Dieter Braun: Exmistr světa dnes slaví 70. narozeniny

Dieter Braun vyhrál 1970 (125 ccm) a 1973 (250 ccm) jako soukromník dva tituly mistrů světa a podporoval v počátcích jeho kariéry také Toniho Manga.

Dieter Braun: Exmistr světa dnes slaví 70. narozeniny
Dieter Braun se narodil 2. února 1943 v Ulmu na Dunaji, koupil si jako 19-letý v roce 1962 motocykl Maico a zúčastnil se prvních motokrosových závodů.

    

Po prvních závodních zkušenostech v motokrosu se začal Braun zúčastňovat i silničních závodů a v roce 1965 vyhrál legendární závod "Fischereihafenrennen" v Bremerhavenu. Jel s modifikovanou motokrosovou motorkou a vyhrál kubaturu do 500-ccm.

1967 se stal Braun s motocyklem Aermacchi 350-ccm poprvé německým mistrem, nakonec měl na svém kontě celkem 5 titulů. 7. května 1967 pak slavil svůj debut v mistrovství světa, když startoval na GP Německa na Hockenheimu. Závod ale pro pád nedokončil, navíc si zlomil klíční kost. 
O rok později, přesněji 21. dubna 1968, získal na Nürburgringu své první mistrovské body, když jako čtvrtý v cíli, propásl s motocyklem MZ 125 ccm jen těsně stupně vítězů.

            

O další rok se mu ale při domácím závodě stupně nevyhnuly, 11. května 1969 byl odmávnut šachovnicovým praporkem na domácím Hockenheimu jako druhý. Tentokrát s motocyklem Suzuki prohrál po 17 kolech o pouhých 2,2 sekundy s Britem Davem Simmondsem (Kawasaki).

Na pobřeží Jaderského moře v Opatiji/Jugoslavie vyhrál Dieter Braun 14. září 1969 svou první - ze 14 celkem - Grand Prix. V cíli měl náskok 9,6 sekundy na mistra světa Dave Simmondse. A ve své teprve druhé sezoně MS se hned stal vicemistrem světa "malorážek".

1970 vyhrál Dieter s motocyklem Suzuki 125 ccm závody MS v Le Mans, Opatiji, Tourist Trophy na ostrově Man a také v Assenu. To znamenalo titul mistra světa a stal se vůbec prvním německým mistrem světa v této kubatuře. 

Řada fanoušků z východního Německa si jistě pamatuje historický závod 11. července 1971 na Sachsenringu, kdy Braun po skvělé stíhací jízdě vyhrál závod kubatury 250-ccm těsně před Brity Rodney Gouldem a Phil Readem. Po závodě zpívaly desetisíce východoněmeckých diváků západoněmeckou státní hymnu. To byl jeden z důvodů, proč se "Grand Prix DDR" od roku 1973 už nejezdila.
1973 vyhrál vysoký Braun s motocyklem Yamaha 250-ccm celkem čtyři závody MS: v Opatiji, Assenu, Brně (před mladým Francouzem Michelem Rougeriem na Harley Davidsonu a Finem Teuvo Länsivuorim na Yamaze) a také ve švédském Anderstorpu, což znamenalo druhý titul mistra světa.

V polovině sedmdesátých let pracoval jako mechanik u Brauna později legendární Sepp Schlögl. A jako "děvče pro všechno" se v týmu zabydloval mladý Toni Mang. Byl nejen pomocným mechanikem, ale také třeba dvorním holičem Herrn Brauna. Místo výplaty si Mang mohl občas vypůjčit Braunovu náhradní motorku. 

Svůj poslední závod GP vyhrál Braun 23. května 1976 v Opatiji v kubatuře 250-ccm. Ostatně tento okruh byl jeho oblíbeným, celkem zde vyhrál 6 závodů GP. A v roce 1975 se mu zde málem podařil hattrick: Po vítězstvích v kubaturách 125 a 250-ccm mu pouze defekt spojky, když suverénně vedl, zabránil ve třetím vítězství během jednoho dne.
Dvojnásobný mistr světa je jeden z mála motocyklových jezdců, kteří dokázali vyhrát závody GP hned ve třech kubaturách (125, 250 a 350 ccm) a to na motocyklech třech různých značek (Suzuki, Yamaha und Morbidelli). Braun závodil také s Maicem a se svým vlastním motocyklem SMZ 250 (zkratka pro Schlögl, Mang, Zehnder).

Po svém těžkém zranění na Nürburgringu 1976 a po svém comebacku 1. května 1977 při GP Rakouska na Salzburgringu musel Dieter ukončit svou velmi úspěšnou kariéru. Tehdy v Rakousku byl v závodě třistapadesátek zapleten v hromadném pádu s Uncinim, Fernandezem, Stadelmannem - ten při pádu bohužel zahynul - a Cecottem, a od té doby má problémy s viděním. Na pokračování závodní kariéry tak nebylo vůbec pomyšlení.

Braun se stal dvakrát mistrem světa, třikrát vicemistrem. Vyhrál celkem 14 závodů MS a 49x stál na stupních vítězů. K tomu má ještě pět titulů mistra Německa. 

Po skončení kariéry si otevřel Braun ve svém bydlišti Dielheimu motocyklový obchod a pracoval jako komentátor u ZDF, Eurosportu a ARD/MDR.
Od roku 1999 se Braun pravidelně zúčastňuje závodů Classic na Hockenheimu, Sachsenringu, Schleizu, Schottenringu, Assenu, Salzburgringu, Spa-Francorchamps a v Imatře jako člen týmu Yamaha Classic Racing.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist