Portrét mistra světa: Marc Marquez

Je tento španělský pilot zázračným dítětem s mnoha privilégii? Marc Marquez je hlavně od neděle už dvojnásobným mistrem světa ve dvou různých kubaturách a to zcela zaslouženě.

Prolog

Před 16 roky začal v GP závodit jistý Ital jménem Valentino Rossi a ve své první sezoně kubatury do 125 ccm skončil celkově na 9. místě, když jeden závod dokázal vyhrát.

Tři roky už uplynuly od doby, kdy ve své druhé sezoně závodění v GP v kubatuře do 125 ccm skončil Španěl Marc Marquez celkově na 8. místě s jedním podiovým umístěním.

Před 15 roky jel výše jmenovaný Ital svou druhou sezonu v MS a stal se mistrem světa stopětadvacítek a celkem 11 vyhranými závody.

Před dvěma roky se stal výše jmenovaný Španěl mistrem světa stopětadvacítek s celkem 10 vyhranými závody.

Před 14 roky postoupil pozdější multisvětový šampion Rossi do vyšší kubatury dvěstěpadesátek i díky 5 vítězným závodům GP se stal vicemistrem světa.

Vloni postoupil dnes už dvojnásobný mistr světa o kubaturu výše, tedy do Moto2 a i díky 7 vyhraným závodům GP se stal vicemistrem světa.

Před 13 roky ve své druhé sezoně do 250 ccm vyhrál "Rossifumi" devět závodů této kubatury a stal se mistrem světa.

Letos ve své druhé sezoně v Moto2 vyhrál Marquez doposud osm závodů této kubatury a stal se mistrem světa.

Před 12 roky po čtyřech sezonách ve dvou kubaturách a po celkem 60 závodech GP s 26 vítěznými závody a 46 podiích přestoupil Valentino Rossi do královské kubatury 500 ccm a ve svém premiérovém roce s továrním motocyklem Honda ukončil sezonu jako vicemistr světa, když 2x vyhrál a celkem 10x byl odmávnut šachovnicovým praporkem jako pilot, který se později postavil na stupně vítězů.

Po pěti sezonách ve dvou kubaturách a po celkem 77 závodech (do dnešního dne) s 25 vítěznými závody a 38 podiích pojede v roce 2013 Marc Marquez s továrním motocyklem Honda v královské kubatuře.

Co bude dál? Uvidíme, ale srovnání Marca Marqueze a Valentina Rossiho, vzhledem k jejich výsledkům v nižších objemových kubaturách, jsou víc než výmluvné...!

Je Marc Marquez protekční a privilegovaný jezdec?

Mladý, rychlý, talentovaný, chytrý, klidný, navenek sice neprůbojný, ale přece ve skutečnosti hodně agresivní a skoro nekontrolovatelný - to jsou vlastnosti čerstvě korunovaného mistra světa Moto2 Marca Marqueze. Po osmi vítězstvích, čtyřech dalších umístěních na "bedně" a celkem sedmi získaných Pole-Position včera pilot týmu Catalunya Caixa Repsol skončil na Phillip Islandu třetí a to mu stačilo k tomu, nasadit si královskou korunu mistra světa.
Marquez se stal minimálně od začátku sezony 2012 velmi spornou osobností. Ačkoliv vypadá že se raději drží zpátky, tak dokáže tento mladý Španěl "škrábat" a "drápat" na závodní dráze jako divoká šelma. Stačí si vzpomenout na jeho zbytečně agresivní předjíždějící manévr vůči Tomu Lüthimu v Kataru, hodně kritizované sestřelení největšího soupeře Pola Espargara v Barceloně či jeho zbytečný "kontakt" s Mikou Kalliem při tréninku v Motegi. Tři případy, za které si Marquez vysloužil v této sezoně nejen napomenutí od ředitelství závodu, ale také velkou kritiku od odborníků.

A tak ačkoliv někteří jeho konkurenti z řad pilotů, různí týmoví manažéři a samozřejmě i fanoušci, požadovali daleko tvrdší tresty pro tohoto mladého dravce, tak pilot motocyklu Suter dokázal především při japonské GP v Motegi, že si titul mistra světa poprávu zaslouží. Ačkoliv na startu závodu zařadil špatný rychlostní stupeň a propadl se až úplně do zadních příček celého startovního pole, tak se postupně prokousal celým startovním polem a nakonec závod dokonce vyhrál a zavřel tak svým kritikům ústa.
O týden později byl "Youngster" z Cervery jen kousek od zisku titulu mistra světa v Moto2. Tedy titulu, o který přišel už vloni jen hodně těsně. Ani tentokráte mu nepřálo štěstí a "zahodil" svůj Suter do kačírku mokrého sepangského okruhu a musel tak další týden čekat na příslovečné štěstí. A teprve v Austrálii to konečně klaplo. Ostatně Sepang byl pro Marqueze zakletý už vloni. Po těžkém highsideru v tréninku GP Malajsie 2011 už dále v závěru sezony Marquez nejen nepokračoval, ale měl i hodně velké problémy se zrakem, takže musel vynechat i řadu plánovaných testování na rok 2012.

Marquez ale udržel nervy i po tomto nepříjemném zranění na uzdě: "Pokud musíš žít s takovou situací, tak je důležité zůstat klidný, doufat jen v pozitivní budoucnost a nemyslet na žádné eventuální špatné možnosti.".

To se 19-letému pilotovi podařilo a zahájil letošní sezonu vítězstvím v Kataru. V Estorilu, Assenu, na Sachsenringu, v Indianapolis, Brně, Misanu a Motegi se rovněž hrála španělská národní hymna na počest vítězného Marca Marqueze.
Katalánská pohádka o Marcu Marquezovi se ale neobjevila letos poprvé. Už po několik let totiž toto jméno září jako hvězdička na španělském motocyklovém nebi. Svůj talent ostatně nejpozději pro širokou veřejnost potvrdil ziskem titulu v kubatuře do 125 ccm. Už tehdy byl ale 17-letý Španěl handikepován vykloubeným ramenem, přesto dokázal vyhrát deset závodů a směl tak vyzdvihnout trofej mistra světa nad svou hlavu.

V následujícím roce tak následoval logický postup do střední kubatury závodů Grand Prix. Po hodně těžkém začátku s mnoha pády přišlo ale doslova jako bomba celkem sedm jeho vítězství. Titul získal Stefan Bradl, a Marquez si předsevzal pro letošní sezonu jedno jediné: "Musím se ještě více naučit se koncentrovat, to je rozhodující", prozradil španělský jezdec své tajemství úspěchu.
Přitom už od poloviny sezony byl jasný jeho přestup do královské kubatury. Zisk titulu mistra světa snad zavřel ústa jeho odpůrcům, kteří kritizovali Marquezův přímý vstup do továrního týmu Repsol Honda, kvůli němuž se dokonce měnily pravidla o "rookies" a o jejich závodění v první sezoně v královské kubatuře.

Určitě bude zajímavé, zda i v MotoGP se jeho eventuální "výstřelky" odbydou pouhým napomenutím. Jeho talent je nesporný, což vědí nejen nejvlivnější pánové od HRC Shuhei Nakamoto a Livio Suppo, ale především velká řada Marquezových fanoušků: "Snažím se s nimi vycházet hlavně hodně přátelsky, dobře totiž vím, že bez nich by to vše nebylo vůbec možné!".

Epilog

Co se vlastně dá od Marqueze v jeho první sezoně očekávat? Viceprezident HRC Shuhei Nakamoto na toto téma říká: "Marc může hned v úvodu dojet v Qataru na podiovém umístění".

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist