Největší hvězdy československé silnice (20)

V poslední příspěvku Romana Iščuka naleznete reportáž o naší legendě legend - Františku Šťastném. "To nejlepší nakonec" dodává Roman, mi jen doufáme, že ve své práci bude pokračovat.

Největší hvězdy československé silnice (20)
ŠŤASTNÝ František
* 12.11.1927 Kochánky nad Jizerou - + 08.04.2000 Praha
vítězství (4)
Hockenheim, Kristianstad 61-1.Jawa 350 + Belfast 65-1.Jawa 350 + Sachsenring 66-1.Jawa 500
2.místa (5)
Clermont-Ferrand, Monza 60-2.Jawa 350 + Sachsenring 61-2.Jawa 350 + Belfast 62-2.Jawa 350 + Sachsenring 66-2.Jawa 350
3.místa (12)
Assen, Belfast 61-3.Jawa 350 + Man 62-3.Jawa 350 + Tampere 62-3.Jawa 500 + Man 63-3.Jawa 350 + Monza 65-3.Jawa 350 + Assen 66-3.Jawa 500 + Belfast 66-3.Jawa 500 + Imatra 66-3.Jawa 250 + Brno 68-3.Jawa 350 + Hockenheim, Rijeka 69-3.Jawa 350
Klasifikace MS:
1957 – 16.místo (Jawa 250)
1960 – 4.místo (Jawa 350)
1961 – 11.místo (Jawa 250) + 2.místo (Jawa 350)
1962 – 4.místo (Jawa 350) + 9.místo (Jawa 500)
1963 – 4.místo (Jawa 350)
1965 – 11.místo (ČZ 250) + 5.místo (Jawa 350) + 10.místo (Jawa 500)
1966 – 8.místo (Jawa 250) + 4.místo (Jawa 350) + 4.místo (Jawa 500)
1968 – 7.místo (Jawa 350)
1969 – 32.místo (Jawa 250) + 9.místo (Jawa 350)
Náš nejúspěšnější jezdec všech dob stále oslovuje svojí úspěšností i dnešní generaci závodníků. Je to modla české,československé silnice. V MR startoval od roku 1955 do r.1970. V MS jezdil v letech 1957 až 1970. Většinou byl věrný Jawě, občas zavítal v případě nouze u strakonické ČZ nebo přijal službu pro MZ. Začínal jako cyklista na mezinárodních závodech Praha - Varšava. Na motocyklech začínal poměrně pozdě. Koupil si obstarožní Norton, jehož pojmenoval kvůli cenzuře Blesk a okamžitě začal objíždět nejrůznější závody. Brno bylo svědkem mnoha slavných vítězství, ještě před tím než se stalo součástí MS. Frankie předváděl divákům skvělé výkony a byl vynášen do nebes.
Začněme ovšem tím vrcholným, tedy MS. Poprvé vycestoval ven do Beneluxu. Závody v Assenu a Spa znamenaly první seznámení s tehdejší špičkou. Jawa se soustředila na vyšší třídy. První úspěch přišel v Holandsku, kde v závodě třídy 250 obsadil skvělé 5.místo. Poprvé si Frankie ochutnal i atmosféru legendární TT. Hned napoprvé si Štastný připsal 11.místo ve 250. Následující dva roky nebyly příliš růžové, Jawa ani ČZ od startů v cizině nepochopitelně upustila. Stále se dodělávaly některé drobnosti. Poprvé Jawa výrazně zahrozila na GP NSR 1959. Hockenheim viděl dlouho Frantův koncert, 2.místo bylo ale odepřeno kvůli poruše - nakonec ještě stihl sedmé místo. První body přišly až v roce 1960, ale byla to sezóna jako řemen. Hned na úvodní francouzské GP na technické trati Clermont-Ferrand Šťastný ukázal jak skvělým je jezdcem. Dojel si v pohodě pro stříbrný věnec, pro první pódium - tehdy premiérové pro naše jezdce. Ještě více byl vidět na posledním závodě na Monze. Superrychlý okruh sice nebyl úplně ideální, přesto se zde Frantovi podařilo zopakovat výkon z Francie. Celkově skončil na dost neuvěřitelném 4.místě a přes noc se zařadil mezi světový výkvět. Odhady zahraničních odborníků mu předpovídaly světlou budoucnost. A měli pravdu… V roce 1961 se Frankie stává vicemistrem světa hned za nepolapitelným Hockingem. Plný půlrok to přitom vypadalo na světový titul. Po úvodním závodě zůstala velká radost. Podařil se těžko uvěřitelný český double. Na Hockenheimu Němci dívali zpod pódia na dva české hrdiny. Šťastný během závodu doslova uštval Brambillu a Skota McIntyra a dojel si pro své první vítězství v kariéře. Gusta Havel navíc dojel druhý, takže nadšení bylo velké. Následující závod na Tourist Trophy jen potvrdil jak těžké je zde uspět. Šťastný se ale nezalekl a ve své parádní třídě ještě udržel průběžné vedení v šampionátu - 5.místem. Následovaly velice důležité závody v Assenu a na Sachsenringu. Zde to po boji dopadlo znovu skvěle - 3.resp. 2.místo znamenalo upevnění stříbra. Poslední šance na prvenství svitla Františkovi na Monze - zde ovšem motocykly zlobily - Frankie se musel s vidinou titulu rozloučit, po pár kolech musel zajet s neopravitelnou poruchou do boxů. Odjížděli jsme odsud smutní. Nicméně pořád ještě zbýval jeden závod. Kristianstad viděl další z velkých dnů československé silnice. Do čela šel tehdy Hocking a za ním Hailwood. Frankie vědom si toho, že již nemá co ztratit doslova hnal soupeře před sebou až jim uštval stroje. MV ani Honda nevydržela tempo rudé Jawy - přišlo zaslouženě podruhé první místo v závodech GP. Havel navíc znovu dokázal dojet druhý. A tak ke znamenitému stříbru Šťastného přišel celkový bronz pro Havla. Skvělé výsledky zavazovaly do budoucna. Nepočítalo se ale příliš s japonským mohutným nástupem Hond a Yamah. Jawa se snažila, ale na rok 1962 přišly pouze kosmetické úpravy. František si po roce 1962 pohoršil o dvě místa zpět. Byl čtvrtý v Assenu, druhý v Belfastu, třetí na TT, čtvrtý na Monze. Vítězství nepřišlo, takže podle svých slov nebyl vůbec spokojen. Velkou čáru přes rozpočet udělaly ovšem Františkovi dvě havárie - r.63 v Jičíně, a o rok později na německém Solitude. Během dvou let plných zranění a vleklých bolestí František stihl alespoň dojet třetí na TT a čtvrtý byl v Assenu. Jinak přišly již zmíněná zranění nebo poruchy. Lékaři ho dokonce odrazovali od dalšího provozování tohoto sportu. Šťastný se ale nedal a bojoval dál. V roce 1965 se vrátil do světových tabulek 5.místem ve třídě 350, desátý byl v půllitrech. Začala série velice náročných závodů, kdy tři starty během jednoho dne nebyly výjimkou. Přišlo nakonec i třetí vítězství v kariéře. Týden po nepovedené GP v Brně se jel Belfast a zde si závod Franta doslova vychutnával.Jezdil v poklidu druhý za nedostižným Redmanem. Rhodésan 8km před cílem ale havaroval a tak cílem projel první náš jezdec, nic netušící. Mimo tento úspěch ještě zazářil na Monze, kde postupně dojel do cíle: pátý (250), čtvrtý (350), třetí (500). Ve všech třídách se zařadil do špičky. Ve stejném tažení pokračoval i za rok. Na začátku se ovšem na naše jezdce lepila smůla. Vše se protrhlo až závodem na TT. Paradoxně zde ovšem mohl Štastný přijít o život..Havaroval ve velké rychlosti a málem trefil strom. Zadřel se mu motor a motocykl ho katapultoval mimo trať. Naštěstí přes pár oděrků se mu nestalo prakticky nic. Na druhý den se ovšem musel vypořádat s velkými vnitřními bolestmi. Přesto hrdinsky dojel do cíle a bodoval 6.místem!!! Ve 350, devátý v 500. Daleko větších úspěchů dosáhl na dalších GP. V Assenu dojel třetí v půllitrech, totéž zopakoval v Belfastu. Týden před naší velkou cenou naši naposledy výrazně promluvili výsledkově do závodů MS, od té doby se již podobný kousek nepodařil. Hned ve 350 svedl Franta bitvu s Havlem o 3.místo, po odpadnutí Redmana si to pak rozdali v nesmlouvavém souboji o stříbro. František si dojel pro vynikající druhé místo, čekal ho však ještě závod půllitrů. A v něm si dojel pro své poslední velké vítězství. Znovu to bylo takové legrační. Ago vypadl a Frankie si jel pro jasné vítězství. Byl však odmávnut o kolo dřív, a tak po mele v boxech musel znovu na trať. Vůle po vítězství byla taková, že dotáhl vedoucího Findlayho a triumfoval i ve zkráceném závodě!!! Nakonec se ukázalo, že se budou započítávat výsledky z předešlé části závodu. V dnešní terminologii by tyto úspěchy znamenaly, že si Franta ze Sachsenringu tehdy odvezl 55 bodů. V Brně to znovu příliš dobře nedopadlo. Šťastného dojel na poslední chvíli těsně před cílem závodu 350 Rosner a odsunul ho na nepopulární 4.místo. Na dalších závodech toho roku ještě dojel třetí ve Finsku ve třídě 250. Tato bedna byla dosud jediná, kterou se podařilo dosáhnout našemu závodníkovi ve třídě 250. Stejně jako v roce 1965 dlouho živil naději na celkové třetí místo v půllitrech. Nakonec se ho ovšem nepodařilo dosáhnout. Celkově tedy sezónu 66 Šťastný zakončil 8.místem (250), resp.dvěma 4.místy (350,500). Úspěch se dostavil. Nikdo ovšem netušil, že se Jawa hodlá napřesrok zabývat přechodem na dvoutakt. Nevyzkoušený materiál a nedodělané věci zapříčinily pád továrny na samé dno. Jezdci museli startovat na zapůjčených strojích, které byly k mání pouze u konkurenční ČZ. Šťastný většinou startoval na nevýkonných jednoválcích-za připomenutí stojí pouze jedno 7.místo z Brna (350). V roce 1968 se Jawa částečně vrací do dění. Šťastnému ovšem přes zimu odešel velký kamarád - Gusta Havel. Jak se sám vyjádřil - byl to smutný čas. František se ovšem ani po čtyřicítce nevzdává. Bojuje často se slabším strojem. Až do Brna bojuje celkem bezúspěšně. Šestý v Monze (350), desátý v Belgii (250). V Brně přichází obrat k lepšímu díky novému čtyřválci, dvoutaktu. Slibný motocykl později bude hodně čeřit vodu. Přesně za rok se podle top speed stane nejrychlejším motocyklem na světě. Frankie jede v onom roce na bednu a dojíždí za velkého jásotu a radosti třetí na nové třistapadesátce. Ještě v Belfastu dojíždí se stejnou zbraní čtvrtý. Celkově končí na výborném sedmém místě s příslibem velkého zlepšení. Po odchodu Yamahy ze světových kolbišť lanaří do závodů exmistra světa Billa Ivyho. Angličan se snaží a šlape dokonce na paty i velkému Agovi. Diváci vidí jejich strhující souboj na Hockenheimu, v Assenu. V Německu ještě úspěch stvrzuje třetím místem ve 350 právě Šťastný. Naposled se loučí s věrnými diváky v Irsku. Belfast vidí poslední velké představení fenomenálního jezdce. Páté místo z 350 se rovná vítězství. Přichází ovšem smutný Sachsenring. Bylo o tom už napsáno hodně. Začíná zde velký útlum zaviněný smrtí B.Ivyho. Továrna se pak musela ještě za týden vyrovnat s další smrtí F.Bočka. Šťastný v Brně trpí sérií poruch a bohužel zde neboduje. Na konci roku 69 si v jugoslávské Opatiji dojíždí pro poslední velký úspěch své bohaté kariéry - 3.místo v závodě 350. Po zimě se s ním přestává počítat - je z Jawy vyhozen bez jediného slova díku. Preferováni jsou jiní - především Grasseti a Bíma. Jak se později ukázalo- byla to sázka na nesprávné jezdce. Františkovi nezbývá než zkusit soukromou Yamahu dovezenou z Itálie. V Brně dojede patnáctý ve 250, jako druhý nejlepší Čechoslovák. Zkouší štěstí ještě na Monze a v Imole, ale stroj opravdu nestačí. Zaměřuje se na domácí závody a zde se v polovině sezóny zle zraní. Tentokrát již má opravdu léta a končí se závoděním v Jičíně 1971. Zbyly po něm 4 vítězství a 21 pódií. Nejúspěšnější motocyklista všech dob poté pracuje v TV jako komentátor sport.přenosů. Odchází do předčasného důchodu, občas se objeví na závodech, setkává se s J.Hulešem. V roce 2000 má potíže a je v nemocnici, 8.dubna téhož roku velké závodnické srdce Fr.Šťastného dokonalo navždy. Nezbývá než dodat. FRANTIŠKU MNOHOKRÁT DĚKUJEME!!!!!!!!!!!!!!!
POZNÁMKA: Server www.racing.motorkari.cz velmi děkuje za celoroční práci, kterou pan Roman Iščuk pro tyto stránky odvedl. Doufáme, že i v dalším roce nalezneme cestu, která naší práci spojí.
Romane DÍKY!

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.08
Známkováno: 13x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist