Legenda továrny MZ Horst Fügner dnes slaví 90!

Skvělý německý jezdec Horst Fügner z města Chemnitz (ex-Karl Marx Stadt v tehdejším NDR), tovární jezdec MZ a vicemistr světa 1958 v kubatuře 250 ccm, dnes slaví 90. narozeniny.


Své «Rennfahrerei», jak Horst Fügner nazýval své závodění, začal pozdější tovární pilot MZ krátce po druhé světové válce. V roce 1950 jel v Dessau svůj první závod, o dva roky později získal na Sachsenringu - v rámci 25. ročníku závodního okruhu Hohenstein-Ernstthal s motocyklem IFA-RT 125 třetí místo za tehdejšími hvězdami: Před ním se totiž umístili Hermann-Paul Müller a Karl Lottes s motorkami Mondial.

I dnes Horst Fügner říká s velkou dávkou hrdosti, že ve svém druhém domově - tedy v Zschopau - patřil pod vedením Waltera Kaadena k základnímu týmu, který vyvíjel motocykl IFA-později MZ: Erhard Krumpholz, Siegfried Haase a Bernhard Petruschke byli členové základního týmu.

Potom začala jeho skvělá kariéra v kubatuře do 125 ccm: Vítězství a podiová umístění se odehrály na těchto okruzích: Stralsund, Sachsenring, Schleiz, Rostock, Halle, Lipsko, Nürburgring a také v Brně: Zde se nejdříve továrnímu jezdci z NDR vůbec nedařilo a příslovečná smůla mu byla na "starém Masecu" neustále v patách.

V roce 1954 musel Fügner s motocyklem IFA vzdát závod 125-tek v pozici, kdy bojoval přinejmenším o podium. O rok později viděli diváci v Brně – sešlo se jich v neděli kolem okruhu přes 120 tisíc – už v zahajovacím závodě stopětadvacítek fantastický souboj. Zasloužila se o to dvojice českých jezdců, Parus a Bartoš, a dva Němci Lottes (MV Agusta) a Fügner. Z favoritů nejdříve odstoupil  Karl Lottes a hned po něm i Bartoš. A když musel v posledním kole zpomalit i vedoucí Fügner, tak se vítězem stal Václav Parus na ČZ-OHC před Horstem Fügnerem a Petruschkem – oba na motocyklech IFA.

"Tehdy jsme měli o 11 HP více, a to při necelých 1000 ot/min.", vzpomíná dnes Horst Fügner.

Ale vraťme se k našemu Brnu:  1956 vyhrál sice závod stopětadvacítek František Bartoš na ČZ-OHC, ale druhý skončil Horst Fügner, ovšem tehdy už s motocyklem MZ.
O dva roky později 1958: Závodní neděli v Brně zahájili jako vždy jezdci kubatury stopětadvacítek. A jelikož český favorit František Bartoš spadl, tak už nic nebránilo tomu, že závod skončil jasným úspěchem východoněmeckých spolufavoritů Ernsta Degnera a Horsta Fügnera – oba na MZ a na stupních vítězů je doplnil další Němec, Scheidhauer z NSR na Ducati.

V roce 1958 oznámila továrna MZ svůj oficiální vstup do mistrovství světa Grand Prix a sice s následující strategií: "Ernst Degner byl týmovou jedničkou v kubatuře do 125 ccm, zatímco Horst se měl plně koncentrovat na čtvrtlitry", vzpomíná na tehdejší dobu Christian Steiner, pracovník továrního oddělení MZ, a dodává: "Pro své jezdecké a především lidské kvality byl pro mnoho jezdců obrovským vzorem".

S motocyklem MZ o objemu 250 ccm se samozřejmě objevil i v Brně, a ačkoliv start do závodu vyšel nejlépe trojici Němců v pořadí Fügner, Hallmeier a Degner, tak pořadí v cíli bylo úplně jiné a na Fügnera místo na stupních vůbec nezbylo....
Sezóna 1958 byla pro Fügnera nejlepším rokem jeho závodní kariéry: Po šesti závodech se stal vicemistrem světa v kubatuře do 250 ccm - když získal ve švédské Hedemoře vůbec první vítězství v seriálu Grand Prix pro MZ: "A na Nürburgringu jsem skončil druhý a dělalo mně hodně radost, když jezdci s motocykly MV-Agusta, tedy Italové Ubbiali a Provini, prohrávali s MZ", i dnes vzpomíná Horst Fügner.

Rok 1959 začal skvěle: Na Tourist Trophy, na Hockenheimu a v Assenu skončil na místech 2 až 4, když bohužel těžce havaroval v kubatuře do 125 ccm a s těžkým zraněním hlavy byl transportován do nemocnice. Se závodním sportem byl tak bohužel konec!
V továrně MZ tak začal pro ex-továrního pilota docela normální život, když denně dojížděl na motocyklu do normální práce, a to i v hodně pokročilém věku.

K jeho tehdejšímu zranění se ale váže ještě jedna historka, která se vysvětlila až o 50 let později: Dvojnásobný mistr světa v cyklistice Täve Schur mu tehdy dovezl do nemocnice kytici květů a Horst Fügner nevěděl celých dlouhých 50 let od koho ji vlastně dostal: "Byli jsme na MS v cyklistice v Belgii, když jsem se dozvěděl o jeho těžkém pádu. Tak jsem koupil kytici a dovezl ji do nemocnoce. Prostě tam ležel jeden od nás doma. Ale Horst o tom nevěděl", říká dnes Täve, když se tento záhadný případ tajemné kytice uzavřel o 50 let později při náhodném setkání obou dvou sportovních veličin tehdejšího NDR v závodním muzeu na Sachsenringu.

A na co vzpomíná dnešní jubilant nejvíce ze současného závodění Grand Prix: Při setkání v rámci GP Německa na Sachsenringu ho současný devítinásobný mistr světa Valentino Rossi objal kolem ramen a barvitě mu líčil, že toho mnoho četl a zná historii značky MZ a také samotného Fügnera...
Takže i za všechny ostatní: "Milý Horste, děkujeme Ti za vše, co jsi přinesl pro motocyklový sport a přejeme Ti především hodně zdraví".

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist