90 let okruhu Sachsenring

Více jak 45 000 návštěvníků dorazilo v polovině června na východoněmecký okruh Sachsenring. Kulaté výročí devadesáti let od prvního motocyklového závodu bylo třeba řádně oslavit. Program tohoto výjimečného slavnostního víkendu sliboval, že oslavy proběhnou ve velkém stylu.

Kapitoly článku

Trocha historie

První závod se konal 27.května 1927 a trať tohoto přírodního okruhu vedla také městem Hohenstein-Ernstthal, rodištěm známého spisovatele Karla Maye. Ten již byl sice 15 let po smrti, ale možná kdyby tyto závody zažil, jezdil by Vinnetou na motocyklu MZ a ne na koni. Trať okruhu měřila dlouhých 8,7 km a v roce 1937 byl okruh pojmenován Sachsenring. Poválečné ročníky zaznamenávaly obrovskou diváckou návštěvnost a například v roce 1950 dorazilo na nedělní závod téměř půl milionu diváků.

První závody o body do MS se na Sachsenringu konaly v roce 1961 pod názvem „Ostdeutschland Grand Prix“. Tento závod byl významný pro naši značku JAWA, když František Šťastný projel cílem kategorie do 350 ccm na druhém místě a Gustav Havel dojel těsně za stupni vítězů na místě čtvrtém.

Pro československé fanoušky byl ještě významnější rok 1966, když František Šťastný vyhrál závod „pětistovek“. V tomto roce vyhrál třídu 350 ccm Ital Giacomo Agostini, který tak započal svou sérii sedmi vítězných ročníků a vyhrál celkem 11 mistrovských závodů na tomto okruhu.

Naopak černým dnem pro naši Jawu byl rok 1969, kdy při tréninku kategorie 350 ccm tragicky havaroval britský jezdec Bill Ivy. V roce 1971 vyhrál kategorii do 250 ccm západoněmecký jezdec Dieter Braun. Po skončení závodu se stala zásadní událost, která zřejmě zatloukla poslední hřebíček do rakve světového závodění na Sachsenringu. Po vyhlášení stupňů vítězů zpívali východoněmečtí fanoušci západoněmeckou hymnu, což se nelíbilo komunistickým pohlavárům a ti se postarali o to, že se roce 1972 odjel poslední závod o světové body. Pro fanoušky to znamenalo přestávku trvající déle než čtvrtstoletí.

V roce 1998 se závody mistrovství světa do Krušných hor opět vrátily. Nově zbudovaný závodní okruh Sachsenring přivítal světovou jezdeckou špičku na dráze dlouhé 3,7 km. Závody MS se zde jezdí dodnes a novodobým rekordmanem je španělský jezdec Marc Marquez. Ten zde od roku 2010 vyhrál již 7 ročníků v řadě v různých kubaturách. Jak se mu bude dařit v letošním roce si musíme ještě chvíli počkat.

ADAC Sachsenring classic 2017

Pořadatelé si k oslavám přichystali opravdu bohatý program. Největším lákadlem byla třída Classic kings, jejíž startovní listina obsahovala jména dvanácti bývalých mistrů světa. Největším lákadlem byl 15-tinásobný mistr světa Giacomo Agostini - žijící legenda nejen okruhu Sachsenring. Božský AGO se 16.června dožil 75 let, a tak nebyla lepší příležitost, než-li to oslavit právě na Sachsenringu. Představil se jak na motocyklu Yamaha, tak také na legendárním italském motocyklu MV Agusta

Společnost mu dělali například jeho dlouholetý rival Phil Read (8x mistr světa), Američané Freddie Spencer (3x MS), Kevin Schwantz a Steve Baker (oba mají po jednom titulu MS). Venezuelané Carlos Lavado a Johnny Cecotto (oba mají po dvou titulech MS), britský superbikový šampion Carl Fogarty, Ital Marco Luchinelli, Francouz Christian Sarron nebo například Jihoafričan Jon Ekerold, který svůj titul mistra světa vybojoval v roce 1980 jako soukromý jezdec.

Podívaná na startovní rošt, plný světových závodních hvězd na vzácných motocyklech, nenechala klidným snad žádného z tisíců diváků. Přestože se jednalo o ukázkou jízdu, tak někteří jezdci předvedli, že jim závodní srdce bije stále a na trati si nic nedarovali.

Kdo by chtěl přece jen vidět opravdové závody historických motocyklů, ten si o víkendu také přišel na své. Několik kategorií populárních závodů ICGP nebo například třída Zweitakt Klassik, ve které české barvy srdnatě hájil jezdec z Mirošova Vítězslav Hatan. Ve třídě Ostklassik se představil bývalý československý reprezentant Peter Baláž a k vidění byly také populární sajdkáry. Závody na Sachsenringu jsou spjaty také se závody automobilů a formulí. Ty měly o víkendu také svůj prostor a pro české fanoušky byla nejpřitažlivější kategorie plná závodních Škodovek 130 nebo 200 RS.

Na závěr zbývá jen konstatovat, že oslava devadesátin saského okruhu byla jedna velká show a do budoucna je třeba v letité závodní tradici nadále pokračovat!

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist