Pre-Tourist Trophy 2011

Dnes začíná prvními podvečerními tréninky skoro dva týdny trvající letošní ročník Tourist Trophy. Poslední závod je na pořadu 10. června a bude to tradičně nejprestižnější kubatura, "Senior TT". Představme si několika větami favority nejslavnějšího motocyklového závodu na světě, letošního ročníku závodu na Isle of Man.

V minulém článku jsem vás seznámil s rozdělením prestižních startovních čísel na letošní ročník závodu Tourist Trophy. Ve startovních a výsledkových listinách se v minulosti vystřídaly opravdové hvězdy motocyklové silnice, což nám dokumentuje následující snímek z "Hall of Fame".

Ale pojďme do současnosti a alespoň ve stručnosti si představme favority závodů na Isle of Man 2011 a to dle jejich startovních čísel. 

1- KRÁL KOPCŮ

John McGuinness je s 15-ti vítěznými závody na Isle of Man nejlepším aktivním jezdcem současného startovního pole. Král kopců, jak zní jeho přezdívka, má také na svém kontě 29 podiových umístění. V historické tabulce mu patří druhé místo, když pouze Joey Dunlop má na svém kontě více úspěchů na TT, 26. Dohonit Joeye Dunlopa už sice McGuinness vzdal, ale opakovat loňský rok také nechce, vloni totiž během pěti závodů nestál ani jednou na podiovém umístění...

Velkou novinkou ale je, že McGuinness pojede poprvé na Mountain Circuitu s číslem "1", což 39-letý Angličan vůbec nemá rád. Vždy dával přednost tomu, aby měl před sebou několik jezdců, které mohl honit a takhle bude bojovat pouze proti času.

McGuinness je ovšem rozhodně nejrychlejším jezdcem na Mountain Circuitu. Byl prvním jezdcem historie, který dokázal pokořit hranici 130 mph, tedy přibližně 210 km/h. Tento 60 km dlouhý a hodně nebezpečný okruh zajel v kubatuře Senior TT 2009 průměrnou rychlostí 131,578 mph = 211,75 km/h.

Tento rok startuje McGuinness za tým "TT-Legends" a jeho týmovým kolegou je Keith Amor. Společně jezdí také závody Endurance a to znamená velkou závodní praxi. 

Znalost trati TT, to je u McGuinnesse celkem pochopitelné. Poprvé zde závodil v roce 1996 a celkem 46x dojel na Isle of Man do cíle. Ovšem měl také hodně smůly, přičemž nejvíce to byl přetržený řetěz. To se ale nedá vůbec vytknout jeho mechanikům, neboť každý dobře ví: 

"Tourist Trophy na Isle of Man je a také zůstane nejtvrdší zkouškou pro jezdce a pro materiál". 
 

2- LÉTAJÍCÍ SKOT

Keith Amor patří bezpochyby k nejrychlejším jezdcům Road racingových závodů této planety a to i přesto, že doposud nevyhrál ani jeden závod na TT. V letošním roce má ale už před startem ty nejlepší předpoklady si tuto svou dosavadní bilanci vylepšit. Pro jedno vítězství na  TT je třeba, aby vše dohromady fungovalo: Jezdec musí být absolutně fit a musí znát dobře také tuto trať. Se svým týmem pak musí vycházet "poslepu" a hrát jedny housle. To pochopitelně neplatí v motocyklovém závodě jen na Isle of Man, nýbrž je to všeobecné pravidlo. A to vše má letos pohromadě ve svém nejbližším okolí právě Amor, když bude startovat za tým "TT Legends". 

Minulý rok nevěděl Amor ještě několik týdnů před startem Tourist Trophy za který tým a se kterým motocyklem vůbec pojede. A tak třeba v kubatuře Superstock jel se svým vlastním motocyklem BMW, zatímco ve třídě Superbike byl náhradníkem v týmu HM Plant Honda za zraněného Steva Platera.

Amor absolvoval svůj debut na TT v roce 2007 a od té doby stál celkem čtyřikrát na podiu, když skončil třetí. Vloni byly jeho výsledky následující: V prvním závodě superbiků a v kubatuře Superstock dojel jako šestý, závody Supersport dokončil na čtvrtém a třetím místě a jen v kubatuře Senior TT cíl bohužel neviděl. 

Jako týmový spolujezdec Johna McGuinness, tedy 15-ti násobného vítěze TT, pojede letos Amor pod vlajkou týmu "TT Legends". A jeho přidělené startovní číslo od pořadatelů jasně dokazuje, že rychlý Skot má letos jejich velkou důvěru. S číslem "2" tedy vyrazí do závodů s 10 sekundovou ztrátou za svým stájovým kolegou.

3- MILÁČEK FANOUŠKŮ

Guy Martin je miláčkem fanoušků na Isle of Man a velmi žádaným mužem pro média. Ovšem na TT ještě nikdy nevyhrál. Při rozhovorech mluví velmi rychle, přičemž to vypadá jako by měl v puse bramboru. Má dlouhé kotlety a rozcuchané vlasy. Martin sice stál už celkem 9x na bedně, ale na tom nejvyšším postu ještě nikdy. Byly z toho vždy "pouze" druhá (5x) a třetí (4x) místa.

Že se letos může Martin postavit znovu na start závodu TT, tak za to zřejmě mohou jeho andělé strážní. Při loňském nejprestižnějším závodě "Senior TT" havaroval Martin hodně těžce, jeho Honda vyletěla vysoko do vzduchu a nakonec začala hořet. Okamžitě po svém transportu do nemocnice vzkázal svým fanouškům: "Příští rok opět budu na startu!"

Mezitím je tento 29-letý Angličan opět úplně fit, absolvoval několik testů a také závody britského šampionátu. Jedno je u něho ale nové: Martin pojede za stáj "Relentless Suzuki by TAS Racing" se startovním číslem "3" a chce se s novým motocyklem konečně prosadit na stupeň nejvyšší. 

4- REKORDMAN

Ian Hutchinson, loňský hrdina a pětinásobný vítěz Tourist Trophy 2010 bude na startu chybět. Celkem 8x vyhrál tento 32-letý Brit na Isle of Man a ještě k tomu přidal dalších sedm podiových umístění. Své první vítězství získal na TT v roce 2007, když vyhrál závod Supersport Junior TT, to poslední pak vloni v kubatuře Senior TT.  Má na svém kontě "pouhých" 31 startů, ale v 50% z nich stál na stupních vítězů. Svůj první start si zaknihoval Hutchinson v roce 2003, a vyhrál závod Senior Newcomer. O rok později 2004 pak v kubatuře "Duke Formula One" skončil na 10. místě. Za další dva roky přišlo první podium a to v tomto ročníku dokonce dvakrát: 2. místo v Superstock a 3. místo v závodě Superbike. Dvě podia si zopakoval i v roce následujícím (2. v Supersportech 3. v Senior). Pak přišel rok 2007 a sním už zmiňované první vítězství na Manu. Ovšem na další vítězné závody si musel "Hutchi" další rok počkat: 2009 pak vyhrál jak první závod Supersport, tak i Superstock a to během jednoho jediného dne!

A přišel rok 2010 a králem na Manu se stal právě Ian Hutchinson. Nejdříve vyhrál závod Superbike TT o 33 sekund před M. Dunlopem a Donaldem, když mu situaci ulehčil svým odstoupením do té doby vedoucí Connor Cummins. Druhé vítězství v roce 2010 získal v supersportech o 3 sekundy před Martinem a tyto dva na stupních doplnil opět M. Dunlop. To bylo v pondělí dopoledne. Odpoledne pak dosáhl hattricku a vyhrál během jednoho dne už podruhé!  Tentokráte v novém rekordu okruhu - v posledním kole průměrem 130,741 mph - se stal vítězem "krimi" závodu Superstock o 1,3 před Ryanem Farquharem a domácím Conorem Cumminsem. Také druhý závod Supersport roku 2010 se stal kořistí "Hutchiho", tentokráte před M. Dunlopem a Keithem Amorem. Tímto čtvrtým vítězstvím vyrovnal rekord Phillipa McCalena z roku 1996 a stal se tak už sedminásobným přemožitelem TT. Po vyvěšení červené vlajky po pádu miláčka publika Guye Martina v úseku Ballagarey se nejprestižnější závod Senior TT musel opakovat - ovšem místo 6 na pouhá 4 kola - a Ian Hutchinson v něm psal historii, když z pěti startů během jednoho roku pětkrát vyhrál! Tentokráte před Ryanem Farquharem a Bruce Ansteyem.    

5- LÉTAJÍCÍ KIWI

Bruce Anstey z Nového Zélandu je všechno jiného, než nějaký měkoun. Má na svém kontě celkem sedm prvních míst na TT a 13 dalších podiových umístění. Je to prostě létající kiwi - symbol Nového Zélandu -, který zde debutoval v roce 1996. Ve zlaté knize vítězů Tourist Trophy mu patří historická 19. pozice, s 20 podiovými umístěními je dokonce na místě 5. Jen Joey Dunlop (40), Ian Lougher a John McGuinness (oba 29) a Dave Molyneux (23) stáli víckrát na stupních vítězů než on sám. O Ansteyem je známo, že je obrovský bojovník, který je schopne otočit kormidlem i když se závodní týden pro něho nevyvíjí úplně pozitivně. Jako příklad je možno uvést loňský rok: Začal jako 11. v zahajovacím závodě superbiků. Potom následovaly nedojeté závody Supersport a Superstock TT. Ale pak se to změnilo, 8. místo ve drihém závodě supersportů a podiové umístění v závodě Senior TT, kdy skončil jako třetí. Nyní ale po sedmi rocích změnil stáj a místo TAS-Suzuki pojede Hondu stáje Clive Padgetta. Za tento tým jel vloni  Ian Hutchinson, a získal celkem pět vítězství. V minulých rocích měl Anstey vždy "handicap". neboť startoval s číslem "1", což znamená, že neměl před sebou vůbec žádného jiného soupeře. Jistě, na Insel of Man jede každý pouze na čas a sá, za sebe, ale přece jen 10 sekund před ním startující jezdec je určitým optickým kontaktem a závodník tak dostane někdy ze sebe i to nemožné! Letos pojede Anstey s číslem "5"

6- RYCHLÝ SYMPAŤÁK

Cameron Donald patří k nejsympatičtějším týpkům v paddocku závodů Road Racing. Na TT už dokázal tento Australan dvakrát vyhrát a k tomu skončil ještě třikrát na podiových stupních.  Že je neuvěřitelně rychlý, to už nejednou dokázal. A to zde závodí teprve od roku 2005 a rok 2009 musel dokonce vynechat, neboť během tréninkového týdne vyletěl ze sedla své Suzuki a utrpěl těžké zranění ramene. Vloni se ale skvěle vrátil, skončil třetí v závodě Superbike TT.

Když Donald v roce 2009 v tréninku havaroval, tak byl vůbec prvním jezdcem v historii, který zajel Mountain Circuit průměrnou rychlostí 131 mph. To ještě jezdil na Suzuki týmu Relentless by TAS. Nyní ho uvidíme na Hondě stáje Wilson Craig Racing, tedy v týmu, kde ještě vloni jezdil Guy Martin a nyní si prostě oba jezdci místa v týmech vystřídali. 

33-letý Donald zažil na TT nejlepší rok 2008, kdy vyhrál jako závod Superstock- tak i Superbike TT. Svůj velký talent ukázal ostatně všem hned při své premiéře 2005, kdy skončil ve druhém supersportovém závodě jen těsně za Top10, jako jedenáctý. A o rok později následovala první bedna, v kubatuře Senior TT dojel druhý. "Porušil" tak nepsané pravidlo Tourist Trophy, které říká, že teprve od třetího roku účasti je možno se dívat na výsledky. Donald ukázal, že je to možné i dříve.

7- ROAD RACER

Ryan Farquhar je prostě Road Racer tělem a duší. Není pro něho problémem absolvovat za den třeba deset závodů a dokázal jich také za jeden rok 70 vyhrát. Všude tam, kde se závodí mezi stromy, ploty, zdmi a patníky, tak to je jeho domov. Ovšem severní Ir Ryan Farquhar dokáže vyhrávat i jinde, při legendárním závodě Olivers Mount ve Scarboroughi v polovině letošního dubna vyhrál během jednoho dne 7 závodů...!

Na Isle of Man startoval Ryan Farquhar poprvé v roce 2002. Od té doby má na svém kontě dvě vítězství a osm dalších podiových umístění. Poprvé zde vyhrál v roce 2004 v kubatuře Production 600 TT a o rok později Supersport Junior B-TT. Vloni byl na TT dvakrát těsně druhý a sice v kubatuře Senior a také v Superstock TT, vždy za Ianem Hutchinsonem, ten byl ale vloni na Manu k neporažení. Farquhar je sice mužem Kawasaki, ovšem pokud není zrovna k dispozici ten správný motocykl, tak je schopen závodit prakticky na všem. V závodech TT2011 se ovšem objeví pochopitelně na motocyklu Ninja

8- IRČAN 

Adrian Archibald pojede letošní TT na novém motocyklu Kawasaki ZX-10R, kterou vyměnil za loňskou Suzuki. Trojnásobný vítěz závodů TT a majitel dalších pěti podiových umístění. Vloni startoval na TT celkem v pěti závodech, nejlépe dojel jako 5. v Superbike TT a Senior TT. Na Isle of Man se Archibald objevil poprvé v roce 1995 a hned se uvedl 5. místem v kubatuře Junior. O rok později získal svá první podiová umístění, když skončil dvakrát na druhém místě jak v kubatuře Junior, tak i v Senior. Své první vítězství vybojoval v roce 2003, kdy se Suzuki vyhrál "Formule One". Ten rok se mu na TT opravdu dařilo, vyhrál rovněž prestižní závod kubatury Senior. Radost ze dvou tehdejších vítězství ale byla zkažena smrtí jeho týmového kolegy Davida Jefferiese, který havaroval  v úseku Crosby. A své třetí a zatím poslední vítězství získal Archibald o rok později opět v kubatuře Senior. Tento 41-letý irský jezdec z Ballymoney má za sebou celkem 57 startů v závodech TT a ačkoliv už nepatří věkem mezi nejmladší, tak pro umístění v Top6 se s ním musí i nadále počítat.
 

9- SYNOVEC

Michael Dunlop je synovcem legendy Joeye Dunlopa, který je a s 26 vítěznými závody na TT jí také ještě dlouho zůstane. A protože je to správný Dunlop, tak chce vyhrávat. Patří k nejspekulárnějším a nejvíce neohroženým jezdcům na Mountain Circuitu. Michael Dunlop je jeden z těch, kteří žijí celý rok pro tento jeden jediný závodní týden a častokrát je schopen vsadit vše na jednu kartu, aby vyhrál. To je také jeho motto: Vyhrát! Jednou se mu to už podařilo, ve druhém závodě Supersport 2009. Ale to mu pochopitelně nestačí, chce vyhrát v té nejsilnější kubatuře. Potenciál k tomu rozhodně má!

V minulém roce byl na TT Dunlop opravdu silný. S vlastním týmem dojel jako druhý v prvním závodě superbiků za Ianem Hutchinsonem. Pak byl ještě třetí v prvním závodě supersportů, osmý v kubatuře Superstock TT a také druhý ve druhém supersportovém závodě. V závodě Senior TT vsadil vše na jednu kartu a chtěl konečně vyhrát nejprestižnější závod. Jeho motocyklová technika ale hrála proti němu a tak se vítěz jmenoval už popáté během jednoho týdne Ian Hutchinson.
Začít s ním rozhovor, když nevyhraje, se rozhodně nevyplácí. Je to totiž neuvěřitelně ambiziozní muž, který chce vždy vyhrávat a závod také hrozně prožívá. Dobře ví, že je stále "pod dohledem" svého velkého strýce. Michael Dunlop je ale i velký sympaťák, který když má za sebou první zklamání z případného neúspěchu, je bezvadný pohodář, tedy stejný jako kdokoliv jiný a dá se s ním bez problémů hovořit. Ale jak říkám, nesmí to být hned po závodě, který nevyhrál, pak je to totiž ten pravý Dunlop!

10- COMEBACK

Conor Cummins havaroval vloni hodně tvrdě v závodě kubatury Senior TT. Už dvakrát měl vítězství skoro na dosah ruky, ani jednou na ně ale nedosáhl. Ovšem Conor Cummins má proti ostatním jednu velkou výhodu, žije na Isle of Man. Pro něho je tedy TT opravdu domácím závodem. "Když vjedu do Ramsey , tak jedu kolem mého domu a kolem mé bývalé školy", říká hrdě jezdec, který měří 6 stop a 4 palce. 

Cummins debutoval na TT v roce 2006 a začal vše velmi dobře, když v kubatuře Senior TT skončil 17., což na absolutního nováčka nebylo vůbec špatné. O rok později bylo jeho nejhorším umístěním 8. místo, jinak dojel Cummins vždy v Top-6.

2009 získal na Kawasaki svá první podiová umístění. Po skromném začátku závodního týdne dojel ve druhém závodě supersportů jako třetí a vše korunoval druhým místem v závodě Senior TT.

Vloni začal tento obyvatel ostrova Man třetím místem v kubatuře Superstock TT, což byl aspoň malý důvod k oslavě. Potom ale vstoupila do hry "paní smůla", která ho pronásledovala skoro celou loňskou sezónu. V závodě Superbike TT vedl a byl na cestě ke svému prvnímu vítězství. Ovšem jeho motocyklová technika začala stávkovat. V pátečním závodě Senior TT rovněž Cummins vedl, ale závod byl přerušen kvůli těžkému pádu Guye Martina. 

V opakovaném startu byl jezdec na motocyklu Kawasaki opět hodně rychlý, ovšem přišel ošklivý pád v horské části okruhu - ve Verandahu, tedy na místě, kde se jede extrémně rychle. Při letu do volné přírody si přivodil několikanásobnou zlomeninu kotníku, zůstal ale při vědomí.

Cummins už mezitím objel na motocyklu řadu kol na "svém ostrově" a nebude pochopitelně chybět ani letos na startu TT. Cíl je jasný, stát na bedně na nejvyšším postu a bude mít k tomu celkem pět příležitostí. 

12- NEJZKUŠENĚJŠÍ

Ian Lougher patří k nejzkušenějším pilotům na Mountain Circuitu vůbec. Dojel zde do cíle neuvěřitelných 87 závodů a od roku 1983, kdy zde byl poprvé, slavil i 29 podiových umístění. 

V roce 1983 nebyli ještě někteří jeho současní soupeři v závodech TT ani na světě, tedy když zde jel Ian Lougher poprvé. A hned při své premiéře dojel v kubatuře Junior-TT jako třetí. Od té doby patří k těm nejlepším jezdcům Road Racingu vůbec, jen je potřeba dát mu k dispozici něco, co má motor se dvěma koly. A je hodně rychlý, dnes, stejně jako dříve.

Lougher byl "zapleten" do jednoho z nejtěsnějších závodů na TT vůbec, když v roce 1990 bojoval ve dvěstěpadesátkách proti Stevu Hislopovi, zajel nový rekord nejen okruhu, ale i závodu a nakonec vyhrál o pouhých 1,8 sekundy. 

V loňském roce dokázal 47-letý Lougher, že rozhodně stále nepatří do starého železa, neboť v kubatuře Senior TT skončil jako čtvrtý v cíli těsně za podiem a v dalších 5 závodech - Superstock, Superbike a dvakrát Supersport TT - se vždy umístil v Top-15.

14- INVENTÁŘ

Michael Rutter je na Isle of Man opravdovým jezdícím inventářem. V roce 1994 se objevil na startu poprvé a závodil tehdy v kubatuře "Formula One TT". Michael Rutter má na svém kontě celkem 9 podiových umístění na TT a rád by je letos zaokrouhlil na 10. Jeho čestná výsledková listina na TT má tuto bilanci, 4x třetí a 4x druhý, takže vyhrál pouze jednou a to 1998 s motocyklem Honda Britain 600 kubaturu Junior TT.

Rutterův vztah k Tourist Trophy v posledních rocíh ale můžeme také nazvat jako "on-off"! Posuďte sami: V sezóně 2000 zde skončil dvakrát na druhém místě - Formel 1 a Senior TT - a na závody Isle of Man na dlouhých 6 let zanevřel. Vrátil se v roce 2007, absolvoval sice tři závody, ale jen jednou viděl šachovnicový praporek, když dojel osmý v Senior TT.

2008 následoval další rok přestávky, ovšem 2009 a 2010 vzal své závodění na TT s plnou parádou: Vloni třeba startoval v superbicích s tovární HM-Plant-Hondou od Steva Platera, který se těžce zranil při závodě North West 200 v severním Irsku. A jako pátý v cíli tak propásl Rutter možnost stát na podiu v kubatuře Senior TT, což chce letos určitě napravit. 

S 25 dojetými závody TT je jistě Rutter jeden z nejzkušenějších pilotů ve startovním poli vůbec. Ovšem konkurence 2011 je hodně silná, takže 33-letý jezdec bude muset vynaložit veškeré své jezdecké umění, pokud chce získat na Mountain Circuitu své druhé vítězství. 

15- RYCHLÝ MLADÍK

S 23 a 25 roky patří Dan Kneen a James Hillier k nejmladším účastníkům závodů Tourist Trophy. Přesto jsou oba hodně rychlí. Faktem také je, že startovní pole TT neustále mládne.  Dan Kneen je rodák přímo z ostrova, zatímco James Hillier je normální Brit. Oba dva ale patří přes své mládí k absolutní špičce Road Racingu na Insel of Man a dělají si celkem oprávněné naděje na umístění na bedně. 

Domácí Kneen zde debutoval v roce 2009 a při svých čtyřech prémiových startech na TT zde dojel třikrát v Top 15. O rok později se opět zyrchlil a v prvním závodě supersportů propásl své první domácí podium jen hodně těsně, jako pátý. 

Hillier začal svou kariéru na ostrově o rok dříve a nejlepším jeho umístěním byl Highlight  2009 - 9. místo v kubatuře Senior TT. Vloni byl pronásledován smůlou, s motocyklem Kawasaki nedojel ani jeden závod superbiků a jediným dobrým umístěním bylo 12. místo v závodě Superstock TT.

18- TŘETÍ POKUS

Je zřejmě jediným z jezdců, kteří nemají jako svou rodnou řeč angličtinu a přesto jsou schopni promluvit do bojů o přední místa na TT. Němec Rico Penzkofer pojede letos na TT potřetí a tedy dle nepsaného pravidla TT by se už mělo u něho dívat na jeho umístění ve výsledkové listině. 

Vloni skončil 35-letý německý jezdec jednou 12. (Senior TT ) a jednou 17. (Superbike TT), což je na neostrovana skvělé umístění, a to zde byl Rico Penzkofer teprve podruhé. 
 
O rok dříve při své premiéře na Isle of Man byl ohodnocen jako první Newcomer, i když "jen" v supersportech. Nyní cestuje německý jezdec z  Böhlenu u Lipska jako pilot vlastního týmu "Penz13.com" a k dispozici bude mít motocykl BMW S1000RR. Kromě obou superbikových závodů pojede také kubaturu Superstock TT, což znamená, že bude potřebovat dva úplně rozdílné motocykly. 

Penzkofer má ovšem za sebou hodně těžké období, když vloni havaroval v Halle a musel se potom podrobit pětihodinové operaci zad. Ovšem jen o několik měsíců později závodil při Grand Prix Macau a skončil jako 11.

Tyto jeho výsledky nezůstaly pořadatelům závodů Isle of Man 2011 pochopitelně lhostejné a tak byl Penzkofer při předávání čísel na letošní rok (nejlepší piloti startují odpředu) zařazen hodně dopředu: místo loňského čísla "31" dostal letos číslo "18". 

MISTŘI AKROBACIE NA TŘECH KOLECH

Jistě, proti 14 vítězstvím na TT Daveho Molyneuxe se může Klaus Klaffenböck pochlubit pouze dvěma, ale oba dva jezdci jsou těmi největšími favority mezi artisty na třech kolech.

Dave Molyneux má ale jednu velkou výhodu: Pochází z Manu a zná každý milimetr této tratě. 14x zde vyhrál a celkem 23x stál na podiu. Ovšem v posledním roce byl Ostrovan těsně poražen, v prvním závodě prohrál o 3 sekundy s Rakušanem a to on nemá vůbec rád. Klaffenböckovi se tak naopak splnil jeho velký cíl, po zisku titulu mistra světa chtěl aspoň jednou vyhrát závod Tourist Trophy. Čtyři roky se o to pokoušel, několikrát ho zradila technika a teprve vloni se spolujezdcem Danielem Saylem slavil dokonce double. 

Kompletní program letošního ročníku Tourist Trophy je možno shlédnout zde,

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist