu, kdo bude jaký tým: Motocykl o objemu 1000 ccm (s maximálním vrtáním 81 ccm) musí vážit minimálně 153 kg, pokud někdo pojede - a to pravidla dovolují - s motocyklem o objemu 800 ccm, tak zde je váhový limit 151 kg. A zatímco tovární týmy musí na celou sezónu vystačit se šesti motory a během závodu s nádrží o obsahu 21 litrů, tak privátní týmy - pod hlavičkou CRT - mohou použít litrové modifikované superbikové motory a hlavně za sezónu mohou upotřebit až dvanáct motorů a obsah nádrže je omezen na 24 litrů. Nově do MotoGP vstoupivší tovární týmy pak mohou použít motorů devět. Tolik základní pravidla MotoGP na rok 2012.

Z tohoho plyne pro BMW jasná výhoda, proti Hondě a jiným renomovaným továrnám bude moci BMW použít devět motorů místo šesti, zatímco nádrž zůstane na objemu 21 litrů.

Pro tovární vstup Němců hovoří i jedna zajímavá skutečnost: S okamžitou platností byl zastaven projekt elektroniky Bosch, který se doposud používal na motocyklu Suter-BMW a byl nahrazen vlastní elektronikou, kterou nyní používá tým BMW ze seriálu superbiků. 

A co je nejvíce zajímavé? Minulou sobotu na okruhu v Qataru strávil Hendrik von Kuenheim - Diessův nástupce u BMW jako šéf motocyklové sekce - hodně času v rozhovoru se šéfem Dorny Carmelem Ezpeletou. 
Navíc v dílnách Alpha Racing ve Stephanskirchenu se už delší dobu vyvíjí pod rouškou největšího tajemství motor BMW-S-1000-RR pro MotoGP. BMW má také dobře spočítáno, že případná tovární účast v královské kubatuře vyjde na 20 milionů Euro, tedy o pouhých 5 milionů více, než stojí Němce současné závodění ve WSBK, které jim ale díky známým skutečnostem o špatné medializaci tohoto šampionátu kýžený zájem veřejnosti nepřinese. 

A zatímco superbikový tovární tým BMW závodí - od samého začátku v seriálu WSBK - i nadále bez hlavního sponzora, tak pokud by se zúčastnil závodů královské kubatury MotoGP, vstoupil by do hry jako sponzor BMW nápojový gigant Red Bull.

Co se týká jezdců, tak by pochopitelně musel být vzat pod smlouvu jezdec z absolutního Top5, tedy buď z WSBK nebo MotoGP. Brit Leon Haslam je jistě nabízenou variantou, jako druhý jezdec by zřejmě přicházel v úvahu německý talent Stefan Bradl: "Byl by to pochopitelně splněný sen" říká na toto téma dvojnásobný vítěz závodů Moto2 Bradl a jeho současný dodavatel šasí Kalex a také tým Kiefer chtějí BMW znovu kontaktovat, za minulého šéfa Hausera byly totiž striktně odmítnuti.

"Pozorujeme celou scénu MotoGP velmi podrobně. Samozřejmě, že také sledujeme projekt Suter. Potřebujeme ale určitý čas na vyhodnocení. Náš motor o objemu 1000 ccm je v zásadě velmi dobrý. Má dostatečný potenciál a my jsme přesvědčeni, že má takový výkon, jaký je potřeba pro závody MotoGP", říká sportovní ředitel továrního superbikového týmu BMW, Bernard Gobmeier. 

A ještě jedna zajímavost: Zatímco v minulém roce - po svém nástupu do funkce - se Hendrik von Kuenheim vyhýbal všem závodům Grand Prix, aby nemusel odpovídat na otázky novinářů ke vstupu BMW do královské kubatury MotoGP, tak nyní tomu tak nebylo a tento Němec byl tedy dokonce spatřen na startovním roštu MotoGP okruhu Losail International Circuit.
 
Jinak první prototyp MotoGP s motorem o objemu 1000 ccm zabudovaném v šasí švýcarské firmy Suter Racing Technology testoval už v listopadu na okruhu Jerez de la Frontera a další test budou španělský mistr Moto2 Carmelo Morales a druhý testovací pilot Damian Cudlin - mistr IDM supersportů - absolvovat v květnu v Estorilu. Odborníci jsou si zajedno, BMW využívá těchto "pokusných králíků" k tomu, aby si udělalo názor o síle svého současného čtyřválcového motoru.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist