Assen: Rossi s novým motocyklem GP11.1

Aktuálně čtvrtý jezdec šampionátu MotoGP Valentino Rossi pojede v Assenu s novým motocyklem GP11.1. Kolem nasazení tohoto motocyklu a především jeho předchozího testování se strhla velká polemika a následující článek by snad měl objasnit celou tuto záležitost spojenou s novým motocyklem Ducati GP11.1.

Assen: Rossi s novým motocyklem GP11.1
Ex-mistr světa Valentino Rossi dlouho volal po změnách a nyní konečně přichází nová Ducati GP11.1, která bude použita už tento víkend v Assenu na Grand Prix Holandska. 32-letý Ital tak pojede s novou verzí, jejíž plánování začalo po testech v Sepangu a oba jezdci ji schválili při prvním testu v Jerezu. 

Na Ducati, kterou v Assenu použije Valentino Rossi, bude nové téměř vše. Taková revoluce je na poměry této italské továrny neobyčejná a tak například nedávné tvrzení Casey Stonera, že Ducati nemá zdroje na to, aby se zásadními změnami dokázala přijít v průběhu sezóny, neplatí.
Desmosedici GP 11.1 není své letošní předchůdkyni ani vzdáleně příbuzná. V továrně Ducati se pracovalo ve dne v noci dva měsíce od okamžiku, kdy se na okruhu v Jerezu objevila poprvé GP12 a Valentino Rossi ocenil její kvality. V tom okamžiku padlo také rozhodnutí pokusit se tuto verzi pro současný motor přivést na dráhu co nejdříve. Při vědomí toho, že se také jedná o poměrně velké riziko, bylo rozhodnuto neztrácet ani chvíli čas. V Assenu tedy uvidíme nový motocykl s novým rámem, novými výfuky, novou zadní obrácenou kyvnou vidlici, novým motorem s jiným vrtáním válců a s novou převodovkou s rychlým řazením. 
Z Desmosedici, tak jak jsme na ní byli za poslední čtyři roky zvyklí, nezůstane téměř nic. Nebyl to snadný úkol, protože muselo dojít ke změně funkcí rámu motoru (doposud byl motor používán jako součást rámu), změnám v motoru a to nejen ve smyslu úprav pro použití nové převodovky. Zdá se téměř neuvěřitelné, že se to v tak krátké době podařilo, ale je tomu tak. Minulý týden v Mugellu na tomto motocyklu složil Franco Battaini zkoušku spolehlivosti, když s ním najezdil přibližně 500 km.

GP11.1 má pochopitelně motor o objemu 800 ccm, který je usazen v novém šasí, na kterém inženýři v Ducati pracují v přípravě na rok 2012. Motocykl také použije novou převodovku „DST-Ducati – Seamless Transmission", jejíž konstrukce byla zahájena v roce 2010.
Valentino Rossi: Assen je jedna z mých oblíbených tratí, jedno z míst, které mám nejraději a kde jsem odjel několik dobrých závodů v různých třídách. Pokusíme se na tomto okruhu všech těchto pozitivních pocitů a zkušeností využít, protože ve čtvrtek vyzkoušíme některé nové věci na našem motocyklu, které jsou sice velice slibné, ale také velmi čerstvé. Filippo Preziosi, lidé v Ducati a testovací jezdci pracovali opravdu velmi tvrdě a to nám umožňuje udělat tento krok ve vývoji našeho motocyklu. Od Estorilu jsme neměli šanci osmistovku vyzkoušet, takže to budeme muset stihnout během závodního víkendu s tím, že musíme mít na paměti, že v tomto časovém omezení máme dva úkoly, zaprvé dopracovat se k základnímu nastavení nových komponentů a za druhé najít v průběhu pátku nastavení pro sobotní závod. Musíme na trati odvést dobrou práci, abychom všechnu tu snahu továrny co nejlépe zužitkovali. Nebude to snadné a víme, že bude možná chvíli trvat, než naplno využijeme potenciál těchto novinek, ale jsme velmi šťastni a naší prací silně motivováni.“ 

Druhý tovární jezdec Ducati Nicky Hayden, který již použil čtyři motory, bude mít k dispozici GP11 až pro závod v Laguně Sece, při plánované obměně motorů.

Protože Ducati očekávala, že se konkurence pokusí testy napadnout a označit je za ilegální -tento motocykl je na první pohled totožný s GP12 - tak požádala inspektory FIM, kteří byli na testech přítomni, o ověření objemu motoru motocyklu, který Valentino Rossi testoval. 
Toto oznámení Ducati o uvedení motocyklu GP11.1 podle předpokladů rozvířilo mezi novináři a fanoušky polemiku na téma legálnosti testů motocyklů Ducati GP12 na rok 2012. Tato polemika se následně rozšířila také na testy motocyklu Honda RC213V pro příští sezónu, protože prakticky nikdo nemůže ze zpráv, které Honda po testech poskytla, vyloučit, že se nejednalo o letošní verzi Hondy RC212V.

Odpověď na tyto otázky, pochybnosti, spekulace a obvinění však přišla přímo z centrály MotoGP. Server MotoMatters e-mailem oslovil technického ředitele MotoGP Mike Webba, který ve své odpovědi uvedl, že všechny testy motocyklů na rok 2012 jsou důkladně monitorovány s cílem zajistit jejich průběh v souladu s platnými pravidly. „Vlastně jsme předpokládali, že může taková diskuse kolem testů 1000ccm, jež by mohli být skutečnosti testy 800ccm vzniknout.“ odpověděl celkem jasně Mike Webb a dodal: „Proto byl u testů Ducati v Mugellu inspektor, který je mým přímým podřízeným - odborným pracovníkem zodpovědným za kontrolu používání motorů v MotoGP.“

Tohoto muže Mike Webb popsal jako člověka, který má v paddocku MotoGP nejobsáhlejší znalosti problematiky motorů ve smyslu znalostí o jaký motor se jedná, kde se ten který motor právě nachází a s jakým motorem smluvní jezdci - v tomto případu Rossi a Hayden - jedou. Tento můž má za úkol Dorně garantovat, že nejsou porušena pravidla.

Testy Ducati v Mugellu byly o to komplikovanější, že kromě toho, že Rossi s Haydenem testovali litrovou verzi GP12, tak zde testovací jezdci Battaini a Guareschi souběžně testovali GP11.1, což je motocykl, na kterém Valentino Rossi pojede v Assenu. Protože chtěla mít továrna Ducati jistotu, že nebude obviňována z porušování pravidel, pozvala tohoto inspektora do své garáže, kde ho požádala o kompletní kontrolu testů. „Byl tam každý den od úsvitu do soumraku a sledoval, kdy a na kterém motocyklu ten který jezdec jede. Měl úplný přístup ke kontrole čehokoliv, co chtěl zkontrolovat, za plné spolupráce Ducati. To zahrnovalo také kompletní měření motoru v motocyklu GP12, aby bylo vyloučeno, že se jedná o přestrojenou verzi 800 ccm.“

Mike Webb současně potvrdil, že jeho tým monitoroval také testy Hondy v Jerezu: „Měli jsme u testů litrové Hondy také svého pozorovatele. Kapacitu motoru jsme ovšem neověřovali, protože jsme se spoléhali spíše na fonetické a vizuální rozdíly mezi osmistovkou a litrem. Na těchto testech neměla HRC osmistovku, takže tam bylo riziko záměny menší.“

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.08
Známkováno: 12x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist