Austin: Kauza Kevin Schwantz

Kevin Schwantz a management okruhu "Circuit of the Americas", kde se pojede "Red Bull Grand Prix of the Americas" ve dnech 19. až 21. dubna, se nemají moc v lásce a nyní si pořádně vjeli do vlasů. Americké motocyklové legendě je vyhrožováno ze strany promotéra tohoto nového okruhu dokonce zatčením.

Na okraji privátních testů MotoGP na okruhu "Circuit of the Americas (COTA)" v Austinu došlo k dalšímu pokračování případu mezi motocyklovou legendou Kevinem Schwantzem, jehož agentura zažalovala promotéra Grand Prix Texas ohledně organizování tohoto třetího závodu GP na americké půdě a majitelem okruhu COTA. Nyní Američanovi hrozí ze strany okruhu dokonce zatčení.

"Security okruhu COTA mě informovalo, že si management okruhu přeje, abych okamžitě okruh opustil a že zde nejsem vítaný. Security COTA mě obvinilo z "porušování domácího klidu" a vyhrožovalo mně zatčením, pokud se na okruhu příště objevím", říká ve svém oficiálním stanovisku Kevin Schwantz.

Dle vyjádření ex-mistra světa měl ale Schwantz právoplatnou akreditaci jako coach pilota CRT Blakeho Younga a kromě jiného i VIP-pozvání týmu LCR Honda, které na místě ukázal. 

"Jsem hodně zklamán. Zvláště proto, že jsem vlastně já umožnil uspořádání závodu MotoGP v Texasu a také jsem vypracoval celou koncepci, za jakých podmínek se zde závod MotoGP může vůbec konat", říká dále Schwantz. U probíhajícího soudního jednání se nyní pořádně přitvrdilo, pokračování celé kauzy může mít další kapitolu během závodního víkendu MotoGP v Austinu.
Abychom celou záležitost aspoň trochu pochopili, tak se musíme vrátit na samý začátek celého případu: Texasan Kevin Schwantz (48) je mezi motocyklovými fanoušky pořád uctívám jako živoucí legenda. «Revin’ Kevin» patřil v časech pilotů, jakými byli Mick Doohan, Wayne Rainey či Eddie Lawson, se svým motocyklem Suzuki ke světovými hvězdám show zvaného mistrovství světa 500-ccm. Po svém ukončení kariéry v roce 1995 zůstal mistr světa 500-ccm z roku 1993 ve sportu GP činný jako velvyslanec Red Bull-Rookies-Cupu, vyhledávač talentů - talentscout - či jako poradce amerických pilotů s wild card. Rovněž to chtěl vyzkoušet jako týmový manažer Suzuki v MotoGP, zde však nenašel - jednak kvůli své složité povaze, jednak kvůli nepříliš vysokým kvalitám manažera /obchodníka/ - odpovídající funkci, a vůbec žádnou kladnou odezvu u japonské továrny.

Schwantz se zasadil za výstavbu nového okruhu «Circuit of the Americas» (COTA) a podepsal s CEO-Dorny Carmelem Ezpeletou 10 letou smlouvu o exkluzivním promotérství GP-Texas.

Potom se ale k moci dostala nová mocenská skupina okolo prezidenta COTA Steva Sextona a vyšachovala tak Kevina Schwantze ze hry. Přitom právě Schwantz s Ecclestonovým mužem Tavem Hellmundem prosadil projekt této závodní tratě v Texasu.

Dne 8. srpna 2012 zažaloval Kevin Schwantz se svou firmou «3forTexasMGP» ředitelství okruhu "Circuit of the Americas". Důvod: Ukradli mu dle jeho názoru pořádání motocyklové GP v Texasu, na které má on 10 let smlouvu. Ex-star Suzuki Schwantz si v této žalobě stěžuje na to, že nový management COTA uzavřel za jeho zády s Dornou novou smlouvu.

Bylo to celé hodně špinavé, to je jasné, ostatně v takových případech to už tak bývá a nikdo většinou nebývá bez viny. Také už výše jmenovaný Tavo Hellmund není žádným svatouškem. Tento majitel firmy «Full Throttle LLP» se v rozhovoru s Carmelem Ezpeletou nevyjadřoval o Schwantzovi vůbec pozitivně, ba právě naopak.

Důsledkem bylo vytvoření hodně mrazivých vztahů mezi Ezpeletou a dvěma partnery, tedy Schwantzem a Hellmundem.

Ještě v srpnu 2012 pak vydala COTA oficiální tiskové prohlášení, že Schwantz nemá žádná práva k pořádání závodu MotoGP v Texasu.

A od té doby to začalo vše nabírat na obrátkách: Schwantz se odvolával na smlouvu s Dornou a když se nedokázal s COTA usmířit, tak ze své pozice v rámci smlouvy na 10 let o pořádání GP v Texasu nabídl jinou alternativu: GP Texas se 2013 pojede na trati San Antonio Raceway, která ale absolutně neodpovídala bezpečnostním požadavkům FIM, Dorny a IRTA.

Ale posuňme se o krok dále: Původně byli Tavo Hellmund a Bobby Epstein rozhodujícími silami za stavbou okruhu "Circuit of the Americas". Oni nesli stavební náklady na svých bedrech, oni uzavřeli smlouvu s Berniem Ecclestonem, který zde v listopadu 2012 uspořádal první závod Formule 1 na tomto okruhu. Předtím ale došlo také k přerušení stavby, a rovněž k rozchodu zmiňovaných pánů Hellmunda a Epstein, když Hellmund chtěl po Epsteinovi peníze, což Epstein považoval za neopodstatněnou žádost.

Na jaře 2012 ale došlo mezi všemi zmiňovanými k mimosoudní dohodě, ovšem s velkým utajením, takže už nikdo vůbec nevěděl, kdo má vlastně jaká práva na okruh COTA.

Kevin Schwantz se tak vlastně stal obětí celého případu. Hellmund byl z projektu COTA odstraněn, neboť nebyl schopen plnit finanční závazky, jak znělo oficiální vyjádření. A Kevin Schwantz měl sice lukrativní smlouvu s Dornou na pořádání GP v Texasu, ale neměl závodní okruh, na kterém by závod mohl uspořádat. "Čtyři roky jsem bojoval o to, abych do své domoviny Texasu dostal závod MotoGP. A nyní mě chtěla COTA z toho celého prostě vyřadit. Pro mě je to podvod. A tak jsem vše dal k soudu", říká jasně Schwantz.

Carmelo Ezpeleta se pokoušel vše zachránit, když se Grand Prix 2013 ocitla v ohrožení. Při GP-Barcelona 2012 posunul dokonce Ezpeleta Texasanovi datum rozhodnutí na závěrečný termín 30. června. Do té doby se měl Kevin dohodnout s COTA a podepsat s ní smlouvu o pronájmu okruhu ex-mistru světa. Pokud by se mu to nepodařilo, tak by smlouva Dorny se Schwantzem pozbyla platnost, neboť ani samotný ex-mistr světa není schopen bez závodního okruhu uspořádat jakýkoliv závod Grand Prix.

Ezpeleta se pak setkal při GP-Indy s manažery COTA, aby s nimi jednal o přímé smlouvě uspořádání závodu GP.

Dorna pak nabídla Kevinu Schwantzovi hodně vstřícné gesto: Pokud bude působit jako velvyslanec tohoto závodu, bude po dobu 10 let dostávat ročně 450.000 US-dolarů.

Tuto velkodušnou nabídku Dorny ale Schwantz zcela nepochopitelně odmítl, čímž se jen potvrdilo: Obchodní a manažerské kvality Kevina zdaleka nedosahují jeho nepopiratelných jezdeckých kvalit.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist