Matěj Smrž nejen o IDM

České barvy výborně hájí už nějakou tu sezonu v IDM - "Int. Deutsche Motorradmeisterschaft" - jihočeský pilot Matěj Smrž. Náš web s ním udělal velmi exkluzivní rozhovor a tak se společně zamysleme nad odpověďmi mladšího z bratrů Smržových.

Smlouva s týmem Yamaha Motor Deutschland by Monster Energy je už dávno podepsána, už se ví, kdo bude týmovým spolujezdcem?
Matěj Smrž:
"Já osobně to nevím a zase až tak moc se o to nezajímám. Jen když jsem četl, že by to měl být Bauer, tak jsem pro zajímavost zavolal Galinskemu, který mi potvrdil, že s ním nikdy ani nejednal, tudíž to byla pouze "novinářská kachna“...;-) Další možnost je Jones, Lukáš Pešek a myslím, že ve hře byl i Resch... všechno je to ale otázka peněz, ničeho jiného. S Lukášem jsem o tom asi 2x mluvil a dával jsem mu na Michaela dokonce kontakt. Vůbec by mi to nevadilo mít ho v týmu, vycházíme spolu dobře a věřím tomu, že by to přilákalo české publikum."
Jak to v takovém týmu, třeba u Tebe vypadá? První jezdec je placen týmem, ten druhý si peníze musí přinést, je to tak?
M.S.
: "Já konkrétně mám smlouvu s týmem MGM, ve které je přímo zakomponovaná továrna, v mém případě Yamaha Motor Germany. Jsem tedy placen týmem, kterému na mé závodění přispívá Yamaha Germany a od kterých jsem ještě na konci roku odměněn podle dosaženého výsledku celkově. Bohužel v naší zemi nemyslitelná věc, ale to je dané trhem a je to i jiné téma. Ohledně druhého jezdce je to jednoduché, musím mít bohaté rodiče a nebo sponzora se 150.000€, alespoň tak nějak to bude. Ale jak už jsem řekl, toto není můj problém, proto to nevím přesně... Mohu ale domluvit rozhovor s majitelem týmu, třeba by čtenáře zajímaly nějaké informace".

V průběhu sezóny se uvažovalo o tom, že pojedeš závody v seriálu mistrovství světa superbiků, proč z toho sešlo?
M.S.:
"Z toho uvažování nesešlo, to stále platí. Je to pouze otázka financí, ničeho jiného. V mistrovství světa nejezdí nejlepší jezdci planety, to platí jak pro WSBK, tak i pro Grand Prix. V mistrovství světa jezdí buď Italové nebo Španělé a potom pár jedinců, kteří mají dobrého sponzora a nebo jsou to vyjmeční talenti, to byl např. Stoner v GP. Hodně důležitá je národnost, proč si třeba myslíte, že Aoyama jezdil ve WSBK bez výsledků za jeden z nejlepších týmů, čistě náhodou na japonské značce...? Takových podobných případů je hodně. Každopádně dost jezdců má možnost se do WSBK či GP dostat, pak už záleží “pouze” na technice a jejich výkonech, zda-li se tam udrží a v tom lepším případě se z nich stanou opravdové hvězdy. Já už jsem jednou takovou šanci měl, ale finance nám stačily jen na 3 starty a za ty jsem nestihl nic dokázat – to byly ještě 125ccm. Dále jsem startoval jednou ve Vallelunze (WSBK) za DFX, to stálo tuším 300.000,- , ale 2 x 21. místo nikoho nezajímalo, spíš pouze to, jestli máme dalších 300.000,- na další závod, tehdy to bylo tuším Magny Cours, kde jsem sice vyhrál Superstocky 1000 v týmu otce, ale to také nikoho nezajímalo …;-)"



Otočme list a pojďme k IDM. Který je Tvůj nejoblíbenější okruh v tomto seriálu?
M.S.:
"To jsem rád, zase jsem se zamyslel nad penězi a v tom případě se mi vždycky motocyklový sport začíná hnusit... No nic, v IDM mám nejraději Oschersleben, tam jsem v dnešní době nejrychlejší Superbiker na “světě”. Je tedy pravda, že WSBK se tam dlouho nejelo, ale držím tam traťový rekord a to mě těší. (Snad ho nikdo nepřekonal, nikdy jsem to nekontroloval) Díky dobrým výsledkům na tomto okruhu jsem dostal nabídku od Yamahy Europe na 24 hod. , ale nebyl jsem propuštěn z týmu, což ale chápu. Možná u takových závodů ale jednou skončím, nejsou to nejrychlejší závody, ale rozhodně jedny z nejnáročnějších. O TT a Macau vůbec nemluvím, ani to úplně nechápu. To musí být prostě vášeň a nebo to ty kluci dělají pro peníze, jinak si to neumím vysvětlit..., ale to jsem odbočil, pardon. ;-)"
A co Schleiz, z toho jde asi respekt, že?
M.S.:
"To určitě, je to takový lehký odvar z přírodního okruhu. Vlastně to přírodní okruh je, ale poměrně bezpečný. Jsou tam tedy místa, kde bych nikdy spadnout nechtěl, ale části okruhu jsou opravdu bezpečné. To daleko horší a ze strany jezdců méně oblíbený byl Salzburgring. Po skoro každém pádu se tam zastavoval závod a dneska už se tam naštěstí IDM nejede a doufám, že to tak zůstane."

V Assenu jsi jel Ty jako jezdec IDM, Tvůj bratr nejen ve WSBK, ale především v BSB. Jaký je tedy výkonnostní rozdíl mezi WSBK a IDM?
M.S.:
"Rozdíl je především podvozku a v brzdách. My máme podvozkově spíše Stockovou motorku na slickách. Výkon máme nižší, samozřejmě, ale to nikdy není to podstatné, ne na každém okruhu. V Assenu bych ve WSBK na 96% slušně bodoval, ale to jsou pouze ale a faktorů, které to může ovlivnit je opravdu “milión”."

A jaký mezi BSB a IDM?
M.S.:
"Neumím to přímo posoudit, na to je ještě brzy a mé divácké zkušenosti s BSB jsou celkem malé. Opravdu jsem se o tyto závody začal zajímat až když jsem šel k Yamaze a díky tomu jsem měl hodně blízko k datům Yamahy Swan a také mám mechanika z BSB, takže ten tak nějak nakazil náš tým. :-) Například ve zmíněném Assenu jsem ale rychlejší než většina jezdců z BSB a když bych ke svému závodu z IDM přidal jedno průměrně rychlé kolo, byl bych ještě s malým náskokem 1. v jednotlivé jízdě BSB. Přisuzuji to pneumatikám Dunlop a TC, to bude asi ono."
Vloni jsi vyhrál 4 závody, tedy stejně jako šampion Erwin Nigon či vicemistr Michi Ranseder. Přesto jsi skončil celkově až 5. Proč? V čem je hlavní rozdíl mezi nimi a Tebou?
M.S.:
"Mezi námi asi takový rozdíl není, spíš jsem byl i silnější než oni, alespoň v úvodu sezóny. Hodně nás pozlobila technika a opravdu jsme měli smůlu, kterou každý viděl a všichni v Paddocku IDM nás často litovali. Ke každému závodu mám přesný komentář a skoro na 96% vím, že nešlo udělat moc věcí jinak. V letošní sezóně jsem chyboval “pouze” 2x a to v druhé jízdě na Schleizu, kde jsem spadl zbytečně ze třetího místa a potom na Sachsenringu, kde jsem si ve Warm-Upu poranil zápěstí a tím jsem úplně škrtl veškeré šance na titul. Oproti tomu jsem všechny dojeté jízdy dokončil na 1. nebo 2. místě a jednou 4. a 5. Mám jasný plán pro další sezónu a když se ho budu držet, musí to vyjít. (vtip)"

Jak se dotknou nové technické změny pravidel úrovně závodů a v čem hlavně spočívají?
M.S.:
"Na tuto otázku neznám odpověď, jsem na to sám zvědavý. Doufám, že budeme moct silným BMW konkurovat. V letošním roce jsem byl jednou dokonce diskvalifikován a pak jsem od půlku sezóny musel jezdit s jinou geometrii a jen doufám, že se změny netýkají stejného problému. Pak by se IDM skutečně mohlo začít říkat IDM BMW Cup... :-D".

Co mistrovství světa 2013, 2014? Uvidíme Tě aspoň s wild card na startu nějakého závodu, nebo je to nereálné?
M.S.:
"Reálné je všechno, už jsem prakticky odpověděl v jedné z otázek. V našem sportu jde o finance na prvním místě, ostatní je pouze zábava za peníze, ať už vlastní či cizí. Když se mi podaří sehnat silného sponzora nebo mému týmu, pak se mohu účastnit závodu WSBK. V tomto případě by ale pan Galinski zvažoval spíše CRT, protože je to ekonomicky mnohem zajímavější – tzn. Lépe mediálně zvládnutá soutěž. Je nutné si uvědomit, že pro zábavu to nikdo nedělá, to je naivní představa. Každý šampionát, tým či jezdec je součást nějakého finančního kolotoče. Někdo tahá za delší provázek, někdo za kratší a někdo za žádný. Prachsprostá realita."

Zase z jiného soudku. Kromě závodění ještě podnikáš, jak se to dá všechno skloubit?
M.S.:
"Je to samozřejmě hodně náročný, ne jen fyzicky, ale i psychicky. Moje podnikání není „moje“ podnikání, ale rodinná firma. Náš táta do nás s Kubou investoval miliony, za které by mohl mít X baráků apod. a nyní nemáme ani jedno. Naše závodění v minulosti stálo tolik peněz, kolik nevydělá průměrná rodina v České republice za 50 let. Zase se vracíme k tomu, že je to obchod. Nějaký obchod dopadne dobře na základě podání ruky a někdy to prostě neklapne a můžete mít smlouvy a právníky, ale stejně to skončí jenom „pláčem nad rozlitým mlíkem“. Rádi by jsme v budoucnu fungovali jako rodina s čistým štítem a proto musíme chodit do práce a makat, není to nic mimořádného. “Radek“ jezdí v nákleďáku za 20, Kuba jezdí v kombinéze za 200..., práce jako každá jiná. Sečteno a podtrženo ještě pár let a naše firma bude fungovat bez jediného šrámu."

No a jak se tedy u nás shání sponzoři?
M.S.
: "Kolem naší rodiny je několik opravdu věrných partnerů z ČR, kteří nám v minulosti hodně pomohli a kteří nás dále podporují, bez ohledu na velikost „samolepky“, to je ale mimořádná věc. Dneska už velikou část našeho rozpočtu tvoří zahraniční partneři. Všem a je jedno jestli se jedná o 100kč/100€ nebo milion patří veliké díky. Hledání nových partnerů je veliký problém, se kterým si láme hlavu asi úplně každý, kdo závodí na motorkách. Paradoxně je těžší sehnat 20tis. než 200tis., ale co s dvaceti tisíci a co s dvě stě? Ani jedna částka neřeší problém. Já, brácha, Kornfeil, Abrahám apod. potřebujeme 10mil. a víc, ale nabízíme loga veliká jako krabička cigaret nebo SPZka na autě. Kdybychom si ale za motorku zapojili fotbalový a nebo hokejový stadion a za sebe posadili dalších X jezdců, to by byla jiná... :-D"
Je snad ještě něco, co by jsi vzkázal našim čtenářům?
M.S.:
"Přál bych si, aby každý kdo sleduje weby, facebooky apod. a zajímá se o motorky, aby si jednou za rok udělal čas a přijel se podívat na závody. Doporučuji zahraniční okruhy, Brno mám rád, zažil jsem tam hodně hezkých okamžiků, ale divácky to není příliš zajímavý okruh – bavím se o osobní účasti, nikoliv o televizi. Je řada zajímavějších okruhů a bylo by dobrý o sobě dát vědět. U nás nejsou motocyklové silniční závody populární, ale ani nemají být proč. Nemáme kvalitní jezdce, nemáme kvalitní týmy a ani nemáme 10 různorodých okruhů. Když už tady kvalitní jezdec vyrostl a nebo vznikl kvalitní tým, u nás ani jedno není k vidění a obávám se, že se to do budoucna nezmění. Moje přání tedy je, aby jezdily výpravy českých fandů do zahraničí, kde náš sport žije a kde je možno ho vidět v plné kráse."
Děkuji za hodně otevřené a srdečné odpovědi a přeji Veselé vánoce plné pohody a rodinného štěstí a jelikož závodíš v Německu, tak také "Einen guten Rutsch" a hodně štěstí do nové sezony 2013.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):



TOPlist