Odešla legenda – zemřel Colin Seeley

V úterý 7. ledna zemřel v Anglii ve věku 84 let Colin Seeley, legendární konstruktér a stavitel motocyklových rámů, sajdkárový závodník a manažer.

Narodil se 2. ledna 1936 v Crayfordu u Londýna, v 16 letech složil na otcově Vincentu řidičské zkoušky na motocykl a o dva roky později se učil rychle jezdit s BSA Star Twin na známém okruhu Brands Hatch. Začal studovat na inženýra, ale školu brzy opustil a otevřel si dílnu a později i obchod. Závodit začal v terénních soutěžích na motocyklu Greeves a v roce 1960 si opatřil první závodní sajdkár. Brzy se pustil i na mistrovství světa, používal motocykly Matchless G50 a BMW a v roce 1964 měl svou nejlepší sajdkárovou sezonu, když vyhrál Dutch TT v Assenu, dojel druhý na Tourist Trophy a v mistrovství světa obsadil celkově třetí místo. V roce 1966 byl jedním z prvních jezdců, kteří začali používat barevné kožené kombinézy.

V polovině 60. let se z Colina Seeleyho stal výrobce rámů pro motocykly solo, vznikaly slavné rámy Seeley. Později zakoupil práva na výrobu motocyklů AJS 7R, Matchless G50 a Norton Manx. Usadil se v Belvedere a jeho firma Colin Seeley Racing Developments se neustále rozrůstala. V následujících 15 letech stavěl podvozky pro různé typy motocyklů a pro různé závodníky – s jeho rámy jezdili např. John Cooper, Ron Chandler, Bill Ivy, Barry Sheene a dokonce i Mike Hailwood. Spojením s Yamahou vznikl stroj Yamsel. Když se stal Barry Sheene v roce 1971 poprvé britským šampionem, jezdil na Suzuki T500 se Seeleyho rámem, o dva roky později vyhrál Sheene britské superbiky i šampionát FIM 750 na Suzuki TR 750 opět se Seeleyho rámem. Seeleyho rámy si získaly výborné renomé díky tomu, že jeho motocykly měly vždy výbornou ovladatelnost.

V polovině 70. let expandoval Colin Seeley i do cestovních motocyklů, dělal rámy pro sportovní motocykly s motory Honda 740/4 a v roce 1977 postavil limitovanou sérii motocyklů Honda Phil Read Replica. A nezůstalo jen u silnice, v roce 1979 dělal rámy i pro trialový motocykl Honda TL 200. Honda si původně objednala 1000 rámů, ale nakonec odebrala jen 200. Tyhle motocykly jsou nyní na trhu klasiků hodně žádané.

Když Seeleymu zemřela první žena Joan na rakovinu, začal se věnovat charitě a založil nadaci The Joan Seeley Pain Relief Memorial Trust a za získané peníze nakupoval nemocnicím vybavení.

Na počátku 80. let přestal Seeley s výrobou a stal se týmovým manažerem, díky známosti s Berniem Ecclestonem ve Formuli 1 a také v britských Superbikes, kde provozoval týmy s motocykly Honda i Ducati. S Ecclestonem se znal od mládí, když ještě Bernie provozoval obchůdek s ojetetými motocykly, bydleli 8 km od sebe. Když Ecclestone koupil tým Brabham formule 1, přizval Seeleyho ke spolupráci jako manažera. V roce 1971 měli v týmu Grahama Hilla a Seeley sehnal jeho synovi Damonovi motocykl, který má dodnes. Spolupráce dlouho nevydržela, ale Colin se k Berniemu přesto ještě vrátil v roce 1986, když pro něho např. řídil stavbu větrného tunelu.

Po roce 2000 zpracoval své životní příběhy do dvou knih: Colin Seeley, Racer (288 stran) a Colin Seeley And the Rest… (336 stran). Také výtěžek z prodeje těchto knih putoval na charitu. Poslední rok trpěl Colin Alzheimerem a o Vánocích se jeho zdravotní stav náhle zhoršil. Zanechal po sobě ženu Evu.

Informace o redaktorovi

Petr Hájek - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist