Rozhovor s Jiřím Brožem

Skončila sezona 2013, která byla pro český tým Montáže Brož Racing zajímavá zejména díky účasti ve dvou prestižních motocyklových šampionátech - mistrovství světa produkčních motocyklů, kde v kategorii Superstock 600 závodili s Tomášem Vavroušem a v mistrovství světa prototypů Moto2 spojili síly s Britem Ginem Reou.

Rozhovor s Jiřím Brožem
Jiří Brož je majitelem a manažerem týmu Montáže Brož Racing a sám do letošního roku také aktivně závodil. Má proto velké zkušenosti a možnost se vcítit do pocitů samotného jezdce. Rovněž je ale dobrým a jistě také tvrdým hráčem na poli týmové strategie, protože jako šéf velké a úspěšné montážní firmy, dokáže stejným způsobem budovat a směřovat svůj závodní tým.

Ve svých třiatřiceti dokázal Jiří Brož, samozřejmě ve spolupráci s řadou dalších lidí, prosadit svůj tým až na startovní rošt seriálu Grand Prix, kde odjeli pět závodů na divokou kartu v kategorii čtyřdobých šestistovek Moto2. Už se zdálo, že budou týmem, který absolvuje kompletní sezonu 2014, ale nakonec ze spolupráce s britským závodníkem sešlo.

Jaké byly začátky týmu Jiřího Brože, jeho sny a ambice do budoucna nebo proč Gino Rea nebude v příštím roce hájit barvy české stáje, tak přesně na to jsme se zeptali Jiřího Brože v exkluzivním rozhovoru pro web Motorkari.cz, který nám poskytl až z daleké Austrálie.

Dřív než se pustíme do hodnocení uplynulé sezony, můžete nám představit tým Montáže Brož Racing? Kdo byl otcem myšlenky založit motocyklovou závodní stáj a s jakými ambicemi jste do světa závodění vstupovali?
Jiří Brož: „Tým jsem založil v roce 2003 a to hlavně kvůli tomu, že jsem začal závodit sám. V té době jsem neznal nikoho z MMČR a osobně ani žádného jiného jezdce. Na motorkách jsem jezdil od dvanácti let, ale na závody jsem se dostal až v jednadvaceti a to do blízkých Hořic. V dalším roce jsem se rozhodl, že si závodění zkusím na vlastní kůži a koupil jsem si plně „závodní motorku“ za 40 000 Kč. Od roku 2007 jsem začal podporovat i jiné mladé jezdce a tým se začal rozšiřovat, ale stále jsme byli jen „republikový tým“. Protože jsem byl sám také jezdec, věděl jsem kde je můj závodní level a závody mistrovství republiky jsem si užíval. V letošním roce jsem bohužel musel přestat aktivně závodit, a protože si nedovedu život bez motorek představit, začal jsem hledat další svůj level, tentokrát jako manažer.“
Byl jedním z cílů dovést váš tým na startovní rošt dvou špičkových světových šampionátů WSBK a MotoGP? Kdo je u Vás tím hnacím motorem, který všechny v týmu motivuje, klade nové výzvy a cíle?
Jiří Brož: „V letošním roce jsem přemýšlel o vstupu týmu do Supersportů, a dokonce jsme začali rozhovory o spolupráci s Pepou Kubíčkem. Pro sezónu 2013 jsme zvolili třídu Superstock a jezdce Tomáše Vavrouše. Protože jsem měl po Foretovi Kawasaki z loňského roku, začal jsem v polovině sezóny přemýšlet o startu s nějakým jezdcem v pár závodech na divokou kartu. Nabídka na vstup do MOTO2 ale přišla až v průběhu sezóny, o tom jsme na začátku ani neuvažovali. Hnacím motorem týmu jsem asi rozhodně já, ale bez těch správných lidí, kteří mi pomáhají, bych sám nic nedokázal.“

Vy sám jste byl aktivním závodním jezdcem od roku 2002. Mají pro Vás, jako pro majitele a manažera závodní motocyklové stáje, zkušenosti jezdce velkou výhodu oproti šéfům týmů, kteří třeba neznají pohled ze strany samotných závodníků až tak dobře?
Jiří Brož: „Ano, ty zkušenosti jezdce rozhodně mají velkou cenu, ale na druhou stranu jsem i manažer velké stavební společnosti. Takže v roli šéfa týmu mám zkušenosti jak s vedením společností, tak zkušenosti se závodními motocykly. Velkou roli hraje rovněž strategie a také štěstí.“
Jaké to je provozovat v České republice závodní motocyklový tým? Máte nějakou podporu ze strany státu nebo motocyklové federace za reprezentaci republiky v zahraničí nebo vám třeba vycházejí vstříc firmy formou sponzorování?
Jiří Brož: „Ne, žádnou podporu nedostáváme. Všechny finance musí přijít od partnerů týmu nebo od partnerů jezdce. Čím lepšího jezdce máte, tím méně peněz přinese nebo naopak dostává plat. Pak leží větší tíha na partnerech týmů. Tenhle systém funguje u většiny světových týmů.“
Závodíte v mistrovství České republiky, jadranském motocyklovém seriálu Alpe Adria, v ME Superstock 600 a od letošní Velké ceny České republiky v Brně také v mistrovství světa silničních motocyklů. To je spolu s dalšími podniky road racingu poměrně dost velký záběr. Jak to všechno zvládáte? To máte pro každý šampionát samostatný tým?
Jiří Brož: „Ne, máme pouze jeden tým, který jsme v sezóně dobudovali. S Tomášem Vavroušem jsme jeli evropský pohár superstocků. Závody v Hořicích jsme jeli s Kamilem Holánem. Do MOTO2 jsme vstoupili až v druhé půlce sezóny a naštěstí se nám křížil jen jeden závod se superstocky. Závody v Alpe Adrii jel bratr jen s malou podporou (1 mechanik) a moje závody šly stranou. Tahle sezóna byla pro nás hodně bláznivá, ale i kdybych mohl vzít něco nazpět, nic bych neměnil.“

Začátkem roku jste nebyl po zdravotní stránce stoprocentně v pořádku. Jaká byla letošní sezona Jiřího Brože pohledem závodního jezdce motocyklu Kawasaki? S jakými ambicemi jste do sezony 2013 vstupoval a jak se Vám je dařilo plnit?
Jiří Brož: „Úplně na začátku byl cíl závodit. Jet prostě jen závody Alpe Adria a užívat si znovu závody. Velmi jsem se těšil, že si sednu znovu na Kawasaki. Bohužel jsem před dvěma lety prošel nějakou infekční nemocí a stále mě limituje bolest hlavy, svalů a únavový syndrom. Takže jsem s vypětím všech sil odjel jen dva závody. Pro mě jako pro jezdce, nejhorší sezóna v kariéře … .“
Jako aktivní závodní jezdec, máte nějaké přání nebo sen, který si chcete s bratrem Danielem (na fotografii) na závodní dráze splnit?
Jiří Brož: „Měl jsem sen vyhrát 300 zatáček Gustava Havla, titul Mistra ČR a zúčastnit se závodu mistrovství světa. To vše jsem si již splnil a to hned několikrát, takže je čas na další výzvy v manažerské roli. Bratr, který měl minulý týden mimochodem čtyřicáté narozeniny (gratuluji na dálku) se závody již jen baví, i když jeho výkony jsou v jeho letech obdivuhodné.“

Evropský seriál Superstock 600 je prestižní šampionát v rámci mistrovství produkčních motocyklů WSBK. Tým Montáže Brož tam zastupoval Tomáš Vavrouš. Nyní už v pozici manažera týmu, jak vidíte letošní ročník v této kategorii?
Jiří Brož: „Nyní, již po skončení sezóny mohu říct, že výsledek sezóny v superstocích nebyl dle našeho očekávání. Rozhodně jsme čekali víc, my i Tomáš. Nicméně získali jsme spoustu zkušeností a kontaktů, které se nám budou v budoucnosti hodit.“
Před posledním závodem sezony ve španělském Jerezu došlo v třídě Superstock 600 k výměně na pozici jezdce, když Tomáše Vavrouše nahradil Jiří Klejch. Proč došlo k této výměně a jak jste byl s výkonem Jiřího Klejcha spokojený?
Jiří Brož: „Důvodů bylo několik, ale myslím si, že Jirka Klejch Tomáše nahradil dobře a nakonec zajel i slušný výsledek. Je nutné si uvědomit, že startoval na této trati poprvé. Přesto že v loňském roce skončil v našem týmu, máme spolu stále velice dobré osobní vztahy a byl jsem rád, že mojí nabídku na start v Jerezu přijal.“

Jaké jsou plány týmu Montáže Brož Racing pro nadcházející sezonu Superstock 600? Plánujete jednou postoupit do kategorie Supersport nebo časem do prestižní třídy Superbike?
Jiří Brož: „Do budoucna neplánujeme pokračovat ve dvou šampionátech. V letošním roce jsme měli jako jeden z mála týmů možnost srovnat oba světové šampionáty jako tým, který se závodů účastní. Proto jsme se jako tým rozhodli jít dál cestou prototypových motocyklů a věnovat se v budoucnu kubatuře MOTO2. Ve třídě Supersport jsou již nyní 3 české týmy a v superbicích se mi moc nelíbí nová třída EVO, i když je to asi nezbytné zlo.“
V srpnu 2013 tým Montáže Brož Racing oznámil vstup do mistrovství světa silničních motocyklů, což bylo přijato s velkým nadšením. Jezdcem týmu se stal britský závodník Gino Rea s nímž jste na divokou kartu absolvovali všechny evropské podniky Grand Prix a to od závodu Moto2 v České republice. Jak k této spolupráci vůbec došlo?
Jiří Brož: „Byl to ten okamžik, kdy musíte mít štěstí a musíte se umět rozhodnout ve správnou chvíli. Gina jsem kontaktoval s nabídkou účastnit se několika závodů supersportů na divokou kartu. Gino přijel testovat mojí Kawasaki a přestože nás technika zklamala, Gino byl spokojený s prací týmu a nabídl mi spolupráci v Moto2. Neměl tým, jen motorku, tátu jako mechanika a příslib pěti divokých karet. Já jsem byl ale stejně nervózní, zda náš tým Moto2 zvládne, zvlášť když probíhala půlka sezóny a my jsme ještě jeli superstocky.“

„Jel jsem se proto podívat na Sachsenring, abych si vše analyzoval. Závodní víkend byl totální fiasko a po Sachsenringu jsem si byl jistý, že my bychom to dělali lépe. Domluvili jsme se tedy jako partneři na spolupráci u pěti divokých karet a případném pokračování v roce 2014. Během čtyř týdnů jsme museli převzít motorku, absolvovat testování, doladit design motorky, kamionu, oblečení, webu, vybavení boxů a tak dále. Dnes, na konci sezóny, mohu s klidným srdcem říci, že úroveň byla o 300% vyšší než na Sachsenringu. Bohužel se to ale nepromítlo do bodového zisku ze závodů.“
V barvách stáje Montáže Brož sedlal Gino Rea motocykl FTR. Šestistovku FTR jste museli pořídit vy nebo to byla tatáž motorka s níž britský jezdec absolvoval závody na divokou kartu ve Francii, Holandsku a Německu? Jak jste byli spokojeni s technickým zázemím nebo podporou ze strany výrobce?
Jiří Brož: „Vstupovali jsme do spolupráce jako partneři, já měl tým a Gino motorku FTR. Motorku dostal Gino zapůjčenou zadarmo od FTR (rám 2011) a některé jiné komponenty měl na leasing (Öhlins, Brembo). Všechny ostatní věci byli staré několik let a bylo těžké je udržovat v provozuschopném stavu. Třeba v Brně nám shořela celá kabeláž díky zkratu. Co se týká továrny FRT, probíhaly během sezóny konzultace, ale nevedly k žádným modifikacím. Spíše se jednalo o to, jak co opravit po ´únavě materiálu´.“

Nejlepším výsledkem z pěti odjetých závodů Moto2 na divokou kartu bylo sedmnácté místo v Grand Prix Aragonie. Umístění těsně za bodovanými pozicemi. Jaká to byla pro tým Montáže Brož Racing zkušenost?
Jiří Brož: „V Aragonu jsme byli opravdu blízko bodům, ale jako již několikrát v Moto2 nám chyběla ta pomyslná špetka štěstí. Pro mě byl nejlepší výsledek ve Valencii. Startovali jsme ze třinácté pozice na startu a potvrdil se náš progres. V prvním kole závodu ale přišel po kolizích bohužel propad až na sedmadvacáté místo a bylo po nadějích. Utvrdil jsem se v tom, že náš tým je schopný se závodů mistrovství světa v budoucnu účastnit a získali jsme spoustu cenných kontaktů.“
Cílem bylo v roce 2014 absolvovat kompletní ročník v mistrovství světa. V této chvíli je nicméně jasné, že spolupráce s Ginem Reou skončila. Britský závodník měl díky vám možnost závodit a být viděn ve světovém šampionátu, ale pro sezonu 2014 si nakonec vybral někoho jiného. Můžete nám prozradit, jak to celé vidíte vy?
Jiří Brož: „Dave Rea chtěl v letošním roce vytvořit vlastní tým ale to se mu nepovedlo a tak mi nabídl vstup do Moto2. Byli jsme partneři. Rea dodal motocykl a já tým a nějaké finance. Na další sezónu jsme hovořili o několika variantách spolupráce. Protože jsme zjistili jak je účast v GP finančně a časově náročná, uvažovali jsme v další sezóně o startech na divoké karty a závodech CEV. Ve Valencii jsme opět otevřeli debatu o tom, že bychom se zúčastnili jako komerční tým celé sezóny Moto2, protože se objevil americký sponzor, který měl zájem Gina podporovat a mohl by zaplatit polovinu budgetu. Týden po Valencii se nám ale ozval Dave Rea, že americký sponzor zaplatí víc než polovinu a oni se vrací k původní myšlence, postavit svůj vlastní tým a zúčastní se celé sezóny jako komerční tým. Ač nejsem z tohoto jednání vůbec nadšený, přeji Ginovi aby se mu další sezóna povedla a on dojížděl na bodech.“
Nyní kupujete motocykl třídy Moto2 Suter MMX2 MY13 s nímž letos závodil Thomas Lüthi v mistrovství světa silničních motocyklů a jednáte s potencionálními jezdci pro rok 2014. Cíl startovat v třídě Moto2 v roce 2014 stále platí? Můžete nám prozradit, jakým směrem se nyní chcete vydat a zda zvažujete také možnost závodit s českým jezdcem?
Jiří Brož: „Bohužel to, že Gino pojede s vlastním týmem, jsme se dozvěděli až týden po Valencii, tedy den před zveřejněním oficiální startovní listiny, když už byla většina jezdců pod smlouvou. V tuto chvíli jednáme s několika jezdci a jméno by mělo být známo do vánoc. V další sezoně bychom chtěli jet šampionát CEV, který je kvalitou třídy Moto2 hned za světovým šampionátem a rádi bychom se zúčastnili několika závodů Moto2 v Moto GP na divokou kartu.“

Vaší týmovou strategií je podpora mladých talentovaných českých jezdců. Jak konkrétně tato podpora vypadá? Máte v této chvíli nějakého takového jezdě jemuž se věnujete nebo budete věnovat?
Jiří Brož: „Ano, je mi třiatřicet let a nechci být v Grand Prix hned a za každou cenu. Jako jezdec jsem již starší, ale jako manažer mám ještě vše před sebou. Soustředím se na budování týmu s koncepcí na dalších pět let a jako perspektivního jezdce, kterého bychom chtěli vytáhnout do seriálu Grand Prix jsme si vybrali Filipa Salače. Filip je loňský vítěz třídy MotoGP 110 ve Španělsku, letos vyhrál titul mistra Evropy v Honda Cupu NSF100 a titul mistra Německa v ADAC Honda NSF100 mezi pokročilými jezdci. Ve Španělsku se letos ještě účastnil třídy Mini GP 140, kde se umisťoval na čelních pozicích. Na příští rok se plánuje přestup do Moriwaki Cupu třídy Moto3 a ve Španělsku Pre-Moto3. Podpora mladých talentů je nyní v ČR na velice špatné úrovni. Za poslední roky jsme mohli vidět jen souboje o to, kdo bude vládnout motocyklovému sportu, ale nedočkali jsme se zásadní změny, která by vedla k napravení výchovy talentů motocyklového sportu na všech úrovních. Já samozřejmě nejsem schopen suplovat tyto nedostatky, ale mohu pomoci aspoň jednomu jednotlivci.“

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 11x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist