Karl Muggeridge nejen o IDM

Australský ex-šampion světových supersportů Karl Muggeridge se musel po několika neúspěšných sezónách v WSBK spokojit - i jako řada jiných pilotů a jeho kolegů - pouze s národním šampionátem, v jeho případě pak s IDM. V článku se zamýšlí nejen o nadcházejícím seriálu IDM, ale i nad finanční politikou Infrontu a superbiků všeobecně.

Karl Muggeridge nejen o IDM
Na konci devadesátých let minulého století bylo Karlu Muggeridgemu jasné, že doma v Austrálii se už po sportovní stránce dále nedostane. A tak se vydal do Velké Británie. 

"Všechno jsem prodal, abych mohl závodit v britském šampionátu. Za týden jsem vydělal 115 liber, neměl jsem auto, telefon, prostě jen boty na nohou. Přitom v Austrálii mně nechybělo vůbec nic, měl jsem tam perfektní život. Ale chtěl jsem závodit jako profesionál. Přitom v roce 1997 jsem za svůj tým GSE neobjel ani jeden závodní metr. Jen jsem pro ně pracoval a šetřil peníze na další rok." popisuje v rozhovoru pro SpeedWeek své začátky v Evropě úřadující šampion německých superbiků. 

V roce 1998 začala pestrá kariéra australského pilota, která byla korunována ziskem titulu mistra světa supersportů 2004. Naopak v seriálu WSBK se Muggeridge vůbec neprosadil: 2005 - 11. místo (nejlépe 2x 4. místo) a 2006 - 12. místo (nejlépe 1x 5. místo).
Po řadě zranění během dvou let závodění v týmu Ten Kate Honda dostal pak už pouze nabídky z druhotřídních týmů: 2007 - 16. místo (Alto Evolution Honda), 2008 - 15. místo (D.F. Racing - Honda), 2009 - 22. místo (Celani Race - Suzuki). 

A tak mu nezbývalo nic jiného, než v roce 2010 změna směrem do IDM Superbike –  a hned se stal mistrem.

V uplynulé zimě podepsal 36-letý Australan dvouletou smlouvu s týmem Holzhauer Honda, takže ho v sezónách 2011 a 2012 uvidíme i nadále v IDM : "Jistě mým cílem byl návrat do MS, ale to je hrozně těžké, prakticky nemožné. Jednal jsem s některými týmy, ale všechny chtěly, abych přinesl peníze. Takže k nějakému konkrétnímu jednání či nabídce smlouvy ani nedošlo. Pryč jsou ty roky, kdy se spojili dobrý jezdec s dobrým týmem a společně sháněli sponzorské peníze s tím, že je čeká dobrá sezóna. To je nyní pouze iluze. Závodní motocyklový sport je dnes úplně o něčem jiném. Když jsem začal jezdit v roce 2000 šampionát supersportů, tak jsem dostával peníze za účast na závodním víkendu, prémie za kvalifikaci a také startovné za závod. To vše platil promotér šampionátu FGSport. Za to jsem si mohl dovolit jezdit s motorhomem od závodu k závodu, a ještě z toho žít. Prostě logistika byla zaplacena. Prémie za umístění v závodech pak byl příjemný bonus. Potom bylo vše škrtnuto a bylo to jako propíchnutí srdce nožem. Několik roků jsem ještě bral peníze od týmu, v nejlepších rocích si dobrý supersporťák přišel na 150 000 Euro ročně. A navíc ještě privátní smlouvy s výrobcem helem, kombinéz a ceny za závody. Dnes je situace úplně jiná, špičkový jezdec v supersportech nedostane od týmu skoro nic, a od Infrontu už vůbec nic.", říká Muggas a pokračuje: "Infront dnes vydělá o hodně více peněz než dřív, ale na týmy a na jezdce už nedá dále nic. Týmy musí vše platit sami a přitom mají k dispozici daleko méně peněz. Pokud si odmyslíme tovární týmy, tak pokud chceš závodit v šampionátu MS superbiků, tak musíš přinést peníze. Současně jezdí WSBK pouze 20 jezdců, a mělo by jich být 28 až 30. Řeč je o 10 pilotech, kteří nesehnali peníze a musí jezdit národní šampionáty. Nejsou už ani jezdci s wild card a to ani na závodech ve Velké Británii, ačkoli BSB se jezdí rovněž na pneumatikách Pirelli. Všechno je hrozně drahé, jen za závodění s wild card musí tým zaplatit 7 000 Euro za jeden víkend pouze za pneumatiky. A nějaké zlepšení do budoucna? Žádné neexistuje! Řada dobrých pilotů musela skončit, protože neměla peníze na závodění. Nebo musela odejít třeba do IDM, jako já. Mě ale vůbec netěší, že jsem sebral jedno závodní místo nějakému německému mladému jezdci...!

Co se týká nadcházející sezóny v IDM, která začíná už tento víkend, vyslovuje úřadující šampion následující prognózu: "Testy na LausitzRingu neměly žádnou hodnotu co se týká dosažených časů. První dva dny byla šílená zima a tomu odpovídaly i časy. V neděli už bylo pěkně, ovšem to už řada pilotů po sobotě odcestovala domů. Dovedu si tedy představit, že se na špici objeví některé nové týmy, jako např. BMW. Barry Veneman bude hodně rychlý a také Gareth Jones se jistě neztratí. Otázkou je, jak motocykl BMW obstojí v závodě, jedno rychlé kolo se jim vždy podařilo. Nesmíme ale zapomenout na Bauera s Teuchertem, i když na testech nebyli vpředu. To ale neznamená, že tam nebudou na závodech. Nakonec Teuchert jistě nezapomněl jezdit, i když jeho poslední sezóna nebyla dobrá. Co se týká Giuseppettiho, tak bude rozhodující, jak dobrá bude jeho Ducati a kolik výpadků bude mít samotný jezdec."
Ekonomická situace letošního ročníku IDM ovšem není vůbec růžová: Díky menšímu počtu přihlášených jezdců - o 55 méně než vloni - a dodatečným pátečním tréninkům je momentální díra v rozpočtu tohoto seriálu přibližně 200 000 Euro.

Daleko horší je ale situace s televizními přenosy, ty totiž letos definitivně nebudou! a sice proto, že zúčastněné továrny v kubatuře superbiků nechtěly za přenosy zaplatit! O co vlastně šlo? Poslední dva roky platil tyto přenosy DMSB (Deutsche Motor Sport Bund), a letos je měly zaplatit právě zúčastněné továrny, tedy do tkzv. Sponsorpoolu. Jednalo se o částku 20 000 Euro za celý rok za továrnu a "Sport1" by závody přenášel. A zatímco BMW, Honda a Suzuki chtěly potřebnou sumu zaplatit, tak KTM, Yamaha, Ducati a Kawasaki odmítly a tím si zavřely definitivně dveře k prezentaci v TV: "Nejsem si jistý, zda tyto čtyři motocyklové továrny pochopily, co vlastně způsobily a že se poslední otevřená dvířka k TV přenosům tím definitivně zavřela", říká manažér série IDM Nico Amende. 

Závěrem několik info k prvnímu závodu IDM tento víkend na EuroSpeedway LausitzRing:

Příjezd na okruh:
K okruhu EuroSpeedway Lausitz je možnost dojet po A 13 Berlin–Dresden, sjezd číslo 15 na Klettwitz. Nebo od Cottbusu po B 169, a od Senftenbergu dle šipek až k okruhu. 

Okruh:
Délka: 4.255 metrů
Rekord okruhu: Karl Muggeridge, 1:39,130 min (2010) - Honda CBR 1000 RR

Vítězové z roku 2010: 
IDM 125: Luca Grünwald/ Mathew Roy Scholtz
IDM Supersport: Damian Cudlin (12. Patrik Vostárek)
IDM Superbike: Karl Muggeridge/ Karl Muggeridge (Matěj Smrž dvakrát nedokončil)
IDM Sidecar: Kurt Hock/ Enrico Becker

Časový plán - 24. dubna 2011:
10.15 hod. Yamaha-R6-Dunlop-Cup
11.15 hod. IDM Superbike - 1. jízda
12.30 hod. IDM 125 
14.15 hod. IDM Supersport
15.15 hod. IDM Superbike - 2. jízda
16.30 hod. IDM Sidecar 

Těsně před startem prvního závodu na LausitzRingu nakonec přece jen došlo ke kompromisu a z každého závodu bude s týdenním zpožděním - tedy vždy následující sobotu odpoledne na "Sport1" 30 minutový magazin, což oznámil ve svém aktuálním článku německý motocyklový web SpeedWeek. 

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 2x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist