Legenda továrny MZ Horst Fügner dnes slaví 90!

Skvělý německý jezdec Horst Fügner z města Chemnitz (ex-Karl Marx Stadt v tehdejším NDR), tovární jezdec MZ a vicemistr světa 1958 v kubatuře 250 ccm, dnes slaví 90. narozeniny.

Legenda továrny MZ Horst Fügner dnes slaví 90!

Své «Rennfahrerei», jak Horst Fügner nazýval své závodění, začal pozdější tovární pilot MZ krátce po druhé světové válce. V roce 1950 jel v Dessau svůj první závod, o dva roky později získal na Sachsenringu - v rámci 25. ročníku závodního okruhu Hohenstein-Ernstthal s motocyklem IFA-RT 125 třetí místo za tehdejšími hvězdami: Před ním se totiž umístili Hermann-Paul Müller a Karl Lottes s motorkami Mondial.

I dnes Horst Fügner říká s velkou dávkou hrdosti, že ve svém druhém domově - tedy v Zschopau - patřil pod vedením Waltera Kaadena k základnímu týmu, který vyvíjel motocykl IFA-později MZ: Erhard Krumpholz, Siegfried Haase a Bernhard Petruschke byli členové základního týmu.

Potom začala jeho skvělá kariéra v kubatuře do 125 ccm: Vítězství a podiová umístění se odehrály na těchto okruzích: Stralsund, Sachsenring, Schleiz, Rostock, Halle, Lipsko, Nürburgring a také v Brně: Zde se nejdříve továrnímu jezdci z NDR vůbec nedařilo a příslovečná smůla mu byla na "starém Masecu" neustále v patách.

V roce 1954 musel Fügner s motocyklem IFA vzdát závod 125-tek v pozici, kdy bojoval přinejmenším o podium. O rok později viděli diváci v Brně – sešlo se jich v neděli kolem okruhu přes 120 tisíc – už v zahajovacím závodě stopětadvacítek fantastický souboj. Zasloužila se o to dvojice českých jezdců, Parus a Bartoš, a dva Němci Lottes (MV Agusta) a Fügner. Z favoritů nejdříve odstoupil  Karl Lottes a hned po něm i Bartoš. A když musel v posledním kole zpomalit i vedoucí Fügner, tak se vítězem stal Václav Parus na ČZ-OHC před Horstem Fügnerem a Petruschkem – oba na motocyklech IFA.

"Tehdy jsme měli o 11 HP více, a to při necelých 1000 ot/min.", vzpomíná dnes Horst Fügner.

Ale vraťme se k našemu Brnu:  1956 vyhrál sice závod stopětadvacítek František Bartoš na ČZ-OHC, ale druhý skončil Horst Fügner, ovšem tehdy už s motocyklem MZ.
O dva roky později 1958: Závodní neděli v Brně zahájili jako vždy jezdci kubatury stopětadvacítek. A jelikož český favorit František Bartoš spadl, tak už nic nebránilo tomu, že závod skončil jasným úspěchem východoněmeckých spolufavoritů Ernsta Degnera a Horsta Fügnera – oba na MZ a na stupních vítězů je doplnil další Němec, Scheidhauer z NSR na Ducati.

V roce 1958 oznámila továrna MZ svůj oficiální vstup do mistrovství světa Grand Prix a sice s následující strategií: "Ernst Degner byl týmovou jedničkou v kubatuře do 125 ccm, zatímco Horst se měl plně koncentrovat na čtvrtlitry", vzpomíná na tehdejší dobu Christian Steiner, pracovník továrního oddělení MZ, a dodává: "Pro své jezdecké a především lidské kvality byl pro mnoho jezdců obrovským vzorem".

S motocyklem MZ o objemu 250 ccm se samozřejmě objevil i v Brně, a ačkoliv start do závodu vyšel nejlépe trojici Němců v pořadí Fügner, Hallmeier a Degner, tak pořadí v cíli bylo úplně jiné a na Fügnera místo na stupních vůbec nezbylo....
Sezóna 1958 byla pro Fügnera nejlepším rokem jeho závodní kariéry: Po šesti závodech se stal vicemistrem světa v kubatuře do 250 ccm - když získal ve švédské Hedemoře vůbec první vítězství v seriálu Grand Prix pro MZ: "A na Nürburgringu jsem skončil druhý a dělalo mně hodně radost, když jezdci s motocykly MV-Agusta, tedy Italové Ubbiali a Provini, prohrávali s MZ", i dnes vzpomíná Horst Fügner.

Rok 1959 začal skvěle: Na Tourist Trophy, na Hockenheimu a v Assenu skončil na místech 2 až 4, když bohužel těžce havaroval v kubatuře do 125 ccm a s těžkým zraněním hlavy byl transportován do nemocnice. Se závodním sportem byl tak bohužel konec!
V továrně MZ tak začal pro ex-továrního pilota docela normální život, když denně dojížděl na motocyklu do normální práce, a to i v hodně pokročilém věku.

K jeho tehdejšímu zranění se ale váže ještě jedna historka, která se vysvětlila až o 50 let později: Dvojnásobný mistr světa v cyklistice Täve Schur mu tehdy dovezl do nemocnice kytici květů a Horst Fügner nevěděl celých dlouhých 50 let od koho ji vlastně dostal: "Byli jsme na MS v cyklistice v Belgii, když jsem se dozvěděl o jeho těžkém pádu. Tak jsem koupil kytici a dovezl ji do nemocnoce. Prostě tam ležel jeden od nás doma. Ale Horst o tom nevěděl", říká dnes Täve, když se tento záhadný případ tajemné kytice uzavřel o 50 let později při náhodném setkání obou dvou sportovních veličin tehdejšího NDR v závodním muzeu na Sachsenringu.

A na co vzpomíná dnešní jubilant nejvíce ze současného závodění Grand Prix: Při setkání v rámci GP Německa na Sachsenringu ho současný devítinásobný mistr světa Valentino Rossi objal kolem ramen a barvitě mu líčil, že toho mnoho četl a zná historii značky MZ a také samotného Fügnera...
Takže i za všechny ostatní: "Milý Horste, děkujeme Ti za vše, co jsi přinesl pro motocyklový sport a přejeme Ti především hodně zdraví".

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 3x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist