Austin: Kauza Kevin Schwantz

Kevin Schwantz a management okruhu "Circuit of the Americas", kde se pojede "Red Bull Grand Prix of the Americas" ve dnech 19. až 21. dubna, se nemají moc v lásce a nyní si pořádně vjeli do vlasů. Americké motocyklové legendě je vyhrožováno ze strany promotéra tohoto nového okruhu dokonce zatčením.

Austin: Kauza Kevin Schwantz
Na okraji privátních testů MotoGP na okruhu "Circuit of the Americas (COTA)" v Austinu došlo k dalšímu pokračování případu mezi motocyklovou legendou Kevinem Schwantzem, jehož agentura zažalovala promotéra Grand Prix Texas ohledně organizování tohoto třetího závodu GP na americké půdě a majitelem okruhu COTA. Nyní Američanovi hrozí ze strany okruhu dokonce zatčení.

"Security okruhu COTA mě informovalo, že si management okruhu přeje, abych okamžitě okruh opustil a že zde nejsem vítaný. Security COTA mě obvinilo z "porušování domácího klidu" a vyhrožovalo mně zatčením, pokud se na okruhu příště objevím", říká ve svém oficiálním stanovisku Kevin Schwantz.

Dle vyjádření ex-mistra světa měl ale Schwantz právoplatnou akreditaci jako coach pilota CRT Blakeho Younga a kromě jiného i VIP-pozvání týmu LCR Honda, které na místě ukázal. 

"Jsem hodně zklamán. Zvláště proto, že jsem vlastně já umožnil uspořádání závodu MotoGP v Texasu a také jsem vypracoval celou koncepci, za jakých podmínek se zde závod MotoGP může vůbec konat", říká dále Schwantz. U probíhajícího soudního jednání se nyní pořádně přitvrdilo, pokračování celé kauzy může mít další kapitolu během závodního víkendu MotoGP v Austinu.
Abychom celou záležitost aspoň trochu pochopili, tak se musíme vrátit na samý začátek celého případu: Texasan Kevin Schwantz (48) je mezi motocyklovými fanoušky pořád uctívám jako živoucí legenda. «Revin’ Kevin» patřil v časech pilotů, jakými byli Mick Doohan, Wayne Rainey či Eddie Lawson, se svým motocyklem Suzuki ke světovými hvězdám show zvaného mistrovství světa 500-ccm. Po svém ukončení kariéry v roce 1995 zůstal mistr světa 500-ccm z roku 1993 ve sportu GP činný jako velvyslanec Red Bull-Rookies-Cupu, vyhledávač talentů - talentscout - či jako poradce amerických pilotů s wild card. Rovněž to chtěl vyzkoušet jako týmový manažer Suzuki v MotoGP, zde však nenašel - jednak kvůli své složité povaze, jednak kvůli nepříliš vysokým kvalitám manažera /obchodníka/ - odpovídající funkci, a vůbec žádnou kladnou odezvu u japonské továrny.

Schwantz se zasadil za výstavbu nového okruhu «Circuit of the Americas» (COTA) a podepsal s CEO-Dorny Carmelem Ezpeletou 10 letou smlouvu o exkluzivním promotérství GP-Texas.

Potom se ale k moci dostala nová mocenská skupina okolo prezidenta COTA Steva Sextona a vyšachovala tak Kevina Schwantze ze hry. Přitom právě Schwantz s Ecclestonovým mužem Tavem Hellmundem prosadil projekt této závodní tratě v Texasu.

Dne 8. srpna 2012 zažaloval Kevin Schwantz se svou firmou «3forTexasMGP» ředitelství okruhu "Circuit of the Americas". Důvod: Ukradli mu dle jeho názoru pořádání motocyklové GP v Texasu, na které má on 10 let smlouvu. Ex-star Suzuki Schwantz si v této žalobě stěžuje na to, že nový management COTA uzavřel za jeho zády s Dornou novou smlouvu.

Bylo to celé hodně špinavé, to je jasné, ostatně v takových případech to už tak bývá a nikdo většinou nebývá bez viny. Také už výše jmenovaný Tavo Hellmund není žádným svatouškem. Tento majitel firmy «Full Throttle LLP» se v rozhovoru s Carmelem Ezpeletou nevyjadřoval o Schwantzovi vůbec pozitivně, ba právě naopak.

Důsledkem bylo vytvoření hodně mrazivých vztahů mezi Ezpeletou a dvěma partnery, tedy Schwantzem a Hellmundem.

Ještě v srpnu 2012 pak vydala COTA oficiální tiskové prohlášení, že Schwantz nemá žádná práva k pořádání závodu MotoGP v Texasu.

A od té doby to začalo vše nabírat na obrátkách: Schwantz se odvolával na smlouvu s Dornou a když se nedokázal s COTA usmířit, tak ze své pozice v rámci smlouvy na 10 let o pořádání GP v Texasu nabídl jinou alternativu: GP Texas se 2013 pojede na trati San Antonio Raceway, která ale absolutně neodpovídala bezpečnostním požadavkům FIM, Dorny a IRTA.

Ale posuňme se o krok dále: Původně byli Tavo Hellmund a Bobby Epstein rozhodujícími silami za stavbou okruhu "Circuit of the Americas". Oni nesli stavební náklady na svých bedrech, oni uzavřeli smlouvu s Berniem Ecclestonem, který zde v listopadu 2012 uspořádal první závod Formule 1 na tomto okruhu. Předtím ale došlo také k přerušení stavby, a rovněž k rozchodu zmiňovaných pánů Hellmunda a Epstein, když Hellmund chtěl po Epsteinovi peníze, což Epstein považoval za neopodstatněnou žádost.

Na jaře 2012 ale došlo mezi všemi zmiňovanými k mimosoudní dohodě, ovšem s velkým utajením, takže už nikdo vůbec nevěděl, kdo má vlastně jaká práva na okruh COTA.

Kevin Schwantz se tak vlastně stal obětí celého případu. Hellmund byl z projektu COTA odstraněn, neboť nebyl schopen plnit finanční závazky, jak znělo oficiální vyjádření. A Kevin Schwantz měl sice lukrativní smlouvu s Dornou na pořádání GP v Texasu, ale neměl závodní okruh, na kterém by závod mohl uspořádat. "Čtyři roky jsem bojoval o to, abych do své domoviny Texasu dostal závod MotoGP. A nyní mě chtěla COTA z toho celého prostě vyřadit. Pro mě je to podvod. A tak jsem vše dal k soudu", říká jasně Schwantz.

Carmelo Ezpeleta se pokoušel vše zachránit, když se Grand Prix 2013 ocitla v ohrožení. Při GP-Barcelona 2012 posunul dokonce Ezpeleta Texasanovi datum rozhodnutí na závěrečný termín 30. června. Do té doby se měl Kevin dohodnout s COTA a podepsat s ní smlouvu o pronájmu okruhu ex-mistru světa. Pokud by se mu to nepodařilo, tak by smlouva Dorny se Schwantzem pozbyla platnost, neboť ani samotný ex-mistr světa není schopen bez závodního okruhu uspořádat jakýkoliv závod Grand Prix.

Ezpeleta se pak setkal při GP-Indy s manažery COTA, aby s nimi jednal o přímé smlouvě uspořádání závodu GP.

Dorna pak nabídla Kevinu Schwantzovi hodně vstřícné gesto: Pokud bude působit jako velvyslanec tohoto závodu, bude po dobu 10 let dostávat ročně 450.000 US-dolarů.

Tuto velkodušnou nabídku Dorny ale Schwantz zcela nepochopitelně odmítl, čímž se jen potvrdilo: Obchodní a manažerské kvality Kevina zdaleka nedosahují jeho nepopiratelných jezdeckých kvalit.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 3x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist