Penalizace za ulitý start zkomplikovalo záznamové zařízení

Při startu úvodního závodu sezony šestistovek Moto2 došlo k zaváhání hned osmi jezdců, kteří odstartovali předčasně. Penalizaci průjezd boxy ale dostalo jen šest z nich, zbývající dva byli až v závěru závodu potrestáni přičtením dvaceti sekund k jejich výslednému času. Proč trvalo tak dlouho, že například Franco Morbidelli, který s Lüthim bojoval o vítězství až do konce závodu, byl penalizován až po jeho skončení? Tak na toto téma hovořil ředitel závodu Mike Webb.

Penalizace za ulitý start zkomplikovalo záznamové zařízení

Start závodu třídy Moto2 byl pro řadu favoritů přímo noční můrou, když předčasně vyrazil Alex Rins, Johann Zarco, Sam Lowes, Marcel Schrotter, Robin Mulhauser a Takaaki Nakagami, což byli jezdci, kteří v úvodních pěti minutách uviděli informaci, že za ulitý start mají projet boxy. Nicméně Franco Morbidelli a Sandro Cortese se o svém provinění dozvěděli až v samotném závěru závodu. Oba dostali po dvacet sekund, což bylo nepříjemné především pro Morbidelliho, který byl v cíli druhý, ale než dojel do boxů, tak už figuroval na sedmé příčce.

Hovořilo se o tom, že startovní světla měla probliknout a proto tolik jezdců vyrazilo předčasně, jen proto toto tvrzení nenašli z vedení závodu žádný důkaz jakož i pro další možnost, že světla svítila nestandardně dlouho. Podle ředitele závodu svítila přesně tři sekundy, což je v toleranci, protože v pravidlech se píše dvě až pět sekund.

Potíže nastaly v případě záznamového zařízení, protože kamery, které mají hlídat předčasné starty, prostě některé záznamy nezobrazovaly správně. To je přesně ten důvod, proč šest jezdců dostalo penalizaci průjezd boxy hned a proč další dva penalizovali dvaceti sekundami až v závěru závodu. Trest průjezd boxy musí vedení závodu sdělit příslušnému týmu do čtvrtého kola závodu, pak už jen následuje penalizace dvaceti sekundami. Dvacet sekund, ale může přijít jako výhodnější trest než delší průjezd boxy, čímž se bude na podnět vedení závodu zabývat Komise Grand Prix.

Ředitel závodu Mike Webb k celé věci uvedl: „Je požadován jednoznačný důkaz, což je důvod proč máme kameru (Slow Motion Cameras) na každého jezdce s výřezem v obraze, kde jsou vidět startovací světla, aby bylo zcela zřejmé a průkazné, že daný jezdec učinil pohyb před tím než světla zhasla. V televizi jsou vidět na startu motorky, ale ne světla ve stejném obraze pro každou motorku, takže i když se v televizi zdá, že to vypadá na ulitý start, není to průkazný fakt, protože daná motorka mohla odstartovat dřív z toho důvodu, že ostatní byly pomalejší.“

„Dávnou jsou samozřejmě doby, kdy jsme se spoléhali na startovního maršála, který signalizoval ulitý start, takže kamerový systém pro předčasný start je jediný pevný důkaz bez ohledu na to, co týmy vidí z boxové zídky. Předčasný start je definován jako dopředný pohyb v momentu než zhasnou červená světla. To je jasně daný fakt a není to o rozhodování, zda tímto pohybem vznikla nějaká výhoda či nikoliv,“
řekl Mike Webb, který dodal, že posuzován je jen takový jezdec, který pohyb sice udělá, ale zastaví ještě v době, kdy světla svítí, což ale nebyl případ osmi jezdců v Kataru.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 2x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist