Motocyklový svět vzpomíná na Marca Simoncelliho. Dnes by oslavil 31. narozeniny

„Neuvěřitelně inspirativní a úžasný jezdec. Jeho odkaz nikdy nebude zapomenut." Tak mluví Jonathan Rea o Marcu Simoncellim. Dnes by italská padesátosmička oslavila 31. narozeniny.

Marco Simoncelli se narodil 20. ledna 1987 v Cattolice, vyrůstal však v Corianu v italské provincii Rimini. Začínal se závody na minibicích, od devíti let se pak pravidelně účastnil šampionátu Italian Minimoto. Úspěšný byl také v evropské verzi této soutěže, kterou v sezóně 2000 ovládl. Rychle se adaptoval také na stroje do 125 ccm - v roce 2001 vstoupil do italského národního šampionátu, o sezónu později v něm získal mistrovský titul.

Díky výborným výsledkům dostal v témže roce taktéž možnost nahlédnout do Mistrovství světa. Svůj debut zažil v brněnské Grand Prix, v níž se umístil na 27. místě. Celkově pak v šesti závodech nasbíral tři body a obsadil konečnou 33. příčku. V sezóně 2003 se stal stálým účastníkem této soutěže. V týmu Matteoni Racing Team nahradil českého pilota Jaroslava Huleše, jenž přestoupil do dvěstěpadesátek, a začal bojovat o co nejlepší umístění. Na stupně vítězů se však poprvé podíval až v roce 2004. To už jezdil za tým Worldwiderace vystupujícím pod názvem Rauch Team. Do druhého závodu sezóny, který se konal v Jerezu, vyjel z pole position. Začátek podniku však lépe vyšel jeho soupeřům a Marco Simoncelli se propadl až na pátou pozici. Za stále zhoršujících se podmínek se mu ale podařilo probojovat se zpět dopředu a spolu s vedoucím Caseyem Stonerem získat na své protivníky náskok. Australan v závěru jízdu na mokru nezvládl a upadl, a Ital si tak dojel pro své premiérové vítězství ve třídě do 125 ccm.

 

S WorldWideRace týmem pokračoval i v následující sezóně, v níž bral stejně jako v předchozím roce trofej pro nejlepšího pilota závodu v Jerezu. Na další pódiové umístění si však Marco Simoncelli musel počkat až do německého Sachsenringu, kde obsadil 3. příčku. Pro bronz si dojel také v České republice, Kataru a Austrálii a své působení ve stopětadvacítkách zakončil se 177 body na celkovém 5. místě.

2008 – sezóna Marca Simoncelliho

Adaptovat se na silnější motorku Marcu Simoncellimu trvalo déle, než tomu bylo u stopětadvacítek. V prvních dvou sezónách stačily jeho výsledky na celkové 10. místo, do roku 2008 však vstoupil jako vyměněný. Ve třetím závodě sezóny v Portugalsku si dojel pro stříbro, stejně tak i o měsíc později ve Francii. Dva týdny na to pak exceloval i před domácími fanoušky v Mugellu a získal své premiérové vítězství ve třídě do 250 ccm.

To se však na rozdíl od těch předchozích neobešlo bez kontroverzní situace. Když zbývala tři kola do konce podniku, naklonil se rodák z Cattolice na cílové rovince doleva, pravděpodobně aby zpomalil za ním jedoucího Hectora Barberu. Ten však upadl a Simoncelli následně podnik vyhrál. „Mohl mě zabít," pronesl po závodě jeho soupeř, kterému se s velkým štěstím nic nestalo. Za Simoncelliho nebezpečný manévr požadoval vyvedení důsledků, jezdec s osmapadesátkou na kapotě však obdržel pouze ústní varování.

V následujícím podniku v Katalánsku bral Marco Simoncelli trofej pro vítěze znovu, když se mu podařilo v posledním kole předjet Alvara Bautistu, a na bednu vystoupal v témže roce ještě osmkrát. V předposlední Velké ceně v Malajsii obsadil třetí místo, kterým si zajistil svůj první titul mistra světa. „Jsem šťastný. Kvůli velkému horku, které tu panuje, se necítím úplně dobře, ale je to nádherný pocit. Nemám slov," uvedl tehdy.

V sezóně 2009 dokázal získat stejný počet vítězství, jako v té předchozí. Úvodního závodu v Kataru se však kvůli zlomenému zápěstí nezúčastnil, a body nebral asi v dalších čtyřech podnicích. V Japonsku skončil sedmnáctý, v Katalánsku, Rimini a Valencii pak cílovou čárou vůbec neprojel a umístil se na celkovém třetím místě.

25. června 2009 byl potvrzen Simoncelliho přestup do královské kubatury. Ve svém debutovém roce v MotoGP dokončil šestnáct z osmnácti závodů a se 125 body se vyšplhal na závěrečné osmé místo v šampionátu. Pro svůj nejlepší výsledek si zajel v Portugalsku, kde skončil čtvrtý se ztrátou pouhých 0,06 sekundy na třetího Andrea Doviziosu.

Osudná nehoda v Sepangu

V sezóně 2011 byl už Ital pasován na jednoho z favoritů v bojích o stupně vítězů. Pravidelně startoval z předních pozic a v závodním poli se pohyboval kolem pátého, šestého místa. Daň za svou ne vždy bezpečnou jízdu si vybral hned několika pády a penalizací po incidentu v Le Mans. Tu dostal za nebezpečné předjíždění Daniho Pedrosy, kterého svým manévrem poslal k zemi. Zákrok byl okamžitě zaznamenán ředitelstvím závodu, jež přikázalo Marcu Simoncellimu okamžité projetí boxovou uličkou, po kterém klesl na pátou příčku.

Na své první stupně vítězů ve třídě MotoGP si tak Ital musel počkat až do Brna, kde dojel na třetí pozici. „Je to neuvěřitelný pocit. Jsem velmi šťastný a rád bych poděkoval všem, kteří ve mně nikdy nepřestali věřit, a to i v těch nejtěžších momentech, a také těm, kteří mi pomohli dostat se tam, kde jsem dnes,“ uvedl tehdy bezprostředně po závodě.

Předposlední podnik sezóny se stal pro Marca Simoncelliho osudným. Ve druhém kole v pravotočivé zatáčce upadl, vletěl přímo pod kola Colina Edwardse a Valentina Rossiho a zůstal bezvládně ležet na zemi. Celý paddock rázem utichl. O život čtyřiadvacetiletého pilota bojovali lékaři na místě několik desítek minut, jeho zranění však byla příliš vážná. Marco Simoncelli zemřel dne 23. října 2011 na okruhu v Malajsii. „Ve stopětadvacítkách se zde poprvé vážně zranil, získal tady titul šampiona, zajel nejrychlejší kolo v testech MotoGP a rozhodl se zde také zemřít,“ zavzpomínal v dokumentu Hitting The Apex jeho otec Paolo, jenž na počest svého syna založil tým SIC 58 Squadra Corse.

V květnu roku 2014 byl Marco Simoncelli uveden do síně slávy a připojil se tak k dalším legendám jedné stopy – Giacomu Agostinimu, Kenny Robertsovi, Kevinu Schwantzovi, nebo Caseymu Stonerovi.

Informace o redaktorovi

Andrea Štipčáková - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 1.5 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 1 Kč
BigRad přispěl 0.5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist