Blízká budoucnost: Jezdecké obsazení MotoGP na rok 2013

Ačkoliv nejdiskutovalnějším tématem MotoGP jsou v současné době CRT a jejich konkurenceschopnost vůči továrním a satelitním motocyklům Honda, Yamaha a Ducati, tak všichni experti dobře vědí, že silnému kvartetu Stoner, Lorenzo, Pedrosa a Rossi - pořadí je dle aktuálního jezdeckého žebříčku - končí smlouvy a karty se budou nově míchat.

Jistě, aktuálním tématem co se týká kubatury MotoGP jsou jistě motocykly CRT. Zda budou konkurence schopné, zda jejich ztráta v tréninku bude jedna, dvě či čtyři sekundy, zda nebudou v závěru závodu zavazet na trati Stonerovi a spol., a zda je to opravdu budoucnost MotoGP? Zároveň bude hodně napínavé, zda úplně nová Ducati Desmosedici bude v zatáčkách poslušnější než její předchůdkyně a zda i bez Caseyho Stonera na ní dokáže vyhrát i jiný jezdec? A také to, zda se Stonerovi podaří získat druhý titul mistra světa v řadě! Na zodpovězení těchto otázek si ale budeme muset ještě nějakou tu chvíli počkat...
Ovšem neméně zajímavá bude situace na jezdeckém trhu. Na konci sezóny 2012 totiž končí VELKÉ ALIANCI (Stoner, Lorenzo, Pedrosa a Rossi) její smlouvy. To ale vůbec neznamená, že by se musely u všech konat nějaké velké přesuny, ba naopak. Ostatně Yamaha už nedávno prohlásila, že prodloužení smlouvy s Jorgem Lorenzem je její prioritou číslo jedna. U Hondy, potažmo u Caseyho Stonera, pak půjde pouze o zvýšenou sumu v nové smlouvě, těžko si lze představit, že by šel tento australský jezdec někam jinam. Ostatně právě "klokan" vždy říkal, že je jeho cílem závodit za Repsol Honda v ex-týmu jeho idolu Micka Doohana. To by se musel spustit opravdový liják peněz, aby Stoner odešel do jiného týmu.

A tak nám zůstávají Valentino Rossi a Dani Pedrosa, a to bude teprve zajímavé:
Už vloni ke konci sezóny a hlavně po jejím skončení se v italských médiích hodně diskutovalo na téma Rossi&Ducati. Jistě, Rossi má dvouletou a hodně skvělou smlouvu s Ducati a tu určitě neporuší. To by mu Italové ostatně nikdy neodpustili. Ovšem po obrovském zklamání, tedy až 7. místě v roce 2011, si může Rossi v tomto roce jistě v tabulce MS polepšit, dle mého názoru ale maximálně na 5. místo, ale to by bylo pro 7-násobného světového šampiona této kubatury hodně málo. A jelikož, jak sám prohlásil, chce zůstat v MotoGP ještě nějakou tu sezónu, tak jediná možnost po sezóně 2012 bude, změna motorky! Do továrního týmu Yamahy nebo dokonce k Repsol Hondě? Obě dvě možnosti jsou hodně nepravděpodobné a na toto téma se už také diskutovalo.
Honda Racing Corporation nemá žádný důvod přetransferovat Rossiho k Repsolu, což potvrdil právě Livio Suppo: "Valentino bude mít v roce 2013 už 34 roků, tedy bude už starý. Do té doby mohou být řešením pro Hondu třeba Stefan Bradl (nyní 21 roků), nebo Marc Marquez (18). A Valentino ještě nedokončil svou úlohu u Ducati, vždyť o něm a o Jerry Burgessovi se všude říkalo, že jsou schopni udělat z normálního motocyklu ten, který vyhrává. Pokud se jim to podaří, tak teprve potom mohou o změně motocyklu začít uvažovat", říká hodně sarkasticky Livio Suppo, marketingový ředitel HRC, který v roce 2009 opustil Ducati a odešel k Hondě a sehrál rozhodující roli v příchodu Stonera k Hondě.  

"Navíc Valentino neztratí jistě s Ducati tak rychle trpělivost, vždyť právě u Yamahy se projevil jako "Doctor" a udělal z ní na několik let nejlepší motorku, společně s Burgessem. Dříve nebo později by se jim to mělo podařit i u Ducati, která ostatně dělá vše možné a nemožné a investuje obrovské peníze jen proto, aby Rossi jezdil opět na špici. Jedna sezóna ovšem nestačila! Valentino a Jeremy by se měli více koncentrovat na svou práci a zbytečně se nezabývat Hondou!",
říká dále Suppo, pod kterým vyhrál Stoner u Ducati během 4 roků celkem 23 závodů MotoGP. 

Co tedy Rossimu zbývá? Ani u Hondy a ani u Yamahy mu zřejmě místo do továrního týmu nikdo dokořán neotevře, to je jasné. Dále se v roce 2013 zmenší počet satelitních týmů a jezdců, neboť Carmelo Ezpeleta je nebude už dále subvencovat. Ale pokud by přišel Rossi v roce 2013 s pořádným měšcem sponzorských peněz - nedělejme si žádné starosti, právě Vale je schopen sehnat tyto peníze na sebe a hodně rychle, to mu nemůže upřít opravdu nikdo - tak si postaví kolem sebe vlastní tým a nějaký ten tovární motocykl Honda nebo Yamaha si jistě leasinguje, a je schopen určitě ukázat, že na každém jiném motocyklu - než Ducati, je schopen opět vyhrát! A to by si jak Honda tak Yamaha, navzdory všem předchozím prohlášením jistě rozmyslely, nevyužít takovou šanci.

Případ Pedrosa je trochu jiný. Přišel v roce 2006 jako velká naděje HRC na titul mistra světa přímo do továrního týmu, ovšem tyto předpoklady doposud nesplnil. Že je skvělým jezdcem, dokazuje ovšem každým rokem, problém je ale jeho vlastní tělo. Skoro každý jeho tvrdší souboj končí totiž zlomeninou! Pokud se mu nepodaří získat titul v letošním roce, tak bude pro něho v továrním týmu Repsol 2013 hodně těsno. Maximálně by mohl dostat jednoroční smlouvu, než se otrkají Bradl či Marquez. Druhý jmenovaný by si stejně musel "odsloužit" jeden rok v satelitu a tak nejpozději v roce 2014 by se Pedrosovo učinkování u HRC stejně muselo skončit.

Závěrem: Vedle normálních výsledků v závodech, se pojede v letošní sezóně i nový specifický závod, o šest továrních motorek.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist