250 ccm: Po Valencii do muzea

Grand Prix Valencie bude posledním závodem této dvoutaktní třídy v její 61-leté historii. Podívejme se tedy společně na některé highlights:

V roce 2010 budou o něco více než 100 kg vážící a o hodně více než 100 PS obsahující dvouválce o obsahu 250 ccm nahrazeny novými prototypy Moto2 - sériovými čtyřtakty o obsahu 600 ccm s motory Honda. Základní data: okolo 140 PS, a přibližně stejně i kg. 


Od roku 1949 byla třída 250 ccm bez přestávky součástí mistrovství světa silničních motocyklů. Od roku 1970 byly kvůli stále vzrůstajícím nákladům pro privátní jezdce zakázány multiválcové dvěstěpadesátky a jejich počet byl omezen na maximálně dva válce se šesti rychlostmi. 

Nejvíce mistrovských titulů získali s velkým náskokem Italové (22), před Velkou Británii (9), Německem (7), Španělskem (6) a Francií (3). Po dvou titulech mají na svém kontě piloti z USA, Rhodésie, Japonska, Jižní Afriky a Venezuely. Jeden si potom vyjeli jezdci z Austrálie, San Marina a Finska.


V pořadí počtu vítězných závodů Grand Prix pak vede rovněž bezkonkurenčně Itálie (200) před  Velkou Británií (96), Španělskem (84), Německem (81) a Japonskem (68). Následují  Francie (34), Rhodésie (23),  Austrálie (21), USA a Venezuela (po 19), Jižní Afrika (18), Finsko (15). A konečně vyhráli i jezdci z Argentiny a Švýcarska (po 7), San Marina (6), Švédska (5), Irska (3), Rakouska, Belgie a Kanady (po 2) a také z Maďarska, Holandska a Nového Zélandu (1).
 
Zde jsou slíbené highlights 61-leté historie kubatury do 250 ccm:

♦ Ital Max Biaggi (I) vyhrál čtyřikrát po sobě titul mistra světa této třídy (1994 do 97, 3 x na Aprilii, 1x na Hondě). Také Phil Read (GB) vyhrál čtyři tituly (1964/65/68/71, všechny na Yamaze).
♦ Němec Toni Mang vyhrál nejvíce závodů (33), následují Max Biaggi (I) 29x, a Phil Read (GB) 22x.
♦ Němec Toni Mang (D) stál celkem 60x na stupních vítězů, následují Max Biaggi (I) a Tetsuya Harada (J), oba 53x.
♦ Angličan Mike Hailwood (1965/66) a Němec Toni Mang (1981) dokázali vyhrát devět závodů po sobě. 
♦ Japonec Dajiro Katoh vyhrál v jedné sezóně jedenáct závodů (2001).
♦ Španěl Dani Pedrosa byl nejmladším vítězem Grand Prix a to ve věku 18 let a 202 dnů (Jižní Afrika, 2004). 
♦ Španěl Dani Pedrosa byl i nejmladším mistrem světa - 19 let a 18 dní (2004)
♦ Angličan Arthur Wheeler byl nejstarším vítězem Grand Prix - 46 let a 70 dní (Argentina, 1962)
♦ Němec Hermann Paul Müller (1955) byl nejstarším mistrem světa - 45 let a 287 dní.

Přehled mistrů světa třídy 250ccm od 1949 do 2008:

1949 Bruno Ruffo (I) Moto Guzzi
1959 Dario Ambrosini (I) Benelli
1951 Bruno Ruffo (I) Moto Guzzi
1952 Enrico Lorenzetti (I) Moto Guzzi
1953 Werner Haas (D) NSU
1954 Werner Haas (D) NSU
1955 Hermann Paul Müller (D) NSU
1956 Carlo Ubbiali (I) MV Agusta
1957 Cecil Sanford (GB) Mondial
1958 Tarquinio Provini (I) MV Agusta
1959 Carlo Ubbiali (I) MV Agusta
1960 Carlo Ubbiali (I) MV Agusta
1961 Mike Hailwood (GB) Honda
1962 Jim Redman (RHO) Honda
1963 Jim Redman (RHO) Honda
1964 Phil Read (GB) Yamaha
1965 Phil Read (GB) Yamaha
1966 Mike Hailwood (GB) Honda
1967 Mike Hailwood (GB) Honda
1968 Phil Read (GB) Yamaha
1969 Kel Carruthers (AUS) Benelli
1970 Rodney Gould (GB) Yamaha
1971 Phil Read (GB) Yamaha
1972 Jarno Saarinen (FIN) Yamaha
1973 Dieter Braun (D) Yamaha
1974 Walter Villa (I) Harley-Davidson
1975 Walter Villa (I) Harley-Davidson
1976 Walter Villa (I) Harley-Davidson
1977 Mario Lega (I) Morbidelli
1978 Kork Ballington (SA) Kawasaki
1979 Kork Ballington (SA) Kawasaki
1980 Anton Mang (D) Kawasaki
1981 Anton Mang (D) Kawasaki
1982 Jean-Louis Tournadre(F) Yamaha
1983 Carlos Lavado (VEN) Yamaha
1984 Christian Sarron (F) Yamaha
1985 Freddie Spencer (USA) Honda
1986 Carlos Lavado (VEN) Yamaha
1987 Anton Mang (D) Honda
1988 Sito Pons (E) Honda
1989 Sito Pons (E) Honda
1990 John Kocinski (USA) Yamaha
1991 Luca Cadalora (I) Honda
1992 Luca Cadalora (I) Honda
1993 Tetsuya Harada (J) Yamaha
1994 Massimiliano Biaggi (I) Aprilia
1995 Massimiliano Biaggi (I) Aprilia
1996 Massimiliano Biaggi (I) Aprilia
1997 Massimiliano Biaggi (I) Honda
1998 Loris Capirossi (I) Aprilia
1999 Valentino Rossi (I) Aprilia
2000 Olivier Jacque (F) Yamaha
2001 Dajiro Katoh (J) Honda
2002 Marco Melandri (I) Aprilia
2003 Manuel Poggiali (RSM) Aprilia
2004 Dani Pedrosa (E) Honda
2005 Dani Pedrosa (E) Honda
2006 Jorge Lorenzo (E) Aprilia
2007 Jorge Lorenzo (E) Aprilia
2008 Marco Simoncelli (I) Gilera
2009 Hiroshi Aoyama (J) Honda (*)

(*) pokud při závodě GP Valencia obsadí minimálně 11. místo, nebo Simoncelli nevyhraje.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist