Álex Crivillé slaví 48. narozeniny

Álex Crivillé se narodil 4. března 1970 ve třítisícovém městě Seva nedaleko Barcelony. Během své patnáctileté kariéry stanul šestašedesátkrát na stupních vítězů, z toho dvacetkrát na prvním místě. A stal se vůbec prvním španělským závodníkem, který vyhrál světový šampionát v kubatuře do 500 ccm.

Álex Criville se motal kolem motocyklů už od malička. Do svého prvního závodu nastoupil v roce 1985, když mu bylo pouhých čtrnáct let. V téže sezóně vyhrál národní šampionát Criterium Solo Moto na motocyklu Honda ve třídě do 75 ccm. Talent mladého jezdce nezůstal bez povšimnutí. Pod svá křídla si ho v roce 1987 vzala továrna Derbi. Ve své debutové sezóně ve světovém šampionátu se zúčastnil celkem tří závodů, z toho hned v tom úvodním v Jerezu projel cílem jako druhý v pořadí.

V následujícím roce vyzkoušel kromě kubatury do 80 ccm také silnější stopětadvacítky a motorku značky Hummel, s níž dojel ve Velké Británii na devátém, a v Česku na sedmnáctém místě. Naopak na Derbi sbíral jedno pódiové umístění za druhým a na konci sezóny obsadil s devadesáti body celkovou druhou pozici. „S každým závodem se zlepšoval, bylo úžasné, jak rychle se učil,“ uvedl na adresu Álexe Crivilla Julián Miralles.

Po úspěšném roce na osmdesátkách se španělský závodník rozhodl přijmout nabídku od týmu JJ Cobas a přesedlal tak na silnější stroj. V trénincích na první závod sezóny v Japonsku si nešťastně zlomil klíční kost, o patnáct dní později už však nastoupil do podniku v Austrálii, v němž si dojel pro první místo. Stejně jako v Jerezu, Hockenheimu, Anderstorpu a v Brně. Důležité body sbíral i v dalších závodech šampionátu, a i přestože dva podniky nedokončil, získal svůj první titul mistra světa ve třídě do 125 ccm. Druhý Hans Spaanen ztratil na Španěla čtrnáct bodů.

V sezóně 1990 přestoupil Álex Crivillé do dvěstěpadesátek k týmu Marlboro Yamaha Giacoma Agostiniho, o rok později vyzkoušel stejnou kubaturu také na Hondě u JJ Cobas. Na obou strojích zajížděl výsledky kolem sedmého, osmého místa, kýžených stupňů vítězů však v této třídě nikdy nedosáhl. Nejvíce se jim přiblížil na závodech v maďarském Mogyoródu a v Brně, v nichž dojel na páté příčce.

První španělský mistr světa

V roce 1992 přešel tehdy dvaadvacetiletý pilot do třídy do 500 ccm. Ve svém premiérovém ročníku v této kubatuře skončil na celkové osmé příčce se třetím místem z Malajsie a triumfem z Nizozemska, díky kterému se zapsal do motocyklové historie. Stal se totiž prvním španělským jezdcem, který vyhrál závod v pětistovkách. Následující dvě sezóny dopadly pro Álexe Crivilla obdobně. Lepší výsledky začal zajíždět až s přechodem do továrního týmu Repsol Honda. Před první Velkou cenou roku 1997 prohlásil, že by chtěl s Mickem Doohanem bojovat o mistrovský titul, který mu předchozí sezónu utekl o 64 bodů. V trénincích na Velkou cenu Nizozemska ale upadl a vážně si zranil levé zápěstí. Jeho léčba trvala dva měsíce, což pro Álexe Crivilla znamenalo neúčast na dalších čtyřech závodech. Sezónu tak nakonec dokončil na čtvrtém místě se 172 body.

Titulu se dočkal až v roce 1999. Po třetím místu v Malajsii a čtvrtém v Japonsku urval čtyři vítězství v řadě a dostal se do průběžného vedení, které první pozicí v Donington Parku navýšil na 41 bodů. V předposledním podniku sezóny mu stačilo dojet mezi desítkou nejlepších, aby získal mistrovský titul. A to se mu také podařilo. Brazilský závod dokončil na šestém místě a stal se historicky prvním španělským mistrem světa v kubatuře do 500 ccm.

Konec kariéry...

V následující sezóně však štěstí Álexe Crivilla opustilo. Po sérií pádů a několika zraněních oznámil v roce 2001 svůj záměr neobnovit kontrakt s Hondou. Následně uzavřel dvouletou smlouvu s Yamahou, kvůli zdravotním problémům se však v únoru 2002 rozhodl dát si přestávku od závodění. „Od roku 1999 trpím dočasnými ztrátami vědomí. Konzultoval jsem tento problém s těmi nejlepšími odborníky, a ti mi doporučili, abych na chvilku přestal jezdit, odpočinul si a podstoupil potřebné testy,“ přiznal tehdy.

Svůj odchod do závodnického důchodu oznámil o pouhé tři měsíce později na tiskové konferenci v Jerezu. „V posledních týdnech jsem podstoupil několik vyšetření a lékaři si myslí, že znají příčinu mých problémů. Po dlouhém přemýšlení jsem se rozhodl ukončit svoji kariéru. Rád bych poděkoval všem, kteří mi pomohli dostat se na vrchol. Je pro mě velmi těžké, přiznat si, že tohle je konec mé kariéry, ale to je život,“ uvedl Álex Crivillé.

Po ukončení své kariéry závodil Španěl v automobilové rallye, poté pracoval jako komentátor MotoGP pro španělské televizní kanály a stal se také ambasadorem několika společností. V září roku 2016 byl uveden do motocyklové síně slávy.

Informace o redaktorovi

Andrea Štipčáková - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 1 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 0.5 Kč
Valentin přispěl 0.5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist